Jeg viser til brev av 16. mai 2007
fra Familie- og kulturkomiteen med spørsmål knyttet
til St.meld. nr. 22 (2006-2007).
Spørsmål om fjernsynskanalenes
rolle i forhold til norske film- og dramaproduksjoner er behandlet
i St.meld. nr. 30 (2006-2007) Kringkasting i en digital fremtid
som ble lagt fram 11. mai 2007, jf. kapittel 4 Allmennkringkastingens
rolle og kapittel 9.3 Nærmere om NRKs kulturpolitiske forpliktelser.
Jeg kan ikke se at det er nødvendig med en tilleggsmelding
om disse spørsmålene.
Den regionale filmsatsingen er en viktig del
av den samlede nasjonale filmpolitikken. Det er viktig at de regionale
og nasjonale ordningene utfyller hverandre og støtter opp
under hverandre for å nå de overordnede målene
på filmområdet. Statlige midler til produksjon av
langfilm bør derfor kun komme fra én kilde. Dermed
vil man unngå at staten toppfinansierer de filmene som
allerede har fått grunnfinansiering fra Norsk filmfond.
I St.meld. nr. 22 (2006-2007) er det foreslått
at staten kan støtte de regionale filmfondene under forutsetning av
at regionen matcher de statlige midlene med minst like mye lokale/regionale
midler. Departementet legger til grunn at de statlige midlene og
de matchende lokale/regionale midlene ikke skal benyttes
til støtte til langfilmer som får produksjonstilskudd
fra Norsk filmfond. De regionale filmfondene står fritt
til å benytte øvrige lokale/regionale
midler til investeringer i langfilmer som er støttet fra
Norsk filmfond.
Formålet med det statlige tilskuddet
er å utløse flere lokale midler - ikke å spre
midlene til langfilm på flere aktører. Det er
derfor satt som forutsetning at de statlige midlene og de matchende
regionale midlene ikke skal brukes til finansiering av filmer som
får produksjonstilskudd fra Norsk filmfond. Mitt inntrykk
er at de regionale fondene langt på vei deler disse prinsipielle synspunktene,
men at de mener det trengs særlige ordninger i en oppbyggingsfase.
Jeg ser ikke at det er noen grunn til å fremme
en tilleggsmelding på dette punktet.
I St.meld. nr. 22 (2006-2007) er det foreslått å legge ansvaret
for restaurering og bevaring av den norske filmarven legges til
Nasjonalbiblioteket. Det er i dag til dels uklare ansvarslinjer
mellom Norsk filminstitutt og Nasjonalbiblioteket på dette
området, og forslaget betyr en klargjøring av
dette ansvarsforholdet.
Forslaget innebærer en rendyrking av
Nasjonalbibliotekets rolle som det nasjonale arkiv for alle typer medier.
Både Nasjonalbiblioteket og Norsk filminstitutt arbeider
i dag med innsamling, arkivering, restaurering og formidling av
film. Nasjonalbiblioteket har et eget restaureringslaboratorium
for film, og restaurerer årlig mellom 20 000 og
30 000 meter film. Norsk filminstitutt restaurerer ikke
film selv, men kjøper i dag restaureringstjenester fra
ulike laboratorium, blant annet fra Nasjonalbiblioteket. For å samle
kompetansen omkring restaurering og bevaring av film, bør
det samlede ansvaret legges til Nasjonalbiblioteket, fremfor et
delt ansvar som i dag. Det er naturlig at ansvaret for restaurering
legges til den virksomhet som skal ha ansvar for innsamling og bevaring
av materialet. Det er ikke noe i veien for at Nasjonalbiblioteket
kan kjøpe tjenester eksternt - slik Norsk filminstitutt
gjør i dag - hvis det er behov for det. Det legges til
grunn at de faglige prioriteringene av hvilke filmer som skal restaureres
skal gjøres i nært samarbeid med Norsk filminstitutt.
Det nye filminstituttet vil få oppgaver
som i dag ligger til Norsk filmfond, Norsk filminstitutt og Norsk filmutvikling.
Norsk filminstitutt har i dag ansvaret for utenlandslansering av
norske filmer. Dette innebærer utstrakt kontakt med utenlandske
filmskapere og produsenter. Filmkommisjonen retter seg mot utenlandske filmprodusenter,
og vil således ha mange av de samme kontaktpunktene. Norsk
filmfond forvalter tilskuddsordningene til filmproduksjon, og er
gjennom dette i kontakt med utenlandske filmprodusenter i ulike
samproduksjoner med utlandet.
Det er i tillegg foreslått å innføre
en prøveordning med 15 pst. tilskudd til utenlandske filmproduksjoner
i Norge, jf. pkt. 6.15 i meldingen. Ordningen vil forvaltes av det
nye filminstituttet. Departementet ser det som mest hensiktsmessig
at samme instans som forvalter denne ordningen også har
ansvaret for det øvrige filmkommisjonsarbeidet.
Det vil bli enklere for utenlandske produsenter å kun ha én
virksomhet å forholde seg til.
Jeg legger til grunn at dette vil føre
til en forenkling og effektivisering av arbeidet.
I St.meld. nr. 22 (2006-2007) er det foreslått
at det nye filminstituttet skal få ansvar for de oppgavene
en nasjonal filmkommisjon skal ivareta. Hvordan dette arbeidet skal
organiseres vil være opp til den nye virksomheten.