Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Tore Nordtun, Torny Pedersen,
Karin Yrvin og Terje Aasland, fra Framskrittspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet,
Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim,
viser til innstilling fra olje- og energidepartementet om godkjenning
av plan for utbygging og drift av Gjøa, plan for utbygging og
drift av Vega og Vega sør samt plan for anlegg og drift
av rør fra Gjøa. Rettighetshavere i feltene har
inngått avtale om å se utbygging og drift av feltene
i sammenheng.
Komiteen viser til at departementet
15. desember 2006 mottok plan for utbygging og drift av
Gjøa og plan for anlegg og drift av produksjonsrøret
mellom Gjøa, Vega og Vega sør, samt eksportrør
for olje og gass gjennom dedikerte eksportrør og eksisterende infrastruktur
til henholdsvis St. Fergus i Skottland og Mongstad.
Komiteen er kjent med at Gjøa
ligger ca. 65 kilometer sørvest av Florø og at
rettighetshavere er Statoil ASA, Gaz de France Norge AS (GdF), RWE
Dea Norge AS, AS Norske Shell og Petoro AS. Komiteen er
videre kjent med at det er forventet å utvinne 39,7 mrd.
standard kubikkmeter (Sm3) rikgass og 13,2 mill. Sm3 olje
og kondensat fra feltet. Feltet er planlagt med halvt nedsenkbar
plattform, ni oljebrønner og fire gassbrønner.
Det er lagt opp til at produksjonen skal starte opp 4. kvartal
2010 og at levetiden av operatøren er estimert til 14 år.
GdF er tiltenkt driftsansvar for Gjøafeltet, mens Statoil
skal stå for utbygging av feltet.
Komiteen viser til at feltene
Vega og Vega sør ligger nord for Trollfeltet og at feltene
både er gass- og kondensatfelt. Feltene er tenkt bygd ut
med undervannsinstallasjoner. Det beregnede uttaket for Vega og Vega
sør er 18 mrd. Sm3 gass og 4,1
mill. Sm3 kondensat. Komiteen viser
videre til at rettighetshavere på Vega er Norsk Hydro Produksjon
AS (Hydro), Statoil og Petoro, mens det på Vega sør
er Hydro, Revus Energy ASA, Statoil, Idemitsu Petroleum Norge AS
og GdF. Feltene er tenkt bygd ut med brønnstrøm
fra Vega og Vega sør til Gjøa-plattformen. Økonomisk
levetid for feltene er antatt å være 12 år.
GdF er som driftsansvarlig for Gjøa tiltenkt den daglige
drifta også av Vega og Vega sør.
Komiteen har videre merket seg
at kraftbehovet til plattformen i hovedsak er tenkt dekket gjennom
kraftkabel til land.
Komiteen er kjent med at de ventede
investeringene for Gjøa-utbyggingen er stipulert til 26 766
mill. kroner, inkludert Vegas del av investeringskostnadene til
1 898 mill. kroner og 2 449 mill. kroner for eksportrørene. Årlige
driftskostnader er estimert til 796 mill. kroner. Tilsvarende tall
for Vega og Vega Sør er 7 309 mill. kroner. I tillegg kommer
bidrag til Gjøa.
Komiteen har merket seg at gass
og olje er planlagt ført til land gjennom henholdsvis eksportrør
til St. Fergus i Skottland og eksisterende infrastruktur til Mongstad.
Komiteen noterer seg at Gjøa
ligger sentralt plassert, og kan være aktuell for fremtidig
tilknytning fra omkringliggende felt.
Komiteen viser til konsekvensutredningene
og de virkningene gjennomføringen av prosjektet får
for næringsvirksomhet, allmenne interesser og natur og miljø.
Konsekvensutredningene har vært på høring
og innspill fra denne er deretter oversendt Statoil.
Komiteen merker seg at produksjon
av Gjøa, Vega og Vega sør-ressursene vil føre
til en økning av de årlige utslippene til luft
fra sokkelen tilsvarende 142 000 tonn CO2,
150 tonn NOx og 70 tonn VOC, og vil dermed utgjøre henholdsvis
1,5, 0,4 og 0,2 pst. av de totale utslippene av disse gassene i
Nordsjøen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre konstaterer at denne nye olje- og gassaktiviteten
fører til nye utslipp av klimagasser, og som gjør
det vanskeligere å oppnå norske forpliktelser
i henhold til Kyotoavtalen og Gøteborgprotokollen.
Komiteen merker seg
videre at produksjonen vil medføre utslipp til sjø i
både utbyggings og driftsfasen. Komiteen legger
til grunn at det blir stilt strenge krav til boreoperasjonene. Komiteen er
kjent med at det ikke ligger noen reservoar i tilknytning til Gjøa
som kan ta imot produsert vann, og at vannet derfor skal renses.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti forutsetter at det stilles strenge rensekrav
til produsert vann som slippes ut i sjøen, og at kravene
skjerpes i takt med at nye renseløsninger introduseres.
Komiteen merker seg
at Vega vil inngå i områdeberedskapen for Oseberg-
og Trollområdet og at det vil bli utført en GAP-analyse
for å vurdere om det er behov for endringer.
Komiteen merker seg også at
det er lite fiske i området og at anleggsaktiviteten og
driften ikke ventes å gi merkbart reduserte fangstreduksjoner.
Komiteen merker seg videre at
verdien av de samlede nasjonale vare- og tjenesteleveransene til
utbygging og drift av Gjøa feltet er beregnet til 24 mrd.
kroner. Den samlede nasjonale sysselsettingseffekten er anslått
til 35 600 årsverk fordelt på 20 år.
Tilsvarende tall for Vegafeltene er vare- og tjenesteleveranser
til en estimert verdi av 2,7 mrd. kroner og en estimert sysselsettingseffekt
på 5 250 årsverk fordelt over 20 år.
Komiteenhar
merket seg at departementet mener utbyggingene kan bli gjennomført
innen akseptable rammer for miljø, fiskeri og trygghet.
Komiteen viser til at olje og
gass fra Gjøa er tenkt ført til land henholdsvis
gjennom eksisterende infrastruktur mot Mongstad og til St. Fergus
i Skottland. Komiteen merker seg at departementet
stiller vilkår om at Gassco blir operatør for
gassrøret fra Gjøa i driftsfasen.
Komiteen har videre merket seg
produksjonsutstyret på plattformen, med unntak av en gasskompressor
for gasseksport, er planlagt dekket med strøm fra land.
Kraftkabelen fra land vil ha en kapasitet på 42 MW. Sammenlignet
med en løsning der all kraft blir produsert på plattformen,
fører løsningen med kraft fra land til årlige
reduksjoner i CO2- og NOx-utslipp tilsvarende
50 000-110 000 tonn CO2 og
50-100 tonn NOx. Komiteen er fornøyd med
dette. Komiteen påpeker samtidlig at fremtidige
utbyggingsprosjekter alltid bør inneholde en vurdering
av hvorvidt strømforsyning fra land er fornuftig, da dette
vil representere en betydelig reduksjon i klimagassutslippene sammenlignet med
stasjonære generatorer. Ut fra et samfunnsmessig miljøperspektiv
bør disse vurderingene veie tungt. Prosjektet er av Statoil
tenkt elektrifisert ved tilførsel av kraft fra Mongstad
i Hordaland. Komiteen viser i denne forbindelse til
at NVE har bedt Statoil utrede alternativ energitilknytning fra
Lutelandet i Sogn og Fjordane. Komiteen er tilfreds
med at alternativ kraftforsyning blir utredet og vil understreke
at prosjektet må sees i sammenheng med den samlede energiforsyningssituasjonen
i regionen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at dersom
tilkobling via Lutelandet er teknisk mulig og miljømessig
forsvarlig, legger flertallet til grunn at denne
løsningen blir valgt.
Komiteen er kjent
med at GdF som driftsoperatør vil være ansvarlig
for alle aktiviteter knyttet til Gjøa-instellasjonen, samt
håndtering av produksjonen for Vega og Vega sør.
Komiteen har merket seg at ledelsen
av driftsorganisasjonen er tenkt lagt til Gaz de Frances driftsorganisasjon
i Stavanger, men at GdFs logistikkorganisasjon vil bli lagt til
Florø, med forsyningsbase og helikopterbase som skal fungere
som baser for forsyninger, driftsinnkjøp, transport av
personell og lager/verksted i både utbyggings-
og driftsfasen. Komiteen har videre merket seg at
GdF vil anbudsutsette driftsstøtteorganisasjon for Gjøafeltet,
og at selskapet vil kreve at driftsstøttepartnerens landorganisasjon
blir samlokalisert med GdFs logistikkavdeling i Florø. Komiteen imøteser
dette.
Komiteen mener at det er gode
grunner til at både logistikk og teknisk del av driftsorganisasjonen
bør ligge i Florø og ber operatørselskapet
legge til rette for dette så langt det er mulig. På sikt
bør operatøren vurdere mulighetene for at større
deler av driftsorganisasjonen for Gjøafeltet kan legges
til Florø.
Komiteen registrerer at helikopterbasen
for transport av personell vil bli lagt til Florø i driftsfasen,
men at operatør legger til grunn at Flesland også vil
bli brukt i utbyggingsfasen, på grunn av kapasitetsutfordringer ved
Florø.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, kan imidlertid ikke
se at det medfører store vanskeligheter for utbygger å øke
kapasiteten ved Florø, slik at all planlagt transport av
personell kan skje fra Florø også i utbyggingsfasen. Flertallet vil
i denne forbindelse understreke at en av de viktigste konklusjonene
etter Norneulykken var at eksponeringstiden i helikopter må reduseres,
og at flytiden fra Florø til Gjøa utgjør
halvparten av flytiden fra Flesland. Flertallet mener
det derfor ligger en vesentlig sikkerhetsgevinst i å foreta
all planlagt persontransport fra Florø.
Komiteen merker seg
videre at operatør legger opp til en viss fleksibilitet
i utbyggingsfasen ved å skipe noe utstyr fra andre baser,
men at planlagt transportaktivitet i all hovedsak vil skje fra basen
i Florø. Komiteen legger til grunn at dette
vil gjelde boring og utbygging både av Gjøa, Vega
og Vega sør.
Komiteen har merket seg GdFs
signal om å legge til rette for at lokalt næringsliv
i Florø og Sogn og Fjordane skal kunne være med
på å konkurrere om tjenesteleveranser i driftsfasen.
Komiteen har merket seg at OD
mener at oljeutvinningsgraden ved Gjøa er lav. Komiteen imøteser tiltak
for å heve denne.
Komiteen viser til de vilkår
departementet har stilt, og slutter seg til plan for utbygging og
drift av feltene Gjøa, Vega og Vega sør i samsvar
med planene fra operatøren og med komiteens merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til Vega- og Gjøa-utbyggingene. Disse medlemmer er
positive til at alternativ kraftforsyning med tilkobling via Lutelandet
blir utredet. Det er viktig å se på potensielle
synergieffekter når så store infrastruktur-investeringer
foretas. Disse medlemmer forutsetter at en alternativ
løsning ikke forsinker fremdriften eller fordyrer prosjektet.
Disse medlemmer viser til den
generelt vanskelige kraftbalansen i regionen. BKK Nett har bekreftet at
det er kraft tilgjengelig på Mongstad, og at leveranser
til Gjøa vil forbedre totaleffektiviteten i systemet pga.
dagens flaskehalser mellom ulike områder i regionen. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at myndighetene
bidrar til å løse kraftsituasjonen i BKK-området
ved å stimulere til økt kraftutbygging.
Disse medlemmer viser til at
forsyning fra Lutelandet krever bygging av 90 km nye høyspentlinjer
i miljømessig sårbare områder. Ifølge
Statoil er utbyggingen omstridt og møtt med lokale protester.
Det er tilfellet også for flere andre planlagte kraftlinjer
i verdifulle naturlandskap. I mange tilfeller krever lokalsamfunnene
at høyspentlinjene legges i kabel.
Disse medlemmer har stor sympati
med lokalbefolkning og andre berørte, som mener at kraftlinjer ikke
er noe vakkert skue, og at de kan være meget ødeleggende,
spesielt i viktige natur- og turistområder. Disse
medlemmer vil samtidig påpeke at selv om kabling
av strømnettet kan være ønskelig ut ifra
et estetisk ståsted, er det viktig å ta med i
betraktningen den kraftige økningen i kostnader dette medfører,
såvel som ofte store naturinngrep i anleggsperioden.
Disse medlemmer viser til at
de fleste partienes landsmøter i 2007 avga uttalelser om å ivareta
naturinteressene sterkere i slike situasjoner. Disse medlemmer viser
også til interpellasjonsdebatten på Stortinget
8. mai 2007 om temaet, og hvor statsråden ikke gav
noe inntrykk av å ville ta initiativ til å se
på dagens regelverk. Det mener disse medlemmer burde vært
en naturlig oppfølging av de ønsker som er uttrykt på partienes
landsmøter denne våren, inkludert statsrådens
eget parti.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener Regjeringen
må foreta en evaluering av gjeldende regelverk for kabling
- særlig med tanke på ivaretakelse av viktige
natur/kulturverdier.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en evaluering av lovverket rundt utbygging av kraftlinjer, deriblant
retningslinjer for valg av jordkabel og luftspenn, og fremlegge
en sak om dette for Stortinget."