Stortingsmeldinga om nordisk samarbeid er utarbeidd av sekretariatet til samarbeidsministeren i Utanriksdepartementet i samarbeid med Statsministeren sitt kontor og alle departementa. Kapittel 2 handler om særleg aktuelle problemstillingar, dvs. dei utfordringane Norden står overfor i ei globalisert verd og grensehindringar. I kapittel 3 vert det gjort greie for samarbeidet med Norden sine naboar, medrekna statar, regionale råd og den nordlege dimensjonen. Kapittel 4 gjev eit oversyn over det faglege og det tverrsektorielle samarbeidet gjennom dei ulike ministerråda, og kapittel 5 orienterer om det uformelle nordiske samarbeidet utanfor Nordisk Ministerråd.
Den norske delegasjonen til Nordisk Råd utarbeider ein eigen rapport som eit separat dokument.
Regjeringa prioriterer det nordiske samarbeidet. Soria Moria-erklæringa slår fast at Regjeringa vil utvikle det potensialet som ligg i det nordiske samarbeidet gjennom ein nær dialog med nordiske naboar. Det nordiske regjeringssamarbeidet legg vekt på klare målsetjingar, relevans og fornying.
Den norske formannskapen i det nordiske regjeringssamarbeidet i 2006 la særleg vekt på å løfte fram nordområda og den nordiske velferdsmodellen, og vidareutvikla samarbeidet om utdanning, forsking og innovasjon, nedbygging av grensehindringar og budsjettreform. Dei nordiske innsatsane vart auka i samarbeidet med Nordvest-Russland, Arktis, Vest-Norden, Barentsrådet, Kviterussland og den nordlege dimensjonen. Til sesjonen i Oslo i 2007 skal Ministerrådet leggje fram forslag til å styrkje deltakinga til dei sjølvstyrte områda i det nordiske samarbeidet.
Den finske formannskapen i 2007 legger vekt på EU-dimensjonen i det nordiske samarbeidet og vil styrkje Norden ved å nytte seg av regionalt samarbeid i ei globalisert verd. Dei nordiske statsministrane bad i juni 2007 samarbeidsministrane om å vurdere ei rekkje konkrete forslag som kan medverke til å gje Norden ei meir sentral stilling i global samanheng.
Med ein likearta og avansert ståstad
når det gjelder kunnskap, kompetanse, kreativitet og kulturarv
har dei nordiske landa store sjansar til å bidra med gode
løysingar på globale utfordringar. Samtidig er
den nordiske velferdsmodellen utsett for eit aukande press og felles
utfordringar på mange område, til dømes
den demografiske utviklinga. Arbeidsmarknaden og arbeidsmiljøfeltet
står sentralt i den vidare utviklinga av dei nordiske velferdssamfunna.
På denne bakgrunn har samarbeidsministrane sett i gang
ein prosess for å kartleggje om det lèt seg gjere
med konkrete fellesnordiske innsatsar for å styrkje dei
nordiske landa på område der auka samarbeid kan
gje meirverdi. Politiske satsingsområde i det nordiske
samarbeidet vert i første rekkje forsking, innovasjon,
klima, energi og miljø. Eit viktig element i samarbeidet
vil vere å synleggjere og profilere Norden som ein føregangsregion på ei
rekkje område, og dette arbeidet skal drøftast
på sesjonen i Rådet i 2007. Desse spørsmåla
vart og tekne opp under statsministrane sine møter gjennom året.
Etter initiativ frå den norske samarbeidsministeren vart
det i 2006 vedteke å etablere særlege pådrivarordningar
for å redusere grensehindringar på to område: næringslivet
og sosial- og helseområdet. Pådrivarane er forankra
i dei relevante nordiske fagministerråda, og skal ha politisk
og fagleg tyngde til å utøve trykk på både
dei administrativt og politisk ansvarlege nasjonalt og innanfor
rammene av Nordisk Ministerråd. Pådrivaren som
er engasjert av dei nordiske næringsministrane vil særleg
fokusere på dei hinder som små og mellomstore
føretak vert ramma av, forenkle administrative prosedyrar
og betre informasjonen om dei utsiktene og rettane små og
mellomstore føretak har i ein etableringsfase. Sosial-
og helsepådrivaren har starta med å konsentrere
seg om konkrete problemstillingar knytte til uførepensjon
og førtidspensjon og dessutan problem for langtidssjukmelde
som arbeider i eitt nordisk land og er busette i eit anna. Vidare
vil pådrivaren sjå nærare på problemstillingar
knytte til fedrane sin rett til permisjon i Noreg, tilhøve
som er viktige i dei tilfella der mora til barnet verken bur eller
arbeider i Noreg.
Informasjonstenesta Hallo Norden er etablerte
i alle dei nordiske landa som operative kanalar for formidling av
informasjon om relevant regelverk for nordiske innbyggjarar og tilvising
til rette ansvarlege styresmakt. Ministerrådet utviklar òg
stadig nettbaserte informasjonsportalar med dette føremålet,
og fleire regionale og bilaterale prosjekt arbeider kontinuerleg for å redusere
konsekvensane av grensehindringane.
Statsministrane har bede om at dei kvart år
i samband med sesjonen i Nordisk Råd får lagt
fram ei liste over aktuelle grensehindringar og forslag til handtering. Etter
forslag frå Nordisk Råd skal ministerrådet
diskutere oppretting av ein overordna samordnar for arbeidet med
nordiske grensehindringar.
I arbeidet med å byggje ned grensehindringar
mellom dei nordiske landa er det vedteke endringar i den nordiske
konvensjonen om sosialhjelp og sosiale tenester.
Statsministrane har det overordna ansvaret for
det nordiske regjeringssamarbeidet. På dagsordenen står både
nordiske, europeiske og andre internasjonale spørsmål.
Regjeringa ser på statsministermøta som viktige
for det nordiske samarbeidet.
På møta sine har statsministrane
mellom anna diskutert dei norske og finske formannskapsprogramma
i Nordisk Ministerråd for høvesvis 2006 og 2007,
medrekna nordisk samarbeid i nordområda, den nordiske velferdsmodellen,
EU-samarbeid og den nordlege dimensjonen. I nordområda
har Ministerrådet utvikla eit omfattande nettverks- og
utvekslingsprogram for Nordvest-Russland og sett i verk eit nytt
arktisk samarbeidsprogram. Det er òg utvikla eit program
for støtte til eit eksiluniversitet i Vilnius for kviterussiske
studentar.
Eit anna tema har vore å identifisere
fellesnordiske aktivitetar som kan styrkje dei nordiske landa i
dei internasjonale globaliseringsprosessane.
Statsråd Heidi Grande Røys
har vore nordisk samarbeidsminister sidan regjeringsskiftet i 2005.
Under leiing av den norske formannskapen i 2006 vart budsjettet for
2007 vedteke i ein god og konstruktiv dialog med Nordisk Råd.
Budsjettforslaget for 2008 vert endeleg vedteke under sesjonen i
Oslo 2007 og føreset i uendra ramme. Forslaget har innarbeidd
ei pro rata nedskjering på 2 pst. for alle sektorer for å sikre
midlar til ein prioriteringspott. Frå Noreg si side er
det føreslått at landa bør vurdere andre
metodar enn pro rata nedskjeringar for meir politiske og direkte
budsjettmessige prioriteringar. Venteleg vil den svenske formannskapen
i 2008 forfølgje dette forslaget. Etter norsk initiativ
er det gjennomført eit større prosjekt for reform
av budsjettdokumentet og av sentrale budsjettmekanismar. Føremålet
er å tydeleggjere prioriteringane og satsingsområda
i budsjettet og å styrkje mekanismane for budsjettkontroll
for m.a å styrkje prosjektstyringa og redusere likviditeten.
Reformen skal tre i kraft frå og med budsjettet for 2008.
Ministerrådet har eit nytt og heilskapleg
operativt samarbeid med Nordvest-Russland med utgangspunkt i eit
nettverks- og utvekslingsprogram som skal styrkje demokratiutviklinga
i området. Noreg og Russland har óg forhandla
fram ein avtale om visumlette som tilsvarar ein avtale inngått
mellom EU og Russland. I samspel med landa og andre regionale råd
speler Nordisk Ministerråd og Noreg ei aktiv rolle i helse
og sosialsamarbeidet i Norden sine naboområde. Særleg
i samarbeidet med Nordvest-Russland er det lagt vekt på arbeidet
for utsette barne og unge, livsstilsrelaterte sjukdommar og hiv/aidsproblematikken.
Det samarbeidet Ministerrådet har med
dei andre regionale råda og den nordlege dimensjonen, vert styrkt
kontinuerleg, og det vart i 2006 etablert eit konkret samarbeid
også med Barentsrådet. Det nye og utvida arktiske
samarbeidsprogrammet til Ministerrådet er under gjennomføring.
Støtta til det kviterussiske eksiluniversitetet i Vilnius
er ført vidare i nært samarbeid med EU. Ministerrådet
er ein nær samarbeidspartnar og bidragsytar i den nordlege
dimensjonen, der Norge og Island no er fullverdige deltakarar. Samarbeidet
i Vest-Norden vart styrkt i 2007 gjennom auka vektlegging på Nordisk
Atlantsamarbeid (NORA).
Sameministrane og sametingspresidentane meiner det
er viktig å styrkje statusen for samar og andre urfolk
i Barentsregionen, og har oppmoda samarbeidsorgana i regionen til å fokusere
meir på situasjonen til urfolka og støtte til
tiltak som medverkar til å sikre ekstistens-grunnlaget,
språket og kulturen deira.
Det er eit omfattande justis- og innanrikspolitisk samarbeid
i Austersjøområdet mellom anna når det gjeld
vidareutvikling av øvingar, utdanning og avtalar innan
rednings- og beredskapssamarbeidet og samarbeid mellom kriminalomsorga
i dei nordiske landa og fengselsvesenet i dei baltiske landa. Det
er òg samarbeid når det gjeld grensekontroll og
utvikling og modernisering av institusjonar og funksjonar i kampen mot
kriminalitet og i strafferettsapparatet, samt styrkjing av samarbeidet
innan fornybar energi og energieffektivisering. Fleire av desse
aktivitetene føregår parallellt med samarbeid
utvikla innan til dømes EØS-finansieringsordninga
og Europarådet.
Sverige har hatt formannskapen i Austersjørådet
i perioden juni 2006 til juni 2007 og lagt særleg vekt
på energi og miljø, sivil tryggleik og handel
og investeringar. I formannskapsperioden tok Sverige initiativ til å setje
i verk ein gjennomgang av Austersjørådet med sikte
på reformering og revitalisering i lys av nye utfordringar
sidan rådet blei danna i 1992. Noreg har støtta
det svenske initiativet og har mellom anna peikt på kor
viktig det er å trekkje det lokale og fylkeskommunale nivået
og parlamentarikarsida med i reformarbeidet. Latvia har teke over
formannskapen for perioden fram til juni 2008 og vil prioritere
utdanning, energi og sivil tryggleik.
Dei konkrete oppgåvene for Barentsrådet
har vore å styrkje og fremje regionalt samarbeid over eit
breitt spekter: næringsliv, miljø, samferdsel
og kommunikasjonar, utdanning og forsking, helse, kultur, urfolk,
justisspørsmål, redningssamarbeid, ungdomsspørsmål o.a.
Det viktigaste målet er å fremje ei berekraftig utvikling
i vidaste forstand. Etter initiativ frå Noreg skal det
etter planen åpne eit internasjonalt sekretariat i Kirkenes
1. januar 2008. Sekretariatet skal stø opp om dei ulike
samarbeidsaktivitetane, vere eit institusjonelt minne, styrkje det
multilaterale aspektet og vere eit viktig kommunikasjonsledd til
Europa og den nye "nordlege dimensjonen".
Det er i norsk interesse å utdjupe
og vidareutvikle samarbeidet i Arktisk råd som eit organ
for sirkumpolart samarbeid. Noreg har formannskapen i Arktisk råd til
neste ministermøte våren 2009. I samråd
med Danmark og Sverige er det laga eit koordinert formannskapsprogram
for perioden 2006-2013 for å skape eit meir langsiktig
og fokusert arktisk samarbeid. Programmet har tre hovudprioriteringar:
heilskapleg ressursforvaltning, klimaendring og effektivisering
av samarbeidet. Det norsk-dansk-svenske samarbeidet i tilknyting
til etterfølgjande formannskapsperiodar har òg
resultert i etableringa av eit felles sekretariat i Tromsø fram
til 2013. Noreg har teke initiativ til eit nytt samarbeidsprosjekt
for å samle dei røynslene medlemslanda har når
det gjeld økosystembasert ressursforvaltning innanfor det
arktiske området. I lys av klimastudien Arctic Climate
Impact Assessment (ACIA) har Noreg komme med framlegg om eit prosjekt
for vurdering av status og konsekvensar av klimaendringaen i dei
isfylte områda i nord. Det er semje om å få ein
oversikt over kunnskap om tilpassing til arktisk klimaendring for å auke
den evna urfolk og andre lokale innbyggjarar har til å hanskast
med verknadene av klimaendringane.
Dei nordiske landa har ei rekkje felles interesser
og synspunkt når det gjeld utviklinga i EU. Sett frå norsk side
er det særleg viktig å syte for at europapolitiske saker
med relevans for Noreg vert diskuterte i ein nordisk krets på eit
tidleg tidspunkt. Samstundes er det viktig for oss at vi held oppe
dei nordiske modellane på området der EU etablerer
og vidareutviklar tilsvarande samarbeid, til dømes innan
det konsulære samarbeidet, politisamarbeidet og visumsamarbeidet.
Dei mest konkrete og synlege døma på nordisk samarbeid
i EU-samanheng det siste året er etableringa av den nordiske militære
stridsgruppa som skal stå i beredskap i eit halvt år
f.o.m. 1. januar 2008, og den aktive innlemminga av Noreg og Island
i det EU-initierte samarbeidet i den nordlege dimensjonen.
Det nordiske kultur- og mediesamarbeidet fekk
ny profil frå 1. januar 2007. Hovudpilarane i det nye samarbeidet
er tre program: eit medieprogram som gjev støtte til utvikling
av dataspel for barn og unge med nordisk "innhald", kunst- og kulturprogrammet
og mobilitets- og residensprogrammet. Endringa vil skape nye samarbeidsformer
for kunstnarar og kulturaktørar og ny substans og tverrfagleg
arbeid, og det vert frigjort midlar til program, prosjekt og aktivitetar.
Hovudoppgåva til Ministerrådet den neste treårsperioden
når den nye strukturen skal konsoliderast, er å vurdere
om mål og verkemiddel er kulturpolitisk føremålstenlege og
relevante, mellom anna gjennom ei kontinuerleg evaluering. I lys
av den globale utviklinga er det viktig å styrkje Norden
som ein berekraftig kulturregion og som ei plattform for internasjonalisert
samarbeid ved å verne om og fremje eit mangfald av kulturuttrykk
i Norden.
Den nordiske avtalen om tilgang til høgare
utdanning i alle nordiske land er forlenga. Eit felles nordisk masterprogram
- Nordic Masters - er etablert og blir utvikla i kommande studieår
med første studentopptak hausten 2008. Nordplus-programma
er forlengja med eitt år. Neste generasjon Nordplus blir
frå 2008 utvida til å omfatte dei baltiske land
og blir eit rammeprogram med ein tverrsektoriell del og tre sektorprogram
for skuleområdet, høgare utdanning og vaksnie
si læring. Samarbeidet om internasjonale undersøkingar
i grunnopplæringa skal styrkjast. Etter Noreg sitt initiativ
blir det i 2007 lagt fram ein rapport om effektiv organisering av
språkpolitikken med sikte på å styrkje
nabospråksforståinga i Norden. Noreg har støtta
opp om globaliseringsarbeidet til Ministerrådet der utdanning, forsking
og innovasjon speler ei viktig rolle. Ministerrådet har òg
engasjert seg i Bologna-prosessen.
Noreg har støtta opp om den sterke
vektlegginga av samarbeidet mellom forsking og innovasjon i strategien
til Nordisk Ministerråd og i globaliseringsarbeidet. Vidare
har Noreg lagt vekt på den rolla Norden har som ein føregangsregion
innan arktisk forsking og framheva behovet for å styrkje
samarbeidet, særleg med tanke på å auke
kunnskapen om klima-endringane i Arktis.
På fleire sentrale område
er det behov for eit sterkare nordisk samarbeid innan IT-politikk
og IT-koordinering. Samordning og koordinering av felles nordiske initiativ
overfor EU vil gje ytterlegare verdi til det nordiske IT-samarbeidet.
Prioriterte satsingsområde på miljøsektoren
under den norske formannskapen i Nordisk Ministerråd i 2006
var miljøutfordringeane i Arktis med vekt på miljøgifter
og klima og folkeleg deltaking i miljø- og berekraftarbeidet.
I tillegg har det vore sterkt fokus på dei globale klimaproblema.
Eit viktig område innan miljøsamarbeidet i Norden
er òg å påverke og følgje med
i utviklinga av regelverket i EU og andre internasjonale prosessar.
Den nye organisasjonsstrukturen i Nordisk Ministerråd
tredde i kraft 1. januar 2006 og innebar at dei tidlegare tre ministerråda
for høvesvis nærings-, energi- og regionalpolitikk
vart samla til eit felles ministerråd (MR-NER). Prioriterte
område under formannskapen i 2006 var fokusering på nedbygginga
av grensehindringar for næringslivet, entreprenørskap
og innovasjon og å føre vidare arbeidet med å vidareutvikle
Norden til ein grenselaus og konkurransekraftig region.
I den norske formannskapsperioden vart det lagt
vekt på å setje i verk det nordiske handlingsprogrammet
for energisamarbeidet for 2006-2009 og konsentrerer seg om kjerneområdene
energimarknader (særleg elektrisitetsmarknaden), berekraftige
energisystem og Norden i det internasjonale energisamarbeidet. Nordisk
energiforsking skal styrkjast og ha fokus på nye energiløysingar
og ein velfungerande marknad med fem tematiske satsingsområde:
integrasjon av energimarknaden, fornybar energi, energieffektivitet,
hydrogensamfunnet og konsekvensane av klimaendringar på energiområdet.
Den norske formannskapen tok initiativet til
eit samarbeidsprosjekt som regionalt tilpassa innovasjonspolitikk
i dei nordiske regionane og eit samarbeid om fornybar
energi ved å setje i gang eit demonstrasjonsprosjekt innanfor
biodiesel. Den finske formannskapen i 2007 fokuserer på regional
konkurransekraft og innovasjon og på basistenester for
befolkninga og å utvikle den nordlege dimensjonen gjennom å styrkje
det regionale samarbeidet med dei baltiske statane.
På det nordiske ministermøtet
i 2006 vart det vedteke ei erklæring om ulovleg, urapportert
og uregulert fiske (UUU-fiske) med særleg fokus på oppgraderinga
av hamnestatskontrollen. Dei nordiske landa ønskjer å medverke
til at det kjem på plass ein global avtale om hamnestatskontroll
i regi av FAO.
Berekraftig fiskeri har vore eit anna viktig
emne for fiskerisektoren. Under den norske formannskapen vart det
i september 2006 halde ein internasjonal konferanse i Bergen om økosystemtilnærming
til fiskeriforvaltning. Konferansen, som var organisert i samarbeid med
FAO, samla 150 deltakarar frå 38 land. Som oppfølging
av konferansen vart det utarbeidd ei nordisk ministererklæring
som viser til dei viktigaste konklusjonane frå konferansen.
Erklæringa og den offisielle oppsummeringa av konferansen
vart sendt til FAO som inspirasjon til møtet i fiskerikomiteen
i FAO (COFI) i mars 2007. Noreg har i FAO komme med forslag om at det
vert laga ei global utgreiing om dei konsekvensane klimaendringane
har for fiskeria, og dei nordiske landa ønskjer å støtte
opp om dette med nordiske initiativ
I ei erklæring frå eit felles
baltisk-nordisk ministermøte i november 2006 uttrykte ministrane
uro for dei sosioøkonomiske konsekvensane den stadig aukande selbestanden
hadde for kystnære samfunn.
Det nordiske samarbeidet på jord- og
skogbrukssektoren er breitt og omfattande. Det vart halde to ministermøte
i Noreg i 2006. På møtet i juli 2006 deltok 12 ministrar
frå dei nordiske landa og dei sjølvstyrte områda.
På det nordisk-baltiske ministermøtet i november
deltok det ni ministrar frå Norden og Baltikum.
Regjeringa opplyser at omorganiseringa av genressurssamarbeidet
var ei viktig sak i 2006-2007. Det er no vedteke å slå Nordisk
genbank - plantar, Nordisk Genbank - husdyr og Nordisk skogbruks
frø- og planteråd saman til Nordisk Genressource
Center (NordGen) med verknad frå 1. januar 2008.
Ressursane og kompetansen som ligg i det nordiske samarbeidet om genetiske
ressursar, skal samlast i NordGen. Det nordiske samarbeidet om genressursar
vil med dette få eit fagleg løft og verte meir
effektivt.
Det nye sikringslageret for frø som
er under bygging på Svalbard, har fått stor internasjonal
merksemd både i FAO og i den internasjonale pressa. Det
vil vere særskilt viktig for utviklingsland. Noreg har
inngått ein avtale med Global Trust Diversity Fund og Nordisk genbank
om administrering og finansiering av drifta.
Det treårige programmet for Ny nordisk
mat vart starta opp i november 2006. Det er oppretta med ei eiga nordisk
styringsgruppe med norsk leiing. Programmet har vorte svært
populært i dei nordiske landa og gjev nye sjansar for utviklinga
av lokal og regional mat, matkultur, regional utvikling og verdiskaping
og profilering av nordisk mat og matkultur både nasjonalt
og internasjonalt. Det kan alt seiast at programmet kan vere eit
godt døme på korleis Norden kan profilere seg i
ei stadig meir globalisert verd.
Det er elles semje om at Norden har eit svært
stort potensial for auka bruk av bioenergi, og at det var rasjonelt
med eit nordisk samarbeid om kunnskapsutvikling m.a. for betre rammevilkår,
medrekna å løyse dei hindringane som er.
Regjeringa seier i meldinga at dei nordiske
finansministrane har vedteke å samarbeide om å inngå avtalar med
skatteparadis om informasjonsutveksling. Ved å opptre samla
vil dei nordiske landa både ha større gjennomslagskraft
og kunne spare vesentlege ressursar. Det er sett i gang forhandlingar
med ei rekkje skatteparadis, og ein ventar at den første
avtalen vil liggje føre hausten 2007.
Den nordiske skatteportalen (www.NordiskeTax.net) er
eit samarbeidsprosjekt mellom skattestyresmaktene i dei nordiske
landa og tek sikte på å gjere det enklare for
personar busette i Norden å få hjelp til å løyse
dei skatteproblema som lett vil oppstå for personar som
har inntekt eller formue som rører ved fleire land.
Dei nordiske finansministrane har tidlegare
uttalt at minimumsskatten på alkohol innanfor EU bør
hevast. På møtet i MR-Finans i oktober 2006 vart
det såleis vedteke ei fråsegn med støtte
til forslaget frå EU-kommisjonen om å auke minimumsskatten
på alkohol.
Frå utgangen av 2007 kjem Noreg til å delta
i EU-handelssystemet for CO2 -utsleppskvoter.
Frå norsk side vert det lagt vekt på at dei nordiske
finansministrane engasjerer seg i spørsmålet,
og at ein undersøkjer om det lèt seg gjere med
ei felles nordisk haldning i spørsmålet. Noreg
har teke på seg å koordinere dette arbeidet.
Det går fram av meldinga at Europarådet
og Nordisk Ministerråd har starta eit samarbeid der målet
er å betre situasjonen for personar med nedsett funksjonsevne
i nordområda. Under konferansen som Europarådet heldt
i St. Petersburg 21.- 22. september 2006 vart det lansert ein ny
handlingsplan for personar med nedsett funksjonsevne. Konferansen
var eit samarbeid mellom den russiske formannskapen i Europarådet
og den norske formannskapen i Nordisk Ministerråd. I det
norske programmet for formannskapen i Nordisk Ministerråd for
2006 var universell utforming ei hovudprioritering. Nordiska samarbetsorganet
för handikappfrågor har sett i gang eit treårig
samarbeidsprogram retta mot barn med nedsett funksjonsevne og familiane
deira i dei tre baltiske landa og Nordvest-Russland.
Ein rapport om å omstrukturere dei
nordiske institusjonane på helse- og sosialområdet
er no til handsaming i Nordisk Ministerråd. Ei avgjerd
i saka er venta før sesjonen i Nordisk Råd i Oslo
29. oktober-1. november 2007.
Utgreiingsarbeidet om felles nordisk produksjon
av influensavaksine har vore ført vidare i 2007, men det har
så langt ikkje vore grunnlag for å einast om ein
produksjons- og eigarskapsmodell som omfattar alle dei fem medlemslanda.
Ministerrådet tar sikte på å komme fram
til ei avgjerd tidleg i 2008.
Dei nordiske landa har lang tradisjon for helseberedskapssamarbeid,
og frå norsk side ser Regjeringa på dette som
eit svært viktig samarbeidsområde i framtida.
Den nordiske handlingsplanen for betre helse
og livskvalitet gjennom mat og fysisk aktivitet frå 2006
er fulgt opp av ei erklæring om marknadsføring
av og tilgang til mat for barn og ungdommar. Føremålet
er å utarbeide felles, frivillige etiske reglar for å avgrense marknadsføringa
av usunne næringsmiddel til barn og unge, noko som må setjast
i samanheng med det arbeidet som pågår i WHO på området.
Ei slik erklæring vil vere ei felles nordisk plattform
for arbeidet i WHO og i EU på området.
Ministerrådet har òg vedteke
ein felles nordisk-baltisk strategiplan for veterinært
beredskapssamarbeid.
Det er planar om eit eige nordisk pilotprosjekt
om risikobasert kjøtkontroll innanfor rammene av EUs hygiene-
og kontrollregelverk. Målsetjinga er å skaffe dokumentasjon
som på sikt medverkar til ei omlegging av kjøtkontrollen
i EU slik at han vert meir kostnadseffektiv.
Under den norske formannskapen i Nordisk Ministerråd
i 2006 var aktiviteten høg på familie- og likestillingsområdet.
Det vart halde to ministermøte, eit ordinært ministermøte
og eit nordisk-baltisk ministermøte, og det vart vedteke
eit nytt samarbeidsprogram for likestilling for perioden 2006-2010,
"Med fokus på kjønn er målet eit likestilt
samfunn".
Det er eit utstrakt nordisk samarbeid innanfor
justissektoren. Kontakten vert mellom anna nytta til å samkøyre
nordiske synspunkt og forsøke å oppnå felles nordiske
standpunkt i internasjonale forum. Det vert t.d. halde årlege
møte om barnebortføring. Føremålet er å diskutere
problemstillingar og utveksle erfaringar når det gjeld
handteringa av barnebortføringssaker.
Det nordiske lovsamarbeidet har som føremål å skape
mest mogeleg einsarta lovgjeving i dei nordiske landa. Den norske
formannskapen i 2006 fokuserte t.d. på lovgjeving mot internettrelaterte
overgrep mot barn og felles tiltak i samband med det. Justisdepartementet arbeider
med eit lovforslag som skal gjennomføre konvensjonen om
nordisk arrestordre i norsk rett. Konvensjonen har som mål å forenkle
og effektivisere kampen mot kriminalitet over landegrensene.
Det nordiske politisamarbeidet er forankra i
ein eigen avtale og er understøtta av einsarta lovgjeving
på ei rekkje område av betydning mellom anna for
det daglege samarbeidet om kampen mot kriminalitet.
Det nordiske redningstenestesamarbeidet (NORDRED)
er grenseoverskridande og har som føremål å hindre
eller avgrense skadar på menneske, eigedom eller miljøet
ved ulukker.
Innanfor ramma av nabopolitikken til Ministerrådet vart
det i 2006 vedteke eit nytt støtteprogram for frivillige
organisasjonar i Austersjøområdet. Føremålet
er å fremje NGO-verksemd og styrkje NGO-nettverk i Austersjøområdet,
primært ved å mobilisere nordiske og baltiske
frivillige organisasjonar til aktivitetar for å styrkje
det sivile samfunnet i Nordvest-Russland og til ein viss grad i
Kviterussland.
Regjeringa ser det som svært viktig å vareta
og vidareutvikle dei nordiske utanrikspolitiske møtestrukturane
og nettverka. Samarbeidet har ein tilleggsverdi i lys av at Noreg
står utanfor EU og difor ikkje deltek i det kontinuerlege
samarbeidet mellom dei nordiske og baltiske EU-landa (NB 6-samarbeidet).
Utanriksministrane og statssekretærane møtest årleg
i den nordisk-baltiske kretsen (NB 8). Det at seks av dei åtte
landa i NB 8-kretsen er EU-medlemmer, tilseier at fokus særleg
vert sett på spørsmål som gjeld utviklinga
innanfor EU, EØS og Schengen. Spørsmål
som gjeld nordområda og Nord-Europa vil venteleg få ein
større plass i diskusjonane i åra framover, m.a.
fordi den nordlege dimensjonen har fått ei ny plattform
frå 2007 der EU, Russland, Noreg og Island er likestilte
partnarar. Noreg støttar det uformelle amerikansk-nordisk-baltiske
samarbeidet i Nord-Europa, e-Pine. Utviklinga i Kviterussland, Ukraina,
Moldova og Georgia vil framleis stå sentralt i drøftingane,
og det er ønskjeleg å få til eit konkret
samarbeid om assistanse til desse landa.
Det nordiske tryggleikspolitiske samarbeidet
har utvikla seg sterkt dei siste åra, og godt styresett,
menneskerettar, forsoning, reformer i tryggingssektoren, kampen
mot internasjonal terrorisme og organisert kriminalitet, miljø-
og kvinneretta bistand og kompetanseoppbygging er aktuelle samarbeidsområde.
Det er ei rekkje døme på nordisk samarbeid på desse
områda, mellom anna på Balkan, i Afghanistan og
i Afrika (Sudan/Darfur).
Det samarbeidet Finland og Sverige har med NATO, og
deltakinga deira i NATO-operasjonane på Balkan og i Afghanistan,
og Noregs samarbeid med EU betyr at dei institusjonelle rammene
er vortne vesentleg utvida og gjort at dei militære styrkane
i dei nordiske landa har fått større evne til
felles operasjonar. Slike einingar har ein sett i Kosovo og i Afghanistan.
Regjeringa ønskjer å leggje tilhøva til
rette for ei ytterlegare utvikling på dette området.
Planen om ei felles norsk-svensk eining i ein FN-operasjon i Darfur,
og den nordiske innsatsstyrken (Nordic Battle Group, NBG) som skal nyttast
i EU-leidde operasjonar, illustrerer utviklinga i samarbeidet.
Alle dei nordiske landa medverkar til krisehandtering
i EU-regi på det sivile området. Regjeringa legg stor
vekt på å vidareføre det nordiske samarbeidet
om aktuelle FN-spørsmål. I dei seinare åra
har FN-reform vore eit viktig tema for nordiske politiske konsultasjonar.
Valsamarbeidet og ordninga med felles nordiske kandidatar er ein
viktig grunn til å ta vare på ein nordisk profil
der det er naturleg. Felles nordiske innlegg vil vere ein måte å profilere
Norden på, særleg på område
der Norden som gruppe kan tilføre debatten noko ut over
det EU kan.
Dei nordiske utanrikstenestene har eit tett
administrativt og konsulært samarbeid. Det kan vere samlokalisering
av ambassadar, felles administrative støttefunksjonar,
felles visumseksjonar, avtalar om gjensidig representasjon når
det gjeld visumbehandling m.m., og bistand i konsulære
saker og akutte kriser når det trengst. Ved fleire nordiske
utanriksstasjonar er, eller har det vore, innplassert utsende tenestemenn
frå andre nordiske land. Dei norske ambassadane samarbeider lokalt
med dei andre nordiske ambassadane om krise- og beredskapsplanlegging
og om kriseøvingar. På norsk side vert det lagt
stor vekt på det nordiske samarbeidet på dette
feltet, og samarbeidet vil verte vidareført på fleire
nivå.
Regjeringa legg stor vekt på at det
utanrikshandelspolitiske samarbeidet vert pleidd og utvikla vidare. EØS-/indre
marknadsspørsmål har fått meir å seie
i det nordiske utanrikshandelspolitiske samarbeidet. På same
måte har samarbeidet med Nordens nærområde på det økonomiske
og handelspolitiske område vorte viktigare. Det er god
uformell kontakt om WTO-spørsmål gjennom møte
mellom dei nordiske delegasjonane i Genève og med dei nordiske
deltakarane i handelskomiteen i OECD. Denne kontakten gjev Noreg
informasjon om drøftingane i EU, samtidig som dei andre
nordiske landa kan dra nytte av at Noreg deltek i grupperingar der
EU berre er representert ved Kommisjonen.
Det nordiske tryggings- og forsvarspolitiske
samarbeidet er omfattande og vert høgt prioritert både
på politisk og fagmilitært nivå. Det
er stort samanfall i tryggingspolitiske vurderingar og interesser
mellom dei nordiske landa, og samarbeidet fungerer svært
godt trass i ulik forankring til EU og NATO. Samtidig deler dei
nordiske landa ei rekkje føresetnader på forsvarssida
som i mange tilfelle gjer samarbeid både aktuelt og gjensidig
gunstig. For Noreg er det nordiske samarbeidet ein viktig arena
som medverkar til å realisere ei rekkje forsvarspolitiske
ambisjonar.
Det nordiske samarbeidet er karakterisert av
ei rekkje samarbeidsprosjekt på nær sagt alle
nivå. T.d. fungerer NORDCAPS (Nordic Coordinated Arrangement
for Peace Support) som eit viktig element for å koordinere og
samordne nordiske bidrag til fredsbevarande operasjonar. Det nordiske
forsvarssamarbeidet står òg sterkt innan materiellsektoren
gjennom NORDAC (Nordic Armaments Cooperation). Helikopter, stormpanservogner,
artillerilokaliseringsradarar og pansra hjulgåande personellkøyretøy
er døme på system som har vore gjenstand for kostnadseffektivt
nordisk innkjøpssamarbeid av stor betydning industrielt,
operativt og kompetansemessig.
Dei nordiske landa deler eit sterkt humanitært
og fredsskapande engasjement og forsøker difor å koordinere
ei rekkje av bidraga sine innanfor ei nordisk ramme. Mellom anna
vil Noreg delta i den svenskleidde EU-stridsgruppa i 2008
og 2011, og Noreg og Sverige har i lengre tid planlagt eit felles
bidrag til innsats i FN-regi i Darfur. Det er ein ambisjon mellom
dei nordiske landa å styrkje dette operative samarbeidet.
Dei nordiske landa samarbeider òg tett
om støtte til landa på Vest-Balkan gjennom Nordic
Initiative. Dette omfattar mellom anna omskolering av overflødig
militært personell og hjelp til å utøve
demokratisk kontroll over militære styrkar.
Noreg har eit nært samarbeid med dei
andre nordiske landa for å betre bistandseffektiviteten
gjennom det breiare Nordic Plus-samarbeidet der òg Irland,
Nederland og Storbritannia inngår.
Samarbeidet med Verdsbanken og dei regionale utviklingsbankane
er formalisert gjennom ei omfattande nordisk koordineringsprosess
og ein rotasjonsordning for representasjon i dei styrande organa.
Felles posisjonar vert utforma heile tida, og det vert halde felles
innlegg under årsmøte og møte i utviklingskomiteen
i Verdsbanken og Det internasjonale valutafondet (IMF).
Det nordiske utviklingsfondet (Nordic Development Fund,
NDF) er ein samnordisk bistandsorganisasjon som vert finansiert
over bistandsbudsjetta til dei nordiske landa. NDF samfinansierer
med andre multilaterale institusjonar, hovudsakleg Verdsbanken og
dei regionale utviklingsbankane. I 2005, etter mislukka påfyllingsforhandlingar,
konkluderte dei nordiske utviklingsministrane med at det
var semje om å avvikle aktivitetane til NDF.
Ministerrådet for forbrukarspørsmål
(MR-K) vart lagt ned frå 1. januar 2006 som følgje
av at ministerrådsstrukturen vart omstrukturert. Forbrukarministrane vedtok å vidareføre
samarbeidet på uformelt plan med vekt på dei prioriteringane
som ligg i samarbeidsprogrammet for forbrukarsektoren 2005-2010,
som Nordisk Råd og MR-K har vedteke.
Ministerrådet for transport blei òg
lagt ned frå 1. januar 2006 i samband med omstruktureringa.
På det nordiske transportministermøtet i Vejle
i august 2005 vart det avgjort at det nordiske transportsamarbeidet skulle
halde fram utanfor ramma av Nordisk Ministerråd. Ordninga
dei seinare åra, der dei nordiske transportministrane møtest
like før rådsmøta i EU, vert ført vidare.
Regjeringane i Finland, Sverige og Noreg er
samde om å vidareføre arbeidet med ein nordisk
samekonvensjon, i første omgang gjennom vedvarande nasjonalt arbeid
med høyringsoppfølgingar og eventuelle konsekvensanalysar.
Sametinga i Finland, Noreg og Sverige har organisert arbeidet
sitt gjennom Samisk parlamentarisk råd i saker der det
er naturleg å ha ein samordna politikk for å vareta
dei felles interessene til det samiske folket. Regjeringa ser på Samisk
parlamentarisk råd som eit viktig organ for det nordiske
samarbeidet og eit organ som i internasjonale samanhengar har betydning
for eit styrkt samarbeid urfolk imellom og mellom urfolk og andre
aktørar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen, viser til at Nordisk Råd er et samarbeidsorgan for de nordiske landenes parlamenter og, for Nordisk Ministerråds vedkommende, regjeringer, samt at samarbeidet er basert på Helsingfors-avtalen av 1962 med senere endringer.
Komiteen vil innledningsvis vise til Nordisk Råds og Ministerrådets betydning for kontakt og samarbeid mellom landene i Norden. Felles språk, verdier og like samfunnsmodeller legger et godt grunnlag for det nordiske samarbeidet, noe som avspeiles i konkrete resultater som felles arbeidsmarked, passfrihet, opprettelse av Nordisk Investeringsbank, av Kulturfondet og nedbygging av grensehindre mellom landene, for å nevne noen.
Komiteen er kjent med at Nordisk Ministerråd har tatt initiativ til en avvikling av Nordisk utviklingsfond og imøteser en nærmere redegjørelse om dette.
Komiteen vil trekke fram at det nordiske samarbeidet er under press, og at samarbeidet i regionen vil bli stadig viktigere, ikke minst som en markering av regiontilhørighet i et Europa av regioner. For Norge blir Norden som region spesielt viktig fordi Norge ikke er medlem av EU. Norges geopolitiske plassering gjør det viktig å trekke EUs oppmerksomhet mot nord. Politisk oppmerksomhet kan bidra til å sikre en helhetlig forvaltning av de store havområdene i nord, samt å rette oppmerksomhet mot utfordringer som i særlig grad berører nordområdene.
Komiteen viser til at nordisk samarbeid er blitt revitalisert langs flere akser som for eksempel samfunnssikkerhet, beredskap for sivil krisehåndtering, miljøutfordringer og tiltak mot internasjonal kriminalitet og terror.
Komiteen vil fremheve at utviklingen i nordområdene har skapt en ny arena for norsk utenrikspolitikk. Samarbeidet i Nordisk Råd bør brukes til å fremme norske prioriteringer, men også til å skape gode relasjoner mellom landene i Norden.
Komiteen vil trekke fram forholdet til og samarbeidet med Russland som en felles utfordring for nordiske myndigheter, organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner. Komiteen understreker den politiske betydningen av samarbeidet med Russland, blant annet gjennom det nordisk-baltisk-russiske samarbeidet, samarbeidet i Arktisk Råd, i Østersjøsamarbeidet og i Barentssamarbeidet.
Komiteen mener et aktivt samarbeid i Barentsregionen er meget viktig som møteplass for myndigheter, bedrifter og organisasjoner, og komiteen vil også vise til Arktisk råd som en viktig møteplass for de landene som har naboskap til de arktiske områdene. Rådet spiller en viktig rolle i arbeidet med miljø- og klimaspørsmål som under det norske formannskapet må brukes aktivt i arbeidet i Det internasjonale polaråret 2007-2008.
Komiteen har merket seg at Norge tok over det toårige formannskapet i Arktisk råd i oktober 2006 og vil bli etterfulgt av et svensk og så et dansk formannskap, noe som betyr at formannskapet vil forbli innen Norden i seks år fremover. Komiteen mener dette gir mulighet for et mer langsiktig perspektiv på både styring av virksomheten og en markering av nordiske synspunkter på de politiske utfordringer i regionen. Komiteen vil også trekke fram Barentssamarbeidet som en viktig del av den politiske dialogen i nord.
Komiteen vil vise til at Finland i 1997 lanserte begrepet "EUs nordlige dimensjon". Komiteen har merket seg at Finland også har vært pådriver for den nye nordlige dimensjonen som ble iverksatt 1. januar 2007. Denne er tuftet på de to dokumentene som ble vedtatt på toppmøtet om den nordlige dimensjon i Helsingfors 24. november 2006. Komiteen vil understreke betydningen av at EU, Norge, Island og Russland nå er likeverdige partnere i den nordlige dimensjon.
Komiteen har merket seg at det i Nordisk Råd har pågått en diskusjon om hvordan arbeidet med å fjerne resterende grensehindringer kan forsterkes. Komiteen viser til at det viktig å videreføre tidligere formannskapsinitiativer, herunder fokus på de effektivitetsgevinstene som kan ligge i å bygge ned grensehindringer i Norden. Dette bør ses i sammenheng med innsatsen for å utvikle Norden som en næringsregion.
Komiteen vil understreke at arbeidet med å fjerne gjenstående grensehindringer for de nordiske innbyggerne er viktig, og vil vise til et tidligere ønske om en institusjonalisering av arbeidet knyttet til en nordisk ombudsmann. Komiteen mener et slikt tiltak kan være hensiktsmessig som kontaktpunkt for å få hjelp i konkrete saker, samtidig som samordner vil være en pådriver overfor de nordiske myndigheter for å løse opp i unødvendige og dårlig begrunnede grensehindringer.
Komiteen viser til at samarbeidet med de baltiske land er gått over i en ny fase, og at neste generasjon Nordplus starter opp i 2008 og gir de baltiske land rett til å delta i programmene på lik linje med de nordiske land, unntatt i Nordplus Språk. Komiteen tar dette til inntekt for at en forsterket politisk dialog gir konkrete resultater, og for at samarbeidet i Norden også har vært med på å bryte ned gamle politiske skillelinjer i Europa.
Komiteen viser til at Norden er en region hvor det settes krav til samspill og dialog med en rekke land, og i første rekke de vi grenser opp til. Komiteen vil derfor vise til den senere tids aktiviteter fra regjeringen Stoltenbergs side og det sikkerhetspolitiske samarbeid som er iverksatt fra Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet. Det nordiske samarbeidet er omfattende og blir prioritert både på fagmilitært og politisk nivå. Komiteen registrerer at det er stort sammenfall både i sikkerhetspolitiske vurderinger og interesser mellom landene i Norden, og at samarbeidet fungerer svært godt til tross for ulik forankring til EU og NATO. Komiteen støtter derfor synspunktene som tilsier at det nordiske samarbeidet er en egnet arena for å samordne en rekke sikkerhets- og forsvarspolitiske saker.
Komiteen vil også vise til at Norge styrker det utenriks- og sikkerhetspolitiske samarbeidet med Island, og at våre to land har utviklet et rammeverk for forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid som inkluderer en avtale (MoU) om assistanse og bistand i fredstid.
Komiteen viser til at tidligere sikkerhetspolitiske skillelinjer mellom Norge, Finland og Sverige i den nåværende situasjon er forandret til å bli et politisk rom av nye muligheter. Den kalde krigens storpolitiske ramme er fjernet som begrensning på samarbeidet, og komiteen vil vise til ytterligere politisk og militært samarbeid i militære utenlandsoperasjoner som ISAF i Afghanistan og en mulig deltagelse i EUs stridsgrupper.
Komiteen vil understreke at NATO forblir hjørnesteinen i norsk sikkerhetspolitikk, og at økt nordisk forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid må sees innenfor en allianseramme. Komiteen vil vise til at både Sverige og Finland er partnerland i NATO og bidragsytere til alliansens operasjoner.
Komiteen vil vise til at under det norske formannskapet i Nordisk Ministerråd i 2006 var aktiviteten særskilt høy på familie- og likestillingsområdet. Blant annet forhandlet Norge fram en ny samarbeidsavtale med Nordisk institutt for kvinne- og kjønnsforskning (NIKK). Det norske formannskapet fikk også nordisk ungdom til å lage en hvitbok om ungdommens syn på og oppfatning av likestilling. Arbeidet er fulgt opp av det finske formannskapet i 2007.
Komiteen vil vise til behovet for et sterkt samarbeid mellom de nordiske land for å bekjempe trafficking og prostitusjon. Komiteen mener det er nødvendig med felles nordiske tiltak overfor de land som i dag er leverandører av prostituerte i de nordiske land, i tillegg til samarbeid om å gi jenter som greier å komme seg ut, både beskyttelse, utdanning og jobbtrening. Komiteen vil vise til behovet for tilnærmet like bestemmelser for å hindre at enkelte land i Norden blir fristeder for mafia som står bak trafficking.
Komiteen har merket seg at det nordiske politisamarbeidet har utviklet seg til å bli et velfungerende og ubyråkratisk samarbeid som er forankret i en egen avtale, og som er understøttet av lovgivning på en rekke områder som skal bidra til felles kamp mot bl.a. internasjonal kriminalitet.
Komiteen er kjent med at Nordisk Råd i etterkant av krisen med Muhammed-tegningene har arbeidet for å fremme en mangekulturell utvikling gjennom prosjektet Coexistence of Civilizations, der mottagere får i oppdrag å løse et antall utfordringer for sameksistens og føre stafetten videre. Fra Rådets side ble regjeringene oppfordret til å ta et initiativ til et dialogforum om kulturell kompleksitet.
Komiteen vil vise til at hovedtemaet ved det nordiske toppmøtet under Nordisk Råds sesjon 2006, der alle de nordiske statsministere deltok, var Norden som global vinnerregion og balansen mellom velferdsstat og markedskrefter. Formålet var å søke å identifisere samnordiske strategier for at Norden skal forbli en konkurransedyktig og ledende region. Komiteen har videre merket seg at satsing på forskning skulle være en sentral oppgave for de nordiske landene i den forbindelse.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 41 (2006-2007) - om nordisk samarbeid - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 17. oktober 2007
Olav Akselsen
leder |
Marit Nybakk
ordfører |