Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen
Hansen, Arne L. Haugen og Gorm Kjernli fra Fremskrittspartiet, Hans
Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind
Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk
Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig
Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen
Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til den fremlagte St.meld. nr. 32 (2006-2007) og redegjørelsen av
de fiskeriavtalene som er inngått med andre land for 2007
og fisket etter avtalene i 2005 og 2006.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at St.meld. nr. 32 er en årlig melding til Stortinget
om de fiskeriavtalene Norge inngår med andre land. Etter flertallets oppfatning
er det overraskende at mindretallet/Høyre i denne
sammenheng tar til orde for å reforhandle sentrale avtaler
innen fiskeriforvaltningen. Flertallet understreker
at de etablerte samarbeidsavtalene står sentralt i forvaltningen
av sentrale norske fiskebestander.
Norge har som overordnet strategi å oppnå ansvarlig forvaltning
av de marine ressursene i Nord-Atlanteren, noe flertalletstøtter. Flertallet viser
også til at Norge er folkerettslig forpliktet til en slik
ansvarlig ressursforvaltning gjennom FN-avtalen om fiske på det åpne
hav og FNs havrettstraktat. Retten til å utnytte de levende
marine ressurser forutsetter at Norge ivaretar sin plikt til å samarbeide
om forsvarlig ressursforvaltning for bestander vi deler med andre
land. Flertallet vil se det som svært uheldig
om slike etablerte avtaler brytes, slik Høyre/mindretallet
tar til orde for. Det vil kunne innebære at statene som
i dag samarbeider om forsvarlig forvaltning av felles ressurser,
vil anse at de ikke er bundet av noen omforent totalkvote på den
felles bestanden. Etter flertalletsoppfatning vil
dette kunne føre til at bestanden totalt sett ikke blir ansvarlig
forvaltet, med økt fare for bestandskollaps.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil på det
sterkeste tilbakevise påstander fra regjeringspartiene
om at mindretallet vil bryte etablerte samarbeidsavtaler. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen har et samlet storting
bak seg ved en eventuell reforhandling med sikte på å bedre
vilkårene for norsk fiskerinæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kontroll på ressursuttaket på felles
fiskebestander krever et nært samarbeid mellom de landene
som deler ressursene. Flertallet har merket seg at
et slikt samarbeid er inngått med begge partene som Norge
deler viktige fiskeressurser med, Russland og EU. Norge har også inngått avtaler
om kontroll direkte med enkelte medlemsland i EU og flere andre
stater.
Flertallet er tilfreds med at
Regjeringen har innført en rekke tiltak for å hindre
ulovlig, urapportert og uregulert fiske, bl.a. den såkalte
"svartelisten" over fartøy som har drevet med uønsket
aktivitet i områder utenfor norsk jurisdiksjon. Flertallet viser
til at det avtale- og folkerettslige rammeverk Regjeringen er i ferd
med å etablere, er avgjørende i kampen mot UUU-fiske,
og etter flertallets synspunkter vil forslaget fra
mindretallet/Høyre om å bryte etablerte
samarbeidsavtaler, undergrave dette arbeidet. Flertallet viser
i denne sammenheng til at forholdet til EU, Russland og Island er
av avgjørende betydning i kampen mot IUU-fiske.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at en omfattende del av norsk fiske (målt i vekt) skjer
på bestander vi deler med andre land. To- eller flersidige
avtaler om forvaltning av felles fiskeressurser er avgjørende
for å sikre bærekraftige fiskebestander. Våre
avtalepartnere ser også ut til å ta problemstillingene
med ulovlig, urapportert og uregulert fiske (UUU-fiske) på alvor. Økt
fokus fra politiske myndigheter over tid og bedre kontrollregimer
har synliggjort et omfattende overfiske spesielt i Barentshavet. Fokuset
på UUU-fiske har vært sterkt den siste tiden på grunn
av enkeltsaker og at avtaler har kommet på plass som følge
av arbeid over lang tid. Tiltakene som har blitt satt i verk har
til en viss grad virket, men innsatsen mot UUU-fiske krever stor
innsats i mange år fremover.
Disse medlemmer har med interesse
registrert EU-kommisjonens tiltak mot UUU-fiske som ble presentert
30. oktober 2007 i Lisboa. Målet er å få bort
alt ulovlig fiske. Det er en omfattende strategi med fire hovedpunkter.
Det første de gjør, er å stenge EU-markedet
mot illegale fiskeprodukter gjennom et havnekontrollsystem som krever
forhåndsgodkjent sertifisering av havnestaten før
fartøyene får anløpe EU-havner. Ved at
EU stenger sine havner for ulovlig fiske, gjør det situasjonen
for piratfiskerne enda vanskeligere. Det andre forslaget er å etablere
en svarteliste av UUU-fartøy og stater som ikke tar problemet
på alvor. En slik liste kan gjøre kontrollarbeidet
enklere mellom de ulike landene. Det tredje er å styrke
muligheten EUs medlemmer skal ha til å påføre
sanksjoner på dem av deres egne som gjør seg skyldig
i deltagelse eller støtte til UUU-fiske. Størrelsen
på bøtene økes også, slik at ikke
de økonomiske fordelene ved ulovlig fiske er større
enn bøtenivået. Videre erkjenner EU at UUU-fiske
ikke alene kan bekjempes innenfor EUs grenser, og tar derfor som
et fjerde grep initiativ for å etablere samarbeid på regional
basis og på internasjonalt nivå. Betydningen av
at EU tar disse problemstillingene på alvor, er avgjørende
for om vi skal lykkes i målet om å få bort
ulovlig fiske. Disse medlemmer mener det er viktig
at Norge jobber sammen med EU og andre land for å få slutt
på det miljøskadelige overfisket som har pågått
og pågår. Havforskningsinstituttet meldte ifølge
NTB den 30. november 2007 at ulovlig fiske var i tilbakegang
for 2007. Disse medlemmer mener det er et resultat
av målrettede tiltak og arbeid over flere år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er bekymret over at UUU-fiske kan gi seg
utslag i reduserte nasjonale kvoter og medføre et dårligere
driftsgrunnlag for fiskeflåten. Disse medlemmer viser
til at statsråden har anslått overfiske i Barentshavet
til å ligge på om lag 117 000 tonn torsk
og 28 600 tonn hyse for 2006 - jf. brev fra statsråden
til komiteen av 26. november 2007 (vedlagt). Dette utgjør
en førstehåndsverdi på mellom 1,3 og
1,8 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener det er
viktig å ha et lovverk som fanger opp UUU-fiske. Disse
medlemmer viser til at det nylig har falt dom i Høyesterett
der en russisk tråler og et lastefartøy ble frifunnet for
ulovlig omlastning ved Bjørnøya. Disse
medlemmer mener det er viktig å ha et oppdatert
og slagkraftig lovverk som tetter igjen alle smutthull for å stoppe
UUU-fiske. Disse medlemmer registrerer at Regjeringens
budsjettforslag for 2008 medfører at 3 av kystvaktas fartøy
må gå ut av tjeneste. Disse medlemmer mener
dette vil svekke muligheten for å bekjempe UUU-fiske, noe
som er svært uheldig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett foreslo å styrke
Kystvakten med 300 mill. kroner for 2008.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti
og Venstrestrekar under at EU
sin felles fiskeripolitikk diverre har vore lite berekraftig. Politikken
har vore prega av svake reguleringar og mangelfull handheving og
sanksjonering. Resultatet er sviktande bestandar i EU sine farvatn,
og at EU inngår fiskeriavtalar mellom anna med fattige
land på vilkår som er uheldige både i
eit utviklings- og miljøperspektiv. Det er på høg
tid at EU nå følgjer etter Noreg og innfører
tiltak som stenging av hamner for fisk som har vore fanga på ulovleg
vis, svartelisting av fartøy som har vore tekne for regelbrot
og sterkare sanksjonering mot lovbrytarar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at et hovedfokus i samarbeidet mellom Norge og Russland
om forvaltning og kontroll i Barentshavet i 2006, har vært
arbeidet for å styrke kontroll med uttak og omlasting av
fisk i Barentshavet. Flertallet har merket seg at
det bilaterale fiskerisamarbeidet med Russland fremdeles er krevende
og komplisert, men også at det er oppnådd reell
fremgang i 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er positivt at norske myndigheter har engasjert seg aktivt i forhold
til det russiske urapporterte fisket i Barentshavet, men vil understreke
at det fortsatt er betydelig russisk overfiske. Russland viser liten
vilje og evne til å følge opp de tiltak Norge og
Russland er blitt enige om i kontrollsammenheng. Disse medlemmer mener
det over tid ikke er akseptabelt at Russland ikke overholder den
inngåtte fiskeriavtalen med Norge. Det er viktig å understreke
at utviklingen har gått i riktig retning på noen
områder.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at Norge overholder egne kvoteregimer for å holde press
mot Russland.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Norge, EU og Færøyene vedtok forvaltningsplanen
for makrell i Nordøst-Atlanteren første gang 19. november
1999. Denne har siden blitt videreført hvert eneste år.
Forvaltningsplanen har frem til nå gitt et stabilt og bærekraftig
utbytte i makrellfisket, og har således også bidratt
til å gi makrellforvaltningen en stor grad av legitimitet
i forhold til omverdenen.
Flertallet har merket seg at
Norge og EU vil videreføre arbeidet med å effektivisere
kontrollen av landinger av makrell og prioritere spørsmålet
om hvordan man skal få bedre kontroll på havet,
herunder tiltak mot utkast.
Flertallet er kjent med at Norge
bruker betydelige ressurser på makrellforskning, og at
utfordringen er å få andre land til å satse
mer. Det vises i denne sammenheng til Havforskningsinstituttets
rolle som en stor aktør internasjonalt innen marin forskning,
og som utfører store oppgaver for at forvalterne skal kunne treffe
beslutninger på best mulig grunnlag.
Flertallet har merket seg at
det i samarbeidet mellom Norge og EU fortsatt er områder
der det er behov for felles tiltak for å bedre fiskeriforvaltningen. Flertallet viser
også til at bestandssituasjonen til tobis og øyepål
bekymrer forskerne og må tas på alvor. Det er en
målsetting å få til felles forvaltning
og fordeling av disse bestandene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at EU over flere år har overfisket makrellkvoten. EUs økte
fokus på overfiske og straffetiltak mot de nasjoner/fartøy
som har fisket ulovlig, har virket positivt. Hovedproblemet i avtalen
med EU er fordeling og forvaltning av makrellbestanden. Disse medlemmer mener
det er viktig å få etablert et felles forskningsprosjekt
for bedre å kartlegge makrellbestandens sonetilhørighet.
Sonetilhørigheten er avgjørende for hvilke andeler
de ulike kyststatene skal ha av totalkvoten på makrell.
Et moment i denne debatten er at EU har fastsatt en sydlig makrellkvote
som holdes utenfor fordelingen mellom kyststatene. Det er uenighet
om hvorvidt det finnes en egen sydlig makrellbestand. Norge og Færøyene
er uenige, men har akseptert det siden det har blitt inngått
en kvoteavtale der den sydlige kvoten blir trukket fra den avtalte
totalkvoten. Norges andel av makrellbestanden blir dermed ytterligere
redusert. Disse medlemmer mener Norge må øke
forskningsinnsatsen og være villig til å stå uten
en makrellavtale for å forsøke å løse
denne situasjonen. Det var ikke før de ble utsatt for betydelig
press fra bl.a. tidligere fiskeriminister Svein Ludvigsen, at EU
endret på vanntrekkbestemmelsen som ga mottaksanleggene
i EU store konkurransefordeler, samt at det førte til en beskatning
av makrellbestanden som var høyere enn kvotene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Høyre/opposisjonen har anbefalt
at Smutthullavtalen reforhandles for å oppnå en
bedre balanse til Norge. Etter flertallets oppfatning
kan et brudd med etablerte avtaler sette forvaltningen av fiskeriene
i dette området i fare. Flertallet viser
til at spørsmålet om reforhandling av Smutthullavtalen
har vært oppe til behandling hos utenriksministeren og
fiskeri- og kystministeren i forbindelse med at fristen for oppsigelse
av avtalen løp ut i juni 2002 og juni 2006.
Avtalen mellom Norges regjering, Islands regjering og
Den russiske føderasjons regjering om "visse samarbeidsforhold
på fiskeriområdet" (Smutthullavtalen) ble inngått
i 1999. Flertallet viser til at avtalen kom i stand
på bakgrunn av det betydelige islandske fisket i det internasjonale
farvannet "Smutthullet" i Barentshavet fra 1993 av, og prinsipiell
uenighet om forvaltning av fisket utenfor 200 nautiske mil.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at i forbindelse med inngåelsen av "Smutthullavtalen" i
1999 uttalte utenrikskomiteen i Innst. S. nr. 241 (1998-1999):
"Ved revisjon av protokollen bør det være
et mål for Regjeringen å søke en utjevning
av kvotefordelingen for å oppnå en bedret balanse
mellom den kvote islandske fartøyer kan ta i norsk sone
og den kvote norske fartøy kan ta i islandsk sone."
Disse medlemmer er kjent med
at Fiskebåtredernes Forbund tok initiativ til reforhandling
for å oppnå en mer balansert avtale i 2006 og
i 2002. Regjeringen avslo å be om revisjon ut fra en helhetsvurdering.
Det er tre år mellom hver mulighet til revisjon. Disse
medlemmer mener Regjeringen bør ta initiativ til
reforhandling ved neste revisjonsmulighet med sikte på å bedre
balansen til Norges fordel, eventuelt orientere Stortinget om årsaken
til ikke å be om en revisjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,ser det ikke som naturlig at Stortinget
tar stilling til rammebetingelser i fremtidige fiskeriforhandlinger.
Etter flertallets mening bør det være
opp til den til enhver tid sittende regjering å vurdere
hva som tjener Norges interesser best, innenfor de overordnede rammer
som springer ut fra Stortingets mandat.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er viktig at de nasjoner som beskatter felles ressurser, har mest
mulig like tekniske reguleringsbestemmelser for å sikre
konkurranseforholdene. Et eksempel er lik vanntrekkprosent. I mange år
hadde EU høyere vanntrekkprosent i forbindelse med leveranser
av sild og makrell. Det medførte at industrien i EU fikk
gratis råstoff på grunn av reell overvekt og at
flåten fisket mer enn tildelte kvoter. Tidligere fiskeriminister
Svein Ludvigsen var sentral for å rydde opp i disse forholdene.
Et annet eksempel er at flåten fra ulike land bruker ulike
omregningsfaktorer, slik at kvotebelastningen blir ulik når
produsert råstoff skal omgjøres til rundvekt som
i sin tur belastes kvotene. Andre eksempler er ulik maskevidde,
ulikt minstemål mv. Disse medlemmer mener
det er viktig å få harmonisert disse rammebetingelsene. Videre
er det viktig at rammebetingelser for øvrig er gode. Det
gjelder skatte- og avgiftspolitikken, og struktur- og reguleringspolitikken.
Norsk fiskeflåte - og norsk fiskeindustri - konkurrerer
på en internasjonal arena og må ha like gode konkurransevilkår
som de nasjoner vi konkurrerer med. Den nylig innførte
NOx-avgiften er et eksempel der vi opplevde
at den norske delen av flåten som fisket i internasjonalt
farvann og leverte råstoffet i utlandet, slapp unna hele
avgiften. Disse medlemmer mener Regjeringen må være
seg bevisst forhold som virker konkurransevridende for den norske
fiskeflåten.
Komiteen tar Regjeringens
redegjørelse for fisket i 2005 og 2006, og avtalene for
2007, til orientering.