Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2007. Under programområde 10 Helse og omsorg fremmes det forslag om økning av utgiftene med netto 342 mill. kroner. I dette beløpet er det tatt hensyn til at 3 mill. kroner overføres til Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Inntektene foreslås økt med 85 mill. kroner (inkl. lånetransaksjoner). Lånebevilgningen til de regionale helseforetakene foreslås satt ned med 800 mill. kroner. Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det forslag om en netto økning i utgiftene på 11,4 mill. kroner. Under kapittel 3 Andre saker gis det bl.a. en omtale av konsekvenser av økte pensjonskostnader for regionale helseforetak og private, ideelle organisasjoner som har driftsavtale med disse.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 0,3 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 9,8 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned 0,55 mill. kroner.
Post 74 Skolefrukt foreslås satt ned
med 2 mill. kroner.
Post 79 Andre tilskudd foreslås satt
opp med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 2,9 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 2,485 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 1,5 mill. kroner.
Post 70 Dekning av advokatutgifter foreslås
satt ned med 4,5 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 0,7 mill. kroner.
Post 21 Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten foreslås
satt ned med 0,8 mill. kroner.
Post 61 Tilskudd til turnustjeneste foreslås
satt ned med 2 mill. kroner.
Post 70 Andre tilskudd foreslås satt
opp med 2,0 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt
opp med 13,85 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned
med 1,17 mill. kroner.
Post 21 Forsøk og utvikling i tannhelsetjenesten
foreslås satt ned med 0,335 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås påført
stikkordet "kan overføres".
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 3,22 mill. kroner
Post 76 Innsatsstyrt finansiering forslås
satt ned med 28,9 mill. kroner.
Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved
sykehus mv. foreslås satt opp med 189 mill. kroner.
Post 90 Lån til investeringsformål
i helseforetakene foreslås satt ned med 800 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter foreslås satt
opp med 8 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt opp
med 1,7 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 0,4 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned
med 1,5 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned
med 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt opp med 1,32 mill. kroner.
Post 64 Ressurskrevende brukere foreslås
satt opp med 185,14 mill. kroner.
Post 76 Tilskudd til opphold i institusjon for
eldre med særskilte behov foreslås satt ned med
0,16 mill. kroner.
Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås
satt ned med 15 mill. kroner.
Post 71 Refusjon psykologhjelp foreslås
satt ned med 2 mill. kroner.
Post 72 Refusjon tannlegehjelp foreslås
satt opp med 25 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt
foreslås satt opp med 25 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås satt ned
med 58 mill. kroner.
Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
1, foreslås satt ned med 121 mill. kroner.
Post 71 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
2, foreslås satt opp med 45 mill. kroner.
Post 62 Tilskudd til fastlønnsordning
fysioterapeuter foreslås satt ned med 10 mill. kroner.
Post 70 Refusjon allmennlegehjelp foreslås
satt opp med 84 mill. kroner.
Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås
satt opp med 34 mill. kroner.
Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås
satt ned med 11 mill. kroner.
Post 70 Bidrag, lokalt, foreslås satt
opp med 15,4 mill. kroner.
Post 80 Renter på investeringslån
satt opp med 40 mill. kroner.
Post 90 Avdrag på investeringslån
foreslås satt opp med 45 mill. kroner.
Det opplyses at helseforetakenes pensjonskostnader (inkl.
private, ideelle institusjoner som er etablert innenfor de regionale
helseforetakenes "sørge for"-ansvar) vil øke med
om lag 3,2 mrd. kroner i 2007 og med om lag 2,2 mrd. kroner i 2008
sammenliknet med kostnadsnivået som ble lagt til grunn
ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for disse to årene.
Det ligger videre an til en økning av pensjonspremiene
i 2008. Departementet er gjort kjent med at private virksomheter
også vil få økte pensjonskostnader og
-premier.
For 2007 foreslår Regjeringen at de økte
pensjonskostnadene som følger av endrede økonomiske
parametere, unntas fra resultatkravet som er stilt til de regionale
helseforetakene. Regjeringen vil senest i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2008 komme tilbake til hvordan saken skal håndteres
i 2008, herunder konsekvenser for private, ideelle institusjoner som
er etablert innenfor de regionale helseforetakenes "sørge
for"-ansvar.
For å unngå eventuelle likviditetsmessige
problemer hos de private, ideelle institusjonene, foreslås
det at de regionale helseforetakene gis anledning til å bruke
av driftskredittene til å yte likviditetslån til økte
pensjonspremier hos de private, ideelle institusjonene som er etablert
innenfor de regionale helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
Det foreslås at Helse- og omsorgsdepartementet
kan ettergi fordringer på i alt 19 331 037
kroner til Stiftelsen Furustrand aldershjem, Landsbystiftelsen Vidaråsen,
Pinsevennenes evangeliesenter, Solliakollektivet, Renåvangen,
Fossumkollektivet, Tyrilikollektivet, Sauherad samtun, Storbuankollektivet,
Solborg familiehjem/treningssenter og Kimerudstiftelsen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at influensavaksine for risikoutsatte grupper ikke lenger er
offentlig finansiert. Dette vil, slik disse medlemmer ser
det, kunne medføre en økt helserisiko for disse
gruppene. Disse medlemmer er av den oppfatning at
det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi
vaksinen gratis til risikogruppene, da dette vil kunne medføre
færre sykehusinnleggelser, færre legebesøk
og også færre dødsfall. Dette kommer i
tillegg til det faktum at en også reduserer den enkelte influensapasients
lidelser og samtidig sørger for å utjamne sosiale
helseforskjeller, da det ikke lenger vil være økonomiske
grunner til at en ikke tar vaksinen. Disse medlemmer mener
derfor ordningen med gratis influensavaksine må gjeninnføres
med umiddelbar virkning, og foreslår dermed å bevilge
2,5 mill. kroner til dette formål for budsjettåret
2007. Disse medlemmer påpeker imidlertid
at disse midlene må gjøres overførbare
til budsjettåret 2008, slik at man får tid til å gjennomføre
vaksineringen av de som ønsker det innenfor risikogruppene,
og samtidig også har tilgjengelige midler til å kunne
kjøpe inn vaksiner for å møte neste års
influensautbrudd.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes
med | 2 500 000 |
| | fra kr 284 000 000 til
kr 286 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det i budsjettet for 2006 ble bevilget 15 mill. kroner til gratis
influensavaksine til risikogruppene. Ordningen innebar at Folkehelseinstituttet
i 2006 formidlet gratis influensavaksine til kommunene som hadde
bestilt slik vaksine til risikogruppene. Kommunene kunne imidlertid
ta betalt for arbeidet med vaksineringen. I 2007 har en gått
tilbake til ordningen med at Nasjonalt folkehelseinstitutt selger
vaksinen til kommunene (40 kroner per dose), som igjen har muligheten
til å velge hvorvidt de ønsker å ta betalt
for vaksinen og arbeidet med vaksineringen.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med gratis vaksine i 2006 var ment som en stimulans til kommunene
for å øke vaksinasjonsdekningen i risikogruppene
i befolkningen til 50 prosent i løpet av 2006, og til å tilrettelegge
for et system for massevaksinasjon i kommunene. Disse medlemmer viser
til at kommunenes bestilling av influensavaksine for influensasesongen
2006/2007 viser at målet ble nådd.
Disse medlemmer understreker
betydningen av å fortsette arbeidet med å nå WHOs
målsetting om 75 prosent vaksinasjonsdekning i risikogruppene
innen 2010 og ber Regjeringen følge utviklingen nøye,
slik at dette målet kan oppnås. Disse medlemmer mener at
ulike tiltak, herunder erfaringene med ordningen i 2006, bør
vurderes i denne sammenheng.
Komiteen merker seg at det foreslås å samle
finansieringer fra ulike drifts- og tilskuddsordninger i bevilgningen
til Kunnskapssenteret.
Komiteen tar til etterretning
at prognosen for 2007 indikerer en vekst i antall DRG-poeng på om
lag 1,2 prosent sammenliknet med det som er lagt til grunn i oppdragsdokumentet
til regionale helseforetak.
Komiteen merker seg at det foreslås
et trekk på til sammen 87,9 mill. kroner i den endelige
avregningen for innsatsstyrt finansiering 2006, og at årsaken
i hovedsak dreier seg om feil registrering av dagrehabilitering.
Komiteen viser til at tydelige
regler rundt ISF-avregningen er viktig for å skape forutsigbarhet
rundt de årlige avregningene. Komiteen er
kjent med at Sosial- og helsedirektoratet på oppdrag fra
Helse- og omsorgsdepartementet har foretatt en gjennomgang av aktivitetsbasert
finansiering. Komiteen ber om at Regjeringen i sammenheng
med arbeidet med aktivitetsbasert finansiering ser på om
regelverket gir tilstrekkelig forutsigbar koding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til de innrapporterte underskuddene ved de regionale helseforetakene
for budsjettåret 2007, som har som konsekvens at en har
fått en økning i antallet som står på venteliste
for behandling i spesialisthelsetjenesten med 20 000 pasienter
bare siste år. Disse medlemmer er av den
oppfatning at sykehusenes økonomiske situasjon er prekær,
og at det derfor er behov for tilleggsbevilgninger for 2007. Disse medlemmer viser
til de vedvarende debattene knyttet til nedskjæringer,
oppsigelser og innsparinger i de regionale helseforetakene og ønsker
på denne bakgrunn at det tilleggsbevilges 1 mrd. kroner
for budsjettåret 2007.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 559 400 000 |
| | fra kr 10 381 201 000
til kr 10 940 601 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 187 000 000 |
| | fra kr 9 800 849 000
til kr 9 987 849 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes med | 135 400 000 |
| | fra kr 7 293 805 000
til kr 7 429 205 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes med | 118 100 000 |
| | fra kr 6 349 885 000
til kr 6 467 985 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til avregningen for 2006 til innsatsstyrt finansiering.
De siste årene har avkortingen til helseforetakene som
følge av feilutbetalinger til innsatsstyrt finansiering økt
fra 6,5 mill. kroner i 2004 til 15 mill. kroner i 2005 og 88 mill.
kroner i 2006. I 2006 har feilkoding særlig gått
utover dagrehabilitering, slik at det er fare for at pasientene
ikke har fått den behandlingen de har krav på.
Blant annet har gruppebehandling blitt kodet som individuell behandling,
og poliklinisk behandling har blitt kodet som dagbehandling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener det er avgjørende viktig for pasienten og for samfunnets
tillit til den offentlige helsetjenesten at koding av diagnoser
og behandling foregår korrekt. Helseforetakene forvalter betydelige
summer av samfunnets fellesmidler.
Komiteen viser til
at ifølge Avregningsutvalget har mange sykehus og institusjoner
ikke fylt kravene som regelverket stiller for refusjonsbetaling.
Journaler viser mangelfull dokumentasjon av pasienters sykehusopphold,
både når det gjelder aktivitet og oppfyllelse
av faglige krav. Feil koding kan ha uheldige innvirkninger på forskningsgrunnlaget
om helsetjenestene, for planleggingen av aktivitetene og finansieringen.
For befolkningen kan dette i verste fall medføre at det
ikke gis det behandlingstilbudet som det er gjort vedtak om, og
at heller ikke statistikker viser den faktiske behandlingen. Komiteen ber
Regjeringen iverksette tiltak for å sikre at regelverket
overholdes.
Komiteen registrerer at helseforetakenes
pensjonskostnader vil øke med om lag 3,2 mrd. kroner i 2007
og med om lag 2,2 mrd. kroner i 2008 sammenliknet med kostnadsnivået
som ble lagt til grunn ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for
disse to årene, og at kostnadsøkningen i hovedsak
skyldes at lønnsveksten framover vil bli høyere
og det langsiktige rentenivået lavere enn det som tidligere
har vært lagt til grunn ved beregning av pensjonskostnadene.
Komiteen viser til at statsråd
Sylvia Brustad i sitt innlegg i finansdebatten 27. november
2007 uttalte følgende:
"Regjeringa legger til grunn at de økte
pensjonskostnadene ikke skal inngå i resultatkravet for
de regionale helseforetaka verken for 2007 eller 2008."
Komiteen støtter at
de økte pensjonskostnadene unntas fra resultatkravet i
2007 og 2008 og merker seg at Regjeringen senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2008 vil komme tilbake til konsekvenser
for private, ideelle institusjoner som er etablert innenfor de regionale
helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at helseforetak og private ideelle sykehus
som er etablert innenfor helseforetakenes "sørge for"-ansvar,
får økte pensjonskostnadene i størrelsesorden
3,2 mrd. kroner. Flertallet viser videre til at helseforetakene
har funnet en løsning som innbærer at de økte
pensjonskostnadene unntas fra resultatkravet. Flertallet vil
i den forbindelse vise til brev fra Lovisenberg Diakonale sykehus
til helse- og omsorgskomiteen, datert 26. november 2007,
der det gjøres oppmerksom på at den nevnte løsning
ikke kan gjøres gjeldende for de private, ideelle sykehusene, fordi
disse blant annet er pålagt å følge regnskapslovens
bestemmelser. Flertallet viser videre til at de private,
ideelle sykehusene ikke har noe konkursvern slik de offentlige sykehusene
har, og at den foreslåtte løsning ikke tar opp
de økonomiske problemene for inneværende år.
Flertallet frykter at de økte
pensjonskostnadene vil føre til permanent redusert aktivitet
og innskrenkning av tilbudet til pasientene. Videre er flertallet bekymret
for at flere av de private, ideelle sykehusene vil gå konkurs
dersom pensjonskostnadene overgår de samlede inntekter
og verdien av egenkapitalen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil be Regjeringen om å sørge
for at fritaket for balansekravet ikke fører til en utilsiktet
forskjellsbehandling for de private, ideelle sykehusene som er etablert
innenfor de regionale helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til den svært anstrengte
situasjonen knyttet til økte pensjonsutgifter for private
og ideelle sykehus og institusjoner. For Haraldsplass Diakonale
Sykehus i Bergen betyr regelendringen 22 mill. kroner i merutgifter
i inneværende år (NRK), mens det for Diakonhjemmet
Sykehus i Oslo vil være på til sammen 58 mill.
kroner i år og for neste år. Disse medlemmer viser
til uttalelse til dn.no fra administrerende direktør ved
Diakonhjemmet Sykehus, Morten Skjørshammer:
"Utgifter av denne størrelsen klarer vi
ikke å håndtere. En konkurs kan ramme oss i verste
fall, noe de offentlige sykehusene er beskyttet mot. Dette kan redusere
mulighetene til å modernisere sykehuset, og vi mister kredittverdigheten
når vi ønsker å ta opp lån."
Disse medlemmer er svært
bekymret for situasjonen knyttet til dette og mener derfor det er
nødvendig med tanke på pasientbehandlingen og
det viktige tilbudet de private og ideelle institusjonene bidrar
med, at man sørger for å ordne opp i dette under
nysalderingen for 2007.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om at rammen til de regionale helseforetakene økes
med 150 mill. kroner for å dekke de private, ideelle sykehusenes økte
pensjonsutgifter for 2007.
Disse medlemmer femmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under
postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 3 338 021 000
til kr 3 488 021 000" | |
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under
postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 3 338 021 000
til kr 3 488 021 000 | |
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes
med | 2 500 000 |
| | fra kr 284 000 000 til
kr 286 500 000 | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes med | 559 400 000 |
| | fra kr 10 381 201 000
til kr 10 940 601 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes med | 187 000 000 |
| | fra kr 9 800 849 000
til kr 9 987 849 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes med | 135 400 000 |
| | fra kr 7 293 805 000
til kr 7 429 205 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes med | 118 100 000 |
| | fra kr 6 349 885 000
til kr 6 467 985 000 | |
Komiteens tilråding fremmes av en samlet
komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
Utgifter |
702 | | Helse- og sosialberedskap | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post
70, nedsettes med . | 300 000 |
| | fra kr 36 130 000
til kr 35 830 000 | |
703 | | Internasjonalt samarbeid | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med
. | 9 800 000 |
| | fra kr 28 817 000
til kr 19 017 000 | |
719 | | Folkehelse | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post
79, nedsettes med . | 550 000 |
| | fra kr 60 982 000
til kr 60 432 000 | |
| 74 | Skolefrukt,
kan overføres, nedsettes med . | 2 000 000 |
| | fra kr 22 621 000
til kr 20 621 000 | |
| 79 | Andre tilskudd, kan overføres, kan nyttes under post
21, forhøyes med . | 2 000 000 |
| | fra kr 17 270 000
til kr 19 270 000 | |
720 | | Sosial- og helsedirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
. | 2 900 000 |
| | fra kr 358 611 000
til kr 361 511 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med
. | 2 485 000 |
| | fra kr 44 795 000
til kr 42 310 000 | |
722 | | Norsk pasientskadeerstatning | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
. | 1 500 000 |
| | fra kr 76 754 000
til kr 78 254 000 | |
| 70 | Dekning av advokatutgifter, nedsettes med
. | 4 500 000 |
| | fra kr 25 748 000
til kr 21 248 000 | |
723 | | Pasientskadenemnda | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
. | 2 000 000 |
| | fra kr 24 208 000
til kr 26 208 000 | |
724 | | Helsepersonell og tilskudd
til personelltiltak | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
. | 700 000 |
| | fra kr 25 654 000
til kr 26 354 000 | |
| 21 | Forsøk og utvikling
i primærhelsetjenesten, kan nyttes
under post 70, nedsettes med . | 800 000 |
| | fra kr 21 158 000
til kr 20 358 000 | |
| 61 | Tilskudd til turnustjenesten, nedsettes med
. | 2 000 000 |
| | fra kr 148 135 000
til kr 146 135 000 | |
| 70 | Andre tilskudd, kan nyttes under post 21, forhøyes med
. | 2 000 000 |
| | fra kr 38 868 000
til kr 40 868 000 | |
725 | | Nasjonalt kunnskapssenter
for helsetjenesten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
. | 13 850 000 |
| | fra kr 67 059 000
til kr 80 909 000 | |
726 | | Habilitering, rehabilitering
og tiltak for rusmiddelavhengige | |
| 70 | Tilskudd,
kan nyttes under post 21, nedsettes med . | 1 170 000 |
| | fra kr 49 850 000
til kr 48 680 000 | |
727 | | Tannhelsetjenesten | |
| 21 | Forsøk og utvikling
i tannhelsetjenesten, kan nyttes under post
70, nedsettes med . | 335 000 |
| | fra kr 9 204 000
til kr 8 869 000 | |
728 | | Forsøk og utvikling
mv. | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med
. | 3 220 000 |
| | fra kr 48 005 000
til kr 44 785 000 | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus, overslagsbevilgning, nedsettes med
. | 28 900 000 |
| | fra kr 14 708 954 000
til kr 14 680 054 000 | |
| 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus mv., overslagsbevilgning, forhøyes med . | 189 000 000 |
| | fra kr 3 102 606 000
til kr 3 291 606 000 | |
| 90 | Lån til investeringsformål
i helseforetak, nedsettes med . | 800 000 000 |
| | fra kr 3 500 000 000
til kr 2 700 000 000 | |
| 91 | Opptrekksrenter, overslagsbevilgning, forhøyes med
. | 8 000 000 |
| | fra kr 200 000 000
til kr 208 000 000 | |
742 | | Kontrollkommisjonene og
andre utgifter under psykisk helsevern | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes med
. | 1 700 000 |
| | fra kr 1 887 000
til kr 3 587 000 | |
743 | | Statlige stimuleringstiltak
for psykisk helse | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med
. | 1 000 000 |
| | fra kr 26 389 000
til kr 25 389 000 | |
751 | | Apotekvesenet og legemiddelfaglige
tiltak | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med
. | 400 000 |
| | fra kr 9 867 000
til kr 9 467 000 | |
| 70 | Tilskudd, nedsettes med
. | 1 500 000 |
| | fra kr 52 610 000
til kr 51 110 000 | |
760 | | Utredningsvirksomhet m.m. | |
| 70 | Tilskudd,
kan nyttes under post 21, nedsettes med . | 1 000 000 |
| | fra kr 3 737 000
til kr 2 737 000 | |
761 | | Tilskudd forvaltet av Sosial-
og helsedirektoratet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, forhøyes med
. | 1 320 000 |
| | fra kr 78 849 000
til kr 80 169 000 | |
| 64 | Ressurskrevende brukere, overslagsbevilgning, forhøyes med
. | 185 140 000 |
| | fra kr 1 832 663 000
til kr 2 017 803 000 | |
| 76 | Tilskudd til opphold i
institusjon for eldre med særskilte behov, nedsettes med . | 160 000 |
| | fra kr 6 867 000
til kr 6 707 000 | |
2711 | | Spesialisthelsetjenester
mv. | |
| 70 | Refusjon spesialisthjelp, nedsettes med
. | 15 000 000 |
| | fra kr 1 060 000 000
til kr 1 045 000 000 | |
| 71 | Refusjon psykologhjelp, nedsettes med
. | 2 000 000 |
| | fra kr 160 000 000
til kr 158 000 000 | |
| 72 | Refusjon tannlegehjelp, forhøyes med
| 25 000 000 |
| | fra kr 810 000 000
til kr 835 000 000 | |
| 76 | Private laboratorier og
røntgeninstitutt, forhøyes med
. | 25 000 000 |
| | fra kr 465 000 000
til kr 490 000 000 | |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes med
. | 58 000 000 |
| | fra kr 7 318 000 000
til kr 7 260 000 000 | |
2752 | | Refusjon av egenbetaling | |
| 70 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 1, nedsettes med . | 121 000 000 |
| | fra kr 3 401 000 000
til kr 3 280 000 000 | |
| 71 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 2, forhøyes med . | 45 000 000 |
| | fra kr 125 000 000
til kr 170 000 000 | |
2755 | | Helsetjeneste i kommunene
mv. | |
| 62 | Tilskudd til fastlønnsordning
fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, nedsettes med . | 10 000 000 |
| | fra kr 220 000 000
til kr 210 000 000 | |
| 70 | Refusjon allmennlegehjelp, forhøyes med
| 84 000 000 |
| | fra kr 2 461 000 000
til kr 2 545 000 000 | |
| 71 | Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62, forhøyes med
. | 34 000 000 |
| | fra kr 1 416 000 000
til kr 1 450 000 000 | |
| 73 | Kiropraktorbehandling, nedsettes med
. | 11 000 000 |
| | fra kr 93 000 000
til kr 82 000 000 | |
2790 | | Andre helsetiltak | |
| 70 | Bidrag, lokalt, forhøyes med
| 15 400 000 |
| | fra kr 614 600 000
til kr 630 000 000 | |
Inntekter |
3732 | | Regionale helseforetak | |
| 80 | Renter på investeringslån, forhøyes med
. | 40 000 000 |
| | fra kr 240 000 000
til kr 280 000 000 | |
| 90 | Avdrag på investeringslån, forhøyes med
. | 45 000 000 |
| | fra kr 325 000 000
til kr 370 000 000 | |
II
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet
kan ettergi fordringer på i alt 19 331 037
kroner til Stiftelsen Furustrand aldershjem, Landsbystiftelsen Vidaråsen,
Pinsevennenes evangeliesenter, Solliakollektivet, Renåvangen,
Fossumkollektivet, Tyrilikollektivet, Sauherad samtun, Storbuankollektivet,
Solborg familiehjem/treningssenter og Kimerudstiftelsen.
III
Tilføyelse av stikkord
Stortinget samtykker i at stikkordet "kan overføres" tilføyes
bevilgningen under kap. 727 Tannhelsetjenesten, post 70 Tilskudd,
i statsbudsjettet for 2007.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. desember 2007
Harald T. Nesvik
leder |
Dag Ole Teigen
ordfører |