1.1 Innledning

1.1.1 Bakgrunn

Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 10b forutsetter at Regjeringen legger fram en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til Regjeringen (anmodningsvedtak) og om behandlingen av private forslag som er vedtatt oversendt Regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med Regjeringens oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998-1999).

Går en 20-30 år tilbake i tid, lå antallet anmodningsvedtak på 0-4 i året, og så sent som på slutten av 1980-tallet var det fremdeles beskjedent. På slutten av 1990-tallet endret dette seg, og det årlige antallet vedtak de første årene etter århundreskiftet var meget høyt. Tabellen under viser antall vedtak de åtte siste stortingssesjonene.

Tabell 1.1 Antall anmodningsvedtak de siste 8 stortingssesjonene
StortingssesjonAntall vedtak

1999-2000

127

2000-2001

183

2001-2002

141

2002-2003

247

2003-2004

181

2004-2005

171

2005-2006

9

2006-2007

20

1.1.2 Årets stortingsmelding

Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene fra stortingssesjonen 2006-2007. Svarene er inntatt i meldingens kapittel 2. I meldingens kapittel 3 er det inntatt opplysninger om vedtak fattet i stortingssesjonen 2005-2006 der Regjeringen i St. meld. nr. 4 (2006-2007) har opplyst om ytterligere oppfølging. Kapittel 4 i meldingen inneholder omtale av enkelte vedtak fra stortingssesjonen 2004-2005. Dette gjelder vedtak hvor kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. S. nr. 125 (2006-2007) uttrykkelig har forutsatt at anmodningsvedtakene blir gitt en omtale i St. meld. nr. 4 (2007-2008).

Regjeringen legger vekt på at Stortinget alltid skal få en tydelig tilbakemelding om Regjeringens oppfølging av de enkelte anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis i proposisjoner eller meldinger.

Ofte forutsetter anmodningsvedtakene økte bevilgninger for å kunne gjennomføres, og det er således naturlig å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet. For å bedre oversikten er det i fagproposisjonene laget en samlet framstilling av anmodningsvedtak som det gis tilbakemelding på. Anmodningsvedtak som det redegjøres for i en budsjettproposisjon, er bare gitt kort omtale i meldingen. Dersom Regjeringen i budsjettframlegget ikke har funnet rom for å foreslå de nødvendige bevilgninger til tiltaket, vil dette klart framgå. Stortinget kan ved budsjettbehandlingen derved ta standpunkt til behovet for, og eventuelt vedta, endringer i budsjettet.

Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2006-2007.

1.2 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Åge Austheim og Carl I. Hagen, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser til stortingsmeldingen om Regjeringens oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak fattet av Stortinget i stortingssesjonen 2006-2007. Komiteen har merket seg at det ble fattet 20 anmodningsvedtak i denne sesjonen. Dette er en liten økning fra foregående sesjon, men likevel et langt lavere antall anmodningsvedtak enn det som ble fattet mellom 1999 og 2005. Komiteen viser også til at meldingen inneholder rapportering om oppfølging av 2 anmodningsvedtak som ble fattet i stortingssesjonen 2005-2006, samt rapportering om oppfølgingen av 8 vedtak som ble fattet 2004-2005.

Komiteen viser til komiteens tidligere synspunkter vedrørende å få en samlet fremstilling i budsjettproposisjonene av oppfølgingen av de anmodningsvedtak som omtales i proposisjonen. Komiteen har merket seg at enkelte departement i St.prp. nr. 1 (2007-2008) bl.a. Olje- og energidepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, ikke følger dette opplegget. Det er en forutsetning for at kontrollvirksomheten skal fungere etter hensikten at oppfølgingen av vedtak som bare omtales i en budsjettproposisjon, er lette å finne igjen i proposisjonen.

Som et ledd i sin behandling av meldingen besluttet komiteen å be om eventuelle uttalelser fra de ulike fagkomiteene på de anmodningsvedtak som er omtalt i meldingen.

Komiteen viser til at de anmodningsvedtak som anses fulgt opp på en tilfredsstillende måte, ikke blir kommentert i denne innstillingen.