Regjeringen vil bidra konstruktivt til å løse
utfordringer hovedstadsregionen står
overfor, og tar i hovedstadspolitikken utgangspunkt i at Oslo og
Oslo-regionen har svært store muligheter.
En storby som Oslo er attraktiv når
den har et godt miljø, gode levekår og arbeid
til alle. Det skaper også attraktivitet i en internasjonal
sammenheng. Hovedstaden er landets største storby og fungerer
som kunnskapssenter og økonomisk og kulturelt tyngdepunkt.
Befolkningens kompetanse og kreativitet er viktig for næringslivet.
Et åpent sosialt klima, toleranse, trygghet og gode velferdsordninger
er kvaliteter som også gir internasjonale fortrinn til
en storby som Oslo. Regjeringen konstaterer også at hovedstaden
står i et aktivt samspill med hele landet og vil ha mye å tjene
på en god distrikts- og regionalpolitikk.
Regjeringen ønsker at hovedstaden skal
fungere som en drivkraft i nasjonal og regional utvikling, og vil
føre en offensiv politikk for å utvikle fortrinn,
kvaliteter og muligheter i Oslo og hovedstadsregionen. Regjeringen ønsker
et godt samarbeid med kommunen og legger stor vekt på at
styringsutfordringene i Oslo-regionen blir løst på en
framtidsrettet måte.
Hovedstadsfunksjonene gir Oslo tyngde. Rollen som
beslutningssenter gjør Oslo attraktiv som lokaliseringssted.
Byens befolkning er et stort aktivum, med mange innflyttere fra
hele landet, mange unge voksne i arbeidsstyrken, mange studenter,
en stor andel med høy utdanning, og en stor befolkning
med innvandrerbakgrunn. En økende andel av landets barn
vokser opp i Oslo og Akershus.
Hovedstadsregionen utvikler seg stadig mer som en
funksjonelt integrert storbyregion. Med sterk vekst i befolkning
og økonomi gir dette økte regionale utfordringer.
Veksten skaper utfordringer, men den gir også de politiske
myndighetene en stor mulighet til å styre hvilken retning
utviklingen i regionen skal følge. Flere utfordringer har
en regional karakter, og bør løses på tvers av
dagens administrative grenser.
Opp mot 400 000 sysselsatte har arbeidsplass
i Oslo. Rundt 150 000 av disse bor utenfor byen og pendler
til Oslo. Mobiliteten i Oslo-regionen er stor - også for
bytte av bolig. Befolkningsvekst og høy etterspørsel
har gitt press og prisstigning i boligmarkedet - med de høyeste prisene
inn mot kjernen i regionen.
Endringer i bolig- og arbeidsmarked og økt
pendling legger press på infrastrukturen. Utbygging av
transportnettet har redusert avstandene og styrket sammensmeltingen
i et felles bolig- og arbeidsmarked.
Oslos særlige økonomiske styrke
ligger i kunnskapsintensiv forretningsmessig tjenesteyting, stor
andel av landets forskning og høyere undervisning, og storbyregionen
som et stort marked for varer og tjenester. Industrisektorene står
sterkt i ytre deler av Oslo-regionen.
I meldingen gis det en orientering om kommuneøkonomien
i Oslo og hovedstadsregionen. Det vises til at etter regjeringsskiftet
har Oslo hatt en realvekst i de frie inntektene som vil gi Oslo svært
gode muligheter for å tilby sine innbyggere kvalitetstjenester
innenfor skole, barnehage, helse, omsorg og andre tunge velferdsoppgaver.
Regjeringen legger opp til å fremme
forslag til endringer i inntektssystemet for kommunene i kommuneproposisjonen
for 2009. For hovedstadsregionen vil spørsmålet
om kompensasjon i inntektssystemet for vekstkommuner være
særlig relevant i denne sammenheng.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
tar meldingens orientering til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil bemerke
at hovedstadsmeldingen har et svært bredt perspektiv og
drøfter i langt større grad en hovedstadsregion
enn hovedstaden.
Hovedstadsmeldingen er lite konkret på statens eget
ansvar i og for hovedstaden. Disse medlemmer etterlyser
hva som er statens mål og strategi for hovedstaden og mer
konkret hva staten ser på som sitt primære ansvar
og sine særskilte oppgaver i hovedstaden. Staten er den dominerende
aktøren for jernbane, politi og universitetsutdanning i
hovedstaden. Innen disse sektorene er det vanskelig å få øye
på statens målsettinger, strategier og tiltak
for hovedstaden. Staten er også en stor eiendomsbesitter
i hovedstaden og derfor en betydelig aktør innen planlegging
og byutvikling. Heller ikke for denne virksomheten er det lett å få øye
på statens ambisjoner og tiltak. Disse medlemmer vil oppfordre
staten til å prioritere og konsentrere sine oppgaver i
sterkere grad og for øvrig delegere mer til lokale myndigheter.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at det i hovedstadsmeldingen
vises til at folketallet i Oslo har vokst med 100 000 de
siste 20 årene. Den årlige veksten nå er
imidlertid 10 000, hvilket vil bety at veksten de neste
20 årene kan bli 200 000. Flere forskere har beskrevet
den siste tids store befolkningsvekst i Oslo og Oslo-regionen som
noe nytt i norsk historie. Fram til nå har det vært
en balansert vekst mellom sentrale strøk og distriktene
i Norge. Nå er det imidlertid blitt en markant sentraliseringstendens, særlig
i og rundt Oslo. Disse medlemmer vil peke på at
dette krever en bevisst politikk fra statens side, både
når det gjelder distriktspolitikk og hovedstadspolitikk.
Det skal sterke virkemidler til for å snu sentraliseringstrenden
vi nå ser, og det er derfor viktig at staten bidrar til å planlegge
infrastruktur for en mulig vekst i Oslo og Oslo-regionen som gjør
det mulig å håndtere dagens vekst i et generasjonsperspektiv.
Særlig vil dette gjelde innen samferdsel, byutvikling og boligbygging
samt integrering.