Regjeringen legger stor vekt på å skape
gode og trygge oppvekst- og opplæringsvilkår for
barn, og på å styrke Norge som kunnskapsnasjon.
Utdanning og kompetanse fra barnehage til høyere utdanning
har stor betydning for hovedstadsregionens evne til å inkludere
hele befolkningen.
Oslo har 121 000 barn og unge (0-19 år).
Stadig flere av landets barn vokser opp i hovedstadsregionen. Gjennom
en lang årrekke har en del av barnefamiliene flyttet til
omegnskommunene, som har høyere andel ungdom enn Oslo.
Nær 33 000 barn og unge under
20 år hadde ikke-vestlig bakgrunn i Oslo ved inngangen
til 2006. Det tilsvarer 28 pst. av aldersgruppen. 10 000
av disse barna lever i husholdninger under fattigdomsgrensen.
I Oslo er det til sammen 71 750 elever
og lærlinger i grunnskolen og videregående opplæring. Mer
enn hver tredje elev i grunnskolen i Oslo ble i 2005-2006 regnet
som minoritetsspråklig, dvs. at foreldrene oppgir
at barnet har et annet morsmål enn norsk eller samisk.
Det er ikke andelen minoritetsspråklige
elever, men elevenes ulike familiebakgrunner som har betydning for
skoleresultatene.
Regjeringen har et særlig fokus på fattigdom blant
barn og unge. Bl.a. gir Barne- og likestillingsdepartementet tilskudd
til ferie- og fritidsaktiviteter for barn, unge og familier, og
tiltak som bidrar til arbeidsmarkedstilknytning for unge med mangelfull
opplæring. Innsatsen ble ytterligere styrket i 2007.
Hver fjerde elev eller lærling som
begynte videregående opplæring for første
gang i 2000 i Oslo, avbrøt opplæringen i løpet
av fem år. For å forebygge frafall fra videregående
opplæring, foreslår St.meld. nr. 16 (2006-2007)
og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring,
flere tiltak.
Barnehageløftet står sentralt
i Regjeringens politikk for gode og trygge oppvekst- og opplæringsvilkår.
Regjeringen tar sikte på innføring av lovfestet
rett til barnehageplass fra 1. januar 2009, forutsatt at
målet om full barnehagedekning er nådd.
Regjeringens mål er full barnehagedekning
i løpet av 2007, høy kvalitet i barnehagene og
lav foreldrebetaling. Regjeringen har økt bevilgningene
til barnehageetablering, herunder egne tilskudd til plasser i midlertidige
lokaler. Regjeringen er avhengig av et utstrakt samarbeid med kommunene
og private aktører for å nå målene.
Regjeringen kartlegger eiendom staten kan stille til
disposisjon for ny bruk til barnehager i storbyene. Regjeringen
ber i Revidert nasjonalbudsjett for 2007 Stortinget om fullmakt
til å kunne selge slike eiendommer direkte til kommunene
til takst.
Regjeringen vil videreføre og videreutvikle forsøket
med gratis kjernetid i barnehage i bydel Stovner i Oslo, som ble
igangsatt med finansiering fra Regjeringen i 2006. Forsøket
er i 2007 utvidet til fire bydeler i Groruddalen og til Bydel Søndre
Nordstrand. Forsøk i Groruddalen og i Søndre Nordstrand
gjennomføres i samarbeid med Oslo kommune og er en felles
innsats mellom stat og kommune for fire- og femåringer
før skolestart.
Kunnskapsløftet og kompetanseutvikling
i skolen er to av Regjeringens viktigste strategier for en bedre
skole. Kunnskapsløftet er den nye reformen for grunnskolen
og den videregående opplæringen. Målet
for reformen er at alle elever og lærlinger skal utvikle
grunnleggende ferdigheter og kompetanse som gjør at de
kan være aktive deltakere i kunnskapssamfunnet. Gjennom
tilpasset opplæring skal alle elever og lærlinger
få de samme mulighetene til å utvikle evnene sine.
Det er stort behov for et engasjert utviklingsarbeid
ut fra de særlige utfordringene i Oslo. Staten bidrar til
Oslo-skolens arbeid på flere punkt. Gjennom Handlingsprogram
Oslo indre øst (1997-2006) ble det i samarbeid med Oslo
kommune satset spesielt på skolenes læringsmiljø.
Det offentlige tjenestetilbudet i skoler og
barnehager og kvinners deltagelse i samfunns- og arbeidsliv er tre
prioriterte områder i Groruddalssatsingen.
Hovedstadsregionens storbymiljø gir
en sammensatt arena for barns og unges oppvekst. Regjeringen vil
at interessene til barns og unge skal telle i samfunnspolitikken.
Et godt oppvekstmiljø og et godt forebyggende arbeid blant barn
og unge er viktige oppgaver både for offentlige myndigheter
og frivillige organisasjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
tar meldingens orientering til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Regjeringen i meldingen hevder å ha prioritert en betydelig
styrking av kommunenes økonomi, bl.a. for å sette
dem i stand til å løse oppgaver innenfor barnehage
og skole. Disse medlemmer viser til at samtlige partier
i Oslo bystyre har signert et brev til Regjeringen der det påpekes
at barnehagereformen er sterkt underfinansiert for Oslo kommunes
vedkommende, og at full barnehagedekning er en prioritert oppgave
for Høyre/Fremskrittsparti-byrådet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at til tross for at mindretallet påstår
at byrådet i Oslo prioriterer barnehageutbygging, er Oslo
en av forholdsvis få kommuner som ikke vil nå full barnehagedekning
i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at det regjeringsoppnevnte
Sørheimutvalget anbefaler en ytterligere svekkelse av Oslos økonomi
gjennom å øke den symmetriske utjevningen fra
55 pst. til 60 pst., samtidig som det foreslås å fjerne
selskapsskatten som kommunal skatt. Disse medlemmer vil
advare Regjeringen mot å følge disse anbefalingene,
og understreker at hovedstadsmeldingens ambisjoner for Oslo i så fall
kun blir tom retorikk. Disse medlemmer vil også påpeke
at et bortfall av selskapsskatten som kommunal skatt vil gjøre
det lønnsomt for Oslo å bli en soveby med arbeidsplassene
plassert i omkringliggende kommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at tallene på side 67 i stortingsmeldingen
som viser andel elever med ikke-vestlig bakgrunn, er basert på hva
foreldrene oppgir, og ikke det faktiske antallet. Disse medlemmer vil
videre påpeke at det mangler en kartlegging av 3. generasjon,
altså der en av foreldrene kommer fra utlandet (typisk
henteekteskap). Først da har vi det reelle antallet ikke-vestlige
i osloskolen. Tallet er altså høyere enn det som
presenteres i SSBs statistikker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til flertallets mål om full barnehagedekning. For å nå målet
er det etablert en ordning med statlig øremerket
finansiering som omfatter både investerings- og driftskostnader. Flertallet merker
seg at til tross for statlig finansiering vil hovedstaden ikke nå målet
om full dekning. Flertallet viser til at barnehageutbygging
er et kommunalt ansvar. Flertallet forventer at kommunen
tar et krafttak slik at målet om full barnehagedekning
også kan nås i hovedstaden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil bemerke at for å gi full valgfrihet
for foreldre, må man gjennom ulike tiltak sørge
for at det også på litt sikt blir full barnehagedekning.
Det kompromiss som Stortinget vedtok om barnehager, vil kunne legge grunnlaget
for full barnehagedekning og lavere foreldrebetaling. Gjennom likebehandling
av offentlige og private barnehageplasser sikres en utvikling av
flere plasser og lavere kostnader. Det er nettopp en reell likebehandling
som sørger for en kostnadseffektiv og levedyktig barnehagesektor.
Med reell likebehandling vil alle barnehager ha motivasjon til å begrense
sine kostnader samtidig som det fokuseres på tilbudets
kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
advare sterkt mot at stadig flere av familiens oppgaver blir veltet
over på staten eller andre offentlige organer.
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen bør sette i gang en evaluering av barnehagetilbudet,
og samtidig se på konsekvensene av at svært små barn
tilbringer mye tid i barnehagen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener barnehagetilbudet
skal være tilpasset familienes behov og være fleksibelt,
rimelig og av god kvalitet over hele landet. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av likeverdig behandling av offentlige og
private barnehager. Barn i barnehage fortjener å få den samme
gode kvaliteten på tilbudet, uavhengig om de går
i en offentlig eller privat barnehage.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig at kvaliteten
i barnehagene følges nøye i en periode med en
sterk satsing på utbygging av nye barnehageplasser og økte
krav til innhold. Disse medlemmer viser til at mange
barnehager sliter med manglende vedlikehold, elendig inneklima og
lave eller ikke-eksisterende vikarbudsjett. Når sykefraværet
er om lag 10 pst., betyr det at mange steder er to voksne ansvarlig for
18 barn i lange perioder. Disse medlemmer vil understreke
at hvis barnehagen skal være både et pedagogisk
tilbud og et omsorgstilbud, trengs det mer fokus på kvalitet.
Kvaliteten på tilbudet er avgjørende for både
barna og de ansatte.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av et systematisk arbeid og en langsiktig strategi for å innføre
ny rammeplan, øke kompetansen til de ansatte og styrke
barnehageforskning. Disse medlemmer mener vi må ha
som mål å øke andelen førskolelærere
i barnehagene. Disse medlemmer konstaterer at utviklingen dessverre
går i gal retning. Disse medlemmer er bekymret
for at antallet dispensasjoner fra kravet om førskolelærerutdanning øker,
dette er særlig et problem i hovedstadsregionen. Disse medlemmer vil
understreke at uten flere tiltak og større bevilgninger
til rekruttering av førskolelærere i barnehagesektoren,
vil en risikere at pedagogtettheten synker i takt med barnehageutbyggingen.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av barnehagen som arena for språkopplæring.
Dette er særlig viktig for barn med minoritetsbakgrunn.
Det er viktig at barn får mulighet til å gå i
barnehage før skolestart, selv om foreldrene er hjemme
med yngre søsken.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak som
gir barn over 3 år gratis kjernetid i barnehage hvis foreldrene
mottar kontantstøtte for yngre søsken."
Dette medlem vil sikre barnehageplass
til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi. Dette medlem vil
i den sammenheng understreke betydningen av at Oslo har inntektsgradert
foreldrebetaling i barnehagen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er positive til systematisk språkkartlegging
av førskolebarn på helsestasjoner i forbindelse
med 4-årskontrollen, og viser til sine merknader i Innst.
S. nr. 69 (2006-2007).
Disse medlemmer mener prøver
og tester bør offentliggjøres, slik Oslo kommune
gjør med "Osloprøven". Disse medlemmer viser
til at disse prøvene har medført at flere skoler
i Oslo har hevet seg betraktelig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
tar meldingens orientering til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at dersom det viser seg at det er en reell økning
av antall barn med hjelpebehov, vil et fritt og uavhengig barnevernstilsyn
være enda mer nødvendig og påkrevd. Nettopp
fordi så mange barn har bruk for denne tjenesten, innebærer
det at det tilsynet som Fylkesmannen gjør, umulig vil kunne
nå ut til alle barna.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at mange barn har behov for hjelp fra
det offentlige for å få en trygg oppvekst. Omsorgssvikten
kan skyldes vold, overgrep, rusproblemer, psykiske problemer eller
fattigdom. Disse medlemmer viser til at i alt 40 400
barn og unge mottok tiltak fra barnevernet i 2006. Det er en økning
på 4,2 pst. fra 2005.
Disse medlemmer mener det er
viktig at staten legger til rette for at vi får gode fosterhjem, slik
at fosterbarna får best mulig oppvekstvilkår. Disse
medlemmer mener at fosterhjemsarbeidet må styrkes
ved å bedre fosterforeldrenes rammevilkår. Det
er blant annet viktig å sikre sosiale rettigheter knyttet
til sykdom og pensjon. Videre er det viktig at alle fosterforeldre
sikres god opplæring, jevnlig faglig veiledning og et tilstrekkelig
tilbud om avlastning. Disse medlemmer ønsker å styrke
fosterforeldrenes rammevilkår ved å gi alle fosterforeldre
som er ute av ordinært arbeid, rett til sykepenger og tjenestepensjon,
uavhengig av om det er statlige eller kommunale fosterhjem.
Disse medlemmer mener ideelle
barnevernsinstitusjoner utgjør et viktig supplement til
de statlige institusjonene. Det er viktig at de ideelle institusjonene
sikres forutsigbare driftsvilkår og en finansiering som
gir dem mulighet til å gi barn og unge et tilbud av høy
kvalitet. Disse medlemmer mener dagens anbudssystem
gjør at barnets beste ikke alltid blir styrende for hvilket
omsorgstilbud staten gir barnet.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 15 (2004-2005) der det sies følgende om ideelle virksomheter:
"Ideelle virksomheter uten et kommersielt formål
utgjør et verdifullt supplement til det offentlige tjenestetilbudet.
Regjeringen vil legge til rette for at disse fortsatt kan spille
en viktig rolle som utøvere av helse- og omsorgstjenester. Regjeringen
har på denne bakgrunn gjort unntak fra anskaffelsesreglementet
når det gjelder kjøp av helse- og sosialtjenester
fra slike organisasjoner, slik at stat og kommuner kan velge om
de vil kjøre ordinær konkurranse eller å forhandle direkte
med ideelle organisasjoner."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at EU-direktivet vedrørende
offentlige anskaffelser ikke regulerer anskaffelser av såkalt
uprioriterte tjenester, slik som helse- og omsorgstjenester regnes
som, med unntak av at de grunnleggende prinsippene som f.eks. etterprøvbarhet
og gjennomsiktighet. Dette medlem viser til at anskaffelse
av uprioriterte tjenester er regulert nasjonalt gjennom del I og
II i forskrift om offentlige anskaffelser. Dette medlem vil
understreke at det ikke er noe i veien for å lage unntak
fra de nasjonale reglene, så lenge de grunnleggende prinsippene
er ivaretatt. Det ser man også tydelig gjennom det unntaket
som er laget for anskaffelse av helse- og omsorgstjenester fra ideelle
organisasjoner. Dette medlem mener Regjeringen bør
utvide unntaket for helse- og omsorgstjenester til også å gjelde
barnevernstjenester, for å fjerne kravet om anbudsprosess
mellom ulike ideelle organisasjoner. Samtidig er dette medlem opptatt
av at de private barnevernsinstitusjonenes mulighet til å ta
ut utbytte, begrenses.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at ungdom som har vært under
barnevernets omsorg, ofte har et mindre og mer sårbart
familienettverk enn ungdommer flest. Behovet for planmessighet og forutsigbarhet
for denne gruppen er av den grunn særlig stort. Disse
medlemmer mener unge med tiltak etter barnevernloven bør
ha en lovfestet rett til ettervern fram til de fyller 23 år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
tar meldingens orientering til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at grunnopplæringen
i Oslo har særskilte utfordringer i forhold til grunnopplæringen
i resten av landet. Særlig gjelder dette den store andelen minoritetsspråklige
elever. Disse medlemmer viser til at man fra lokalt
hold gjennom lang tid har tatt fornuftige grep for å styrke
grunnopplæringen med dette for øye, blant annet
gjennom et økt fokus på grunnleggende ferdigheter
og skoleledelse i alle ledd. Disse medlemmer konstaterer
at man ser resultatene av arbeidet man lokalt har lagt ned, bl.a.
i forbindelse med de nasjonale prøvene, og vil understreke
at det er viktig at staten legger til rette for en videreutvikling
av satsingen i osloskolen.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng peke
på betydningen av at Oslo i dag har ansvaret både
for grunnskole og videregående skole. Å kunne
se det 13-årige skoleløpet i sammenheng, er av
stor betydning for å kunne ivareta tilpasset undervisning
for den sammensatte og flerkulturelle elevgruppen som byen har.
Videre vil disse medlemmer påpeke at også osloskolen
er avhengig av at man snarest får på plass en forbedret
og utvidet allmennlærerutdanning, samt en systematisk kompetanseheving
for alle lærere. Sistnevnte er allerede i startgropen etter lokalpolitiske
initiativ i Oslo, men også staten må kjenne sin
besøkelsestid i denne forbindelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at disse medlemmer primært ønsker
en modell der staten overtar finansieringsansvaret for grunnskoler
og videregående skoler, og der finansieringen baseres på et
tilskudd per elev. Slik vil skolene måtte konkurrere om å tiltrekke
seg elevene, og elevene får finansiert fellesgodet utdanning
uavhengig av kommunens økonomi.
Disse medlemmer erkjenner et
voksende behov for etterutdanning hos voksne mennesker, siden skiftende
rammevilkår og en kunnskapsbasert økonomi setter
store krav til læring og kunnskapsoppgradering hos den
arbeidende befolkningen. Disse medlemmer mener at
man skal motivere voksne til å ta etterutdanning, og vil
vise til Dokument nr. 8:108 (2006-2007) der Fremskrittspartiet foreslår å gi
skattestimulans til bedrifter som gjennomfører etter- og videreutdanning
som gir formalkompetanse til sine ansatte.
Disse medlemmer vil ta sterk
avstand fra en tankegang om at alle elever må inkluderes
i undervisningen for å utjevne forskjeller i samfunnet
og for å sørge for at kløften mellom
faglig svake og faglig sterke elever blir mindre. Disse medlemmer mener
tvert imot at mer bruk av nivådeling der elever får
opplæring basert på egne forutsetninger, vil føre
til at hver enkelt elev får et større læringsutbytte. Disse
medlemmer vil også understreke at målet
med skolen ikke nødvendigvis må være
at alle skal lære det samme, men at alle elever skal lære
seg visse grunnleggende ferdigheter som de trenger på senere
tidspunkt i livet.
Disse medlemmer mener det trengs
store grep og systemendringer innenfor videregående opplæring
for å redusere frafallet i videregående skole. Disse
medlemmer mener at et viktig grep er å redusere
teoriandelen for elever på yrkesfag, samt å benytte
seg av større grad av nivådeling av undervisningen. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av en god rådgivningstjeneste
for å redusere frafallet i videregående opplæring,
og vil vise til Dokument nr. 8:44 (2006-2007) der Fremskrittspartiet ber
Regjeringen vurdere muligheten for å etablere et rådgivningsverktøy
som sikrer muligheten til individuell rådgivningsoppfølging
av den enkelte elev, vurdere hvordan samhandlingen mellom kommuner
og fylkeskommuner kan bli bedre, med sikte på en forbedret
rådgivning til den enkelte elev i forbindelse med utdanningsvalg
og redusert andel feilvalg, og hvordan arbeidsuka til elever i grunnskolen
bedre kan brukes aktivt knyttet opp mot fremtidig utdanningsvalg.
Disse medlemmer er positive til
at alle lærerne skal sikres etterutdanning, men er bekymret for
at intensjonene med Kunnskapsløftet ikke blir fulgt opp
og at midlene til etterutdanning ikke kommer lærerne til
gode. Flere lærere varsler at de ikke har fått
den nødvendige etterutdanningen de er blitt lovet gjennom Kunnskapsløftet. Disse
medlemmer vil vise til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for
2008 der det foreslås å øke bevilgningen
til etterutdanning for lærerne med 68 mill. kroner utover
Regjeringens forslag. Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av at alle lærere får opplæring
i klasseledelse, med sikte på å bli i stand til å skape
et bedre læringsmiljø og redusere støy
og uro i undervisningen, og vil vise til Dokument nr. 8:113 (2006-2007)
om en nasjonal tiltakspakke for å redusere uro og disiplinproblemer
i den norske skole.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at osloskolen viser at systematisk arbeid med grundig kartlegging
og tett oppfølging av elevene over tid gir gode resultater. Osloskolen
har med 37 pst. minoritetsspråklige elever betydelig større
språklige utfordringer enn andre kommuner, men likevel
har Oslo de beste fylkesvise resultatene på den nasjonale prøvene.
Osloskolen er godt dokumentert, og systematiske kartlegginger, eksamen,
Osloprøven, Elevundersøkelsen og andre evalueringer
gjør at lærere og elever kan basere sin undervisning
på bedre kunnskap om hvor skoen trykker. Kunnskap om styrker
og svakheter i elevenes læringsutbytte er helt avgjørende
for å kunne reagere tidsnok hvis opplæringen ikke
treffer. Disse medlemmer mener at Oslo også skulle
fått muligheter til å følge opp resten
av det opprinnelige kunnskapsløftet når det gjelder obligatorisk
2. fremmedspråk.
Komiteen vil vise
til at det allerede ved treårsalderen er stor forskjell
på barns ordforråd. Denne forskjellen holder seg
gjennom barnehage og skole. Komiteen viser til at
språkopplæringen gjør at barn som ikke
har opparbeidet et ordforråd når de møter
skolen, stiller svakt ved skolestart. Komiteen viser
til målsettingen om full barnehagedekning og rettighetsfesting
av barnehageplass. Full barnehagedekning, sammen med lav foreldrebetaling,
vil gi flere barn muligheten til en plass i barnehage og bidra til
at flere får bedre og tidligere språkopplæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, viser til at Regjeringen har innført gratis
kjernetid i barnehage for fire- og femåringer i Groruddalen
og Søndre Nordstrand og mener dette er et godt tiltak for å følge
opp barn med manglende språkutvikling og norskferdigheter.
Gratis kjernetid ble prøvd ut i Gamle Oslo bydel i seks år,
fra 1998 til 2004. Etter dette viste forskning gjort av NOVA at
dette tilbudet var vellykket og fikk stor oppslutning.
Flertallet vil vise til at et
av de sentrale tiltakene i St.meld. nr. 16 (2006-2007) var tidlig språkstimulering
av alle barn i førskolealder. Meldingen inneholdt også forslag
om å utrede om det er mulig å innføre
en kommunal plikt til språkstimulering for barn i førskolealder
som har særskilt behov for dette. Dette gjelder også når
barnet ikke er i barnehage.
Flertallet vil også vise
til at høsten 2005 ble det satt i gang et utviklingsprosjekt
i fire bydeler i Oslo kommune for å gi særskilt
språkstimulering til fire- og femåringer som ikke
har barnehageplass. Prosjektet ble videreført i 2006 og fram
til sommeren 2007 med midler fra Kunnskapsdepartementet til to ambulerende pedagoger.
Evalueringen viser at de barna som har deltatt i prosjektet, har
hatt språklig utbytte av tilbudet, og for mange familier
har dette vært et godt tilpasset tilbud ut fra deres livssituasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet ble latterliggjort da vi først
foreslo norskopplæring for innvandrere, og at holdningen
fra de andre partiene den gang var at norskopplæring var
i strid med innvandreres "rett" til å holde fast på sin egen
kultur i et flerkulturelt samfunn. Disse medlemmer er
glad for at de andre partiene gradvis har tatt problemstillingen
mer på alvor, og at politikken har beveget seg i Fremskrittspartiets
retning.
Disse medlemmer mener i motsetning
til Regjeringen at hovedansvaret for å lære seg
norsk ligger hos den enkelte, og vil gi innvandrere incentiver til å integrere
seg i det norske samfunnet. Disse medlemmer er derfor
uenige i Regjeringens politikk om at man skal kreve opplæring
i forbindelse med introduksjonsprogrammet, uten at det stilles noen
krav om at man faktisk har lært noe i løpet av
kurset. Disse medlemmer ønsker tvert imot å bruke
språktester aktivt, og vil i den forbindelse vise til Dokument
nr. 8:35 (2005-2006) om språk- og kunnskapskrav i forbindelse
med innvilgelse av statsborgerskap.
Disse medlemmer er for øvrig
positiv til systematisk språkkartlegging av førskolebarn
på helsestasjoner i forbindelse med 4-årskontrollen, og
viser til sine merknader om dette i kapittel 5.2.2.
Disse medlemmer er imot gratis
kjernetid i barnehagene for alle 4- og 5-åringer i områder med
høy andel av minoritetsspråklige barn. Disse
medlemmer er imot enhver form for forskjellsbehandling,
og mener at det er helt urimelig at foreldre som bor i områder
med høy innvandrertetthet, skal få gratis barnehage
utelukkende på grunn av deres geografiske bosted.
Disse medlemmer mener at det
er grov omsorgssvikt når 6-åringer møter
på skolen uten å kunne norsk, og at det er foreldrenes
ansvar å sørge for at barna faktisk lærer
seg språket i dette landet. Det norske samfunnet må ha
sanksjonsmuligheter overfor den økende gruppen innvandrere
som bevisst motarbeider integrering hos sine barn.
Disse medlemmer viser til at
det har blitt avdekket at en av de viktigste årsakene til
svake språkkunnskaper blant 4-åringer med minoritetsbakgrunn,
er at de ofte har mødre som ikke kan gjøre seg
forstått på norsk. Gir man innvandrerkvinner sterke
incentiver til å lære seg norsk, vil dette dermed
samtidig gjøre det lettere for deres barn å integrere
seg i Norge.
Disse medlemmer ønsker å innføre
et eget obligatorisk norskopplæringsprogram for barn og
deres mødre, i de tilfeller der man oppdager at barn som
er født og oppvokst i Norge, ikke kan norsk ved 4-årskontrollen
som alle barn må gjennom. På den måten
får barn som ikke behersker språket lært
seg dette før skolestart, og mødrene får
samme muligheten slik at de kan få fulgt opp sine barn.
Dersom foreldrene ikke følger opp og sørger for
at barna er på den obligatoriske norskopplæringen,
vil det få konsekvenser ved at de økonomiske ytelser
de mottar, som kontantstøtte og barnetrygd, kan bli inndratt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
tar meldingens orientering til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at det nå skal satses på frivillige lag og
organisasjoner. Disse medlemmer er glad for dette,
men ser behovet for at denne satsingen skal konkretisere seg i ytterligere
positive tiltak som for eksempel et forbedret momsregime.
Disse medlemmer viser til at
hovedstadsmeldingen tar opp frivillige organisasjoners rolle i samfunnet. Disse
medlemmer vil særlig understreke den viktige betydning
frivillige innenfor rusomsorgen har i Oslo. Med lange ventelister
på behandling gir de frivillige rusinstitusjonene et livsnødvendig
tilbud. Disse medlemmer vil også fremheve
betydningen av den frivillige innsatsen knyttet til integrering
av innvandrere. De frivillige organisasjonene som arbeider på innvandringsfeltet
utgjør et unikt supplement til det offentlige i kontakten
med den enkelte.