Samarbeidsalliansen Oslo-regionen har satt utvikling
av en internasjonalt konkurransedyktig osloregion som et hovedmål.
Regjeringen legger stor vekt på et slikt regionalt engasjement
og vil bidra for å nå målet.
Meldingen viser til at potensialet for innovasjon i
hovedstadsregionen er svært godt, og det er en utfordring
for aktørene i regionen å samarbeide målbevisst
og skape bedre resultater. Staten skal forplikte seg til å støtte
opp med sine virkemidler gjennom et klart, tydelig og langsiktig
engasjement.
Oslo og Oslo-regionen for øvrig spiller
en norsk hovedrolle i den nye kunnskapsøkonomien. Kompetansen
både i privat og offentlig sektor i hovedstadsregionen
er viktig for hele landet. Hovedkontorfunksjoner, FoU, universitet
og sykehus er viktige for at landets næringsliv kan delta
i global konkurranse. Også andre byer, som teknologihovedstaden
Trondheim og oljehovedstaden Stavanger spiller viktige roller, men
samlet sett er Oslo sterkest.
Det er en sentral oppgave å legge til
rette for at FoU-sektoren og næringslivet i Oslo omsetter kunnskapene
og ideene som skapes i regionen til framtidsrettet nyskaping og
verdiskaping. Å utvikle det regionale innovasjonssystemet
er en oppgave som de regionale aktørene må ta
et tungt ansvar for.
For at Oslo skal bidra på en god måte
til utviklingen i hele landet, er det samtidig vesentlig at Oslo
og Oslo-regionen er en internasjonalt konkurransedyktig region.
Oslo-regionens næringsliv gjør
det bra og økonomien er sterk, men Regjeringens innovasjonspolitikk
er viktig også for hovedstadsregionen. Politikken overfor
Oslo-regionen må også veies opp mot behovene i
andre deler av landet. Oslo-bedriftene har en rekke fordeler som
bedrifter i andre deler av landet gjerne ikke har, herunder hovedflyplass,
en godt utbygd infrastruktur, gode kulturtilbud, nærhet
til kunnskapsinstitusjoner, hovedkontorer og offentlige myndigheter mv.
Regjeringen tar sikte på å legge
fram den første stortingsmeldingen om innovasjonspolitikk våren
2008. Meldingen skal følge opp målsettingen i
Soria Moria-erklæringen om at Norge skal bli en av de ledende,
innovative, dynamiske og kunnskapsbaserte økonomiene i
verden innenfor de områder hvor vi har fortrinn, og at
Norge skal være et godt land å drive næringsvirksomhet
i.
Selv om etableringstakten er meget høy
i Oslo spesielt og høy i Oslo-regionen generelt, skyldes dette
særlig en næringslivsstruktur preget av tjenesteytende
bedrifter. På sikt trenger regionen og landet også større
bedrifter med mer substansielle investeringer i læring
og innovasjon generelt, og forskning og utvikling spesielt. Dette
er også av betydning for flyten av teknologi og kunnskap
til de mindre bedriftene gjennom kunde-, leverandør- og
samarbeidsforhold.
Regjeringens mål er å få flere
kvinnelige entreprenører, og da særlig innvandrerkvinner.
Entreprenørskap er en viktig satsing for Regjeringens nærings-
og regionalpolitikk framover. Den statlige satsingen på entreprenørskap
i Oslo-regionen vil inngå i det nasjonale arbeidet, men
vil bli tilpasset regionale forutsetninger. I den forbindelse vil
det bli lagt opp til et nært samarbeid med kommunene, fylkeskommunene
og de relevante organisasjonene i regionen.
Oslo kommune har utarbeidet en strategi for
samarbeid med kunnskapsinstitusjoner og kunnskapsmiljøer
i Oslo. Et av målene er at Oslo-regionen skal utnytte sitt
potensial som landets ledende næringsområde og
styrke posisjonen som internasjonal næringsregion. Regjeringen
ser positivt på en slik linje fra kommunen og vil støtte
aktivt opp under denne prosessen når det gjelder statlige
institusjoner.
Fem viktige næringsklynger for Oslo-regionen er
den maritime klyngen, energi-klyngen, IKT-klyngen, livsvitenskapsklyngen
og kulturklyngen (design, media og arkitektur).
KRD har besluttet å videreføre
Storbyprosjektet hvor Hovedstadsprosjektet inngår. Dette
innebærer at en fra statens side vil bidra til å styrke arbeidet
med å støtte regionens næringsklynger. Det
er viktig å se dette arbeidet også som en del av
en videre utvikling av samarbeidet mellom myndigheter, forskning
og næringsliv i Oslo-regionen.
Oslo er den viktigste innfallsporten for utenlandske
turister til Norge. Hovedstadsregionen kan gjennom å utvide
sitt samarbeid med Innovasjon Norge bidra både til å forsterke
de overordnede aktivitetene som Innovasjon Norge gjennomfører,
og til å utnytte den muligheten som ligger i å skape
fokus på egen destinasjon i tilknytning til den overordnede
markedsføringen.
Innovasjon Norge har en viktig rolle når
det gjelder å utvikle strategier for omdømme og
for å fremme regionale næringsklynger. Norges Forskningsråd
har regionale innovasjonsprogrammer som understøtter disse
satsingene. Innovasjon Norge har også som formål å fremme innovasjon,
internasjonalisering og profilering, og er sammen med Oslo Teknopol
den sterkeste pådriveren i dette arbeidet i regionen.
Regjeringen vil samarbeide med Oslo-regionen om
bedre internasjonal profilering av hovedstadsregionen. Å markedsføre
hovedstaden Oslo er viktig for markedsføringen av Norge
og omvendt. Regjeringen ønsker derfor at samarbeidet mellom
Oslo-regionen og Innovasjon Norge skal utvikles videre.
Komiteen viser til
at hovedstadsmeldingen på en utmerket måte beskriver
Oslo-regionen som en region for entreprenørskap, innovasjon
og kunnskapsbedrifter. Komiteen er enig med meldingen
i at næringslivet har et godt grunnlag for å gjøre
det godt i Oslo-regionen, og at regionen har et stort nyskapingspotensial. Komiteen vil
her særlig trekke frem at Oslo-regionen skiller seg ut
fra resten av Norge når det gjelder høyt utdannelsesnivå,
innovasjon, entreprenørskap og FoU.
Komiteen viser til at Oslo og
Oslo-regionen spiller en hovedrolle i den nye kunnskapsøkonomien.
Viktige utdannings- og forskningsinstitusjoner samt store og kunnskapsintensive bedrifter
er lokalisert i regionen. Det er en viktig politisk oppgave å legge
til rette for at FoU-sektoren og den kunnskapsintensive delen av næringslivet
klarer å omsette kunnskap og ideer til nyskaping og verdiskaping. Komiteen vil dessuten
understreke det viktige i at de sentrale utdannings- og forskningsmiljøene
inngår tett samarbeid som kan styrke forskningsmiljøene.
I Oslo vil miljøene i trekanten Universitetet i Oslo, Høgskolen
i Oslo og BI utgjøre de mest sentrale kunnskapsmiljøene
i landet på sine områder. I denne trekanten bør
samarbeidet omfatte nye utdanningstilbud og store og ressurskrevende
forskningsprosjekter. Komiteen mener et slikt samarbeid
lettere kan imøtekomme næringslivets behov for
kompetanseoppbygging, og ikke minst med hensyn til å få utført viktige
forskningsoppgaver.
Komiteen viser til at det i hovedstadsregionen, nærmere
bestemt på Kjeller og Ås, dessuten ligger noen
av landets viktigste forskningsmiljøer innenfor energi,
miljø og natur. Komiteen mener at disse
miljøene sammen med forskningsmiljøene i Oslo
representerer et viktig kompetansemiljø for framtidig innovasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil understreke hovedstadsområdets
sentrale rolle i forbindelse med Norges samlede forskningsinnsats.
Forskningen som utføres ved universitet(er), høyskoler,
i næringslivet og i instituttsektoren, er svært
viktige som innovative drivkrefter. Flertallet viser
i denne forbindelse bl.a. til konsentrasjonen av Sentre for fremragende
forskning (SFF) og lignende strukturer i hovedstadsområdet. Flertallet vil
understreke at kunnskapsintensive virksomheter forutsetter forutsigbare
og tilstrekkelige rammevilkår. Gitt den sterke konsentrasjonen
av denne type virksomheter i hovedstadsområdet, er det
av avgjørende betydning at staten er seg dette bevisst
og erkjenner at en slik konsentrasjon forutsetter et særskilt
fokus.
Flertallet viser til at det i
regionen er etablert flere næringsklynger. Flertallet vil
understreke at arbeidet med å styrke klyngene er viktig.
Spesielt viktig er det å inkludere og ansvarliggjøre
forsknings- og utdanningsmiljøene i arbeidet.
Gjennom klyngesamarbeidet knyttes det bånd mellom tradisjonelle
forskningsmiljøer og bedrifter. For forskningsmiljøene vil
et slikt samarbeid skape en mer bevisst holdning til kommersialisering
og innovasjon, og for bedriftene vil det være nødvendig
for å få kontakt med den internasjonale forskningsfronten.
Flertallet viser til at klyngen
innenfor fornybar energi og miljø har registrert over 500
bedrifter og miljøer på området i regionen.
Dette viser at det er stor aktivitet på området.
Både internasjonalt og nasjonalt vil miljø og
fornybar energi bli viktige satsingsområder. Med det store
antall bedrifter som er etablert og den kompetansen som finnes i
forskningsmiljøene, burde dette være et område
regionen har komparative fortrinn på. Flertallet mener
derfor at det er viktig at statlige, regionale og kommunale myndigheter
både som tilrettelegger av infrastruktur og som ansvarlig
for utdanning og forskning, tar sin del av ansvaret for at klyngesamarbeidene
utvikles.
Flertallet vil peke på at
etablering av arbeidsplasser i de ytre bydelene der mange bor, vil
være gunstig også i et bosettings-, mangfolds-,
transport- og miljøperspektiv. Utflytting av arbeidsplasser
fra sentrum bør også stimuleres for at flere kan
arbeide nærmere der de bor.
Komiteens medlem fra Venstre er
enig med NHO i at Regjeringen ikke synes å komme med nye
initiativer for å utnytte regionens fortrinn på en
enda bedre måte. Regjeringen lar etter dette medlems syn
mange spørsmål stå ubesvart. Hvordan
vil eksempelvis Regjeringen bidra til at næringsklyngene
får tilgang til innovasjonskapital på en langt
mer effektiv måte enn i dag? Hvordan vil Regjeringen bidra
til at Oslo utvikles som finanssenter, bortsett fra de kjente faktorene
som at Oslo er et naturlig midtpunkt i Norge? Hva skal til for at
enkeltnæringer får rekruttert innenlandsk og utenlandsk
kompetansepersonale? Hvordan skal Regjeringen utvikle sterkere nasjonal
storbybevissthet?
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det kan synes som
Regjeringen utelukkende legger opp til en politikk hvor dagens virkemidler
og rammebetingelser fremskrives, og at det gjøres lite
endringer i allerede utviklede løsningsmodeller. Spørsmålet
er om denne strategien er tilstrekkelig for å løse
de utfordringer Oslo står overfor som region i konkurranse
med mange andre europeiske regioner.