Representantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Øyvind
Korsberg og Kåre Fostervold har fremmet representantforslag om tiltak
for å redusere landbruksbyråkratiet. Utgangspunktet for forslaget
er diskusjoner i media hvor antall ansatte i landbruksforvaltningen
og forskningen ses i forhold til antall bønder. Sakens ordfører Torbjørn
Hansen stiller i brev av 13.2.2008 flere spørsmål vedrørende saken.
Innledningsvis vil jeg vise til brev av 11.2.2008 og
St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Landbruks- og matdepartementet som
synliggjør ansvarsområdet knyttet til landbruksadministrasjonen.
I det følgende vil jeg svare fortløpende på spørsmålene som er stilt
i brev av 13.2.2008.
Linda Klem har avgitt en masteroppgave ved UMB.
Jeg har ikke sett nærmere på masteroppgaven, men på bakgrunn av
oppslaget i Nationen 14.1.2008 stiller jeg noen spørsmål til innholdet og
slutningene i oppgaven. Bakgrunnen for dette er at det er en betydelig
forenkling å sammenlikne antall jordbruksbedrifter med landbruksadministrasjonen
i Landbruks- og matdepartementet, Statens landbruksforvaltning,
Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning, fylkesmannens
landbruksavdeling og kommunal landbruksforvaltning. Landbruksadministrasjonen
står overfor svært komplekse utfordringer og en stor oppgaveportefølje
som går langt ut over forvaltning knyttet til jordbruksbedriftene.
Dette fremkommer også i brev av 11.2.2008 og i St.prp. nr 1 (2007-2008).
Som det her går fram er de institusjoner som Landbruks-
og matdepartementet har ansvar for, Fylkesmannens landbruksavdeling,
kommunenes landbruksadministrasjon og deler av Innovasjon Norge
det administrative apparat for Landbruks- og matdepartementets ansvarsområde
og de virkemidler LMD har ansvar for.
Jeg viser til spm. 1 vedrørende kvaliteten
på masteroppgaven og bakgrunnen for denne vurderingen. Jeg kan derfor
bekrefte at tallene som det refereres til ikke er dekkende.
Jeg viser til spm. 1 vedrørende kvaliteten
på masteroppgaven og bakgrunnen for denne vurderingen. Jeg kan derfor
bekrefte at tallene som det refereres til ikke er dekkende.
Jeg kan ikke bekrefte at de tall som framkommer
i masteroppgaven er korrekt. Jeg viser til mitt brev av 11.2.2008
som synliggjør at antall årsverk knyttet til landbruksadministrasjonen
på kommunenivået er redusert med om lag 30 % i tidsrommet 1994-2008
og at antall årsverk ved fylkesmannens landbruksavdelinger er redusert tilsvarende
i tidsrommet 2000-2006.
I mitt brev av 11.2.2008 har jeg gjengitt oppgaver
for utvikling av bemanning i fylkesmannens landbruksavdeling og
kommunene over tid. Det er ikke sammenstilt data med tidsserier
fra andre institusjoner. Dette kan det være aktuelt å komme tilbake
til i St.prp. nr. 1 for 2009. Omorganiseringer m.v. innebærer at
det er arbeidskrevende å utarbeide slike oversikter.
Landbrukseiendommer defineres som eiendom som
benyttes eller kan benyttes til jord- og/eller skogbruk og som har
minst 5 dekar eid jordbruksareal og/eller minst 25 dekar produktivt
skogareal. Landbrukseiendommene reguleres av jord-, konsesjons-
og odelsloven som gir utslag i saker vedrørende fradeling, bo- og
driveplikt, prisfastsettelse, konsesjonsgrenser, omdisponering av
dyrket og dyrkbar jord, nydyrking, m.m. enten eiendommen er bebodd
eller er uten bosetting.
Det har vært større organisatoriske endringer
og effektiviseringer av landbruksadministrasjonen de senere år:
Fra 1.1.2000 ble Statens landbruksbank og de bedriftsrettede
bygdeutviklingsmidlene fylkesmannens landbruksavdeling forvaltet
overført til tidligere Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
nå Innovasjon Norge.
Statens landbruksforvaltning ble opprettet 1.7.2000
hvor Statens kornforretning, Omsetningsrådet, Fraktkontoret for
slakt og deler av Statens landbruksbank ble innlemmet.
Mattilsynet ble opprettet 1.1.2004, hvor følgende
tilsyn ble innlemmet: Statens dyrehelsetilsyn, Statens næringsmiddeltilsyn
og Statens landbrukstilsyn, samt at tilsynsfunksjonene i de kommunale
og interkommunale næringsmiddeltilsynene ble integrert i Mattilsynet.
Det ble satt et effektiviseringsmål på 10%.
Kommunesatsingen i 2004 innebar en overføring
av oppgaver knyttet til juridiske og økonomiske virkemidler overført
fra regionalt nivå til kommunene.
Det har vært kontinuerlig fokus på delegering
av oppgaver fra sentralt til regionalt og lokalt nivå. Senest i
St.prp. nr. 1 (2007-2008) ble ansvaret for tilfredsstillende tilgang
på tjenester fra dyrehelsepersonell og ansvaret for klinisk veterinærvakt
overført fra staten til kommunene. I St.prp. nr. 77 (2006-2007)
ble landbruksvikarordningen flyttet fra kommunene til forsøksringene.
I tillegg har det vært omfattende omorganiseringer
av forskningsinstitusjonene under Landbruks- og matdepartementet
som har resultert i opprettelse av Bioforsk, Norsk institutt for
skog og landskap og Nofima.
Jeg viser til St.prp. nr 1 (2007-2008) Landbruks- og
matdepartementet og vil i St.prp. nr 1 for 2009 gi en nærmere redegjørelse
knyttet til dette.
Jeg viser til St.prp. nr. 1 (2007-2008) Landbruks- og
matdepartementet der det eksempelvis framkommer på sidene 48-57
de oppgaver og utfordringer som Mattilsynet står overfor. I denne sammenheng
viser jeg til at Mattilsynet i samarbeid med næringene skal utvikle
et system for sporing av mat.
I forbindelse med utarbeidelse av den årlige budsjettproposisjonen
vil jeg se på mulighetene for å definere og utvikle indikatorer
for å se arbeidsoppgaver og ressursutnyttelse i sammenheng. Indikatorene
kan f.eks. basere seg på produksjonens størrelse, skogareal, jordbruksareal,
bruksenheter og antallet landbrukseiendommer.