I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en handlingsplan
i form av en stortingsmelding med mål om å redusere sårbarheten
og øke kvaliteten på jernbanenettet i Oslo-området."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte brev
datert 27. mars 2008 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i
saken.
Komiteen viser til representantforslaget
der det pekes på at det i den siste tiden har vært en rekke innstillinger
i togtrafikken i Oslo-området som følge av feil ved Jernbaneverkets
anlegg. Komiteen peker på, i likhet med forslagsstiller,
at det er avslørt sårbarhet ved jernbanenettet ved at mindre hendelser
har lammet store deler av trafikken.
Komiteen deler forslagsstillers
mål om å redusere sårbarheten og å øke kvaliteten på jernbanenettet
i Oslo-området. Komiteen mener et godt og pålitelig
jernbanetilbud med tillit blant de reisende, er avgjørende for å
få mer trafikk over fra vei til bane. Komiteen mener
det er viktig at jernbanenettet i Oslo-området har en standard som
sikrer pålitelig, sikker og effektiv trafikkavvikling, og at kapasiteten
er tilstrekkelig.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
har igangsatt et arbeid med å gjennomgå infrastrukturen med sikte
på å identifisere og foreslå tiltak som kan gjennomføres allerede
i 2008, utover tiltak som Jernbaneverket allerede har planlagt,
for å få forsert arbeidet med fornyelsen av Oslotunnelen og eventuelt
strekninger ved Oslo S og Skøyen. Gruppen har også fått i oppdrag
å identifisere og foreslå tiltak for å forsere hovedplanarbeidet
for mer omfattende arbeid med sikte på oppstart i 2009.
Komiteen understreker at det
haster med å få gjennomført forbedringer, og mener det er viktig at
det iverksettes tiltak så raskt som mulig. Komiteen viser
til at for større fornyelses- og investeringsarbeider som trenger
lenger planleggingstid, og som ikke vil være klare til oppstart
i 2009, opplyser statsråden at Regjeringen vil komme tilbake til
dette i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010-2019.
Komiteen merker seg statsrådens
svar om at det på bakgrunn av arbeider som pågår og arbeider som
nå planlegges igangsatt, ikke er behov for å utarbeide en handlingsplan
i form av en egen stortingsmelding om jernbanenettet i Oslo-området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
at det på det nåværende tidspunkt ikke er behov for en egen stortingsmelding
om jernbanenettet i Oslo-området.
Flertallet imøteser konkrete
strakstiltak for en mer moderne og velholdt jernbane i Oslo-området. Flertallet forventer
en redegjørelse i Nasjonal transportplan 2010-2019 for planer og tiltak
som strekker seg ut over de tiltakene som iverksettes i 2008.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at dette også er i tråd med det som kom fram på den
åpne høringen om saken i komiteen 8. april 2008. Det var stor enighet
blant deltakerne om at det er behov for å sette inn tiltak i Oslo-området
for å løse problemene på jernbanen i dette området. Oslo-området
er navet i jernbanenettet og problemer her forplanter seg utover
i landet med store forsinkelser som resultat. Det var imidlertid
ingen av deltakerne som på direkte spørsmål tok til orde for behovet
for en egen handlingsplan for å løse disse problemene. Tvert imot
ble det framhevet at dagens planverk gjennom Nasjonal transportplan
er tilstrekkelig. I tillegg ble prosjektet som raskt ble igangsatt
av Regjeringen, og som skal gjennomgå infrastrukturen og identifisere
tiltak som raskt kan gi merkbare forbedringer allerede i 2008, framhevet
som positivt.
Dette flertallet vil vise til
at det fra deltakerne også ble understreket behovet for ytterligere
investeringer i jernbanenettet, og også større fokus på kollektivtransport
i Nasjonal transportplan, eventuelt i en egen kollektivtransportplan.
Dette flertallet vil videre vise
til at det ble fra Jernbaneverkets side opplyst at det i 2006 hadde bestilt
en gjennomgang av vedlikeholdsbehovet på jernbanenettet. Denne gjennomgangen
hadde vist et større vedlikeholdsetterslep enn tidligere forutsatt.
Bevilgningene til vedlikehold har hatt en fallende kurve over flere
år, også under regjeringen Bondevik II. Med bakgrunn i blant annet
innspillene fra Jernbaneverket, har Regjeringen økt bevilgningene
til vedlikehold utover det som ble forutsatt i gjeldende Nasjonal transportplan,
og også økt bevilgningene til investeringer slik at NTP-vedtakets
ramme oppfylles.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen har startet oppryddingsarbeidet i Oslotunnelen. Dette
flertallet viser til at ytterligere tiltak blir å vurdere
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 og statsbudsjettet
for 2009.
Dette flertallet foreslår at
forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at det
er nødvendig med strakstiltak for en mer moderne og velholdt jernbane
i Oslo-området. Disse medlemmer viser til at Jernbaneverket,
under den åpne høringen i saken 8. april 2008, orienterte om at
kostnadene for strakstiltak er beregnet til om lag 100 mill. kroner. Disse
medlemmer forutsetter at disse midlene kommer på plass i
Revidert nasjonalbudsjett for 2008, og at bevilgningen ikke går
på bekostning av vedlikeholdet i det øvrige jernbanenettet.
Disse medlemmer viser videre
til at i høringen tirsdag 8. april 2008 støttet samtlige høringsinstanser
hensikten med forslaget om en mer moderne og velholdt jernbane i
Oslo-området. Disse medlemmer viser til at jernbanen
i Oslo-området er selve navet i den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Hendelser i Oslo-området med større stans i togtrafikken får konsekvenser både
for person- og godstrafikken i hele landet. Mange bedrifter er avhengige
av et pålitelig jernbanesystem for å få fraktet gods og personer
på en effektiv og miljøvennlig måte.
Disse medlemmer har merket seg
at det på høringen ble opplyst om at Jernbaneverket allerede i 2006
bestilte en konsulentrapport om jernbanen i Oslo-området. Rapporten
avslørte et betydelig etterslep på infrastrukturen og behov for
store oppgraderinger. Disse medlemmer har også merket
seg at Jernbaneverket skal ha videreformidlet denne informasjonen
til Samferdselsdepartementet samme år. Disse medlemmer vil
peke på at en nå er kjent med at det allerede eksisterer en handlingsplan
for jernbanen i Oslo-området, og at denne ikke er blitt tilstrekkelig
fulgt opp.
Disse medlemmer anser vedlikehold
for å være en del av Jernbaneverkets løpende oppgaver, og vil vise
til at drift og vedlikehold har vært et prioritert område over statsbudsjettene
i flere år. Til tross for dette oppleves stadige forsinkelser. Disse
medlemmer mener dette gir grunn til å se nærmere på hvordan
vedlikeholdsbehovet kartlegges og hvordan vedlikehold følges opp.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen straks utarbeide
en sårbarhetsanalyse for jernbanen i Oslo-området. Konklusjoner
og utbedringsstiltak, utover strakstiltak, nedfelles i en egen handlingsplan
som innarbeides i NTP 2010-2019."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behandling av representantforslag, Dokument nr. 8:27 (2007-2008),
jf. Innst. S. 136 (2007-2008), den 4. mars 2008 og der Fremskrittspartiet
fremsatte følgende tilleggsforslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre ekstraordinære
tiltak for å redusere sårbarheten og øke kvaliteten på jernbanenettet
i Oslo-området. Følgende tiltak gjennomføres:
1. På kap. 1350 post 23 Drift og vedlikehold
Jernbaneverket bevilges 100 mill. kr. til nødvendige strakstiltak.
Beløpet dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett for 2008.
2. Med bruk av internasjonale konsulenter
gjennomføres analyse av jernbanenettet i Oslo-området med tilhørende
forslag om nødvendige tiltak.
3. Med basis i slik konsulentutredning
fremmes egen sak til Stortinget med forslag til tiltak og tilhørende
ekstrabevilgninger."
Disse medlemmer vil vise til
at forslagene ble avvist av alle de øvrige partiene.
Disse medlemmer har merket seg
opplysninger fra Jernbaneverket på høring i transport- og kommunikasjonskomiteen
8. april 2008 i Dokument nr. 8:65 (2007-2008) om at nødvendige strakstiltak
som skal/kan gjennomføres i 2008 vil koste ca. 100 mill. kroner.
Disse medlemmer vil peke på at
det i det siste dessverre har vært mange tekniske problemer som
har medført store forsinkelser for kundene. Disse medlemmer mener
at det er viktig å sikre nok midler til at alle tiltakene som er
planlagt gjennomført i 2008, blir gjennomført. Disse medlemmer foreslår
derfor at det avsettes 150 mill. kroner for å sikre at alle disse
tiltakene kan gjennomføres i 2008. Samtidig vil også en bevilging
på 150 mill. kroner sannsynligvis innebære at det er rom for å starte
oppgraderingen/vedlikeholdet av de mer langsiktige tiltakene som
må gjennomføres. Disse medlemmer vil samtidig også
peke på at Jernbaneverket opplyste om at uten tilleggsbevilgning,
vil dette beløpet måtte tas fra andre oppgaver innenfor rammen av
bevilget hovedbudsjett for 2008. Disse medlemmer har
også merket seg at anslaget for ekstrakostnader for nødvendige langsiktige
tiltak i 2009 sannsynligvis vil være i størrelsesorden 200 mill.
kroner.
Disse medlemmer har merket seg
at Jernbaneverket oppgir at etaten har utarbeidet et prosjekt for
nødvendig oppgradering av jernbanenettet i det sentrale Oslo-området
som skal gjennomføres f.o.m. 2008 og t.o.m. 2011. Disse medlemmer viser
til at to av de fire årene ligger utenfor ny NTP 2010-2019. Ekstrakostnader
for ekstraordinære opprustningskostnader må derfor i alle fall delvis
dekkes inn uavhengig av ny NTP 2010-2019.
Disse medlemmer fremsetter følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 bevilge 150 mill. kroner på kap. 1350 Jernbaneverket post
23 Drift og vedlikehold for å dekke ekstrakostnader for nødvendig
opprustning av jernbanenettet i det sentrale Oslo-området."
II
Stortinget ber samtidig Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 bekrefte at nødvendige midler til ytterligere opprustning
i 2009, foreløpig anslått til ca. 200 mill. kroner, vil bli bevilget
i ordinært statsbudsjett for 2009."
Komiteens medlem fra Venstre vil fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bevilge de nødvendige
midler til strakstiltak på jernbanenettet i Oslo-området i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008."
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen straks utarbeide
en sårbarhetsanalyse for jernbanen i Oslo-området. Konklusjoner
og utbedringsstiltak, utover strakstiltak, nedfelles i en egen handlingsplan
som innarbeides i NTP 2010-2019.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
I
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 bevilge 150 mill. kroner på kap. 1350 Jernbaneverket post
23 Drift og vedlikehold for å dekke ekstrakostnader for nødvendig
opprustning av jernbanenettet i det sentrale Oslo-området.
II
Stortinget ber samtidig Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 bekrefte at nødvendige midler til ytterligere opprustning
i 2009, foreløpig anslått til ca. 200 mill. kroner, vil bli bevilget
i ordinært statsbudsjett for 2009.
Forslag fra Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen bevilge de nødvendige
midler til strakstiltak på jernbanenettet i Oslo-området i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:65 (2007-2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Borghild Tenden om en handlingsplan for
en mer moderne og velholdt jernbane i Oslo-området – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
av 4. mars 2008 hvor det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til Dok. nr. 8:65 (2007-2008) om en handlingsplan for en mer moderne
og velholdt jernbane i Oslo-området.
Det framgår at bakgrunnen for forslaget er at
de reisende i Oslo-området i den siste tiden har opplevd en rekke
innstillinger i togtrafikken som følge av feil ved Jernbaneverkets
anlegg og at flere hendelser har avslørt en betydelig sårbarhet ved
jernbanenettet ved at mindre hendelser har lammet store deler av
jernbanetrafikken. På denne bakgrunn fremmes det forslag om at det utarbeides
en egen handlingsplan i form av en stortingsmelding med mål om å
redusere sårbarheten og øke kvaliteten på jernbanenettet i Oslo-området.
Jeg er enig i at de hyppige toginnstillingene
på Oslo S, hovedsakelig på grunn av tekniske feil i Oslo-tunnelen,
som vi har opplevd den senere tid, er skadelig for jernbanetrafikken
og at det haster med å få gjort forbedringer. For å få forsert arbeidet
med fornyelsen av Oslo-tunnelen og eventuelt strekninger ved Oslo
S og Skøyen har jeg nedsatt et prosjekt som har fått i oppdrag å
foreta en gjennomgang av infrastrukturen med sikte på å identifisere
og foreslå tiltak som kan gjennomføres allerede i 2008 utover tiltak
som Jernbaneverket allerede har planlagt. I tillegg har gruppen
fått i oppdrag å identifisere og foreslå tiltak for å forsere hovedplanarbeidet for
mer omfattende arbeid med sikte på oppstart i 2009. Prosjektet ledes
av Jernbaneverket og er dessuten sammensatt med deltagelse fra ledelsene
i de største brukergruppene som omfatter NSB, Flytoget og Cargo
Net. Prosjektet skal rapportere direkte til ledelsen i Samferdselsdepartementet.
Alle tiltak må planlegges og det må avsettes
nødvendig tid til dette. Da dette gjelder den mest trafikkerte togstrekningen
på det nasjonale jernbanenettet, er det her snakk om meget komplisert planlegging
for å få til en optimal gjennomføring av tiltak samtidig med behovet
for avviklingen av togtrafikken på strekningen. For å få til en rask
gjennomføring av planlagte tiltak er det behov for å inngå avtaler
med togoperatørene om togfrie perioder og samtidig etablere alternative transportmuligheter.
For å få til best mulig koordinering av gjennomføringen av tiltak
og behovet for trafikkavvikling, deltar de mest berørte togselskapene
i prosjektet sammen med Jernbaneverket.
Som det framgår haster det med å få gjennomført forbedringer
av denne viktige jernbanestrekningen og jeg legger derfor opp til
å følge opp saken med mulig tiltak så raskt som mulig. Når det gjelder
større fornyelses- og investeringsarbeider som trenger lenger planleggingstid
og som ikke vil være klare til oppstart i 2009, vil jeg komme tilbake
til i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010-2019 som
etter planen skal fremmes for Stortinget ved årsskiftet 2008/2009.
Basert på Stortingets behandling av denne, vil Jernbaneverket utarbeide
et handlingsprogram for gjennomføringen av planlagte fornyelses-
og investeringsarbeider for planperioden 2010-2013.
Jeg viser for øvrig til at det over flere år
har pågått omfattende anleggsarbeider i Vestkorridoren med utbygging
av nytt dobbeltspor sammen med bygging av ny Lysaker stasjon. Arbeidene
er nå konsentrert om byggingen av ny Lysaker stasjon som etter planen
skal stå ferdig i 2009 og utbyggingen av nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika
som etter planen skal være ferdig i 2011. Det er her snakk om omfattende
investeringer som vil bidra til en betydelig kapasitetsøkning som
samtidig vil gi en mer robust og driftsstabil togtrafikk på denne
meget viktige togstrekningen.
På bakgrunn av alle arbeider som pågår og arbeider
som nå planlegges igangsatt, ser jeg ikke behov for å utarbeide
enda en handlingsplan i form av en egen stortingsmelding om jernbanenettet
i Oslo-området.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 22. april 2008
Per Sandberg |
Jan Sahl |
leder |
ordfører |