Statlig regional barnevernsmyndighet har ansvaret
for rekruttering og formidling av fosterhjem og for at fosterhjemmene
får nødvendig opplæring og generell veiledning. I 2006 var 6 012 barn
og unge plassert i fosterhjem. Pr. 31. januar 2007 var det 122 barn
og unge med vedtak om plassering i fosterhjem som ventet på et fosterhjem.
Ved valg av fosterhjem skal det legges avgjørende vekt på hensynet
til hva som er best for det enkelte barn, og i den sammenheng vurdere
om plassering hos biologisk familie er mulig. Jo flere mulige familier
å velge blant, jo bedre grunnlag er det for å få til en god plassering.
Derfor er det viktig at rekrutteringen av fosterhjem er god.
Forslagsstillerne viser til at mange fosterforeldre sliter
med manglende sosiale rettigheter, på tross av at de er nøkkelpersoner
i barnevernsarbeidet og utfører et svært viktig oppdrag for samfunnet.
Forslagsstillerne foreslår å styrke fosterforeldrenes
rammevilkår ved å gi alle fosterforeldre som er ute av ordinært
arbeid, rett til sykepenger og tjenestepensjon, uavhengig av om
det er statlige eller kommunale fosterhjem.
Barnevernstjenesten i fosterhjemskommunen har
i dag ansvaret for at det blir ført tilsyn med fosterhjemmene, og
at en særskilt tilsynsfører blir oppnevnt til det enkelte barn.
I andre halvår i 2007 manglet flere barn i fosterhjem tilsynsfører.
Forslagsstillerne mener det er naturlig at ansvaret for tilsyn med
fosterhjem overføres til fylkesmannen, i likhet med tilsynet med
institusjoner og kommuner. Dette vil føre til at tilsynsmyndigheten
i større grad blir uavhengig av den kommunale barnevernstjenesten.
Fylkesmannen må i denne sammenheng tilføres økte ressurser og kompetanse
for å kunne utføre tilsyn med fosterhjem. Forslagsstillerne vil
samtidig påpeke at lønnsbetingelsene for tilsynsførere bør gjennomgås,
med sikte på å utjevne forskjellene mellom kommunene og gjøre det
lettere å rekruttere tilsynsførere.
Barnevernets omsorg opphører når en ungdom fyller
18 år. Likevel følger det av barnevernloven § 1–3 at dersom ungdommen
samtykker, kan tiltak som er iverksatt før ungdommen fyller 18 år,
opprettholdes inntil fylte 23 år. Dette medfører at dersom ungdommen
selv ønsker det, kan barnevernstjenesten vedta at fosterhjemsplasseringer
som er iverksatt før ungdommen fyller 18 år, videreføres.
En plassering i fosterhjem som omsorgstiltak
går over til å være et hjelpetiltak når barnet fyller 18 år. Ingen
kan med andre ord være under omsorg etter fylte 18 år, men samme
tiltak kan allikevel fortsette. Mange av disse ungdommene har fått forlenget
oppholdet i fosterhjem eller institusjon som ettervern.
Forslagsstillerne ønsker å lovfeste rett til
ettervern for alle barnevernsbarn fram til de fyller 23 år, for
å gi ungdom som har mottatt tiltak fra barnevernet, en bedre start
på voksenlivet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som
sikrer alle fosterforeldre som er ute av ordinært arbeid, rett til
sykepenger og tjenestepensjon.
II
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som
sikrer alle fosterforeldre god faglig veiledning og et tilstrekkelig
tilbud om avlastning.
III
Stortinget ber Regjeringen overføre ansvaret
for tilsyn med fosterhjem til fylkesmannen.
IV
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå lønnsbetingelsene
for tilsynsførere, med sikte på å utjevne forskjellene mellom kommunene
og gjøre det lettere å rekruttere tilsynsførere.
V
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som
gir unge med tiltak etter barnevernloven rett til tiltak fram til
fylte 23 år."