Stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Vera Lysklætt, Anne Margrethe Larsen
og André N. Skjelstad fremmet 12. februar 2008 følgende forslag:
"1. Stortinget ber Regjeringen sørge for at opplæringen på Politihøgskolen
får et forsterket fokus på aktiv utetjeneste, etterforskning, ledelse og systematisk
videreutdanning for ulike karriereveier. Eksempler på karriereveier kan være aktiv uniformert
utetjeneste, etterforskning, spesialtjenester, ledelse.
2. Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med statsbudsjettet for
2009, øke opptaket på Politihøgskolen til minst 550.
3. Stortinget ber Regjeringen opprette en ny politihøgskole, i tillegg til
avdelingene i Oslo og Bodø.
4. Stortinget ber Regjeringen øke antall sivile stillinger i politiet og
politijurister med ca. 90 personer i året.
5. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til hvordan Politireserven kan
videreutvikles og brukes til nye oppgaver. Stortinget ber Regjeringen øke Politireserven til
2 000 personer."
Forslagsstillerne viser til at politiet har en rekke kjerneoppgaver knyttet til
trygghetsskapende arbeid, opprettholdelse av ro og orden og kriminalitetsbekjempelse. Men
politiet har også en rekke andre oppgaver innen sivil rettspleie, utlendingsforvaltning samt
redningstjeneste og annen krisehåndtering. Slike oppgaver gir politiet en lokal forankring og
innebærer at norsk politi er tilgjengelig. Men det medfører også at politiets ressurser presses.
Forslagsstillerne mener det er viktig å planlegge langsiktig for å få en forsvarlig bemanning i
politiet. Forslagsstillerne vil øke bemanningen i politiet fordi det ikke er ønskelig med en
vekterstat, men et tydelig, aktivt og synlig politi.
Etter forslagsstillernes syn er det behov for økt satsing på politiet, særlig
for å styrke utetjenesten og arbeidet mot organisert – herunder økonomisk – kriminalitet.
Politiets utetjeneste kommer i kontakt med befolkningen i mange ulike situasjoner, fra
vanskeligstilte ungdommer, til akuttpsykiatri, til drapsåsted. Utetjenesten har en aktiv rolle i
lokalmiljøet som det er viktig å styrke. Forslagsstillerne foreslår derfor å styrke
Politihøgskolen ved økt opptak og etablering av ny politihøgskole, tilføre politiet nye
stillinger og videreutvikle politireserven.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit
Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan
Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, viser til
representantforslaget, Dokument nr. 8:51 (2007-2008).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til den brede debatten som Stortinget hadde om
norsk politi i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 42 (2004-2005)
Politirollemeldingen. Der diskuterte Stortinget politi- og lensmannsetatens rolle og oppgaver.
Stortinget samlet seg i et bredt forlik om en del prinsipielle spørsmål om hvilken retning
norsk politi skulle ha de neste 10 år, og som flertallet mener fortsatt skal
gjelde.
Flertallet viser til at en enstemmig justiskomité den gang
understreket at den norske politimodellen nyter høy tillit i befolkningen, og støttet
konklusjonen i meldingen om at dagens politiorganisering i hovedsak er både hensiktsmessig og
ressurseffektiv.
Flertallet viser videre til at en enstemmig komité slo fast at
utdanningen ved Politihøgskolen (PHS) skulle være en generalistutdanning med bachelorgrad,
samtidig som PHS skal utvikle tilleggs- og etterudanningstilbud opp til mastergradsnivå. Dette
for å sikre nødvendig spesialisering i utdanningen, noe som også vil føre til flere
karrieremuligheter for ansatte i politietaten.
Flertallet vil peke på at PHS har årlige vurderinger av sine
fagplaner for å sikre at man tilbyr den utdanning som er nødvendig i forhold til
kriminalitetsutviklingen.
Flertallet vil peke på muligheten hovedtariffavtalen gir i
forhold til at man i lokale forhandlinger kan stimulere til en bedre avlønning for gode
spesialister/fagfolk. Dette kan muliggjøre flere karriereveier som også kan bidra til at ikke
bare lederfunksjoner er lønnsmessig interessant.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til representantforslagets punkt 2 og 3 og mener disse må ses i
sammenheng. Det er på det rene at den største utfordringen vi arvet fra regjeringen Bondevik II
var mannskapssituasjonen i politietaten. Dette flertallet viser til at
opptakstallene ved PHS sank kraftig etter regjeringen Jaglands siste og regjeringen Bondevik I
første budsjettår. Siden man til tider har hatt en debatt både i stortingssalen og i media om
hvem som har ansvaret for situasjonen, vil dette flertallet vise til
statistikken for opptak ved PHS fra 1997: (Årstallene i statistikken refererer seg til
vedtaksåret og ikke budsjettåret.)
Utdanning PHS 1997–2008
År | Regjering | Opptak | Forventet uteksaminert |
1997 | Jagland/Bondevik I | 432 | 210 |
1998 | Bondevik I | 432 | 253 |
1999 | Bondevik I | 248 | 383 |
2000 | Bondevik I/Stoltenberg I | 240 | 428 |
2001 | Stoltenberg I/Bondevik II | 240 | 430 |
2002 | Bondevik II | 240 | 246 |
2003 | Bondevik II | 240 | 234 |
2004 | Bondevik II | 288 | 239 |
2005 | Bondevik II/Stoltenberg II | 360 | 240 |
2006 | Stoltenberg II | 360 | 234 |
2007 | Stoltenberg II | 432 | 288 |
2008 | Stoltenberg II | 432 | 358 |
2009 | Stoltenberg II | | 355 |
2010 | | | 432 |
2011 | | | 432 |
Dette flertalle vil påpeke at vi hadde hatt om lag 150 flere
politifolk i gatene hvert år hvis nivået fra 1997 hadde vært videreført. Dette
flertallet er glad for at vi de to siste årene er tilbake på det høye opptaket, og at
vi neste år kommer til å øke dette ytterligere med over 100 plasser ved utvidelsen av PHS med en
ny midlertidig avdeling ved Sæter gård.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at regjeringen Bondevik
II startet opptrapping av opptaket til PHS og at det ikke fra opposisjonen ble fremmet forslag
om økninger utover regjeringens forslag. Disse medlemmer er positive til at
regjeringen Stoltenberg II nå varsler at studenttallet ved PHS skal trappes ytterligere opp.
Dette er en forutsetning for å møte stor avgang som følge av pensjonering i årene fremover, for
å kompensere for tapt polititid etter innføring av nye arbeidstidsbestemmelser sommeren 2007
samt for å kunne bygge en større politistyrke enn dagens.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at samtidig som Regjeringen har foreslått økte opptak på PHS,
har de satt i gang et stort og viktig prosjekt som ser på andre momenter ved politietatens
utfordringer. Dette arbeidet er samlet i det som kalles bemanningsprosjektet. Der ser man på
løsninger for en bedre seniorpolitikk basert på de igangsatte tiltak, hvilke bemanningsbehov
politietaten har for framtiden og hvordan man kan utnytte sivilt tilsatte bedre for å nevne
noen momenter i prosjektet.
Flertallet vil peke på den varslede stortingsmeldingen om
samfunnssikkerhet og beredskap fra Regjeringen når det gjelder forslaget knyttet til
politireserven. Nye oppgaver og en utvidelse av politireserven må ses på i en større
sammenheng. Derfor mener flertallet at det er klokt å avvente den varslede
meldingen som kommer i løpet av dette året.
Flertallet vil på bakgrunn av dette konkludere med at
forslagsstillernes intensjoner allerede er godt ivaretatt med Regjeringens politikk og de
prosesser som allerede er igangsatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til
at norsk politi har mange viktige oppgaver knyttet til å forebygge og bekjempe kriminalitet, i
tillegg til at politi- og lensmannsetaten også har mange andre oppgaver, som i land vi gjerne
sammenligner oss med, ikke er en del av politiets kjerneoppgaver. I forslaget vises det bl.a.
til oppgaver innen sivil rettspleie, utlendingsforvaltning, redningstjeneste mv. Disse
medlemmer vil i tillegg fremheve at det går med mye ressurser til uttransportering av
asylsøkere, ambassadevakthold og transport- og vaktoppgaver knyttet til rettsforhandlinger.
Sammenlignet med politiet i Sverige og Finland, har det norske politiet vesentlig færre
stillinger i relasjon til befolkningen og mange flere oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil også vise til
den brede debatten som Stortinget hadde om norsk politi i forbindelse med behandlingen av
St.meld. nr. 42 (2004-2005) Politirollemeldingen. Disse medlemmer mener en
suksessfaktor for å lykkes med målene i Politirollemeldingen er at politiet får de ressurser
som til enhver tid trengs for å gi befolkningen den polititjenesten og tryggheten de har krav
på. Slik disse medlemmer ser det blir ikke Politirollemeldingen fulgt opp med
nok ressurser av regjeringen Stoltenberg II.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at
politiets utfordring når det gjelder å gi folket den polititjenesten og tryggheten de har krav
på blir stadig større. Disse medlemmer mener vi nærmer oss et kritisk punkt og
at man i dag kun har et minimumspoliti. Dette gir grobunn for økt kriminalitet, noe samfunnet
ikke er tjent med. Disse medlemmer viser til at Norge i dag er i bunnsjiktet når
det gjelder politidekning i Norden. En oversikt over politidekning i forhold til folketall
viser at:
Danmark: har 1 polititjenestemann pr. 509 innbyggere
Sverige: har 1 polititjenestemann pr. 511 innbyggere
Norge: har 1 polititjenestemann pr. 592
innbyggere
Disse medlemmer vil peke på at dersom vi skal komme opp på nivå
med Sverige og Danmark, må vi i forhold til Sverige ha 1 857 flere politifolk, og for å komme
på dansk nivå må vi ha 1 892. I tillegg har man i Sverige vedtatt å øke antall politifolk med
1 000 ekstra dette året.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Norge,
som er et langstrakt land med mange tettsteder, bør ha som ambisjon å ha den beste
politidekning i Norden. I tillegg har vi økonomi som gjør dette mulig. Disse
medlemmer mener derfor man må få en planmessig opprustning og oppbygging av politiet
i Norge slik man har gjort i Sverige.
Disse medlemmer viser til at politiet må ha en bemanning som
står i forhold til de oppgavene de skal utføre. Disse medlemmer forventer at
Regjeringen i sitt arbeid med Bemanningsprosjektet fremmer en langsiktig bemanningsplan for
politiet der man samlet vurderer behovet for personell i et lengre tidsperspektiv.
Disse medlemmer viser til at politiet har en rekke kjerneoppgaver knyttet til
trygghetsskapende arbeid, opprettholdelse av ro og orden og kriminalitetsbekjempelse. Etter
disse medlemmers syn er det behov for økt satsing på politiet, særlig for å
styrke utetjenesten og arbeidet mot organisert – herunder økonomisk – kriminalitet.
Utetjenesten har en aktiv rolle i lokalmiljøet som det er viktig å styrke.
Disse medlemmer mener det er viktig å planlegge langsiktig for
å møte disse utfordringene, og foreslår at Politihøgskolen øker opptaket til minst 550 elever
pr. år. Etter 10 år vil dette gi en økning på ca. 2 100 politifolk. Disse
medlemmer ber Regjeringen om å prioritere dette arbeidet. Disse
medlemmer har også merket seg departementets svar om at dette vil kunne påkreve
kostnader for leie av lokaler. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen
kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med hensyn til hvordan slike lokaler kan sikres.
Disse medlemmer viser videre til at sivile innen politiet kan
overta flere oppgaver for å frigjøre politistillinger, som f.eks.: transport av fanger,
arrestforvarere, forsterkede kontortjenester og sivile spesialister i støttefunksjoner,
spesielt gjelder dette i Oslo.
Disse medlemmer mener samtidig det er nødvendig å øke antall
politijurister. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer at politiet øker
rekrutteringen av sivile stillinger og politijurister med ca. 90 personer i året. Disse
medlemmer viser til at en slik økning vil gi ca. 900 nye stillinger etter 10 år.
Disse medlemmer ønsker at minst ¼ av disse stillingene besettes i
Oslo-området, og viser til at Oslo som storby har særlige utfordringer når det gjelder den
organiserte kriminaliteten.
Politi- og lensmannsetatens mange oppgaver kombinert med at en stadig større
del av bevilgningene til etaten blir øremerket prosjekter eller ad hoc-tiltak innenfor ulike
områder, er etter komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyres
oppfatning uheldig. Resultatet er mindre synlig politi. Disse medlemmer er også
bekymret over at det er mange ubesatte stillinger i politiet, noe som skyldes ulike forhold.
Disse medlemmer viser til at norsk politi utdannes til å bli generalister, men
at mange gjennom sitt arbeid, etterutdanning og andre måter utvikler en spesialkompetanse
innenfor ett eller flere områder. Disse medlemmer vil fremholde betydningen av
å tilrettelegge for alternative karriereveier som for eksempel aktiv uniformert utetjeneste,
etterforskning, spesialtjenester og ledelse.
Disse medlemmer mener samtidig det er et klart behov for en
gjennomgang for å se på hvordan man best kan løse politietatens samlede utfordringer, i nær
fremtid, men også på lengre sikt. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til
det pågående Bemanningsprosjektet i regi av Politidirektoratet, der det foretas en samlet
vurdering av behovet for tilgang på personell frem til 2015. Disse medlemmer
ser imidlertid det er behov for å kunne planlegge på enda lengre sikt og viser til
representantforslag Dokument nr. 8:92 (2007-2008) fra stortingsrepresentantene Erna Solberg,
Elisabeth Aspaker, Linda C. Hofstad Helleland og André Oktay Dahl om en politistudie for å
kunne bygge en større politistyrke i kampen mot kriminalitet i nærmiljøet, nasjonalt og
internasjonalt, som skal se på behovet frem til 2030. Forslaget bygger bl.a. på innspill fra
Politiets fellesforbund, som ved flere anledninger har påpekt betydningen av å få frem et
sikrere beslutningsgrunnlag for en styrking av politiet.
I lys av en betydelig avgang fra politiet i årene fremover og et ønske om å
øke antall politifolk i Norge på generelt grunnlag, mener disse medlemmer det
er behov for en analyse av dagens utdanningstilbud ved Politihøgskolen, herunder en vurdering
av om det kan være hensiktsmessig å foreta endringer, som for eksempel innføring av en
modulbasert utdanning og større grad av spesialisering gjennom utdanningsløpet. Mer fleksible
utdanningsmodeller kan åpne for en raskere oppbygging av politiet – målt i antall tjenestemenn
og -kvinner.
Disse medlemmer vil også peke på viktigheten av at sivilt
ansatte benyttes mer aktivt for å frigjøre politikraft. Dette vil åpne for at politiutdannet
personell kan konsentrere sin innsats om rene politimessige oppgaver slik deres treårige
høyskoleutdanning tilsier at de skal bruke tid og ressurser på.
Disse medlemmer viser til at en samlet justiskomité i
Budsjett-Innst. S. nr. 4 (2004-2005) uttalte følgende:
"Komiteen mener det er viktig med en debatt om utviklingen av norsk politi i fremtiden,
og imøteser derfor politirollemeldingen med stor interesse. Komiteen er særlig opptatt av
hvordan oppgavefordelingen i politiet skal være for å sikre et aktivt og operativt politi.
Vurderingen av hvilke oppgaver som kan overføres til personell uten politiutdannelse er
interessant med tanke på en best mulig utnyttelse av ressursene. Komiteen ber om at
departementet i forbindelse med politirollemeldingen vurderer om oppgaver som
ambassadevakthold, uttransportering av asylsøkere og fangetransport kan utføres av personer
uten treårig høgskoleutdanning."
Disse medlemmer viser til at overnevnte problemstillinger ikke
har vært gjenstand for noen særskilt drøfting i Stortinget og mener dagens mannskapssituasjon
i politiet gjør det nødvendig å umiddelbart klargjøre forhold rundt dette. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen om å utrede dette og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.
Disse medlemmer er kjent med det pågående arbeidet i
Bemanningsprosjektet, og imøteser konkrete forslag til hvordan norsk politi skal rustes i møte
med en stadig tøffere kriminalitetshverdag, bl.a. når det gjelder omfang av politistyrken og
hvilken kompetanse som kreves for å løse oppdragene. Disse medlemmer viser til
at det er bred enighet om å øke opptaket til Politihøgskolen i 2008, men mener opptaket må
trappes ytterligere opp i årene fremover dersom man skal kunne sikre en forsvarlig bemanning
også på lengre sikt. Disse medlemmer ber Regjeringen om snarest sørge for en
avklaring vedrørende en utvidelse av kapasiteten til Politihøgskolen, enten gjennom utbygging
av eksisterende avdelinger eller etablering av en ny avdeling, som gjør dette mulig.
Disse medlemmer er opptatt av at Politireserven kan
videreutvikles og trenes for å kunne avlaste politiet i krisesituasjoner. Av hensyn til
personellet er det viktig å få til en avklaring på fremtidig rolle og funksjon.
Disse medlemmer legger til grunn at representantforslagets
ulike punkter kan drøftes i Stortinget denne våren og at Regjeringen vil lytte til de signaler
som kommer herfra.
Disse medlemmer er klar over at enkelte av forslagene krever
utredning og vil oppfordre Regjeringen til å bidra til at Bemanningsprosjektet og/eller det
ordinære budsjettarbeidet kan fange opp og belyse disse problemstillinger.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sørge for at opplæringen på Politihøgskolen får et
forsterket fokus på aktiv utetjeneste, etterforskning, ledelse og systematisk videreutdanning
for ulike karriereveier.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen trappe opp opptaket på Politihøgskolen vesentlig i
2009.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sørge for å utvide kapasiteten innfor
politiutdanningen enten ved utvidelser i Oslo og Bodø eller ved å etablere en tredje
politihøgskole i Norge.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen øke antall sivile stillinger i politiet og
politijurister.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til hvordan Politireserven kan
videreutvikles og brukes til nye oppgaver.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til
representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:51 (2007-2008) – representantforslag fra
stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Vera Lysklætt, Anne Margrethe Larsen og André N.
Skjelstad om 3 000 nye stillinger i politiet – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 29. april 2008
Anne Marit Bjørnflaten |
Elisabeth Aspaker |
leder |
ordfører |