I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
I Stortingets vedtak om særavgifter til statskassen
for budsjetterminen 2008 gjøres følgende endringer med virkning
fra 1. mai 2008:
Avgift på motorvogner
V. Avgift på bensin
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933
nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin.
Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
a) for svovelfri
bensin (under 10 ppm svovel) kr 3,26
b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm
svovel) kr 3,30
c) for annen bensin: kr 3,30
VI. Avgift på mineralolje
til fremdrift av motorvogn (autodieselavgift)
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933
nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje
til fremdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr.
liter:
a) for svovelfri
mineralolje (under 10 ppm svovel) kr 2,28
b) for lavsvovlet mineralolje (under 50
ppm svovel) kr 2,33
c) for annen mineralolje: kr 2,33
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring
av et system for drivstoffavgifter som er fleksibelt, slik at avgiften
går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen
ikke i vesentlig grad endres som følge av endringer i oljeprisen."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for bakgrunnen for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Torgeir Micaelsen, lederen
Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Tom Rune Thorvaldsen, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at representantlovforslaget er oversendt finansminister Kristin
Halvorsen til uttalelse. Hennes svarbrev av 10. april 2008 følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at ideen
bak drivstoffavgiftene er at forbrukerne skal betale for de kostnadene
som deres bruk av bil påfører samfunnet. Disse kostnadene er uavhengig
av hvilket nivå oljeprisen til enhver tid har.
Flertallet vil videre vise til
at en stabilisering av drivstoffprisene ved hjelp av varierende avgifter
vil innebære hyppige avgiftsendringer. En slik løsning vil være
administrativt krevende, og vil vanskeliggjøre arbeidet med statsbudsjettet.
Flertallet mener at dersom klimautfordringen skal
tas på alvor, må forbruket av fossil energi, bl.a. diesel og bensin,
reduseres. Grønn skattlegging av bl.a. bensin og diesel er ett nødvendig virkemiddel.
Flertallet viser til at pumpeprisen
på drivstoff er sammensatt av oljeselskapenes innkjøpspris, oljeselskapenes
og forhandlernes bruttoavanse samt avgiftene, og at alle tre komponentene
varierer. Konkurranseforhold vil påvirke avansen og dermed også
utsalgsprisen. Ulike konkurranseforhold i ulike deler av landet
kan bidra til geografiske forskjeller, og det er også viktig å unngå
priskoordinering.
Flertallet viser til at et tilsvarende
forslag er fremmet og behandlet i inneværende stortingsperiode,
jf. Dokument nr. 8:5 (2005–2006), der representantene Ulf Leirstein,
Gjermund Hagesæter, Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman foreslår
reduksjon i avgiften på bensin og autodiesel.
Flertallet vil understreke at
dette er et spørsmål om budsjettmessige prioriteringer som må vurderes
på normal måte i forbindelse med de årlige statsbudsjettene.
Flertallet tilrår at forslaget
ikke vedtas.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ser en åpenbar målkonflikt
i det fremlagte representantlovforslaget. Det norske avgiftsnivået
er høyt i internasjonal målestokk, og det gjelder også de norske
bensin- og dieselavgiftene. Det betyr at både bileiere og næringslivet
opplever høyere kostnader enn i mange sammenlignbare land, noe som
er uheldig. Disse medlemmer mener samtidig at den
negative miljøeffekten som følger av økt transport både nasjonalt
og globalt, er en utfordring som bør tas veldig alvorlig.
Disse medlemmer erkjenner at
totalprisen på drivstoff vil være en medvirkende årsak til at bilkjøring
øker i vårt samfunn. Det er med dette vanskelig å støtte et forslag
om å redusere avgiftene så vidt mye som ligger i forslaget. Gjennom
det såkalte klimaforliket på Stortinget ble Venstre, Kristelig Folkeparti
og Høyre enig med Regjeringen om moderate økninger i drivstoffavgiftene.
Dermed er det ikke naturlig for disse medlemmer å
støtte en reduksjon i drivstoffavgiftene nå.
Disse medlemmer har i sitt seneste
alternative budsjett prioritert å øke støtten til såkalte flexifuel
biler med 20 000 kroner per bil ut over Regjeringens forslag. I
tillegg har vi bevilget betydelig mer enn Regjeringen til utvikling
av fornybar energi og økt forskning på fornybare energikilder.
Disse medlemmer mener det er
viktig å fremme skattereduksjoner som gjør det mer lønnsomt å jobbe,
som stimulerer kunnskaps- og bedriftsutviklingen og som øker den
private sparingen i samfunnet. Disse medlemmers samlede
vurdering er at vi ikke går inn for forslaget på grunn av den uheldige
miljøeffekten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bensinprisen i lengre tid har ligget svært høyt, og at staten
tar inn om lag 50 mrd. kroner årlig fra brukerne av bil i bilrelaterte avgifter,
samtidig som en forholdsmessig liten andel av dette går til veiinvesteringer. Disse medlemmer viser
også til argumentasjonen den daværende Willoch-regjeringen brukte
i fremlegget kjent som "Påskepakken", om at bilistene hadde fått
utilsiktet kjøpekraft. Denne logikken bør gjelde begge veier.
Disse medlemmer merker seg at
komiteens flertall ikke forstår forslaget og feilaktig betegner
det som "politisk bestemte priser". Dette er galt ettersom det kun
er avgiften som reduseres og politikerne ikke fastsetter prisen.
Tilbud og etterspørsel vil fortsatt virke som en funksjon av prisen,
og prisen vil ikke være konstant slik den ville vært under priskontroll.
Disse medlemmer mener bilistene
betaler for høy avgift på drivstoff og viser til disse medlemmers forslag
om redusert drivstoffavgift i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for
2008.
Disse medlemmer foreslår herved
at bensinavgiften reduseres med 2 kroner til 2,28 kroner pr. liter
for svovelfri bensin og 2,32 kroner pr. liter for lavsvovlet og
annen bensin. Avgiften på autodiesel foreslås tilsvarende redusert
med 2 kroner til 1,30 kroner for svovelfri diesel og 1,35 kroner
for lavsvovlet og annen mineralolje. Ettersom merverdiavgift også
regnes av bensinavgiften, vil dette totalt føre til en avgiftsreduksjon
på 2,50 kroner.
Det foreslås at nye og lavere avgiftssatser
gjøres gjeldende fra og med 1. juli 2008. Det er ingen grunn til
å vente, og Stortinget har da også i andre sammenhenger demonstrert
evne til å lage nye lover på rekordkort tid når den politiske vilje er
til stede.
Disse medlemmer viser ellers
til de argumentene og momentene som er anført i forslaget for lavere
drivstoffavgifter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
I Stortingets vedtak om særavgifter til statskassen
for budsjetterminen 2008 gjøres følgende endringer med virkning
fra 1. mai 2008:
Avgift på motorvogner
V. Avgift på bensin
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933
nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin.
Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
a) for svovelfri
bensin (under 10 ppm svovel) kr 2,28
b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm
svovel) kr 2,32
c) for annen bensin: kr 2,32
VI. Avgift på mineralolje
til fremdrift av motorvogn (autodieselavgift)
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933
nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje
til fremdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr.
liter:
a) for svovelfri
mineralolje (under 10 ppm svovel) kr 1,30
b) for lavsvovlet mineralolje (under 50
ppm svovel) kr 1,35
c) for annen mineralolje: kr 1,35
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring
av et system for drivstoffavgifter som er fleksibelt, slik at avgiften
går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen
ikke i vesentlig grad endres som følge av endringer i oljeprisen."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
I Stortingets vedtak om særavgifter til statskassen for budsjetterminen 2008 gjøres følgende endringer med virkning fra 1. mai 2008:
Avgift på motorvogner
V. Avgift på bensin
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
-
a) for svovelfri bensin (under 10 ppm svovel) kr 2,28
-
b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel) kr 2,32
-
c) for annen bensin: kr 2,32
VI. Avgift på mineralolje til fremdrift av motorvogn (autodieselavgift)
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
1. mai 2008 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje til fremdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
-
a) for svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel) kr 1,30
-
b) for lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel) kr 1,35
-
c) for annen mineralolje: kr 1,35
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av et system for drivstoffavgifter som er fleksibelt, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen ikke i vesentliggrad endres som følge av endringer i oljeprisen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:78 (2007–2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Øyvind Korsberg, Gjermund Hagesæter og Ulf Leirstein om reduksjon av drivstoffavgiftene for budsjettåret 2008 – vedtas ikke.
Jeg viser til brev av 1. april 2008 fra Stortingets finanskomite
der det bes om min uttalelse vedrørende Dokument nr. 8:78 (2007-2008): Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Øyvind Korsberg, Gjermund Hagesæter
og Ulf Leirstein om reduksjon av drivstoffavgiftene for budsjettåret
2008.
Før jeg går inn i vurderingene av forslaget
vil jeg rydde opp i en tilsynelatende misforståelse. I forslaget
står det at "økningen i råoljeprisen også har medført 1,28 kroner
høyere diesel- og bensinpris enn det som ble lagt til grunn i statsbudsjettet
for 2008". I statsbudsjettet gjøres det ingen forutsetninger om
prisen på drivstoff og drivstoffavgiftene fastsettes ikke ut fra
en målsetting eller er basert på en forutsetning om å nå et gitt
nivå på drivstoffprisene. I statsbudsjettet gjøres det imidlertid
et anslag på hva prisen på råolje vil bli i budsjettåret. Anslaget
uttrykker ikke en politisk målsetting om et gitt nivå på råoljeprisen,
men er mest mulig realistisk anslag på den framtidige råoljeprisen.
Anslaget på råoljepris uttrykker dermed heller ikke politiske målsettinger
eller forutsetninger om prisen på sluttprodukter basert på råolje.
Det må i tillegg presiseres at prisen på produkter basert på råolje, herunder
drivstoff, ikke bare avhenger av prisen på råolje. Konkurranseforhold,
raffinerikapasitet og sesongvariasjoner i etterspørselen er eksempler
på andre faktorer som er med på å bestemme prisen på drivstoff.
I Dokument nr. 8:78 (2007-2008) fremmes det forslag
om å redusere både bensinavgiften og autodieselavgiften med 1,02
kroner pr. liter med virkning fra 1. mai 2008, "slik at pumpeprisen
i Norge kommer ned i ca. 10,78 kroner for diesel og 11,16 kroner
for bensin."
Jeg vil først peke på at en grunnleggende forutsetning
for en fungerende markedsøkonomi er at prisene endres ved endringer
i tilbud og etterspørsel. En ordning med politisk bestemte priser vil
i stor grad fjerne prisenes signaleffekt til tilbydere og konsumenter
om endrede markedsforhold. Pumpeprisen på drivstoff er sammensatt
av oljeselskapenes innkjøpspris, oljeselskapenes og forhandlernes
bruttoavanse samt avgiftene, og alle tre komponentene varierer.
Konkurranseforhold vil påvirke avansen og dermed også utsalgsprisen.
Ulike konkurranseforhold i ulike deler av landet kan bidra til geografiske
forskjeller, og det er også viktig å unngå priskoordinering.
Gjennom drivstoffavgiftene skal forbrukerne
betale for de kostnadene som bruken av bil påfører samfunnet. Dette
er kostnader knyttet til ulykker, kø, støy, veislitasje og utslipp
til luft. De samfunnsøkonomiske kostnadene ved bruk av bil er uavhengige
av hvilket nivå oljeprisen til enhver til vil være på.
Drivstoffavgiftene er en inntektskilde på statsbudsjettet
og en del av finanspolitikken. Det er ikke slik at finanspolitikken
bør strammes inn når oljeprisen går ned, eller motsatt.
Dersom drivstoffavgiftene skal utformes med den
hensikt å sikre stabile drivstoffpriser, vil det kunne være behov
for hyppige endringer i drivstoffavgiftene. Stadige endringer i
nivået på drivstoffavgiftene skaper usikkerhet om statens inntekter
fra avgiftene. Å introdusere en slik usikkerhet rundt dette provenyet,
vil vanskeliggjøre arbeidet med statsbudsjettet.
Forslaget om reduserte drivstoffavgifter vil
også medføre et betydelig provenytap og må dekkes inn gjennom reduserte
utgifter eller økte inntekter. Første mulighet for en slik omprioritering
på budsjettet er i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2008.
Oslo, i finanskomiteen, den 29. mai 2008
Reidar Sandal |
Torgeir Micaelsen |
leder |
ordfører |