Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
| |
| 72 | Tilskudd Helse
Sør-Øst RHF, økes med | 839 100 000 |
| 73 | Tilskudd Helse
Vest RHF, økes med | 280 650 000 |
| 74 | Tilskudd Helse
Midt-Norge RHF, økes med | 203 100 000 |
| 75 | Tilskudd Helse Nord RHF, økes
med | 177 150 000" |
Forslagsstillerne uttaler at det er kommet en
rekke signaler som tyder på at den økonomiske situasjonen ved de
regionale helseforetakene er av en slik art at det vil måtte gå
ut over pasientbehandlingen. Det uttales videre at situasjonen fører
til økt sykefravær blant helsepersonell.
Det framholdes at antallet som venter i sykehuskø,
økte med 20 000 i 2007, og at køen nå omfatter 220 000 mennesker.
Forslagsstillerne mener kutt- og innsparingskrav som innebærer nedbemanning,
vil ramme pasientene og medføre at antallet på ventelister øker.
Forslagsstillerne viser til store geografiske skjevfordelinger
når det gjelder bevilgningene mellom de ulike helseregionene, og
anmoder Stortinget om at skjevfordelingen rettes opp senest i statsbudsjettet
for 2009 ved at de underfinansierte regionene får tilført økte midler.
Forslagsstillerne understreker behovet for strukturendringer
innenfor sykehussektoren og mener det er nødvendig at strukturendringene
og tiltak som er nødvendige på lengre sikt, gis fornuftige tidsmessige
og økonomiske rammevilkår.
Forslagsstillerne mener det vil være nødvendig med
en styrking på 1,5 mrd. kroner av de regionale helseforetakenes
inneværende års budsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til helse- og
omsorgsministerens redegjørelse til Stortinget 26. februar 2008
om den økonomiske situasjonen ved landets helseforetak. Av redegjørelsen framgår
det at sykehusene fikk styrket sin økonomi med 3,9 mrd. kroner eller
5 prosent i 2008 sammenlignet med saldert budsjett for 2007. I tillegg
til dette har det vært en budsjettøkning på ca. 3,2 mrd. kroner
som ledd i å dekke forventet pris- og lønnsvekst inneværende år.
Samlet sett gir dette en budsjettøkning på ca. 9 prosent sammenlignet
med saldert budsjett for 2007.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter statsrådens
vurdering av at en vesentlig årsak til at det i enkeltforetak er
behov for å kutte i kostnadene, er at disse over tid har brukt mer
penger enn det Stortinget har bevilget. Statsråden påpekte i sin
redegjørelse at dette er en utvikling som ikke kan fortsette, og
at den i sitt vesen er grunnleggende udemokratisk fordi den innebærer
manglende respekt for de rammer helseforetakene har å forholde
seg til, og de politiske vedtakene som er fattet.
Disse medlemmer merker seg at
utviklingen i flere av helseforetakene har gått i positiv retning slik
at man nærmer seg en balanse i budsjettene. I denne situasjonen
vil det etter disse medlemmers syn være helt ødeleggende
for motivasjonen til å overholde budsjettene dersom Stortinget midt
i et budsjettår og utenom de vanlige budsjettrundene relatert til
revidert nasjonalbudsjett og statsbudsjettet skulle etterbevilge midler,
slik forslagsstillerne legger opp til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil påpeke at mens
spesialisthelsetjenesten har hatt en betydelig kostnadsvekst i perioden
2002–2008, så har den tilsvarende kostnadsveksten innenfor primærhelsetjenesten,
rusmiddelbehandlingen og innenfor det forebyggende helsearbeidet
vært langt mer beskjeden. Det vil etter flertallets syn
være urimelig at virksomheter som forholder seg lojalt til vedtatte
budsjettrammer, skal bli budsjettapere fordi Stortinget hele tiden
må etterbevilge midler til de deler av helsetjenesten som ikke gjør
det. Også på denne bakgrunnen vil flertallet understreke
det urimelige i å komme representantenes forslag i møte, slik det
framkommer i Dokument nr. 8:83 (2007-2008).
Flertallet foreslår at representantforslaget
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at antallet som venter i helsekø, steg med 20 000 i 2007, noe
som førte til at det totale antallet var 220 000. Når man nå er
vitne til kuttforslag og innsparingskrav som innebærer en nedbemanning
av både personell og sengeposter, vil dette måtte medføre, slik disse
medlemmer ser det, at ventelistene øker.
Innsparingskravene for inneværende år er svært betydelige,
og disse medlemmer viser til Dagbladets artikkel
fra 8. mars 2008 hvor det vises til de kutt som må foretas ved de
8 største sykehusene, fordelt på samtlige fire helseregioner. Det
vises her til kutt som blant annet rammer barn, hjertepasienter,
kreftbehandling og psykiatri. Det er, slik disse medlemmer ser
det, liten tvil om at kuttene kommer til å ramme pasienter.
Disse medlemmer viser videre
til St.prp. nr. 44 (2006–2007) hvor det ble gitt tilleggsbevilgninger
til de regionale helseforetakene med nærmere 800 mill. kroner.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for strukturendringer innenfor sykehussektoren. Slik disse
medlemmer ser det, er det nødvendig at strukturendringene
og de tiltak som er nødvendig på lengre sikt, gis fornuftige rammevilkår,
både hva gjelder tid og økonomi. Disse medlemmer mener
derfor man må arbeide langsiktig med å gjennomføre de fornuftige
tiltak for omstrukturering i norsk sykehussektor, slik at endringene
ikke rammer pasientbehandlingen. Disse medlemmer mener
derfor det vil være behov for friske midler på nåværende tidspunkt,
slik at pasienttilbudet ikke blir forverret som følge av manglende
økonomi hos de regionale helseforetakene.
Disse medlemmer viser videre
til helseminister Sylvia Brustads redegjørelse for Stortinget den
26. februar 2008, hvor hun uttalte:
"Det kan nå se ut til at sjukehusa samlet sett vil gå
med et underskudd på om lag 1,5 mrd. kroner i 2007 sett i forhold
til resultatkravet, men her må jeg understreke at vi ikke har de
endelige tallene ennå."
Det er også grunn til å påpeke at i tillegg
til dette vil det også kunne påløpe til dels betydelige ekstrautgifter
i forbindelse med det pågående lønnsoppgjøret for helsesektoren.
Det er i budsjettet for 2008 lagt til grunn en lønnsvekst på 5 prosent.
Når en ser hvilken retning andre oppgjør har tatt denne våren, er
det grunn til å tro at lønnsveksten blir over det som er lagt til
grunn i statsbudsjettet for inneværende år. Det er ikke lagt opp
til en kompensasjon for en lønnsvekst utover 5 prosent.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det vil være nødvendig med en styrkning av de regionale helseforetakenes
inneværende års budsjett med minst 1,5 mrd. kroner. Dette vil, etter disse
medlemmers syn, sørge for at kutt i pasienttilbudene kan
reverseres. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
varsle at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av Revidert
nasjonalbudsjett for 2008 vil fremme forslag om en tilleggsbevilgning
til de regionale helseforetakene for å kunne møte de økonomiske
utfordringene disse nå har. Disse medlemmer fremmer
forslag om at representantforslaget vedlegges protokollen.