Regjeringen foreslår et enklere og mer oversiktlig
regelverk. Alle EØS/EFTA-borgere skal kunne jobbe uten tillatelse,
så snart overgangsordningene opphører og direktiv 2004/38/EF er gjennomført.
Direktiv 2004/38/EF om EU-borgere og deres familiemedlemmers
rett til å bevege seg og oppholde seg fritt på medlemsstatenes områder, samler
og erstatter en rekke tidligere dokumenter om fri bevegelighet for
personer og nedfeller mye av den rettsutviklingen som er skjedd
ved EF-domstolens fortolkninger. Direktivet ble vedtatt i EU av
Rådet og Parlamentet 29. april 2004 med frist for gjennomføring
i EU-landene før 30. april 2006. Direktivet ble innlemmet i EØS-avtalen
7. desember 2007 med forbehold om Stortingets samtykke. En proposisjon
om dette er fremmet for Stortinget, jf. St.prp. nr. 42 (2007–2008).
Regjeringen tar sikte på å fremme en lovproposisjon våren 2008 om
endringer i utlendingsloven slik at nye bestemmelser om EØS-borgere
blir i samsvar med direktivet.
Det drøftes med partene i arbeidslivet å avvikle overgangsordningene
med alle EØS-land fra 1. januar 2009. Bulgaria og Romania vil bli
gitt en særskilt vurdering.
Antallet arbeidstakergrupper i regelverket for tredjelandsborgere
reduseres. Regjeringen ønsker å legge til rette for følgende arbeidstakergrupper
fra land utenfor EØS/EFTA-området i regelverket:
a) Høyt kvalifiserte
spesialister og nøkkelpersonell defineres som personer med tilbud
om lønn over et visst nivå. Disse får grunnlag for familiegjenforening
og muligheter til varig opphold.
b) Faglærte defineres som arbeidstakere
med minst yrkesutdanning på norsk videregående skoles nivå eller
tilsvarende realkompetanse, samt personer med spesielle ferdigheter.
Disse får grunnlag for familiegjenforening og muligheter til varig
opphold.
c) Nyutdannete utlendinger fra tredjeland
med avsluttet utdanning i Norge skal kunne få arbeidstillatelse
i 6 måneder, uansett type jobb, mens de søker relevant arbeid innenfor
gruppe a eller b.
d) Sesongarbeidstakere må ha tillatelse
før arbeidets start, som i dag. Tillatelse gis for inntil 6 måneder
og gir ikke grunnlag for familiegjenforening eller varig opphold.
e) Ufaglærte foreslås innført som egen
generell gruppe hvor det ikke stilles krav om kompetanse. Disse
kan gis midlertidig tillatelse etter at departementet har gitt retningslinjer
for hvilke geografiske områder eller næringsområder dette skal gjelde.
Det foreslås at dette i første omgang skal gjelde for russere fra
Barentsregionen til arbeid i de tre nordligste fylkene.
Videre foreslås:
f) å la arbeidsgivere
få større ansvar ved rekruttering av arbeidskraft og at det å la
arbeidstakere begynne å arbeide før tillatelse foreligger, skal gjelde
for høyt kvalifiserte spesialister, nøkkelpersonell og faglærte,
jf. gruppe a og b over,
g) at ansatte i internasjonale selskaper
kan starte arbeidet før tillatelse foreligger,
h) at arbeidssøkere på minst faglært nivå
fra tredjeland får mulighet til å søke arbeid i Norge i 6 måneder,
sammenliknet med dagens arbeidssøkervisum på tre måneder,
i) at tiltak for raskere behandling av
familiegjenforening med arbeidsinnvandrere vil bli vurdert,
j) at familier til studenter får mulighet
til å arbeide full tid.
Komiteen viser til
merknader under de ulike kapitlene foran i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens forslag til tiltak og regelverksendringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter Regjeringens forslag
til tiltak, med unntak av dem som er nevnt under punkt a, f og g,
gjengitt i innstillingens kap. 6.1.1, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen se nærmere på de skatte-
og avgiftsmessige utfordringene som knytter seg til flytting av
personell over landegrensene."
"Stortinget ber Regjeringen endre reglene for
arbeidstillatelse som faglært/spesialist, slik at kravene til kompetanse
i større grad bestemmes av arbeidsgiverne."
"I forbindelse med forhåndsgodkjenning av bedrifter
ber Stortinget Regjeringen sørge for at de krav som stilles til
arbeidsgivere må fylle vilkårene etter lov om offentlige anskaffelser, dvs.
at de kan fremlegge attester for merverdi og skatt og overholde
lovbestemte krav innen helse, miljø og sikkerhet."
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre en
visumordning med lang varighet for arbeidstakere ansatt i bedrifter
som er lokalisert både i Norge og i utlandet. Visumet må gi rett
til ubegrenset inn- og utreise fra Norge. Dette må skje innenfor rammen
av våre Schengen-forpliktelser."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at iverksetting
av forslagene som er lagt fram i meldingen skjer fra 1. januar 2009,
og at det legges opp til enkeltvise forsøk på et enda tidligere
tidspunkt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere godkjenningsordninger
og regelverk vedrørende arbeid som au pair i Norge, og fremme egen
sak om dette."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at Norge gjennom EØS er del av et felleseuropeisk arbeidsmarkedsområde med
totalt 500 millioner innbyggere, og det er god grunn til å anta
at Norge vil kunne dekke ethvert generelt arbeidskraftsbehov innenfor dette
området. Disse medlemmer vil ikke ha noen generell
liberalisering i arbeidsinnvandringspolitikken knyttet til faglært
arbeidskraft. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte Regjeringens
forslag om å øke lengden på arbeidssøkervisum fra 3 til 6 måneder.
Disse medlemmer støtter at det
innføres et inntektskriterium for å sikre at arbeidsinnvandrere
som kommer gjennom ekspertkvoteordningen er nettobidragsytere til
norsk økonomi. Disse medlemmer mener det nederlandske inntektskriteriet
på 45 000 euro i året er fornuftig, og viser til at dette tilsvarer
500 000 til 600 000 norske kroner hvis man justerer for kjøpekraft. Disse
medlemmer ønsker imidlertid unntak for ansatte i verdslige
stillinger ved universiteter og høyskoler. Disse medlemmer mener
at tjenesteimport er et meget godt alternativ til arbeidsinnvandring,
og viser til at disse medlemmer i sitt forslag til
ny utlendingslov derfor ikke åpnet for at opphold i forbindelse med
ekspertkvoteordningen skulle kvalifisere til permanent opphold.
Disse medlemmer vil ikke ha en
egen arbeidsinnvandringsordning for faglærte utover ordningen for
høyt kvalifiserte spesialister og nøkkelpersonell. Dette betyr at
en bedrift som ønsker å hente faglærte til Norge, må forholde seg
til inntektskriteriet for høyt kvalifiserte og nøkkelpersonell.
Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag
om å videreføre dagens ordning for sesongarbeidere.
Disse medlemmer støtter ikke
Regjeringens forslag om at utlendinger fra tredjeland med avsluttet
utdanning i Norge skal kunne få arbeidstillatelse i 6 måneder mens
de søker på relevant type arbeid. Disse medlemmer viser
til at dyktige studenter får jobb før de er ferdig med studiene. Disse
medlemmer vil dessuten påpeke at Norge i en årrekke har
brukt gratis utdannelse som en form for u-hjelp, og at forutsetning for
ordningen er at slike studenter tar med seg sin nye kompetanse tilbake
til hjemlandet.
Disse medlemmer mener at det
ville være urimelig med egne ordninger for internasjonale selskaper,
og at det vil være praktisk talt umulig å avgrense hvilke selskaper
som er internasjonale, og hvilke selskaper som ikke er internasjonale. Disse
medlemmer mener tvert imot at næringslivet har blitt såpass
internasjonalt at svært mange selskaper vil kunne defineres som internasjonale.
Disse medlemmer er helt imot
Regjeringens forslag om å innføre ufaglærte som en egen kategori
arbeidsinnvandrere, og er helt imot at departementet gis fullmakt
til å gi retningslinjer for hvilke geografiske områder eller næringsområder
dette skal gjelde. Disse medlemmer støtter imidlertid
forsøksordningen som foreslås overfor russere fra Barentsregionen,
og viser til sine merknader i kapittel 6.6.2.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at Norge skjerper familieinnvandringspolitikken slik
andre europeiske land allerede har gjort, og vil i den forbindelse
vise til sine tiltak i Innst. O. nr. 42 (2007–2008). Disse
medlemmer støtter Regjeringen i at familier til utenlandske
studenter bør få mulighet til å arbeide fulltid i Norge, men vil
samtidig vise til at Fremskrittspartiets tiltak som 24-årsgrense,
tilknytningskrav og skjerpede krav til forsørgerevne vil gjøre det vanskeligere
for utenlandske studenter å hente sine familier til Norge.
Det nye regelverket som foreslås i meldingen,
vil være enklere å forstå og lettere å gjøre kjent, både i Norge
og i utlandet. I tillegg foreslås følgende tiltak:
Arbeids- og velferdsetatens
koordineringsansvar for informasjon utvides til også å omfatte arbeidsinnvandring
fra tredjeland. Arbeids- og velferdsetatens rekrutteringsservice
til arbeidssøkere og arbeidsgivere skjer med utgangspunkt i EURES.
De konkrete arbeidsoppgavene knyttet til koordineringsansvaret og
arbeidsdelingen med andre sektorer vil bli vurdert nærmere.
Det settes i gang et arbeid for å vurdere
en egen nettportal som inngang til all relevant informasjon som
gjelder arbeidsinnvandring og tjenesteimport. Dette vil bli gjort
i samråd med berørte faginstanser.
Det vurderes nærmere hvordan en kan nyttiggjøre
seg utenrikstjenesten på en bedre måte for å markedsføre jobbmuligheter
i Norge. I denne sammenhengen kan det være hensiktsmessig med et
pilotprosjekt hvor enkelte aktuelle ambassader tillegges en høyere
rekrutteringsprofil i arbeidet med å fremme jobbmuligheter i Norge.
I tillegg pågår det et arbeid med å utvikle
nye nasjonale kontaktpunkter for tjenesteytere og for godkjenning
av yrkeskvalifikasjoner for lovregulerte yrker.
Komiteen viser til
merknader under 5.2.2 foran i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens forslag
til tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere et
servicesenter for arbeidsinnvandrere i Stavanger, etter modell fra
servicesenteret i Oslo."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere om det bør opprettes
en Internett-portal etter mønster av www.workindenmark.dk."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en
nasjonal strategi for å rekruttere personer fra utlandet med svært
høy kompetanse og studenter på doktorgradsnivå."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i kapittel 5.2.2 om at arbeidsgivere som ønsker
å rekruttere utenlands, må stå for markedsføringen av dette selv.
En rekke igangsatte tiltak vil bidra til å forbedre saksbehandlingsprosedyrer
og redusere saksbehandlingstider. I tillegg foreslås blant annet
følgende tiltak:
Det vurderes å etablere
flere felles informasjons- og saksbehandlingskontorer med representanter fra
de mest berørte instansene, basert på erfaringer med det felles
servicekontoret som er etablert i Oslo.
Søkere skal kunne påregne en maksimal saksbehandlingstid
på 4 uker for søknader om arbeidstillatelse fra fullstendig søknad
er mottatt til vedtak er fattet, når nytt regelverk er på plass og
når elektronisk saksbehandling i utlendingsforvaltningen er implementert.
Det er en forutsetning at søkerens identitet er kjent og at dokumentasjonen
er verifiserbar.
Gjennomgang av ansvars- og oppgavefordelingen
i utlendingsforvaltningen med sikte på å vurdere løsninger som kan
bidra til redusert saksbehandlingstid og økt brukerretting for utlendingssaker
inklusive arbeidsinnvandringssaker. Gjennomgangen vil ta utgangspunkt
i en vurdering av hva som er den beste oppgavedelingen for utlendingsforvaltningen
sett under ett, med vekt på de enkelte aktørers komparative fortrinn.
I lys av innføringen av elektroniske løsninger
for utlendingsforvaltningen vil det kunne bli aktuelt å vurdere
om det skal settes krav til fullstendig søknad før søknaden kan
leveres.
Det legges til rette for at alle vedtak
formidles til brukerne på engelsk
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens forslag
til tiltak.
Komiteen viser til
at det høsten 2007 ble satt i gang et tverrdepartementalt prosjekt
"SVAR" som skal foreta en bred gjennomgang av saksflyten på utlendingsfeltet,
jf. St.prp. nr. 56 (2006–2007) Komiteen mener dette
er et arbeid som haster og som derfor må få svært høy prioritet. Komiteen vil
avvente rapporten og imøteser Regjeringens konklusjoner og forslag
til tiltak. Komiteen viser til omtale av prosjektet
i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 St.prp. nr. 59 (2007–2008).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti og Venstre mener at det i lovverket bør åpnes
for at en utlending som oppholder seg i riket i forbindelse med
søknad om beskyttelse, kan endre sin søknad til opphold på grunnlag
av arbeid. Dette medlem vil understreke at vedkommende
må fylle de ordinære kravene for arbeidstillatelse.
Regjeringen arbeider blant annet med følgende integreringstiltak
for arbeidsinnvandrere:
Innføring av norskopplæring
vil bli vurdert.
Systematisk informasjon om rettigheter
og plikter. Det vurderes å utarbeide en startpakke.
Videreføre arbeidet med å forbedre ordningene for
godkjenning av utenlandsk høyere utdanning og kartlegge autorisasjonsordningene
for lovregulerte yrker.
Videreføre støtte til frivillige organisasjoners
arbeid for arbeidsinnvandrere.
Følge situasjonen til elever som kommer
sent i skoleløpet.
Legge til rette for gode, flerkulturelle
arbeidsplasser.
Utrede tilbakevendingsordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens tiltak
og viser til sine respektive merknader om integrering under 2.4.2
og 5.3.2 foran i innstillingen.
Flertallet mener det er viktig
at integreringsverktøyene er individrettet og at det er et særlig fokus
på kvinner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, ber derfor Regjeringen vurdere om
det er behov for å innføre en ordning med en individrettet tiltakspakke
for medfølgende familie.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide aktivt overfor
østeuropeiske land med overskudd på helsearbeidere for å gjøre det
enklere for arbeidsinnvandrere fra disse landene å ta arbeid innenfor
helse- og omsorgsyrkene."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre opplæringsprogram
for innvandrere i forlengelsen av introduksjonsordningen, der disse
etter norsk-, samfunns- og arbeidslivsopplæring kan fortsette direkte
inn i opplæring som for eksempel helsefagarbeidere."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader om integrering i innstillingens kapittel 2.3.2
og 2.4.2 og 5.3.2.
Gjennomføring og videreutvikling av handlingsplanen
mot sosial dumping er viktig for å bevare elementene ved det norske
arbeidsmarkedet som bidrar til å gjøre Norge attraktivt for arbeidsinnvandrere:
Gode og trygge arbeidsforhold, et godt arbeidsmiljø med gode samarbeidsforhold
og høy grad av medvirkning, og konkurransedyktig lønn. Regjeringen
har en løpende dialog med partene i arbeidslivet for å vurdere utfordringene
som arbeidsinnvandring innebærer for norsk lønnsdannelse.
Komiteen viser til sine merknader
under 2.3.2 foran i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens tiltak mot sosial
dumping.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at økt arbeidsinnvandring vil påvirke forholdet på arbeidsmarkedet.
Lettere tilgang på arbeidskraft vil styrke etterspørrernes posisjon.
Det kan øke trykket mot de landsdekkende tariffavtalene og skape
grunnlag for sosial dumping. Dette flertallet vil
understreke at den beste garantien mot en slik utvikling er at de
ulike virkemidlene i arbeidsinnvandringspolitikken skjer i nært
samarbeid med fagbevegelsen. Dette flertallet mener
at lettere tilgang av arbeidstakere fra utlandet må skje på en måte
som ikke endrer strukturen og balansen i arbeidsmarkedet, da en
slik utvikling kan utfordre den solidariske velferdsstaten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å styrke Arbeidstilsynet
for å sikre en god oppfølging av handlingsplanen mot sosial dumping."
Det er et mål for Regjeringen å legge til rette
for god mobilitet av arbeidskraft i nordområdene. Siden alle våre
naboland med unntak av Russland omfattes av det nordiske arbeidsmarkedet og
EØS/EFTA-arbeidsmarkedet, er det særlig aktuelt å vurdere tiltak
som kan stimulere mobiliteten mellom Nord-Norge og Nordvest-Russland.
Følgende tiltak foreslås:
Midlertidig arbeidstillatelse
til russere fra Barentsregionen, uten krav til kompetanse og med mulighet
for å kunne arbeide i alle næringer i de tre nordligste fylkene.
Tillatelse også til deltidsarbeid for grensependlere
fra Russland.
Opprettelse av et felles informasjons-
og saksbehandlingskontor i Kirkenes som skal gi informasjon til
arbeidsinnvandrere og arbeidsgivere og praktisk veiledning om visumforhold
mv.
Tiltak for å lette reisevirksomhet og grensepassering
gjennom endring i visumregler og praksis ved visumkontroll mv.
Utredning av tiltak for forenklet grensepassering i
form av bilateral avtale om "grenseboerbevis".
Komiteen støtter Regjeringens
tiltak for å legge til rette for god mobilitet av arbeidskraft i nordområdene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at Regjeringen benytter noen merkelige geografiske avgrensninger
i spørsmålet knyttet til ufaglærte fra Barentsregionen. Disse
medlemmer vil påpeke at Regjeringens opplegg tilsynelatende
betyr at hvis en nordnorsk bedrift i Finnmark flytter til Møre,
vil denne bedriften miste muligheten til å rekruttere ufaglært arbeidskraft
i Russland og vil heller ikke kunne ta med seg de russerne de allerede
har ansatt. Disse medlemmer vil påpeke at det også
er noen vanskelige avgrensninger knyttet til Barentsregionen – for
eksempel gir Regjeringen ikke svar på hvor lenge en moskovitt må
ha bodd i Arkhangelsk før han kan komme til Norge som ufaglært arbeidsinnvandrer. Disse
medlemmer vil videre påpeke at Regjeringen heller ikke har
sett nærmere på hvilke negative konsekvenser det vil kunne ha for
Murmansk, Arkhangelsk og Petrozavodsk hvis man gir ufaglærte fra
hele Russland incentiver til å flytte dit. Disse medlemmer er
positiv til Regjeringens ordning som en forsøksordning, men mener
samtidig at konsekvensene av forslaget ikke virker fullt ut gjennomtenkt.
Det er viktig å motvirke at Norge bidrar til
å tappe fattige land for høyt kvalifisert personell som landene
har stor knapphet på, men samtidig må en sikre den enkeltes rett
til å reise ut for å bedre sin livssituasjon. Virkningene av regelverket for
arbeidsinnvandring må derfor følges nøye, spesielt med henblikk
på eventuelle uheldige konsekvenser for fattige land.
I tillegg foreslås følgende tiltak i meldingen:
Det er innledet et
samarbeid med EU om migrasjon og utvikling. Målet er å finne fram
til samarbeidsprosjekter med aktuelle utvandrings- og transittland
som kan bidra til bedre levekår og sysselsettingsmuligheter, og
som kan forebygge uønsket migrasjon.
Norge vil bidra til at det etableres internasjonale standarder
for å motvirke aktiv rekruttering av arbeidstakere med høyere utdanning
og kvalifikasjoner som utviklingsland har stor mangel på. Slik regulering
skal ikke begrense disse arbeidstakernes rett til å søke arbeid
i andre land. I påvente av internasjonale standarder vil Regjeringen
utarbeide nasjonale retningslinjer med bakgrunn i grunnlagsarbeid
fra helse- og omsorgssektoren.
Det kan ta tid å få på plass internasjonale
standarder. Parallelt må derfor Norge og andre OECD-land med mangel
på arbeidskraft samarbeide om internasjonale tiltak som kan redusere presset
på utviklingslandene. Det kan for eksempel være målrettede tiltak
for utdannings- og helsesektoren i utvandringslandene og bedre tilrettelegging
for sirkulær migrasjon.
I bilaterale avtaler med utviklingsland
som har særlige problemer med utvandring av akademikere, kan det
fra norsk side være aktuelt å legge økt vekt på tiltak for å motvirke
eller kompensere for hjerneflukt.
Muligheten for å åpne for noe større midlertidig arbeidsinnvandring
av ufaglært arbeidskraft fra utviklingsland innenfor rammen av bistandsprosjekter
i enkelte land vil bli utredet. Det vil blant annet være ledd i
en videreutvikling av ordninger som legger til rette for sirkulær
migrasjon.
Dialogen med finanssektoren både her og
i utviklingsland, med innvandrergrupper i Norge og med myndigheter
i deres opprinnelsesland, vil bli videreført med sikte på at private
pengeoverføringer til utviklingsland skal bli enklere og billigere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens tiltak
for å motvirke at arbeidsinnvandringen skal få uheldige konsekvenser
for avsenderlandene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å styrke samarbeidet mellom Norge og EU om å finne frem til samarbeidsprosjekter
med aktuelle utvandrings- og transittland for å forebygge uønsket
migrasjon. Disse medlemmer vil i den forbindelse
trekke frem samarbeidet mellom Italia og Libya om å stoppe ulovlig
innvandring som en modell for fremtidig arbeid.
Disse medlemmer mener prinsipielt
at hver enkelt eier sin egen ekspertise, og at ingen eies av landet
der de bor. Disse medlemmer reagerer derfor på bruken
av begrepet "hjerneflukt", som bygger på en forutsetning om at eksperter automatisk
eies av opprinnelseslandet som i mange tilfeller betalte for utdannelsen. Disse medlemmer vil
ikke begrense utfoldelsesmulighetene til akademikere og spesialister
fra fattige land, og mener at høykompetente personer i land som
opplever såkalt hjerneflukt ikke av den grunn skal fratas muligheten
til å jobbe i Norge. Disse medlemmer vil derfor gå
imot tiltak som forhindrer eksperter og nøkkelpersonell fra fattige
land i å ta del i et stadig mer internasjonalt arbeidsmarked. Disse
medlemmer er av samme grunn imot internasjonale standarder
for å motvirke aktiv rekruttering av ekspertise som utviklingsland
har mangel på.
Disse medlemmer ønsker å dempe
innvandringspresset mot Europa gjennom økt frihandel med fattige
land, slik at disse landene kan eksportere seg ut av fattigdommen
slik Norge gjorde. Disse medlemmer vil derfor bygge ned
importrestriksjoner som blant annet rammer u-land, samt bidra til
formalisering av eiendomsrett. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til at Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S. nr.
1 (2007–2008) gikk inn for å fjerne toll på varer fra alle U-land,
og at Fremskrittspartiet i Dokument nr. 8:48 (2007–2008) fremmet
forslag om å innføre nulltoll på import fra Swaziland. Dette ville
gjort det mer attraktivt for lokal høykompetent arbeidskraft å jobbe
i sitt eget land.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
kan bidra til at det skal være enkelt og billig å overføre penger
til utviklingsland på en lovlig måte. Disse medlemmer støtter
derfor arbeidet med å få alle pengeoverføringer mellom Norge og
utlandet inn i lovlige former. Ved å gjøre regelverket enklere og
senke terskelen for å etablere virksomhetene, får norske myndigheter
i praksis større kontroll. Disse medlemmer vil imidlertid
samtidig påpeke at selskaper som UPS og Western Union ikke ser ut
til å ha noen problemer med å gjennomføre lovlige pengeoverføringer innenfor
dagens system.