Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, er glad for at
det legges fram en stortingsmelding om den rytmiske musikken. Utviklingen
innen de rytmiske sjangrene har de siste årene bidratt til økt kvalitet
og større bredde innen musikkfeltet, med skapende og utøvende kunstnere
som holder et høyt nivå. Et betydelig antall arrangører over hele
landet, som festivaler, klubber og andre spillesteder, samler et
stort publikum og bidrar til kunstnerisk nyskaping, kompetanseheving
og stedsutvikling. De rytmiske musikksjangrene genererer betydelig næringsvirksomhet,
som også gir vekst til andre, samarbeidende næringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre tar til etterretning
at det er en delrapport fra Løken-utvalget som er grunnlaget for St.meld.
nr. 21 (2007–2008). Disse medlemmer mener det ville
vært en fordel om en samlet og helhetlig kunne gjennomgått tilskuddsordninger
og strukturelle forhold. Disse medlemmer imøteser
resultatene av Løken-utvalgets endelige utredning og peker på at
det her kan være nødvendig å foreta andre avveininger enn hva som
gjelder for det rytmiske feltet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i likhet med resten av komiteen glad for at det legges frem en stortingsmelding
om rytmisk musikk. Med rytmisk musikk mener vi pop/rock, elektronisk
musikk, jazz, folkemusikk og verdensmusikk, i tillegg til de musikksjangere
som faller under noen av disse kategoriene, slik som blues og viser.
Disse medlemmer vil peke på at
i mange år har pop- og rock-delen av det rytmiske feltet, vært betraktet
som noe som ikke passet inn i det etablerte musikkfeltet, men dette
har de siste årene blitt betydelig bedre. Disse medlemmer setter
pris på den utviklingen som har skjedd.
Disse medlemmer er enig i at
sjangeren rytmisk musikk generer betydelig næringsvirksomhet, og
bidrar til store ringvirkninger i næringsaktivitet, både på det
lokale plan og på det nasjonale plan. Disse medlemmer er
overbevist om at med den riktige satsingen innen feltet, ville man
ha kunnet generert ytterligere næringsvirksomhet.
Disse medlemmer vil likevel påpeke
at det i altfor liten grad i meldingen legges vekt på frivillige
lag og organisasjoner og amatørvirksomhet. Det er her fundamentet
legges for at Norge har en stor skare av rytmiske utøvere, og den innsatsen
frivillige, organisasjoner og amatørtiltak gjør innenfor feltet
er av svært viktig karakter.
I meldingens innledende kapittel
skisseres noen hovedmål for de rytmiske sjangrene, som etter komiteens mening
dekker viktige områder for utvikling av dette musikkfeltet. Det
er mål som ser de ulike leddene i verdikjeden i sammenheng:
Et godt konserttilbud
over hele landet.
God tilgang på innspilt musikk av høy kvalitet.
Styrke kompetanseutvikling og kvalitet.
Utvikle næringspotensialet innenfor rytmisk musikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til hovedmålene i meldingen. Men vil likevel kommentere et par
av punktene:
Et godt konserttilbud
over hele landet er en forutsetning for at det rytmiske feltet skal
utvikle seg. Samtidig som det også bidrar til rekruttering og gir
alle et godt kulturtilbud.
God tilgang til innspilt musikk av høy
kvalitet er vel ikke lenger noen stor utfordring i Norge. De aller
fleste har tilgang til Internett og der er muligheten til enten
å laste ned eller å bestille musikk i CD-format lett tilgjengelig. Disse medlemmer vil
likevel uttrykke en viss bekymring for at det stadig er færre uavhengige utsalgssteder
for musikk, og at med kjededannelse mister man ofte tilgangen til
musikk som ikke er Top-10 og listemusikk.
Utvikle næringspotensialet innenfor rytmisk musikk
ser disse medlemmer som en stor utfordring. Dette
bør være det viktigste satsingsområdet for feltet i årene fremover.
Komiteen viser til
at meldingen har en god sammenfatning av det rytmiske musikkfeltet,
og at statistikker og annet tallmateriale gir oversikt over de ulike
sjangrene og sammenhengen mellom dem. Meldingen gir også en samlet
oversikt over aktører, organisasjoner, formidlingsarenaer, publikumstall
og opplærings- og utdanningsmuligheter for de rytmiske sjangrene.
Komiteen viser til
at begrepet "rytmisk musikk" ikke har et eksakt avgrenset innhold. Enkelte
vil mene at begrepet kan være noe villedende, all den tid det kan
hevdes at all musikk har rytme. Komiteen vil imidlertid
framheve at i de sjangrene som omfattes i denne meldingen; pop/rock,
jazz, folkemusikk, verdensmusikk, samt eksisterende undersjangere
som viser og blues, er rytme et bærende og klart definerende element.
Også innenfor mange hybride sjangere, som crossover- og fusjonsformer,
er rytme viktig som musikalsk byggestein.
Det er etter komiteens mening
mange sammenfallende årsaker til at det rytmiske musikkfeltet har
vokst de siste årene, både i omfang og kvalitet. Meldingen peker
på noen av de viktigste; flere arenaer for møter mellom utøvere og
publikum, internasjonalisering av feltet, flere elektroniske og
digitale formidlingsplattformer og god samhandling mellom amatører,
semiprofesjonelle og profesjonelle.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil også peke på
betydningen av gode opplæringsarenaer for den rytmiske musikken;
tradisjonsbaserte opplæringsmåter, kulturskolenes virksomhet og
– etter hvert – utdanning gjennom akademiske institusjoner. Meldingen
framholder at det er viktig å se helheten i det rytmiske musikkfeltet
for å kunne gi gode rammebetingelser med tanke på å styrke de rytmiske
sjangrene. Flertallet er enig i dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
også at det er mange sammenfallende årsaker til at det rytmiske
feltet har vokst de siste årene. Møteplasser mellom utøvere og publikum
er en av de viktigste. Disse medlemmer vil understreke
at dette må gjelde alle grupper innenfor feltet. Slik at også de
utøverne og det publikum som har et smalere behov, får dekket dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at Norsk
nettverk for Teknologi, Akustikk og Musikk (NOTAM) som er et tilbud
og var et satsingsområde i 2001–2005, nå strever med å kunne tilby
utøvere og publikum av elektronisk musikk en god møteplass. Dette
skyldes at de ikke får den nødvendige økonomiske støtte de har behov
for.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en annen grunn til at det rytmiske feltet har vokst de siste
årene, er at dette feltet er blitt "tatt inn i varmen" av kulturlivet. Dette
til tross for at ikke alle har akademisk utdannelse, og til tross
for at man i mange år så på det rytmiske feltet som ren butikk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at de offentlige bevilgningene til det rytmiske musikkfeltet har
økt betydelig de siste tre årene, og at Regjeringens generelle løft
på kulturområdet også har kommet rytmiske musikksjangere til gode. Flertallet har
merket seg at det for 2008 er bevilget vel 176 mill. kroner totalt
til det rytmiske musikkfeltet, i tillegg til tilskudd som bevilges
fra Frifondsordningen og andre avsetninger. I 2005 var bevilgningene til
rytmisk musikk 97 mill. kroner. Den nominelle økningen for tilskudd
til det rytmiske feltet er dermed på over 80 pst. i løpet av tre
år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
et fritt og uavhengig kulturliv. Dette gjelder også innenfor dette
feltet. Fremskrittspartiet bidro til at vederlagsordningen kom på
plass i perioden 1997–2001 og dermed kunne man fordele midler uten
at det ble påvirket av politiske synspunkter og styring. Disse
medlemmer ser likevel at en del støtte til festivaler og
turneer kan være hensiktsmessig, for å nå ut til mange i dette spredt
bebodde landet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener stortingsmeldingen
gir god oversikt over de ulike tilskuddsordningene som forvaltes
av ulike offentlige og andre tilskuddsparter. Budsjettavsetninger
fra flere departementer og fra Sametinget, ulike fond og stipender,
tilskudd gjennom studieforbundene og sjangerorganisasjonenes egne
tilskudd er blant de viktigste tilskuddspartene til det rytmiske
feltet. Flertallet er enig i at dette til sammen
gir et godt grunnlag for både kvalitativ og kvantitativ vekst for
de rytmiske sjangrene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at de
fleste aktørene innen det rytmiske feltet er frilansere. Til tross
for sterk offentlig satsing på gode tilskuddsordninger for rytmisk
musikk, sliter mange økonomisk. Flertallet merker
seg at gjennomsnittlig inntekt for musikere innen det rytmiske feltet
er lav, og at inntektsforskjellene mellom de ulike utøverne er store.
Stortingsmeldingen viser at profesjonelle musikere innen jazz og
folkemusikk henter kun om lag 60 pst. av sine inntekter fra kunstnerisk
arbeid. Andre statistikker i meldingen viser inntektsforskjeller mellom
de ulike rytmiske sjangrene. Flertallet ser med bekymring
på at kvinnelige musikere jevnt over har lavere inntekter enn menn,
til tross for at sjangrene har mange sterke og profilerte kvinnelige
utøvere.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, legger
til grunn at Regjeringen vil se på de økonomiske virkemidlene for
det rytmiske musikkfeltet, med tanke på å unngå en praksis som slår
urimelig ut.
Det vil etter komiteens flertalls,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mening også være
interessant å få fram statistikk knyttet til andre parametere, som
f.eks. geografi, når det gjelder inntektsnivået for de ulike utøverne
innen rytmiske sjangere.
Flertallet vil for øvrig peke
på at få musikere innen rytmiske sjangere er tilsatt i faste stillinger,
til tross for at mange utøvere holder høyt nivå og har høyere utdanning.
Enkelte jazz- og folkemusikkutøvere har vært ansatt i distriktsmusikerstillinger,
og Landsdelsmusikerordningen i Nord-Norge har gode erfaringer med utøvere
innen joik, jazz og folkemusikk. Flertallet mener
det bør være et mål å få flere av de utøverne innen rytmiske sjangere
som ønsker det, tilsatt i faste stillinger. For mange innen det rytmiske
feltet vil det være aktuelt og ønskelig å kombinere frilansaktivitet
med deltidsstilling. Flertallet mener man bør se
på fleksible måter å organisere dette på for å oppnå god musikalsk variasjon
i nåværende og eventuelle framtidige stillinger i musikklivet.
Komiteen har merket
seg at kunstnerorganisasjonene ved flere anledninger har pekt på
behovet for bedre kunnskap om kunstnernes levekår. Mange har spesielt
holdt fram frilansernes situasjon. Komiteen legger
til grunn at Regjeringen vil foreta en levekårsundersøkelse blant kunstnerne,
med særlig fokus på frilanskunstnere innen ulike kunstformer og
sjangre.
Komiteen støtter hovedtrekkene
i forslagene i St.meld. nr. 21 (2007–2008), som også er i samsvar
med flere av Løken-utvalgets anbefalinger i delrapporten om det
rytmiske musikkfeltet som ble lagt frem 1. februar i år. Komiteen merker seg
at høringsuttalelsene fra organisasjoner og aktører innen det rytmiske
feltet i all hovedsak støtter meldingens intensjoner og forslag
til tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter departementets syn på at politiske føringer og særskilte prioriteringer
må kunne ivaretas og håndteres også innenfor et justert system.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke departementets syn om at politiske føringer og særskilte prioriteringer
må kunne finne sted innenfor feltet.
Disse medlemmer ønsker å holde
armelengdes avstand og er sikker på at man ikke trenger byråkrater
til å styre en bransje som omsatte CD-er og DVD-er for nesten 700
mill. kroner i 2007.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at skal staten inn med støtte til feltet, må dette i første rekke
gå til det frivillige musikkliv, som omfatter en rekke barn og unge
i Norge. Disse medlemmer vil understreke at det frivillige musikkliv
gir et tilbud til alle de ungdommer som ikke finner sine fritidsaktiviteter
i idretten.
Komiteen viser til
Løken-utvalget som ble nedsatt 10. oktober 2007 for å gjennomgå
tilskuddsordningene innenfor kulturfeltet, deriblant det rytmiske
musikkområdet. Utvalgets mandat har vært å fremme forslag som bidrar
til følgende mål:
legge til rette for
nyskaping og utvikling
redusere kostnadskrevende byråkrati og
frigjøre ressurser til kunstnerisk virksomhet
gi større ansvar og frihet til de enkelte
institusjonene på kulturfeltet
desentralisere og spre beslutninger og skjønnsutøvelsene
styrke prinsippet om armlengdes avstand
mellom politikk og kunstfaglig skjønn
bidra til større mulighet for innsyn i
ulike beslutninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter forslaget
om at tilskuddsordningene til det rytmiske musikkfeltet fordeles
ut fra to hovedprinsipper; "sakte og grundig" og "raskt og nært".
I den første kategorien ligger de største ordningene til profesjonell
skapende og utøvende virksomhet som er foreslått omorganisert og
fordelt gjennom Norsk kulturråd, som fortsatt vil få en sentral
posisjon med forvaltning og tildeling. I andre kategorien ligger
ulike tilskudd til det frivillige musikklivet, organisasjonene og
andre mindre ordninger som særlig Norsk musikkråd får et utvidet
ansvar for.
Komiteen er enig i
forslaget til ny struktur for Norsk kulturråds tildelinger til det
rytmiske feltet, som vil ha fire hovedretninger: fonogram-, arrangør-,
musiker- og utstyrsordning. Den nye strukturen kan etter komiteens mening
gi bedre oversikt over og samordning av det rytmiske feltet og dermed
bedre samlet effekt av de ulike satsingene. Komiteen vil
imidlertid understreke at definisjonen av rytmisk musikk forutsetter
en grensedragning mot kunstmusikken/klassisk musikk. For enkelte
festivaler og ensembler kan dette være problematisk fordi disse gjerne
krysser grensene mellom kunstmusikken og rytmiske uttrykk. Dette
vil f.eks. gjelde enkelte kor og vokalensembler. Komiteen legger til
grunn at dette tas hensyn til gjennom innrettingen på tilskuddsordningene
og definisjon av tiltak.
Komiteen støtter departementets
syn på at tilskudd til innkjøp av fonogram og innspilling/produksjon
er to ulike ordninger og bør ha selvstendige saksbehandlingsopplegg. Komiteen er glad
for at ordningen blir foreslått styrket, og at den også vil innbefatte
digitalisert musikk. En bedre samordning av søkerprosessene for
tilskudd av innspilling/produksjon av fonogram synes etter komiteens mening
fornuftig, og komiteen merker seg at det foreslås
å samordne avsetningene under Norsk kulturfond, Fond for lyd og
bilde og Fond for utøvende kunstnere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at at en god innkjøpsordning er viktig for en kunstnergruppe som
musikere og komponister, som ofte blir utsatt for ulovlig kopiering
og nedlasting.
Komiteen er glad for
at stadig bedre tilgang på lovlig bruk/kjøp av musikk på Internett
ser ut til å ha redusert omfanget av ulovlig nedlasting. Komiteen mener
imidlertid at det fortsatt må arbeides både nasjonalt og internasjonalt
med oppfølging av opphavsrettslovgivningen, knyttet til ulovlig
bruk av musikk.
Komiteen merker seg
at arrangørordningen får tre hoveddeler som vil omfatte festivalstøtteordningen,
samt ulike støtteordninger til klubber og arrangører. Komiteen er
tilfreds med at ordningen tar sikte på å gi mer forutsigbare rammer
for utvikling av helårstilbud av konserter, og at man ser på dette
som et særskilt satsingsområde.
Komiteen viser til
at musikerordningen i den nye strukturen vil innbefatte andel av
ensemblestøtten, bestillingsverk og turné- og arrangørstøtten for
pop og rock.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at det
vil bli gitt tilskudd til utenlandsturneer innenfor pop/rock fra
den nye ordningen i påvente av en samordning av ulike statlige tilskudd.
Ensemblestøtten omfatter hele musikkfeltet, og flertallet er
enig i at denne inntil videre fordeles som før i påvente av Løken-utvalgets
endelige rapport. Flertallet er tilfreds med at det innenfor
musikerordningen tas sikte på å styrke talentutvikling innen pop
og rock, i likhet med de tiltakene som foregår i regi av sjangerorganisasjonene
for jazz og folkemusikk.
Komiteen er tilfreds
med at det blir en egen tilskuddsordning for utstyr og lokaler for
øving og framføring av rytmisk musikk. Komiteen merker
seg at tilskuddene til Norgesnettet og til Musikkverkstedordningen
slås sammen til én ordning. Komiteen er enig i at
man gjennom framtidig forvaltning av den nye ordningen tar i bruk
den kompetanse som finnes i Norsk musikkråd og Norgesnettet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at Rikskonsertene
er en viktig institusjon for produksjon og formidling av kvalitetsmusikk
innen mange sjangre til arrangører over hele landet. Rikskonsertene
får sine bevilgninger fra Kultur- og kirkedepartementets budsjett
kap. 323 post 1. Flertallet merker seg at Rikskonsertene
skal ha et spesielt ansvar for norske musikk- og utøvertradisjoner
og stimulere til kunstneriske nyvinninger. Flertallet vil
spesielt peke på Rikskonsertenes rolle i produksjon og formidling
av landsomfattende skolekonserter og barnehagekonserter, og som
nasjonal aktør for musikk i Den kulturelle skolesekken.
Komiteen er enig i
at det kan være formålstjenlig å dele kriterier for tildeling inn
i tre: inngangskriterier, tildelingskriterier og utmålingskriterier.
Komiteen merker seg at meldingen
tar til orde for å redusere administrasjon og frigjøre ressurser
til kunstnerisk virksomhet. Komiteen er enig i at
man i den forbindelse må søke å finne og synliggjøre objektive inngangskriterier
som bringer klarhet i premissene for tilgang til ordningene, og
som kan øke treffsikkerheten. Objektive inngangskriterier kan, som
meldingen tar til orde for, være forutsetninger om annen finansiering, forenkling
av søknads- og rapporteringsrutiner og tildeling for flere år. Komiteen er
enig i dette, men mener også at man må sørge for at ordningene ikke
blir utilsiktet eksklusive eller utilgjengelige.
Komiteen legger til grunn at
søknadsbehandling for tildeling bygger på faglig kunstnerisk skjønn. Komiteen er
enig i at det må legges krav til grunn for saksbehandlingen, som
understreket i meldingen:
forsvarlig saksbehandling
avgjørelse foretatt av uhildede personer
saken skal være godt opplyst
søkerne skal beskyttes mot urimelighet,
vilkårlighet og forskjellsbehandling
partene gis innsyn i saksbehandling og
søkerne gis klageadgang.
Komiteen vil peke på at et justert
og godt tilskuddssystem som det her legges opp til også kan ha innebygde
svakheter. Det er viktig at ordninger som gir bedre samordning og
oversiktlighet kan kombineres med desentralisering og spredning
av beslutninger og skjønnsutøvelse, som har vært et definert delmål
for Løken-utvalgets arbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at det rytmiske musikkfeltet består av dyktige utøvere som er spredt
over hele landet, i store og små miljøer. Skal disse ha lik mulighet i
forhold til en stor, sentral tilskuddsordning, må de utvalgene som
skal forvalte et skjønn ved tildeling bestå av personer med god
kunnskap om hele dette feltet. Det er etter flertallets mening derfor
viktig at man ved oppnevning av de utvalgene som skal forestå tildelingene
gjennom Norsk kulturråd, sørger for å ivareta god geografisk spredning
og for øvrig sikrer at utvalgene består av et mangfold av faglig
kompetanse. God rullering av personer som skal forvalte skjønnsmessige
tildelinger må etter flertallets mening også ivaretas.
Komiteen er enig i
at tilmålingskriteriene kan forsøkes gjort mer objektive.
Komiteen er tilfreds
med at meldingen understreker betydningen av regionale kompetansesentre
innen de rytmiske uttrykkene. Komiteen deler departementets
syn på at slike sentre bør vokse fram nedenfra og at statlig tilskudd
til sentrene skal knyttes opp mot kompetanseutviklende tiltak. Komiteen støtter
også meldingens intensjon om å styrke de regionale miljøene og bidra
til at det utvikles gode samarbeidsrutiner mellom de ulike sjangrene.
Erfaringene med fem regionale jazzsentre er gode, og komiteen er
tilfreds med at støtte til disse videreføres. Komiteen merker
seg at stortingsmeldingen har referanse til Løken-utvalgets innstilling
om at det ikke må etableres konkurrerende kompetansesentra regionalt. Komiteen støtter
dette, men understreker at det må være de regionale musikkmiljøenes
kvalitet og robusthet som må ligge til grunn for oppbygging av et
regionalt senter. I den forbindelse kan det etter komiteens mening
være formålstjenlig å definere hva som i denne sammenheng utgjør
en region, med tanke på hvor mange regionale sentre det kan være
naturlig å satse på.
Komiteen vil understreke
at det i Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005–2006)
om å opprette det nasjonale opplevelsessenteret for rock og pop
i Trondheim/Namsos, Nasjonal Jazzscene og Riksscena for folkemusikk
og folkedans i Oslo, forutsatte utvikling av de regionale miljøene,
og en la til grunn at de nasjonale sentrene innen rytmisk musikk
skal spille en viktig rolle for utvikling av og samspill med de
regionale kompetansesentrene. Komiteen legger til
grunn at dette vil være et viktig perspektiv i arbeidet med både
nasjonale og regionale kompetansesentra.
Komiteen vil peke
på at St.meld. nr. 10 (2007–2008) Knutepunkt la inn kriterier for
knutepunktinstitusjonenes ansvar som motor i regionalt kulturliv.
Festivalene skal bidra til videreutvikling og kompetansebygging
for andre festivaler innen egen sjanger og har et ansvar for koordinering
og samarbeid som kan bidra til økt profesjonalisering i alle ledd. Komiteen slutter seg
til synet på knutepunktinstitusjonenes viktige rolle som nettverksaktører
i regionalt og nasjonalt kulturliv.
Komiteen er enig i
Løken-utvalgets syn på internasjonalisering, hvor det legges vekt
på langsiktig og samordnet innsats mellom aktørene på feltet. Utvalget
understreker at norsk musikkbransje står svakt i internasjonal sammenheng, og
at dette krever felles innsats. Komiteen vil imidlertid
framholde at norsk musikkliv har mange skapende og utøvende kunstnere
som holder høyt kunstnerisk nivå, og mange som også lykkes internasjonalt. Komiteen merker seg
at både høringsinstanser og utvalget peker på at det særlig er nødvendig
med bedre samordning mellom Mic Norsk Musikkinformasjon og Music
Export Norway (MEN), og at meldingen framhever dette. Også Utenriksdepartementets tilskudd
til internasjonalisering av norsk musikk i utlandet bør ifølge utvalgets
forslag samordnes og ses i sammenheng med de andre ordningene på
feltet. Komiteen støtter dette.
Komiteen er enig i at innsatsen
for et felles nordisk samarbeid på musikkfeltet bør styrkes, og
at man også bør ha en samordnet nordisk innsats mot land utenfor
Norden.
Komiteen støtter meldingens
intensjon om å fokusere på miljø og sikkerhet i forbindelse med festivaler
og konserter. Utforming av arenaer, hensyn til natur og omgivelser,
og sikkerhet for personell og publikum i forbindelse med arrangementer,
blir en stadig viktigere oppgave.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, peker på at stortingsmeldingen
spesielt omtaler problemene med høyt lydnivå på mange konsertarenaer.
Også svartebørshandel med billetter
omtales, og et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, merker
seg at forbudet mot prispåslag ved videresalg av billetter allerede
har vist seg å ha positiv effekt.
Dette flertallet vil særlig peke
på betydningen av at Forbrukerombudet og nettsteder for salg av
billetter, som f.eks. FINN.no, samarbeider for å hindre svartebørssalg,
og at man har klart å stoppe enkelte bedrifter som tidligere drev
med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det hevdes at forbudet mot salg av billetter med prispåslag
har en god effekt. Dette vil disse medlemmer sterkt
imøtegå.
Disse medlemmer gjorde 29. mai
2008 et søk på norske Internett-sider og fikk tilbud om billetter
til for eksempel Bruce Springsteen-, Def Lepard- og Metallica-konserter
i Norge. Prispåslaget var mellom 50 og 200 pst., noe som vel betyr
at dette forbudet ikke har hatt noen særlig virkning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre deler ikke flertallets bastante oppfatning
av at forbudet mot salg av billetter med prispåslag viser seg å
ha positiv effekt, og etterlyser en evaluering av forbudet i sin
bredeste form, jf. merknader i Innst. O. nr. 64 (2006–2007). Disse
medlemmer legger til grunn at Regjeringen vil komme tilbake
til Stortinget med dette på egnet måte.
Komiteen er enig i
at meldingen framholder det ansvar konsert- og festivalarrangører
har for å sikre at lover og forskrifter blir fulgt. Meldingen vektlegger
krav om universell utforming, som skal sikre tilgjengelighet også
for personer med nedsatt funksjonsevne. Komiteen støtter dette.