Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til drøftingene mellom Regjeringen og Norsk Pensjonistforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner, Landsorganisasjonen i Norge, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund og Akademikerne.

Komiteen viser videre til at partene har kommet frem til enighet om en økning av grunnbeløpet med 3 444 kroner fra 66 812 kroner, til 70 256 kroner, fra 1. mai 2008. Dette innebærer at gjennomsnittlig grunnbeløp øker med 5,5 pst. fra 2007 til 2008.

Komiteen har videre merket seg at partene ble enige om en plan for å trappe opp minstepensjonen til enslige minstepensjonister slik at den fra 1. mai 2010 utgjør to ganger grunnbeløpet. Første steg i denne planen er å heve høy sats for særtillegget fra 79,33 pst. til 94 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai 2008. Satsen blir deretter trappet videre opp til 97 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai 2009 og til 100 pst. av grunnbeløpet fra mai 2010.

Komiteen vil også vise til at partene ble enige om å bedre ordningen med garantert tilleggspensjon for unge uføre ved at tilleggspensjonen økes fra 3,30 pensjonspoeng til 3,50 pensjonspoeng.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er svært tilfreds med avtalen om å trappe opp minstepensjonen til to ganger Folketrygdens grunnbeløp (G) fra 1. mai 2010. Flertallet er også svært tilfreds med at partene har blitt enige om å bedre ordningen med garantert tilleggspensjon for unge uføre ved å øke nivået på antatte framtidige pensjonspoeng fra 3,30 til 3,50. Flertallet vil videre peke på at samlet ramme for trygdeoppgjøret, gjennom tillegget for unge uføre og opptrappingsplanen for økning av minstepensjon, totalt representerer en økning som går ut over de generelle tilleggene i årets lønnsoppgjør.

Flertallet slutter seg til innholdet i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at den ekstraordinære økningen i minstepensjonen for enslige minstepensjonister i 2008 finansieres ved å benytte etterslepet fra fjorårets trygdeoppgjør for alders-, uføre- og etterlattepensjonister. Etterslepet, det vil si avviket mellom forventet lønnsvekst lagt til grunn i trygdeoppgjøret 2007 og den faktiske lønnsveksten, er satt til 0,65 pst. I stedet for å benytte dette etterslepet til en ytterligere økning av grunnbeløpet utover 5,5 pst., mener disse medlemmer at grunnbeløpet i folketrygden blir ytterligere underregulert.

Disse medlemmer viser videre til brev av 11. juni 2008 fra Forsvarets Pensjonistforbund (FPF) hvor de uttaler:

"FPF mener at dette drøftingsresultatet er i strid med Stortingets vedtatte retningslinjer for trygdeoppgjøret. FPF vil derfor hevde at partene i drøftingene har satt seg utover Stortingets retningslinjer. Etter FPF syn vil dette skape usikkerhet og uforutsigbarhet blant pensjonistene."

Disse medlemmer vil også vise til retningslinjene for trygdeoppgjøret, jf. Innst. S. nr. 223 (2002-2003), hvor et enstemmig storting har vedtatt:

"Siktemålet for reguleringa skal vere å gi pensjonistar med folketrygdpensjon ei inntektsutvikling minst på linje med utviklinga for yrkesaktive, korrigert for særlege tilhøve, og i tråd med dei prinsipp og mål som er lagt til grunn for gjennomføringa av det inntektspolitiske opplegget ellers. Til grunn for reguleringa skal liggje venta inntektsutvikling for lønnstakarar i alt i reguleringsåret etter justering av grunnbeløpet for avvik mellom venta og reell lønnsauke siste år."

Disse medlemmer mener, i likhet med Forsvarets Pensjonistforbund, at årets drøftingsresultat er et klart brudd på de retningslinjer som Stortinget fastsatte i 2003. Særlig når det gjelder justeringen for avvik mellom ventet og reell lønnsvekst siste år. Denne lønnsveksten på 0,65 pst. ble, slik disse medlemmer ser det, ikke lagt til G før den ventede inntektsutviklingen for lønnstakere i reguleringsåret slik retningslinjene foreskriver og slik Stortinget har vedtatt.

Disse medlemmer viser videre til at organisasjonene fremmet krav om oppjustering av årsinntekten 2007, ved at man fikk en etterregulering av grunnbeløpet med 0,65 pst.

Disse medlemmer vil også vise til resultatet av lønnsoppgjøret i privat sektor med en ramme på 5,6 pst., samt at resultatet i statlig og kommunal sektor fikk en ramme på henholdsvis om lag 6,1 pst. og 6,3 pst.

Disse medlemmer mener derfor at forholdene ved årets oppgjør ligger til rette for et noe høyere tillegg enn Regjeringens anslag for lønnsveksten.

Disse medlemmer vil derfor foreslå at grunnbeløpet i folketrygden økes med 6,45 pst., slik at grunnbeløpet blir økt med 4 377 kroner, fra 66 812 kroner til 71 189 kroner, med virkning fra 1. mai 2008.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I

Grunnbeløpet i folketrygden settes til 71 189 kroner med virkning fra 1. mai 2008."

Disse medlemmer viser til den nedtrappingen av avkortingen for gifte/samboende pensjonister som Fremskrittspartiet fikk fremforhandlet med regjeringspartiene i Stortinget høsten 2002 i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003, fra 25 pst. avkorting i 2002 til 15 pst. avkorting i 2005.

Disse medlemmer viser til Stortingets behandling av St.meld. nr. 5 (2006–2007) om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168 (2006–2007), hvor Fremskrittspartiet fremmet forslag om å fjerne avkortingsreglene for gifte/samboende pensjonister slik at alle får 100 pst. grunnpensjon uavhengig av sivilstand innen 2010.

Disse medlemmer viser for øvrig til Representantlovforslag nr. 126 (2007-2008), fremsatt i Odelstingets møte den 5. juni 2008, fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson og Carl I. Hagen om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), hvor Fremskrittspartiet foreslår å redusere avkortingen fra 15 til 10 pst. med virkning fra 1. mai 2008. Det vises i denne sammenheng til felles behandling med Ot.prp. nr. 64 (2007-2008) Om lov om endringer i folketrygdloven, jf. Innst. O. nr. 76 (2007-2008).

Disse medlemmer mener at all avkorting skal fjernes og ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2009, legge frem de nødvendige lovendringsforslag som innebærer en opptrappingsplan for å nå målet om 100 pst. grunnpensjon til gifte/samboende pensjonister i løpet av 3 år.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 fremme de nødvendige lovendringsforslag for å nå målet om 100 pst. grunnpensjon til gifte/samboende pensjonister i løpet av 3 år."

Disse medlemmer mener at den økonomiske hverdagen og levekårene for mange minstepensjonister er vanskelig. Økning i de faste utgiftene, kommunale skatter og avgifter og egenandeler i helsevesenet har, etter den informasjon disse medlemmer mottar, ført til at mange minstepensjonister ikke har anledning til å hente forskrevne medisiner, til å spise middag hver dag eller å ha noen form for atspredelse.

Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen går inn for å øke minstepensjonen kun for enslige minstepensjonister, og at dette finansieres ved å foreta en ytterligere svekkelse av grunnbeløpet.

Etter disse medlemmers syn innebærer dette at det er alders-, uføre, og etterlattepensjonister som må betale regningen ved at disse får en dårligere kjøpekraftutvikling enn hva som er tilfellet for de yrkesaktive.

Disse medlemmer viser videre til brev av 11. juni 2008 fra Forsvarets Pensjonistforbund (FPF) hvor de uttaler:

"FPF er uenige i at det innenfor rammen for en samlet lønnsutvikling skal foretas grupperinger, dette er noe nytt i forbindelse med trygdeoppgjøret. Dette synes som det kan være en avart av prinsipper som nyttes ifm tarifforhandlinger. Etter FPF syn er dette en uakseptabel måte å gjennomføre en pensjonsregulering på, da det medfører underregulering av en gruppe. En slik underregulering vil være av varig karakter, så fremt det ikke tilleggsfinansieres utover lønnsveksten ett eller flere år for å ta igjen tidligere underregulering."

Disse medlemmer deler dette synet.

Disse medlemmer har merket seg at de aller fleste av landets minstepensjonister får beregnet sitt særtillegg etter lav sats (74 pst. av grunnbeløpet), og at dette fortsatt skal være gjeldende.

Disse medlemmer konstaterer at en minstepensjonist som er gift med en alderspensjonist som har opptjent en tilleggspensjon på om lag 70 000 kroner, vil få en samlet årlig inntekt som er om lag 10 000 kroner mindre enn hva som er tilfellet for to minstepensjonister som er gift med hverandre.

Disse medlemmer konstaterer at en slik politikk vil føre til at forskjellen mellom enslige minstepensjonister og minstepensjonister som er gift med en alderspensjonist som har liten tilleggspensjonsopptjening, vil øke.

Disse medlemmer vil påpeke at man er fornøyd med at minstepensjonen til enslige minstepensjonister økes.

Disse medlemmer anser dette som et lite gjennomslag for Fremskrittspartiets krav, gjennom flere år, om at minstepensjonen må økes til 2 G.

Disse medlemmer mener likevel at det er urettferdig at ikke alle minstepensjonistene skal få nyte godt av en tilsvarende økning i særtillegget.

Disse medlemmer går inn for å øke minstepensjonen til 2 G. Dette gjøres ved at særtillegget økes til 100 pst. av G for alle minstepensjonister.

Disse medlemmer viser for øvrig til Representantlovforslag nr. 126, fremsatt i Odelstingets møte den 5. juni 2008, fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson og Carl I. Hagen, om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), hvor Fremskrittspartiet foreslår å øke særtillegget til alle minstepensjonister opp til 2 G, med virkning fra 1. mai 2008. Det vises i denne sammenheng til felles behandlingen med Ot.prp. nr. 64 (2007-2008) Om lov om endringer i folketrygdloven, jf. Innst. O. nr. 76 (2007-2008).

Disse medlemmer viser til at en enslig minstepensjonist med Fremskrittspartiets forslag vil få en økning i sin inntekt med 22 558 kroner, fra 119 820 kroner til 142 378 kroner. Dette tilsvarer en inntektsøkning på 6 082 kroner pr. år i forhold til Regjeringens forslag. Fremskrittspartiets forslag ville ha gitt en inntektsøkning på 1 880 kroner pr. måned fra 1. mai 2008.

Disse medlemmer viser videre til at en minstepensjonist som lever sammen med ektefelle som har en årlig inntekt, inkludert kapitalinntekt, som er større enn to ganger grunnbeløpet, vil med Fremskrittspartiets forslag få en økning i sin inntekt med om lag 23 550 kroner pr. år, i forhold til Regjeringens forslag til økning.

Disse medlemmer har merket seg at organisasjonene i forbindelse med trygdeoppgjøret for 2007 fremmet krav om en økning av unge uføres tilleggspensjon med 1 pensjonspoeng, fra dagens nivå 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng.

Disse medlemmer har videre merket seg at Regjeringen foreslår å øke tilleggspensjonen for unge uføre fra 3,30 pensjonspoeng til 3,50 pensjonspoeng i forbindelse med årets trygdeoppgjør. Dette er 0,50 pensjonspoeng lavere enn hva som var årets krav fra organisasjonene.

Disse medlemmer viser til at Arbeids- og velferdsdirektoratet anslår gruppen unge uføre født etter 1940 til ca. 45 000 uførepensjonister.

Disse medlemmer vil videre påpeke at denne gruppen ikke har fått regulert sine pensjonspoeng knyttet til tilleggspensjonen på 17 år, og er derfor glad for at Regjeringen starter så smått med å gi denne gruppen et inntektsløft.

Disse medlemmer ønsker å føre en politikk som i større grad fører til redusert fattigdom, og mener derfor det er viktig å gi de unge uføre et skikkelig inntektsløft i forbindelse med årets trygdeoppgjør.

Disse medlemmer støtter derfor organisasjonenes krav fra 2007, og vil derfor foreslå å øke tilleggepensjonen til unge uføre fra 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng med virkning fra 1. mai 2008.

Disse medlemmer viser for øvrig til representantlovforslag nr. 126 (2007-2008), fremsatt i Odelstingets møte den 5. juni 2008, fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson og Carl I. Hagen om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (Folketrygdloven), hvor Fremskrittspartiet foreslår å øke tilleggspensjonen til unge uføre fra 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng, med virkning fra 1. mai 2008. Det vises i denne sammenheng til felles behandlingen med Ot.prp. nr. 64 (2007-2008) Om lov om endringer i folketrygdloven, jf. Innst. O. nr. 76 (2007-2008).

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"II

Særtillegget i folketrygden økes til 100 pst. av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 2008.

III

I statsbudsjettet for 2008 blir det gjort følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

660

Krigspensjon

70

Tilskott, militære, overslagsløyving, blir auka med

9 000 000

frå kr 215 000 000 til kr 224 000 000

71

Tilskott, sivile, overslagsløyving, blir auka med

23 000 000

frå kr 517 500 000 til kr 540 500 000

664

Pensjonstrygda for sjømenn

70

Tilskott, blir auka med

53 000 000

frå kr 594 000 000 til kr 647 000 000

666

Avtalefesta pensjon

70

Tilskott, blir auka med

47 000 000

frå kr 1 075 000 000 til kr 1 122 000 000

2620

Stønad til einsleg mor eller far

70

Overgangsstønad, overslagsløyving, blir auka med

92 000 000

frå kr 2 110 000 000 til kr 2 202 000 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir auka med

360 000 000

frå kr 8 235 000 000 til kr 8 595 000 000

2653

Ytingar til yrkesretta attføring

70

Attføringspengar, overslagsløyving, blir auka med

411 000 000

frå kr 9 413 000 000 til kr 9 824 000 000

2655

Uførheit

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med

1 017 000 000

frå kr 17 950 000 000 til kr 18 967 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med

2 116 000 000

frå kr 27 510 000 000 til kr 29 626 000 000

72

Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med

600 000 000

frå kr 1 420 000 000 til kr 2 202 000 000

73

Førebels uførepensjon, overslagsløyving, blir auka med

10 000 000

frå kr 240 000 000 til kr 250 000 000

74

Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving, blir auka med

323 000 000

frå kr 7 385 000 000 til kr 7 708 000 000

76

Yrkesskadetrygd, overslagsløyving, blir auka med

3 000 000

frå kr 70 000 000 til kr 73 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med

2 367 000 000

frå kr 38 425 000 000 til kr 40 792 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med

2 533 000 000

frå kr 58 000 000 000 til kr 60 533 000 000

72

Ventetillegg, overslagsløyving, blir auka med

2 000 000

frå kr 56 000 000 til kr 58 000 000

73

Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med

283 000 000

frå kr 4 620 000 000 til kr 6 754 000 000

2680

Ytingar til gjenlevande ektefellar

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med

55 000 000

frå kr 1 255 000 000 til kr 1 310 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med

47 000 000

frå kr 1 070 000 000 til kr 1 117 000 000

72

Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med

39 000 000

frå kr 63 000 000 til kr 102 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre er positiv til at årets trygdeoppgjør er et viktig skritt i riktig retning for en av de gruppene som har minst, nemlig enslige minstepensjonister. Dette medlem har gjennom hele perioden etterlyst å gi mer til dem som trenger det mest. Blant enslige minstepensjonister, særlig blant kvinner, skjuler det seg mye fattigdom. Dette medlem er imidlertid kritisk til at det virkelige fattigdomsgrepet, nemlig en heving av sosialhjelpssatsene, ikke har skjedd.

Dette medlem støtter den inngåtte avtalen, men vil ha en forpliktende opptrappingsplan av minstepensjonen opp til 2 ganger grunnbeløpet, i løpet av stortingsperioden.