Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til drøftingene
mellom Regjeringen og Norsk Pensjonistforbund, Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner,
Landsorganisasjonen i Norge, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund
og Akademikerne.
Komiteen viser videre til at
partene har kommet frem til enighet om en økning av grunnbeløpet
med 3 444 kroner fra 66 812 kroner, til 70 256
kroner, fra 1. mai 2008. Dette innebærer at gjennomsnittlig
grunnbeløp øker med 5,5 pst. fra 2007 til 2008.
Komiteen har videre merket seg
at partene ble enige om en plan for å trappe opp minstepensjonen
til enslige minstepensjonister slik at den fra 1. mai 2010
utgjør to ganger grunnbeløpet. Første
steg i denne planen er å heve høy sats for særtillegget
fra 79,33 pst. til 94 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai
2008. Satsen blir deretter trappet videre opp til 97 pst. av grunnbeløpet
fra 1. mai 2009 og til 100 pst. av grunnbeløpet
fra mai 2010.
Komiteen vil også vise
til at partene ble enige om å bedre ordningen med garantert
tilleggspensjon for unge uføre ved at tilleggspensjonen økes fra
3,30 pensjonspoeng til 3,50 pensjonspoeng.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er svært tilfreds med avtalen om å trappe opp
minstepensjonen til to ganger Folketrygdens grunnbeløp
(G) fra 1. mai 2010. Flertallet er også svært
tilfreds med at partene har blitt enige om å bedre ordningen
med garantert tilleggspensjon for unge uføre ved å øke
nivået på antatte framtidige pensjonspoeng fra
3,30 til 3,50. Flertallet vil videre peke på at samlet
ramme for trygdeoppgjøret, gjennom tillegget for unge uføre
og opptrappingsplanen for økning av minstepensjon, totalt
representerer en økning som går ut over de generelle
tilleggene i årets lønnsoppgjør.
Flertallet slutter seg til innholdet
i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at den ekstraordinære økningen i minstepensjonen
for enslige minstepensjonister i 2008 finansieres ved å benytte
etterslepet fra fjorårets trygdeoppgjør for alders-, uføre-
og etterlattepensjonister. Etterslepet, det vil si avviket mellom
forventet lønnsvekst lagt til grunn i trygdeoppgjøret
2007 og den faktiske lønnsveksten, er satt til 0,65 pst.
I stedet for å benytte dette etterslepet til en ytterligere økning av
grunnbeløpet utover 5,5 pst., mener disse medlemmer at
grunnbeløpet i folketrygden blir ytterligere underregulert.
Disse medlemmer viser videre
til brev av 11. juni 2008 fra Forsvarets Pensjonistforbund (FPF)
hvor de uttaler:
"FPF mener at dette drøftingsresultatet
er i strid med Stortingets vedtatte retningslinjer for trygdeoppgjøret.
FPF vil derfor hevde at partene i drøftingene har satt
seg utover Stortingets retningslinjer. Etter FPF syn vil dette skape
usikkerhet og uforutsigbarhet blant pensjonistene."
Disse medlemmer vil også vise
til retningslinjene for trygdeoppgjøret, jf. Innst. S.
nr. 223 (2002-2003), hvor et enstemmig storting har vedtatt:
"Siktemålet for reguleringa skal vere å gi
pensjonistar med folketrygdpensjon ei inntektsutvikling minst på linje
med utviklinga for yrkesaktive, korrigert for særlege tilhøve,
og i tråd med dei prinsipp og mål som er lagt
til grunn for gjennomføringa av det inntektspolitiske opplegget
ellers. Til grunn for reguleringa skal liggje venta inntektsutvikling
for lønnstakarar i alt i reguleringsåret etter
justering av grunnbeløpet for avvik mellom venta og reell
lønnsauke siste år."
Disse medlemmer mener, i likhet
med Forsvarets Pensjonistforbund, at årets drøftingsresultat
er et klart brudd på de retningslinjer som Stortinget fastsatte
i 2003. Særlig når det gjelder justeringen for
avvik mellom ventet og reell lønnsvekst siste år.
Denne lønnsveksten på 0,65 pst. ble, slik disse
medlemmer ser det, ikke lagt til G før den ventede
inntektsutviklingen for lønnstakere i reguleringsåret
slik retningslinjene foreskriver og slik Stortinget har vedtatt.
Disse medlemmer viser videre
til at organisasjonene fremmet krav om oppjustering av årsinntekten
2007, ved at man fikk en etterregulering av grunnbeløpet
med 0,65 pst.
Disse medlemmer vil også vise
til resultatet av lønnsoppgjøret i privat sektor
med en ramme på 5,6 pst., samt at resultatet i statlig
og kommunal sektor fikk en ramme på henholdsvis om lag 6,1
pst. og 6,3 pst.
Disse medlemmer mener derfor
at forholdene ved årets oppgjør ligger til rette
for et noe høyere tillegg enn Regjeringens anslag for lønnsveksten.
Disse medlemmer vil derfor foreslå at
grunnbeløpet i folketrygden økes med 6,45 pst.,
slik at grunnbeløpet blir økt med 4 377
kroner, fra 66 812 kroner til 71 189 kroner, med
virkning fra 1. mai 2008.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I
Grunnbeløpet i folketrygden settes
til 71 189 kroner med virkning fra 1. mai 2008."
Disse medlemmer viser til den
nedtrappingen av avkortingen for gifte/samboende pensjonister som
Fremskrittspartiet fikk fremforhandlet med regjeringspartiene i
Stortinget høsten 2002 i forbindelse med behandlingen av
statsbudsjettet for 2003, fra 25 pst. avkorting i 2002 til 15 pst. avkorting
i 2005.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av St.meld. nr. 5 (2006–2007) om opptjening
og uttak av alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168
(2006–2007), hvor Fremskrittspartiet fremmet forslag om å fjerne
avkortingsreglene for gifte/samboende pensjonister slik
at alle får 100 pst. grunnpensjon uavhengig av sivilstand
innen 2010.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Representantlovforslag nr. 126 (2007-2008), fremsatt i Odelstingets
møte den 5. juni 2008, fra stortingsrepresentantene
Robert Eriksson og Carl I. Hagen om lov om endringer i lov av 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), hvor Fremskrittspartiet
foreslår å redusere avkortingen fra 15 til 10
pst. med virkning fra 1. mai 2008. Det vises i denne sammenheng
til felles behandling med Ot.prp. nr. 64 (2007-2008) Om lov om endringer
i folketrygdloven, jf. Innst. O. nr. 76 (2007-2008).
Disse medlemmer mener at all
avkorting skal fjernes og ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2009, legge frem de nødvendige lovendringsforslag som
innebærer en opptrappingsplan for å nå målet
om 100 pst. grunnpensjon til gifte/samboende pensjonister
i løpet av 3 år.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2009 fremme de nødvendige lovendringsforslag for å nå målet
om 100 pst. grunnpensjon til gifte/samboende pensjonister
i løpet av 3 år."
Disse medlemmer mener at den økonomiske hverdagen
og levekårene for mange minstepensjonister er vanskelig. Økning
i de faste utgiftene, kommunale skatter og avgifter og egenandeler
i helsevesenet har, etter den informasjon disse medlemmer mottar,
ført til at mange minstepensjonister ikke har anledning
til å hente forskrevne medisiner, til å spise
middag hver dag eller å ha noen form for atspredelse.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen går inn for å øke minstepensjonen kun
for enslige minstepensjonister, og at dette finansieres ved å foreta
en ytterligere svekkelse av grunnbeløpet.
Etter disse medlemmers syn innebærer
dette at det er alders-, uføre, og etterlattepensjonister som
må betale regningen ved at disse får en dårligere
kjøpekraftutvikling enn hva som er tilfellet for de yrkesaktive.
Disse medlemmer viser videre
til brev av 11. juni 2008 fra Forsvarets Pensjonistforbund (FPF)
hvor de uttaler:
"FPF er uenige i at det innenfor rammen for en samlet
lønnsutvikling skal foretas grupperinger, dette er noe
nytt i forbindelse med trygdeoppgjøret. Dette synes som
det kan være en avart av prinsipper som nyttes ifm tarifforhandlinger. Etter
FPF syn er dette en uakseptabel måte å gjennomføre
en pensjonsregulering på, da det medfører underregulering
av en gruppe. En slik underregulering vil være av varig
karakter, så fremt det ikke tilleggsfinansieres utover
lønnsveksten ett eller flere år for å ta
igjen tidligere underregulering."
Disse medlemmer deler dette synet.
Disse medlemmer har merket seg
at de aller fleste av landets minstepensjonister får beregnet sitt
særtillegg etter lav sats (74 pst. av grunnbeløpet),
og at dette fortsatt skal være gjeldende.
Disse medlemmer konstaterer at
en minstepensjonist som er gift med en alderspensjonist som har
opptjent en tilleggspensjon på om lag 70 000 kroner,
vil få en samlet årlig inntekt som er om lag 10 000
kroner mindre enn hva som er tilfellet for to minstepensjonister
som er gift med hverandre.
Disse medlemmer konstaterer at
en slik politikk vil føre til at forskjellen mellom enslige minstepensjonister
og minstepensjonister som er gift med en alderspensjonist som har
liten tilleggspensjonsopptjening, vil øke.
Disse medlemmer vil påpeke
at man er fornøyd med at minstepensjonen til enslige minstepensjonister økes.
Disse medlemmer anser dette som
et lite gjennomslag for Fremskrittspartiets krav, gjennom flere år,
om at minstepensjonen må økes til 2 G.
Disse medlemmer mener likevel
at det er urettferdig at ikke alle minstepensjonistene skal få nyte
godt av en tilsvarende økning i særtillegget.
Disse medlemmer går
inn for å øke minstepensjonen til 2 G.
Dette gjøres ved at særtillegget økes
til 100 pst. av G for alle minstepensjonister.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Representantlovforslag nr. 126, fremsatt i Odelstingets møte
den 5. juni 2008, fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson
og Carl I. Hagen, om lov om endringer i lov av 28. februar
1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), hvor Fremskrittspartiet
foreslår å øke særtillegget
til alle minstepensjonister opp til 2 G, med virkning fra 1. mai
2008. Det vises i denne sammenheng til felles behandlingen med Ot.prp.
nr. 64 (2007-2008) Om lov om endringer i folketrygdloven, jf. Innst.
O. nr. 76 (2007-2008).
Disse medlemmer viser til at
en enslig minstepensjonist med Fremskrittspartiets forslag vil få en økning
i sin inntekt med 22 558 kroner, fra 119 820 kroner
til 142 378 kroner. Dette tilsvarer en inntektsøkning
på 6 082 kroner pr. år i forhold til
Regjeringens forslag. Fremskrittspartiets forslag ville ha gitt
en inntektsøkning på 1 880 kroner pr.
måned fra 1. mai 2008.
Disse medlemmer viser videre
til at en minstepensjonist som lever sammen med ektefelle som har
en årlig inntekt, inkludert kapitalinntekt, som er større
enn to ganger grunnbeløpet, vil med Fremskrittspartiets
forslag få en økning i sin inntekt med om lag
23 550 kroner pr. år, i forhold til Regjeringens
forslag til økning.
Disse medlemmer har merket seg
at organisasjonene i forbindelse med trygdeoppgjøret for 2007
fremmet krav om en økning av unge uføres tilleggspensjon
med 1 pensjonspoeng, fra dagens nivå 3,30 pensjonspoeng
til 4,30 pensjonspoeng.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Regjeringen foreslår å øke tilleggspensjonen
for unge uføre fra 3,30 pensjonspoeng til 3,50 pensjonspoeng
i forbindelse med årets trygdeoppgjør. Dette er
0,50 pensjonspoeng lavere enn hva som var årets krav fra
organisasjonene.
Disse medlemmer viser til at
Arbeids- og velferdsdirektoratet anslår gruppen unge uføre født
etter 1940 til ca. 45 000 uførepensjonister.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at denne gruppen ikke har fått regulert sine pensjonspoeng
knyttet til tilleggspensjonen på 17 år, og er
derfor glad for at Regjeringen starter så smått med å gi
denne gruppen et inntektsløft.
Disse medlemmer ønsker å føre
en politikk som i større grad fører til redusert
fattigdom, og mener derfor det er viktig å gi de unge uføre
et skikkelig inntektsløft i forbindelse med årets trygdeoppgjør.
Disse medlemmer støtter
derfor organisasjonenes krav fra 2007, og vil derfor foreslå å øke tilleggepensjonen
til unge uføre fra 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng
med virkning fra 1. mai 2008.
Disse medlemmer viser for øvrig
til representantlovforslag nr. 126 (2007-2008), fremsatt i Odelstingets
møte den 5. juni 2008, fra stortingsrepresentantene
Robert Eriksson og Carl I. Hagen om lov om endringer i lov av 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (Folketrygdloven), hvor Fremskrittspartiet
foreslår å øke tilleggspensjonen til
unge uføre fra 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng,
med virkning fra 1. mai 2008. Det vises i denne sammenheng
til felles behandlingen med Ot.prp. nr. 64 (2007-2008) Om lov om
endringer i folketrygdloven, jf. Innst. O. nr. 76 (2007-2008).
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"II
Særtillegget i folketrygden økes
til 100 pst. av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 2008.
III
I statsbudsjettet for 2008 blir det gjort følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
660 | | Krigspensjon | |
| 70 | Tilskott,
militære, overslagsløyving,
blir auka med | 9 000 000 |
| | frå kr
215 000 000 til kr 224 000 000 | |
| 71 | Tilskott,
sivile, overslagsløyving, blir
auka med | 23 000 000 |
| | frå kr
517 500 000 til kr 540 500 000 | |
664 | | Pensjonstrygda
for sjømenn | |
| 70 | Tilskott,
blir auka med | 53 000 000 |
| | frå kr
594 000 000 til kr 647 000 000 | |
666 | | Avtalefesta
pensjon | |
| 70 | Tilskott,
blir auka med | 47 000 000 |
| | frå kr
1 075 000 000 til kr 1 122 000 000 | |
2620 | | Stønad
til einsleg mor eller far | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsløyving, blir auka med
| 92 000
000 |
| | frå kr
2 110 000 000 til kr 2 202 000 000 | |
2652 | | Medisinsk
rehabilitering mv. | |
| 70 | Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir auka med
| 360 000 000 |
| | frå kr
8 235 000 000 til kr 8 595 000 000 | |
2653 | | Ytingar
til yrkesretta attføring | |
| 70 | Attføringspengar, overslagsløyving, blir auka med
| 411 000 000 |
| | frå kr
9 413 000 000 til kr 9 824 000 000 | |
2655 | | Uførheit | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med
| 1 017 000
000 |
| | frå kr
17 950 000 000 til kr 18 967 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med
| 2 116 000
000 |
| | frå kr
27 510 000 000 til kr 29 626 000 000 | |
| 72 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med
| 600 000 000 |
| | frå kr
1 420 000 000 til kr 2 202 000 000 | |
| 73 | Førebels
uførepensjon, overslagsløyving,
blir auka med | 10 000 000 |
| | frå kr
240 000 000 til kr 250 000 000 | |
| 74 | Tidsavgrensa
uførestønad, overslagsløyving,
blir auka med | 323 000 000 |
| | frå kr
7 385 000 000 til kr 7 708 000 000 | |
| 76 | Yrkesskadetrygd, overslagsløyving, blir auka med
| 3 000 000 |
| | frå kr
70 000 000 til kr 73 000 000 | |
2670 | | Alderdom | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med
| 2 367 000
000 |
| | frå kr
38 425 000 000 til kr 40 792 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med
| 2 533 000
000 |
| | frå kr
58 000 000 000 til kr 60 533 000 000 | |
| 72 | Ventetillegg, overslagsløyving, blir auka med
| 2 000 000 |
| | frå kr
56 000 000 til kr 58 000 000 | |
| 73 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med
| 283 000 000 |
| | frå kr
4 620 000 000 til kr 6 754 000 000 | |
2680 | | Ytingar
til gjenlevande ektefellar | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med
| 55 000 000 |
| | frå kr
1 255 000 000 til kr 1 310 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med
| 47 000 000 |
| | frå kr
1 070 000 000 til kr 1 117 000 000 | |
| 72 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med
| 39 000 000 |
| | frå kr
63 000 000 til kr 102 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre er
positiv til at årets trygdeoppgjør er et viktig
skritt i riktig retning for en av de gruppene som har minst, nemlig
enslige minstepensjonister. Dette medlem har gjennom
hele perioden etterlyst å gi mer til dem som trenger det
mest. Blant enslige minstepensjonister, særlig blant kvinner,
skjuler det seg mye fattigdom. Dette medlem er imidlertid
kritisk til at det virkelige fattigdomsgrepet, nemlig en heving
av sosialhjelpssatsene, ikke har skjedd.
Dette medlem støtter
den inngåtte avtalen, men vil ha en forpliktende opptrappingsplan
av minstepensjonen opp til 2 ganger grunnbeløpet, i løpet
av stortingsperioden.