1. Forsvarets Pensjonistforbund
(FPF) er et rent etatsforbund og organiserer ca 10 000
pensjonister. Forbundets kjennskap til drøftingsresultatet er
hentet fra pressen, pressemeldinger og Arbeids- og inkluderingsdepartementets
(AID) hjemmesider. FPF ønsker gjennom dette skrivet å tilkjennegi
sitt syn på drøftingsresultatet.
2. FPF viser til AIDs pressemelding nr
46. Publisert 28.05.2008 , hvor det bl a fremgår:
a) Gjennomsnittlig grunnbeløp økes
med 5,5 prosent fra 2007 til 2008. Folketrygdens grunnbeløp økes
med 3 444 kroner med virkning fra 1. mai 2008. Nytt grunnbeløp
vil dermed utgjøre 70 256 kroner. Dette innebærer
at alle pensjonister og andre som får sine inntekter regulert
gjennom folketrygdens grunnbeløp får en betydelig reallønnsvekst
i 2008.
Økningen på kr 3 444
utgjør en økning på 5,15 % fra
1. mai 08. FPF er uenig i at dette gir en økning
av grunnbeløpet på 5,5% på årsbasis, mao
det foreligger en underregulering av grunnbeløpet i forhold
til den anslåtte lønnsvekst på 5,5 % som
fremkommer i revidert nasjonalbudsjett. Denne reguleringen medfører
også at alle pensjoner som reguleres gjennom folketrygden grunnbeløp
blir underregulert i 2008. Det kan her nevnes at i trygdeoppgjøret
for 2007 var den gjennomsnittlige økningen av grunnbeløpet
på 5,38 %, og reguleringen pr 1. mai
6,23 %.
I forbindelse med behandlingen ved tidligere trygdeoppgjør,
har det vært vist til Stortingets retningslinjer for trygdeoppgjørene,
hvor det ved flere anledninger har vært presisert at Stortinget har
vedtatt at grunnbeløpet skal reguleres "minst på linje
med" lønnsutviklingen så må etterslepet fra
foregående år kompenseres. Deretter skal forventet
lønnsutvikling i forhandlingsåret legges til grunn.
b) FPF mener at dette drøftingsresultatet
er i strid med Stortingets vedtatte retningslinjer for trygdeoppgjøret.
FPF vil derfor hevde at partene i drøftingene har satt
seg utover Stortingets retningslinjer. Etter FPF syn vil dette skape
usikkerhet og uforutsigbarhet blant pensjonistene.
c) Dette er et historisk løft for enslige
minstepensjonister og unge uføre
FPF er enig at disse gruppene må få et
løft. FPF finner likevel grunn til å minne om
protokolltilførselen fra trygdeoppgjøret i 2007,
når det gjelder minstepensjonistene og unge uføre;
Staten viser til at en i samarbeid med organisasjonene
vil kartlegge utviklingen i levekår og inntekt og vurdere
mulige tiltak for disse gruppene som grunnlag for Regjeringens ordinære budsjettbehandling.
Staten er innstilt på å inngå en prosess
med organisasjonene som deltar i trygdeforhandlingene i denne gjennomgangen.
Dette er gjentatt i St. prp. Nr. 1 (2007 -2008) AID
del 1 Profil og satsningsområder, pkt 2.3.5.
FPF kjenner ikke til hvilket resultat denne kartleggingen
har gitt, men med de tiltak som kommer til utrykk gjennom drøftingene,
må det foreligge en utredning basert på gjennomgangen av
levekår og inntekt for disse gruppene. FPF finner det derfor
merkelig at tiltakene ikke ble behandlet sammen med budsjettproposisjonen slik
som forutsatt i fjorårets trygdeoppgjør og st.prp.nr.1(2007
-2008). Etter FPF syn vil dette også skape usikkerhet og
uforutsigbarhet blant pensjonistene.
d) Den ekstraordinære økningen
i minstepensjonen i 2008 finansieres ved å benytte etterslepet
fra fjorårets trygdeoppgjør for alders-, uføre-
og etterlattepensjonister. Etterslepet, det vil si avviket mellom
forventet lønnsvekst lagt til grunn i trygdeoppgjøret
2007 og den faktiske lønnsveksten, er satt til 0,65 prosent.
I stedet for å benytte dette etterslepet til en ytterligere økning
av grunnbeløpet, har partene i dag blitt enige om å gi
enslige minstepensjonister et historisk inntektsløft.
FPF er uenig i at det innenfor rammen for en samlet
lønnsutvikling skal foretas gruppereguleringer, dette er
noe nytt i forbindelse med trygdeoppgjøret. Det synes som
det kan være en avart av prinsipper som nyttes ifm tarifforhandlinger.
Etter FPF syn er dette en uakseptabel måte å gjennomføre
en pensjonsregulering på, da det medfører underregulering
av en gruppe. En slik underregulering vil være av varig
karakter, såfremt det ikke tilleggsfinansieres utover lønnsveksten
ett eller flere år for å ta igjen tidligere underreguleringer.
Etterslepet er iht Stortingets retningslinjer den faktor som skal
sikre at grunnbeløpet skal reguleres ”minst på linje
med” lønnsutviklingen. Slik drøftingsresultatet
foreligger, vil alle pensjonister som gjennom et langt yrkesliv
har opparbeidet seg tilleggspensjon eller offentlig tjenestepensjon,
få sine pensjoner underregulert i forhold til lønnsveksten
for de yrkesaktive fra 2007 til
Forsvarets Pensjonistforbund er av den formening
at Regjeringens og organisasjonenes drøftingsresultat ikke
harmoner med Stortingets retningslinjer for trygdeoppgjøret
i 2008. Den foreslåtte reguleringen av folketrygdens grunnbeløp
medfører en underregulering i forhold til den anslåtte
lønnsvekst for 2008. Forsvarets Pensjonistforbund vil uttrykke
stor betenkelighet over at den ekstraordinære økningen
i minstepensjonen i 2008 finansieres ved å benytte etterslepet
på 0,65 % fra fjorårets trygdeoppgjør,
istedenfor å benytte det til å regulere grunnbeløpet.
Forsvarets Pensjonistforbund vil beklage at årets trygdeoppgjør
synes å gå i en retning hvor det kan skapes usikkerhet
og uforutsigbarhet blant pensjonistene med hensyn på fremtidige
reguleringer og det kan være med på å svekke
tilliten til Stortingets behandling av pensjonssaker.