I proposisjonen blir det gjort framlegg om bygging
og finansiering av fylkesveg 107 Jondalstunnelen i Hordaland.
Hovudmålet med prosjektet er å gi Jondal kommune
betre og kortare samband mot Kvinnherad og vidare via Folgefonntunnelen
mot Odda og E134. Jondal kommune har vel 1 000 innbyggjarar. Jondalstunnelen
blir også vurdert som viktig for den regionale utviklinga i kommunane på
og rundt Folgefonnhalvøya i Hardanger.
Finansieringa av Jondalstunnelen er basert på bompengar,
statleg tilskot (overgangsordninga for store fylkesvegprosjekt),
tilskot frå kommunane Kvam, Odda og Jondal og fylkeskommunale midlar.
Det ligg føre planar for fleire traséløysingar. Fylkesmannen
har lagt opp til at endeleg val av løysing vil bli tatt etter at
det er henta inn tilbod frå entreprenør på fleire alternativ.
Konsekvensutgreiinga med ei rekke alternative løysingar
blei godkjent i 2004. Det ligg føre godkjente reguleringsplanar
for prosjektet etter alternativ S1 + S9 i Kvinnherad kommune og alternativ
N2 i Jondal kommune. Det er i tillegg utarbeidd forslag til reguleringsplan
for alternativ S6 i Kvinnherad kommune og alternativ N6 i Jondal
kommune. Ved full utbygging inngår S1 i alle alternativa. Dette
gir følgjande kombinasjonar:
S1 + S9 + N2
S1 + S9 + N6
S1 + S6 + N2
S1 + S6 + N6
Alternativ S9 går i dag gjennom bygda ovanfor busetjinga
i Øyre og Flatabø med tunnelpåhogg på nordsida av Nordrepollen.
Alternativ S6 går opp langs Øyresdalen med tunnelpåhogg under anleggsvegen
frå kraftutbygginga.
Dei godkjente reguleringsplanane omfattar kombinasjonen
S1+S9+N2. Med denne kombinasjonen blir lengda på tunnelen 8,3 km,
og dette er den løysinga som gir den kortaste tunnelen. Kombinasjonen
S1 + S6 + N6 gir den lengste tunnelen på om lag 10 km.
Totalkostnadene ved full utbygging av kvar av dei
fire kombinasjonane varierer frå om lag 1 000 mill. kroner til om
lag 1 200 mill. kroner. Dette omfattar utbygging av tofelts veg
på heile strekninga frå rv. 551 i Kvinnherad til Belsnes i Jondal.
Reguleringsplanen i Kvinnherad kommune blei kalla
inn av Miljøverndepartementet, jf. § 27-2 nr. 3 andre ledd. Etter
ei samla vurdering kom departementet i juni 2007 til at reguleringsplanen
ikkje blir endra eller oppheva.
Til grunn for finansieringsplanen ligg m.a.
ei redusert utbygging innanfor dei godkjente reguleringsplanane
på dagstrekninga frå Øyre til tunnelpåhogget på nordsida av Nordrepollen
og sjølve Jondalstunnelen.
Fylkeskommunen legg til grunn at det skal hentast
inn tilbod for alle dei fire kombinasjonane. Dersom tilboda fører
til at andre alternativ enn S1+S9+N2 kan realiserast innanfor finansieringsopplegget
som er lagt til grunn, går fylkeskommunen inn for at trasévalet/reguleringsplanane blir
behandla på nytt.
I proposisjonen er det lagt til grunn anleggsstart hausten
2009 og trafikkopning i 2012.
Statens vegvesen har vurdert rassikringstiltak m.a.
langs eksisterande fylkesveg 51 mellom rv. 551 og tunnelpåhogget
for Jondalstunnelen.
Ved redusert utbygging legg Statens vegvesen opp
til å etablere rassikringsgjerde på to strekningar som til saman
er om lag 1,1 km.
Ved full utbygging av traseen vil delar av strekninga
ved Bergfjelltunnelen bli flytta nærare fjorden. Dette vil redusere
rasfaren. I tillegg vil den breie grøfta bli forlenga med 500 m.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærare omtala
i kapittel 3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet viser til at fylkeskommunen
gjennom vedtak i fylkestinget 4. mai 2005 har streka under at Jondalstunnelen
er eit fylkesvegprosjekt som fylkeskommunen står ansvarleg for.
Fylkeskommunen har tatt på seg å dekke eventuell kostnadsauke.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
på 730 mill. 2007-kroner og ei kostnadsramme på 810 mill. 2007-kroner.
Omrekna til 2008-prisnivå er styringsramma 760 mill. kroner og kostnadsramma
840 mill. kroner.
Basert på at prosjektet blir delvis bompengefinansiert,
er samfunnsøkonomisk netto nytte for prosjektet (NN) rekna til ‑150
mill. kroner ved redusert utbygging. Netto nytte over totale kostnader
(NN/K) er rekna til ‑0,2.
Når Jondalstunnelen står ferdig, vil det vere
fire alternative ruter frå Odda til området vest/nord for Hardangerfjorden:
1. Via ferjesambandet
Utne–Kvanndal
2. Via Hardangerbrua (ferjesambandet Brimnes–Bruravik
fram til opninga av brua)
3. Via ferjesambandet Løfallstrand–Gjermundshamn
4. Via Jondalstunnelen og ferjesambandet
Jondal–Tørvikbygd.
At trafikantane har fleire alternativ, fører
til at det er komplisert å rekne ut fordelinga på dei ulike rutene
og dermed trafikkgrunnlaget for Jondalstunnelen.
Statens vegvesen sin transportmodell for Hordaland
er nytta som grunnlag for å rekne ut trafikkgrunnlaget for Jondalstunnelen.
Fleire konsulentar har vore engasjerte for å kvalitetssikre trafikkgrunnlaget.
Statens vegvesen har tilrådd at det blir lagt
til grunn eit trafikkgrunnlag på 340 kjøretøy (ÅDT) for Jondalstunnelen
i opningsåret som her er rekna til 2010. Det er føresett at den
årlege trafikkveksten er i samsvar med dei prognosane for Hordaland
som blei utarbeidde til arbeidet med Nasjonal transportplan 2006–2015.
Finansieringsmodellen bygger på følgjande element:
Bompengar, statleg tilskot, kommunale tilskot, og fylkeskommunale
midlar.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn, er
vist i tabellen nedenfor:
Finansieringsplan
| Mill. 2008-kr |
Bompengar – forskotsinnkrevjing
i
ferjesambandet Jondal – Tørvikbygd | 9 |
Bompengar – etterskotsbompengar på
prosjektet* | 74 |
Statleg tilskot
| 52 |
Kommunale tilskot
| 58 |
Fylkeskommunale
midlar – kompensasjon for auka arbeidsgjevaravgift | 60 |
Fylkeskommunale
midlar – konsesjonskraftmidlar ("driftsmidlar") | 19 |
Fylkeskommunale midlar – låneopptak/andre
midlar | 488 |
Sum | 760 |
* I tillegg kjem bompengar til dekking av renter på
bompengelån, innkrevjingskostnader, drift av bompengeselskapet,
etablering av automatisk innkrevjing frå 2016 og tilbakeføring av
tapte trafikkinntekter for Folgefonntunnelen.
Fylkestinget har i vedtak av 4. mai 2005 slått
fast at Jondalstunnelen er eit fylkesvegprosjekt som fylkeskommunen
står ansvarleg for. Fylkeskommunen har tatt på seg å dekke eventuell
kostnadsauke.
Samferdselsdepartementet presiserer at staten sitt
økonomiske ansvar for prosjektet er avgrensa til tilskot på 52 mill.
2008-kroner. Gjennom overgangsordninga for store fylkesvegprosjekt var
det høve til å prioritere tilskot på inntil 50 mill. kroner til
slike prosjekt innafor fylkesfordelt ramme for perioden 2002–2005.
For prosjektet Jondalstunnelen blei det opna for å utvide ordninga
til også å omfatte perioden 2006–2009. Ved behandlinga av statsbudsjettet
for 2005 løyvde Stortinget 30 mill. 2005-kroner til prosjektet Jondalstunnelen,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004–2005).
Det er lagt til grunn etterskotsinnkrevjing
i 15 år sjølv om bompengelånet skulle bli nedbetalt tidlegare. Bompengeinnkrevjinga
er likevel føresett avgrensa til å dekke bompengelånet med tillegg
av kommunane sine ekstratilskot (3 mill. kroner) og fylkeskommunen
sitt ekstra låneopptak (18 mill. kroner).
Eventuell redusert inntening er ikkje eksplisitt nemnt
i dei fylkeskommunale vedtaka. Statens vegvesen Vegdirektoratet
tilrår at det i tråd med vanleg praksis for bompengeprosjekt blir
gitt høve til at bompengeselskapet etter avtale med direktoratet
kan auke takstane med inntil 20 pst. utover prisstigninga og forlenge
bompengeperioden med inntil 5 år. Samferdselsdepartementet støttar
denne vurderinga.
Samferdselsdepartementet legg stor vekt på at det
er lokalpolitisk tilslutning til å delfinansiere utbygginga med
bompengar. Sidan dette er eit fylkesvegprosjekt, må det etter departementet sitt
syn leggjast spesielt stor vekt på fylkeskommunen sitt forslag til
finansieringsopplegg inklusive forskotsinnkrevjing på ferjesambandet Jondal–Tørvikbygd.
Etter ei samla vurdering tilrår derfor Samferdselsdepartementet
bompengeopplegget, inklusiv forskotsinnkrevjing i ferjesambandet.
Det er lagt til grunn at etterskotsinnkrevjinga
vil skje i ein bomstasjon ved Øyre i Kvinnherad kommune.
Odda, Kvam og Jondal kommunar har sagt seg villige
til å gå inn med tilskot på til saman 58 mill. kroner, fordelt med
ein tredel (19,35 mill. kroner) på kvar kommune.
Det er etablert ei ordning med kompensasjonsmidlar
for auka arbeidsgjevaravgift. Fylkestinget har gått inn for at til
saman 60,5 mill. kroner for åra 2004–2007 skal gå til bygging av Jondalstunnelen.
Med ei ramme på 50 mill. kr i årlege konsesjonskraftinntekter
blir det årlege tilskotet til Jondalstunnelen på 6,5 mill. kroner.
Førebels har fylkeskommunen lagt inn midlar for perioden 2007–2009
på til saman 19,5 mill. kroner. Fylkeskommunen omtalar desse midlane
som driftsmidlar.
Basert på at totale kostnader er 730 mill. 2007-kroner
har fylkeskommunen lagt til grunn at behovet for midlar ut over
bompengar, statleg tilskot, kommunale tilskot, kompensasjonsmidlar for
auka arbeidsgjevaravgift og fylkeskommunale konsesjonskraftmidlar
skal finansierast ved opptak av lån.
Andre føresetnader for finansieringsplanen går fram
av kapittel 8 i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm,
fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan
Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild
Tenden, viser til at ordningen med statlig tilskudd til store
fylkesvegprosjekter ble avviklet fra og med 2001 og innlemmet
i inntektssystemet til fylkeskommunene.
Komiteen vil minne
om at opprinnelig fordeling av kostnader knyttet til finansiering
av slike prosjekter var hhv. 40 pst. på fylkeskommunen og 60 pst.
på staten. Komiteen viser til at det
i forbindelse med denne omleggingen var aktuelt å gi særskilt finansiering
til noen større fylkesvegprosjekter som en overgangsordning.
Komiteen viser
til at i budsjettinnstillingene for Samferdselsdepartementet for
budsjettårene 2002, 2003 og 2005 er prosjekt Jondalstunnelen omtalt
som et slikt "større fylkesvegprosjekt".
Komiteen viser til
vedtak om ekstra statlig bevilgning på 30 mill. kroner som kom i
statsbudsjettet for 2005.
Komiteen er tilfreds
med at dette viktige prosjektet for regionen Indre Hardanger nå
er grundig utredet, kvalitetssikret flere ganger og finansiert.
Komiteen har merket
seg at Jondalstunnelen knytter sammen et bo- og arbeidsmarked på 30 000
innbyggere gjennom forbedring av transportsystemet i regionen.
Komiteen har merket
seg at berørte kommuner gir tilskudd til prosjektet, at kompensasjonsmidler
for økt arbeidsgiveravgift brukes som finansieringstilskudd til
prosjektet og at Hordaland fylkeskommune selv bidrar med hele 507 mill.
kroner, dvs. 66,7 pst.
Komiteen understreker
at prosjektet også inngår som et viktig ledd i arbeidet med å modernisere
stamvegforbindelsen mellom Vestlandet og Østlandet, E134, over Haukeli.
Komiteen har også
merket seg at reguleringsplan for prosjektet er endelig bekreftet
av Miljøverndepartementet i brev av 14. juni 2007 som vedlegges
saken.
Komiteen har merket
seg at arbeidet med anbudsutlysing ble igangsatt da proposisjonen
ble ferdigstilt for å ta inn igjen noe av den forsinkelsen prosjektet
har hatt. Komiteen er opptatt av at
det videre arbeidet med realiseringen av prosjektet skjer uten ytterligere
forsinkelser. Komiteen er kjent med
at det foreligger planer for flere traséløsninger og at endelig
valg av løsning vil bli tatt etter at det er innhentet anbud på
flere alternativ.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
forslaget i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til prosjektets bakgrunn som
"større gjenværende fylkesvegprosjekt" der fordeling mellom stat
og fylkeskommune var hhv. 60 pst. og 40 pst. Fylkesvei 107 Jondalstunnelen
i Hordaland er et slikt prosjekt. En slik fordeling brukt også på
dette prosjektet ville medført statlig finansiering med et beløp
på 456 mill. kroner i stedet for forslaget i prosjektets finansieringsplan
på 52 mill. kroner. Disse medlemmer mener
derfor at staten i alle fall bør finansiere den delen av samlet
finansieringsplan som i forslaget er foreslått dekket med bompenger. Disse medlemmer peker på at statlig andel
da vil øke fra forslaget på 52 mill. kroner og 6,8 pst. av totalt
760 mill. kroner til 135 mill. kroner og 17,8 pst. av totalbeløpet, likevel
vel 300 mill. kroner lavere enn gammel ordning ville medført på
et slikt prosjekt.
Disse medlemmer har
merket seg at prosjektet har gjennomgått en omfattende ekstern kvalitetssikring.
På forespørsel fra komiteen til Samferdselsdepartementet er rapporter fra
hhv. juni 2006, oktober 2006 og november 2007 fremlagt. Fra siste
rapport har disse medlemmer merket seg
at det siden 2005 er utført supplerende grunnundersøkelser som bekreftet
tidligere antakelser om grunnforholdene. Ut over dette er det ikke
utført videre prosjektering eller utvikling av prosjektet siden 2005. Disse medlemmer har merket seg at til
tross for dette har Statens vegvesen utarbeidet nye inntekts- og
kostnadsanslag, som med redusert trafikkgrunnlag og derved redusert
inntekt har økt finansieringsrammen for prosjektet.
Disse medlemmer har
videre merket seg at verken Statens vegvesen eller ekstern kvalitetssikring
har funnet det nødvendig eller naturlig med kalkyler som tydeligere
er basert på bygging av tilsvarende vegtunnel i samme nærområdet;
nemlig Folgefonntunnelen. Bygginga av den tunnelen startet i juni
1998 og tok 3 år. Folgefonntunnelen ble åpnet 15. juni 2001. En
reise som tidligere tok 4 timer, tar nå 10 minutter. Folgefonntunnelen
er 11,1 km lang. Den går gjennom fjellet under Folgefonna og forbinder
Eitrheim i Odda kommune med Mauranger i Kvinnherad kommune som del
av rv. 551. Disse medlemmer viser til
at Jondalstunnelen er en tunnel av samme type og samme lengde (8,3
km, ev. 10 km dersom lengre løsning kan realiseres innenfor kostnadsrammen.) Disse medlemmer viser til den evalueringen
som Vegdirektoratet selv gjennomførte etter byggingen av Folgefonntunnelen.
Prosjektet ble gjort tidsmessig og kostnadsmessig innenfor finansieringsrammen,
og med bygging utført av to ulike anleggsentreprenører og som begynte
i hver sin ende av tunnelen, hhv. fra Odda og fra Kvinnherad. Disse medlemmer viser til Dokument nr.
15 (2003–2004) og skriftlig spørsmål nr. 374, datert 12. februar
2004.
Disse medlemmer har
merket seg at bruk av bompengefinansiering vil medføre innkrevingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskap på 44 mill. kroner, samt
at rentene på bompengelån (finansieringskostnader) betales med bompenger
og utgjør 48 mill. kroner. Samlet blir tilleggsregningen for bilistene
knyttet til bruk av bompenger hele 92 mill. kroner. Samlet gir dette
bilistene en regning på 175 mill. kroner, hvorav 47,5pst. utgjør
bompengebidrag til prosjektet og 52,5 pst. finansieringskostnader knyttet
til bompenger.
Disse medlemmer mener
bruk av bompenger til finansiering av dette prosjektet med overtydelighet
viser frem de urimelige merkostnadene knyttet til bruk av bompengefinansiering
istedenfor statlig finansiering. Disse medlemmer viser
til sine merknader om bruk av bompengefinansiering i tidligere saker
i denne stortingsperioden og i innstillingen til St.prp. nr. 70
(2007–2008) som behandles av komiteen høsten 2008.
Disse medlemmer viser
igjen til at med dette prosjektets bakgrunn er det særlig grunn for
at statens bidrag til finansieringen bør økes og bompengefinansiering
ikke brukes.
Disse medlemmer har
merket seg svarene fra Samferdselsdepartementet gitt i brev av 14. oktober
2008 på spørsmål fra komiteen.
Disse medlemmer har
merket seg at Samferdselsdepartementet støtter vurderingen fra Vegdirektoratet
om å vurdere innføring av automatisk innkreving både for Jondalstunnelen
og for Folgefonntunnelen. Disse medlemmer viser
til opplysninger i proposisjonen om at etablering av automatisk
bomstasjon vil medføre en investering på ca. 5,7 mill. kroner og
at en effektivisering av innkrevingen på et tidligere tidspunkt
enn 2016 – dersom bompengefinansiering velges for Jondalstunnelen
– vil komme som et positivt bidrag til finansieringen. Disse medlemmer forutsetter at departementet
sikrer en samlet effektivisering for pågående bompengeinnkreving
i Folgefonntunnelen og eventuelt ny bompengeinnkreving i Jondalstunnelen
for å redusere innkrevingskostnadene mest mulig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag
I
Stortinget samtykker i at prosjekt fylkesveg
107 Jondalstunnelen i Hordaland gjennomføres slik det er redegjort
for i St.prp. nr. 72 (2007–2008).
II
Det bevilges 135 mill. kroner i statlig bidrag
til prosjektet, slik at dette sammen med kommunale tilskudd og fylkeskommunale
midler sikrer fullfinansiering av prosjektet innenfor en samlet ramme
på 760 mill. 2008-kroner. Stortinget ber Regjeringen sørge for at
økningen i statlig bevilgning på 83 mill. kroner i forhold til foreslått
finansieringsplan dekkes inn i sluttsalderingen av statsbudsjettet
for 2008.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
Stortinget samtykker i at prosjekt fylkesveg
107 Jondalstunnelen i Hordaland gjennomføres slik det er redegjort
for i St.prp. nr. 72 (2007–2008).
II
Det bevilges 135 mill. kroner i statlig bidrag
til prosjektet, slik at dette sammen med kommunale tilskudd og fylkeskommunale
midler sikrer fullfinansiering av prosjektet innenfor en samlet ramme
på 760 mill. 2008-kroner. Stortinget ber Regjeringen sørge for at
økningen i statlig bevilgning på 83 mill. kroner i forhold til foreslått
finansieringsplan dekkes inn i sluttsalderingen av statsbudsjettet
for 2008.
Komiteens tilråding blir fremmet av Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre.
Komiteen har
ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet Jondalstunnelen
AS får løyve til å krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering
av fylkesveg 107 Jondalstunnelen etter vilkåra i St.prp. nr. 72
(2007–2008) og Innst. S. nr. 16 (2008–2009).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å
inngå avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for
finansieringsordninga.
i) Kan det klargjøres nærmere om prosjektets bakgrunn
som "gjenværende stort fylkesvegprosjekt" (overgangsordninga for
store fylkesvegprosjekt)?
Post 60 Tilskudd til fylkesvegformål ble fra
og med 2001 innlemmet i rammetilskuddet til fylkeskommunene, jf.
St.prp. nr. 62 (1999-2000) og Innst. S. nr. 252 (1999-2000). I forbindelse med
behandlingen av St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan
2002-2011, gikk flertallet i samferdselskomiteen inn for en overgangsordning
som skulle sikre at gjenværende større fylkesvegprosjekter kunne
realiseres i perioden 2002-2005, jf. Innst. S. nr. 119 (2000-2001).
Ved utarbeidelse av handlingsprogrammet for denne fireårsperioden
ble det derfor gitt adgang til å prioritere slike prosjekter innenfor rammen
til øvrige riksveger (fylkesfordelt ramme). Overgangsordningen ble
omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002), side 89.
Tidligere fastsatte kriterier for statlige tilskudd til
store fylkesvegprosjekter ble forutsatt lagt til grunn for overgangsordningen.
Dette innebærer at tilskudd skulle gå til bl.a. nye prosjekter som har
betydning for distriktenes tilgjengelighet til sentra og hovedvegnettet.
Kriteriene omfattet videre nye veglenker som vil gi befolkningen vesentlig
kortere reisetid til et (større) tettsted. Gjennom overgangsordningen
var det anledning til å prioritere tilskudd på inntil 50 mill. kr
pr. prosjekt. For Jondalstunnelen ble det ved behandlingen av handlingsprogrammet
for perioden 2006-2009 åpnet for at ordningen utvides til å omfatte
også denne perioden, jf. omtale på side 18 i proposisjonen.
ii) Kan det opplyses om hvilke andre tilsvarende "store
fylkesvegprosjekt" som er gjennomført, og hvilken statlig finansiering
slike prosjekter har fått?
Fv 67 Bru til Tautra i Nord-Trøndelag og fv
220 Bru til Sundøya i Nordland ble vedtatt mens tilskuddsordningen
over post 60 eksisterte, og avtalte finansieringsplaner for disse
prosjektene ble fulgt opp under overgangsordningen. Det ble bevilget
18 mill. kr til Bru til Tautra og 25 mill. kr til Bru til Sundøya.
Til fv 17 Frøystadvågen - Hjelmeset i Møre og Romsdal ble det bevilget
18 mill. kr og til fv 751 Beisfjordvegen i Nordland 20 mill. kr
(alle tall i 2006-prisnivå).
Det er lagt til grunn at
bompengeinnkreving for Folgefonntunnelen blir opphevet fra 2016
og at trafikken i Jondalstunnelen etter dette blir redusert med
om lag 50 ÅDT. i) Hva er begrunnelsen for dette, og når trafikantene
fortsatt kan kjøre videre direkte til Odda, men altså kun betaler
for én tunnelpassering i stedet for felles betaling for to tunnelpasseringer.
Bakgrunnen for dette er at så lenge det er bompengeinnkreving
i Folgefonntunnelen vil det ikke være noen vesentlig merkostnad
ved å velge ruta Folgefonntunnelen - Jondalstunnelen og videre ferja
Jondal - Tørvikbygd i stedet for Folgefonntunnelen og videre ferja
Årsnes - Gjermundshamn, jf. timesregelen som innebærer at trafikanter
som passerer både Folgefonntunnelen og Jondalstunnelen i løpet av
en time bare skal betale for passeringen i Jondalstunnelen. Når
bompengeinnkrevingen for Folgefonntunnelen blir opphevet, er det
lagt til grunn at forskjellen mellom de to alternativene vil bli
i størrelsesorden 70 - 80 kr.
i) Hva er samlede innkrevingskostnader og
samlede rentekostnader for prosjektet med den finansieringsløsning
som er foreslått i proposisjonen?
ii) Hvor mye av de samlede rentekostnadene
for prosjektet betales gjennom bompenger?
Det framgår på side 18 i proposisjonen at innkrevingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskapet er beregnet til 44 mill.
kr.
Samlede rentekostnader for prosjektet består
av renter på to lån: 1) renter på bompengelån og 2) renter ved fylkeskommunalt
låneopptak.
Rentene på bompengelån (finansieringskostnader)
betales med bompenger. Disse er beregnet til 48 mill. kr, jf. side
18 i proposisjonen.
Fylkeskommunen har lagt til grunn at deres låneopptak
blir på 532 mill. kr i løpende kroner. Fylkeskommunen opplyser at
de legger til grunn serielån i 30 år med 5,5 pst. lånerente. Med
disse forutsetningene blir rentekostnadene om lag 450 mill. kr.
Summen av renter på bompengelån og renter på fylkeskommunalt
lån blir dermed om lag 500 mill. kr.
iii) I proposisjonen er det oppgitt investeringskostnader
på 5,7 mill. kroner ved overgang til automatisk bomstasjon. Årlige
innkrevingskostnader er oppgitt til 4,6 mill. kroner. - Hva blir årlige
innkrevingskostnader ved automatisert bomstasjon, og hva er begrunnelsen
for at departementet ikke vil anbefale automatisert anlegg omgående
for både prosjekt Jondalstunnelen og igangværende bompengeinnkreving
i Folgefonntunnelen?
På side 21 i proposisjonen er det lagt til grunn
at årlige innkrevingskostnader etter 2016 vil ligge på 2,3 mill.
kr ved automatisk bomstasjon. Det legges til grunn samme kostnader
ved en ev. automatisert innkreving fra Jondalstunnelen når denne
åpnes for trafikk.
Bakgrunnen for bompengeopplegget for Jondalstunnelen
er forholdet til Folgefonntunnelen, der det er manuell innkreving.
I 2004 ble det vurdert å automatisere innkrevingen, men styret i bompengeselskapet
fant ikke dette regningssvarende. For å sikre samordningen mellom
de to bomstasjonene har Samferdselsdepartementet lagt fylkeskommunens
bompengeopplegg for Jondalstunnelen til grunn, men det framgår av proposisjonen
at Vegdirektoratet mener at innføring av automatisert innkreving
både for Jondalstunnelen og Folgefonntunnelen bør vurderes nærmere
fram til åpningen av Jondalstunnelen og at Samferdselsdepartementet
støtter denne vurderingen.
Arbeid med anbudsutlysning skal være igangsatt.
i) Hvordan mener departementet at anbudsutlysning,
som inneholder flere traséalternativ, kan håndteres anbudsmessig
slik at utlyser kan velge det alternativ som gir best løsning innenfor
samlet finansieringsramme?
Fylkeskommunen legger til grunn at det skal
innhentes tilbud for alle de fire kombinasjonene av traséalternativ.
Dette er en av flere måter å innhente anbud på innenfor anskaffelsesregelverkets
rammer. Jondalstunnelen er et fylkeskommunalt prosjekt, og fylkeskommunen har
således ansvar for anbudsutlysningen. Jeg har full tillitt til at
fylkeskommunen håndterer dette på en god måte, og innenfor anskaffelsregelverkets
rammer. Ut over dette vil jeg ikke legge meg opp i fylkeskommunens
håndtering av saken.
ii) Har departementet formening om at anbudsreglene
bør endres for å sikre anbudsmessig håndtering av en slik problemstilling
med samtidig anbud på flere alternativer?
Departementet kan ikke se at anskaffelsesregelverket
må endres for å kunne håndtere konkurranser med flere alternative
løsninger.
Miljøverndepartementet innkalte reguleringsplan
for Fv 107 Jondalstunnelen i Kvinnherad kommune 7. desember 2006,
ettersom departementet fant å ville vurdere saken nærmere i forhold
til nasjonale miljøhensyn.
Det ble avholdt et møte i Miljøverndepartementet
18. januar 2007, der formålet var å samle alle parter og belyse
saken best mulig. Befaring i saken ble avholdt 14. mars i år, med
representanter fra Miljøverndepartementet, Samferdselsdepartementet,
fylkesmannen i Hordaland, Hordaland fylkeskommune, Kvinnherad- og Jondal
kommuner og representanter for grunneiere i Nordrepollen.
Etter plan- og bygningsloven § 27-2 nr. 3 andre ledd
kan departementet av eget tiltak oppheve eller endre reguleringsplanen
dersom den strider mot nasjonale interesser, fylkesplan eller arealdelen
av kommuneplanen.
Etter en samlet vurdering er Miljøverndepartementet
kommet frem til at reguleringsplan for Jondalstunnelen i Kvinnherad
kommune ikke endres eller oppheves.
Departementet ber fylkesmannen behandle klagen
i saken på vanlig måte, men gjør oppmerksom på at departementets
vedtak er bindene for fylkesmannen hva gjelder de regionale og nasjonale
interesser.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 23. oktober 2008
Per Sandberg |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |