Stortingsproposisjon nr. 7 (2008–2009) om garanti
for styreansvar for medlemmene av administrasjonsstyret i Kaupthing
Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon ble fremmet
i statsråd 24. oktober 2008. I proposisjonen vises det blant annet
til opplysninger fra det oppnevnte administrasjonsstyret om at det
ikke har latt seg gjøre å få tegnet den nødvendige ansvarsdekningen
for administrasjonsstyret i forsikringsmarkedet.
Etter at proposisjonen ble fremmet i statsråd
er Finansdepartementet blitt informert av advokatene som har bistått
administrasjonsstyret i arbeidet med å plassere ansvarsdekningen
i forsikringsmarkedet om at det likevel var utsikt til at det ville
kunne være mulig å få inngått en avtale om forsikring. Finansdepartementet
har på denne bakgrunn foreløpig ikke benyttet den fullmakten til
å gi garanti som departementet fikk i kongelig resolusjon 24. oktober
2008.
Departementet har på denne bakgrunn fulgt opp administrasjonsstyrets
arbeid med å få ansvarsdekning i forsikringsmarkedet. Administrasjonsstyret
har opplyst at de inngikk en avtale om forsikringsdekning fredag
31. oktober 2008.1 vedlagte brev fra Kredittilsynet til departementet 5.
november 2008 står det blant annet følgende om denne forsikringsavtalen:
"Administrasjonsstyret har nå fått tegnet en forsikring
med et syndikat gjennom forsikringsmegleren Marsh. Forsikringen
dekker en samlet forsikringssum på 500 millioner kroner og prisen
er satt til ca. 2.9 millioner kroner. Det har imidlertid ikke vært
mulig, på grunn av aktivamassens størrelse, å tegne en ordinær bostyreforsikring
i medhold av konkursloven § 87, slik denne forsikringen foreligger
og praktiseres i dag.
Forsikringssummen dekker ikke
de bruttoaktiva administrasjonsstyret antas å forvalte. Dekningen
gjelder i tre år fra avslutningen av administrasjonsbehandlingen
i Norge, eventuelt i tre år etter en senere etterutlodning. Forsikringen
dekker ikke erstatningsansvar basert på kontrakt, garanti, kausjon,
tilsagn eller annen avtale inngått av administrasjonsstyret."
Det fremgår av Kredittilsynets brev at administrasjonsstyret
har gitt uttrykk for at denne forsikringsdekningen på enkelte områder
ikke er tilfredsstillende, og de har anmodet Kredittilsynet om å
be staten stille en tilleggsgaranti for det ansvaret som forsikringen
ikke dekker. Departementet oppfatter blant annet at administrasjonsstyret
og Kredittilsynet anser at en dekning begrenset til 500 millioner
kroner ikke er tilstrekkelig for å oppfylle kravet til slik sikkerhetsstillelse
fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12.
oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon
med hovedsete i annen stat § 4 om at konkursloven § 87 om sikkerhetsstillelse for
bostyrer gjelder tilsvarende for administrasjonsstyret. Bakgrunnen
er at beløpet ikke tilsvarer den antatte størrelsen på aktivamassen.
Det er tidligere gitt et minste anslag på samlede aktiva i boet
på 2,5 milliarder kroner.
Kredittilsynet tilrår i brevet at forslaget
i St.prp. nr. 7 (2008–2009) opprettholdes. Kredittilsynet skriver
videre i brevet:
"Videre vil Kredittilsynet opprettholde den primære
tilrådingen som tidligere er gitt, nærmere bestemt at det fremmes
forslag om at staten stille en garanti innenfor et beløp på 2,5
milliarder kroner, tilsvarende den antatte størrelsen på aktivamassen.
Subsidiært kan det tilrås at rammen settes til et beløp på 500 millioner
kroner. Den statlige garantien bør likevel bare gjelde som en "topping
up" – løsning som dekker det som ikke omfattes av den tegnede forsikringen medhensyn
til dekningsomfang, beløp og tidsperiode."
Finansdepartementet opprettholder sin vurdering
i St. prp. nr. 7 (2008–2009) av at et garantibeløp på 500 millioner
kroner vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravene i forskrift
12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon
med hovedsete i annen stat § 4 jf. konkursloven § 87. Finansdepartementet
opprettholder videre vurderingen av at en garanti av denne størrelsen
anses tilstrekkelig for å sikre at administrasjonsstyret kan utføre
sine oppgaver på en effektiv måte, blant annet på bakgrunn av at
lederen for administrasjonsstyret tidligere har gitt uttrykk for
at garantibeløpet bør settes til 500 millioner kroner. Departementet legger
derfor ikke opp til å foreslå en utvidelse av garantifullmakten
ut over forslaget i St.prp. nr. 7 (2008–2009).
Departementet vil vurdere anmodningen om statsgaranti
for dekningsomfang og tidsperiode som ikke dekkes av den forsikringen
som er inngått. Departementet legger til grunn at en garantifullmakt
som foreslått er tilstrekkelig til eventuelt å gi en slik tilleggsdekning
gjennom en statsgaranti.