I representantforslag nr. 8:143 (2007–2008) fremmes
følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart prioritere
fysiske tiltak, herunder ulike typer midtdelere, som kan forebygge
alvorlige trafikkulykker på de mest ulykkesutsatte veistrekningene.
II
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen
ungdomsstrategi for å redusere antallet trafikkulykker som involverer
ungdom.
III
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
snarest mulig blir mer politi på veiene på de mest ulykkesutsatte
veistrekningene.
IV
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en belønningsordning
for tryggere skoleveier der kommuner og fylker som er flinke til
å bevilge penger til sikring av skoleveier, premieres for dette."
I representantforslag nr. 8:145 (2007–2008) fremmes
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette inn avbøtende strakstiltak
mot økningen i dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring
av ulykkespunkter og ‑strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.
Stortinget bevilger 400 mill. kroner til igangsetting
og gjennomføring av slike nye tiltak ut året, og det forutsettes
at tiltakene ikke forskyver andre prosjekter som pågår."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelser datert 21. oktober 2008 og 22. oktober 2008 fra Samferdselsdepartementet
ved statsråden i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2009
øker den statlige innsatsen til trafikksikkerhet med 450 mill. kroner.
Totalt vil Regjeringen i 2009 bruke over en milliard kroner på særskilte
investeringstiltak for trafikksikkerhet langs eksisterende veger.
Tiltak mot de mest alvorlige ulykkene skal prioriteres, blant annet
gjennom bygging av midtrekkverk, oppsetting av siderekkverk, bruk av
sperreområde og annen midtmarkering, veglys og utbedring av kurver
og kryss.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag om å doble bevilgningene til trafikksikkerhet i 2009. I tillegg
til disse tiltaka kommer den trygghetsgevinsten man får ved bygging
av nye veger og gang- og sykkelveger. Økningen til gang- og sykkelveger
er på om lag 70 mill. kroner. I 2009 vil det bli ferdig i alt 21
større nye vegstrekninger som skal åpnes for trafikk. Disse nye vegstrekningene
omfatter blant annet 69 kilometer med firefelts veger med fysisk
skille mellom kjøreretningene. Tiltakene vil til sammen føre til at
det blir nye 100 kilometer med fysisk skille mellom kjøreretningene
på riksvegnettet.
Flertallet vil også vise til
at veksten i vegtrafikk bidrar til flere ulykker. Flertallet er derfor
glad for at Regjeringen foreslår en økt satsing på jernbanen i 2009
til et investeringsnivå som er mer enn dobbelt så høyt som under den
forrige regjeringen. Den økte satsingen bidrar til at flere kan
velge tog i stedet for bil. I tillegg vil nye kryssingsspor og andre
kapasitetsøkende tiltak for gods bidra til å overføre mye tungtrafikk
fra vegene til jernbanen. Flere passasjerer og mer gods på toget
vil redusere biltrafikken og øke trafikksikkerheten langs våre veger.
Flertallet vil peke på at en
stor andel av de alvorlige ulykkene i trafikken skyldes høy fart, bruk
av rusmidler eller annen uaktsom adferd. Flertallet viser
til at Regjeringens trafikksikkerhetspakke også omfatter økt satsing
på automatisk trafikkontroll (ATK) for måling av gjennomsnittlig
fart over en viss avstand, samt en skjerping av ordningen med prikkbelastning, der
6 prikker mot 8 i dag vil gi inndragning av førerkort. Det settes
også i verk tiltak for å sikre at tunge kjøretøyer er godt nok utrustet
for norsk vinterføre. Regjeringen vil videre øke bevilgningene til
Trygg Trafikk og styrke det holdningsskapende arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er bekymret for utviklingen
med en økning i antallet drepte og hardt skadde i trafikken. Etter
mange år med en positiv utvikling opplever vi nå en økning av ulykker
med alvorlige konsekvenser.
Disse medlemmer viser til at
trafikkveksten har vært sterkere enn prognosene Nasjonal transportplan
2006–2015 var basert på. Dette krever strakstiltak innen trafikksikkerhetsarbeidet.
Disse medlemmer vil peke på at
i tillegg til de store menneskelige lidelsene som trafikkofre og pårørende
utsettes for, er samfunnets kostnader knyttet til trafikkulykker
også svært høye. Disse medlemmer vil vise til behandlingen
av Nasjonal transportplan 2006–2015, jf. Innst. S. nr. 240 (2003–2004),
hvor Stortinget sluttet seg til nullvisjonen om antallet drepte
og livsvarig skadde i trafikken. Visjonen innebærer at transportsystemet
må innrettes slik at det fremmer trafikksikker atferd, beskytter
mot at menneskelige feilhandlinger får fatale konsekvenser og begrenser
skadene når uhellet først er ute. Disse medlemmer vil
peke på at nullvisjonen må veie tungt i prioriteringen av tiltak
på vegnettet, og at visjonen skal være en rettesnor i trafikksikkerhetsarbeidet.
Disse medlemmer vil peke på at
økt trafikksikkerhet krever målrettet innsats innen opprusting og
utbedring av infrastrukturen, påvirkning av trafikantene gjennom
holdningskampanjer og økt kunnskap, om konsekvensene ved risikofylt
adferd og økt innsats innen håndheving av trafikkreglene. Disse
medlemmer vil peke på at det i dagens situasjon er behov
for strakstiltak som både har kortsiktig avbøtende effekt og strakstiltak
som kan gi positive effekter på lang sikt.
Disse medlemmer vil peke på at
til tross for at nullvisjonen skal ligge fast som en av bærebjelkene
i prioriteringene i Nasjonal transportplan, og at dette blir grundig
omtalt i de årlige statsbudsjettene, ligger 2008 an til å få en
økning i antallet drepte i trafikken. Disse medlemmer var
derfor overrasket over at regjeringen Stoltenberg II i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 ikke foreslo en eneste krone
ekstra til ordinære tiltak på veisektoren, og heller ikke en eneste
krone ekstra til trafikksikkerhetstiltak for å stoppe den negative
utviklingen i antallet drepte i trafikken.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart prioritere
fysiske tiltak, herunder for eksempel ulike typer midtdelere, som
kan forebygge alvorlige trafikkulykker på ulykkespunkter og -strekninger
hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen ungdomsstrategi
for å redusere antallet trafikkulykker som involverer ungdom."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
snarest mulig blir mer synlig politi på veiene, spesielt på de mest
ulykkesutsatte strekningene."
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en belønningsordning
for tryggere skoleveier – herunder økt satsing på gang- og sykkelveger. Kommuner
og fylker som er flinke til å bevilge penger til sikring av skoleveier,
premieres for dette."
"Stortinget ber Regjeringen evaluere føreropplæringen
og snarest øke satsingen på tilsyn med føreropplæringen for å øke
kvaliteten."
"Stortinget ber Regjeringen opprette et frittstående
vegtilsyn for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet."
"Stortinget ber Regjeringen intensivere satsingen
på holdningskampanjer med mål om økt trafikksikker adferd."
"Stortinget ber Regjeringen øke satsingen på kollektivtransport
og på godstransport på jernbane for å redusere trafikkbelastningen
på veiene."
"Stortinget ber Regjeringen sette inn avbøtende strakstiltak
mot økningen i dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring
av ulykkespunkter og -strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil videre peke på at det ikke finnes
noen andre grunner enn rent økonomiske til ikke å iverksette en
rekke strakstiltak. Disse medlemmer vil peke på at
det på en rekke av landets veistrekninger, som bl.a. E18 i Vestfold/Telemark/Agder,
E6 i Gudbrandsdalen, E39 i Rogaland og Agder, i år har vært flere
ulykker som kunne vært forhindret dersom det hadde vært utført trafikksikkerhetstiltak
på de mest ulykkesutsatte strekningene. Disse medlemmer er
også kjent med at både på disse og en rekke andre strekninger er
planene ferdige, og tiltak kunne raskt vært satt ut i live og blitt
utbedret. Disse medlemmer vil imidlertid vise til
at det er de økonomiske rammene til Vegvesenet som har hindret dette. Disse
medlemmer vil også peke på at det nå er/blir mye ledig kapasitet
innen anleggsbransjen, noe som gjør det mulig raskt å starte opp
med utbygging/utbedring av trafikksikkerhetstiltak.
Disse medlemmer vil også peke
på at Regjeringens såkalte "satsing" på trafikksikkerhetstiltak
i 2008 ikke innebærer mer enn 10 km nye midtdelere på de 530 km
mest ulykkesutsatte strekningene. I tillegg til dette skal det bygges
51 km ny motorvei. Disse medlemmer vil peke på at
dette ikke kan kalles verken for satsing eller historisk, slik Regjeringen
kalte statsbudsjettet for 2008.
Disse medlemmer vil videre peke
på at de 3 foregående budsjettforslagene fra den rød-grønne regjeringen
er langt unna måloppnåelsen som lå i Nasjonal transportplan for
årene 2006, 2007 og 2008. Disse årene skulle hatt en oppnåelse på
75 pst. for å oppfylle transportplanen. På en rekke områder er man
langt unna målene som er satt:
Antall km ulykkesbelastede
riksveg med ulykkesreduserende tiltak: 61 pst.
Antall km midtrekkverk/midtdeler på eksisterende
to-/trefeltsvei: 58 pst.
Antall km firefelts veg: 63 pst.
Antall km veg tilrettelagt for gående og syklende:
48 pst.
Antall rasutsatte strekninger som skal
utbedres: 20 pst.
Antall rasutsatte punkter som skal utbedres:
32 pst.
Disse medlemmer mener derfor
at Regjeringens egne dokumenter klart dokumenterer at NTP ikke er
oppfylt når det gjelder tiltak som kan bidra til å redusere antallet
hardt skadde og drepte i trafikken. Disse medlemmer mener derfor
at det umiddelbart haster med å iverksette tiltak som kan være med
å redusere antallet hardt skadde og drepte i trafikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at prioriteringen
av midler foregår gjennom budsjettbehandlingen i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Det bevilges 400 mill. kroner til igangsetting
og gjennomføring av nye tiltak for sikring av ulykkespunkter og
-strekninger ut året. Det forutsettes at tiltakene ikke forskyver
andre prosjekter som pågår. Midlene gjøres overførbare til 2009. "
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart prioritere
fysiske tiltak, herunder for eksempel ulike typer midtdelere, som
kan forebygge alvorlige trafikkulykker på ulykkespunkter og -strekninger
hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen
ungdomsstrategi for å redusere antallet trafikkulykker som involverer
ungdom.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
snarest mulig blir mer synlig politi på veiene, spesielt på de mest
ulykkesutsatte strekningene.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en belønningsordning
for tryggere skoleveier - herunder økt satsing på gang- og sykkelveger. Kommuner
og fylker som er flinke til å bevilge penger til sikring av skoleveier,
premieres for dette.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen evaluere føreropplæringen
og snarest øke satsingen på tilsyn med føreropplæringen for å øke
kvaliteten.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen opprette et frittstående
vegtilsyn for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen intensivere satsingen på
holdningskampanjer med mål om økt trafikksikker adferd.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen øke satsingen på kollektivtransport
og på godstransport på jernbane for å redusere trafikkbelastningen
på veiene.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen sette inn avbøtende strakstiltak
mot økningen i dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring
av ulykkespunkter og -strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 10
Det bevilges 400 mill. kroner til igangsetting
og gjennomføring av nye tiltak for sikring av ulykkespunkter og
-strekninger ut året. Det forutsettes at tiltakene ikke forskyver
andre prosjekter som pågår. Midlene gjøres overførbare til 2009.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslagene og rår Stortinget
til å gjøre slike
vedtak:
I
Dokument nr. 8:143 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Trond Helleland, Svein
Flåtten og Øyvind Halleraker om strakstiltak for å forebygge alvorlige
trafikkulykker – vedlegges protokollen.
II
Dokument nr. 8:145 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik, Anders
Anundsen og Bård Hoksrud om avbøtende strakstiltak mot økningen
i dødsulykker på veinettet – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev datert 8. oktober 2008 vedlagt ovennevnte dokument.
Representantforslaget viser til den alvorlige økningen
i antall drepte i trafikken så langt i 2008 og etterlyser en rekke
hastetiltak for å avbøte situasjonen. Representantene fremmer forslag
om bruk av fysiske tiltak som kan forebygge alvorlige trafikkulykker
på de mest ulykkesutsatte vegene, etablering av en egen ungdomsstrategi
for å redusere antallet ungdomsulykker, økt politi på utsatte vegstrekninger, samt
at regjeringen skal fremme sak om en belønningsordning for tryggere
skoleveger.
Regjeringen prioriterer et effektivt trafikksikkerhetsarbeid
meget høyt og har gitt trafikksikkerhetstiltak særlig høy prioritet
i forslaget til statsbudsjett for 2009. Dette for å snu den alvorlige
ulykkesutviklingen så langt i 2008 og legge til rette for videre
nedgang i tallet på drepte og hardt skadde. I samsvar med nullvisjonen
vil tiltak mot ulykkestyper med gjennomgående høy alvorlighetsgrad,
som møteulykker, utforkjøringsulykker og ulykker med påkjørsel av gående
og syklende blir særlig prioritert. Regjeringen legger vekt på en
bred og helhetlig tilnærming i trafikksikkerhetsarbeidet gjennom sammensatte
og målrettede tiltak. Tiltakene omfatter alle innsatsområder, dvs.
investeringer i infrastruktur, trafikant- og kjøretøyområdet og drift
og vedlikehold.
Regjeringen har i forslaget til prioriteringer
innenfor investeringsrammen i statsbudsjettet for 2009 foreslått
en nær dobling av satsingen på målrettede trafikksikkerhetstiltak
sammenlignet med 2008. Til sammen skal det i 2009 benyttes om lag
1 030 mill. kr til særskilte investeringstiltak for trafikksikkerhet
langs eksisterende veger. Gjennom denne kraftige økningen prioriteres
strakstiltak etter trafikksikkerhetsinspeksjoner, bygging av midtrekkverk
på to- og trefelts veger, økt bruk av permanente og midlertidige
midtseparerende tiltak for å skape større avstand mellom kjøreretningene
på en rekke ulykkesutsatte strekninger (merket sperreområde og annen
midtmarkering), oppsetting og utbedring av siderekkverk, fjerning
av sidehindre, utbedring av kryss, tiltak i kurver, utplassering
av fleksible master og stolper, veglys, m.v. I 2009 er det planlagt
utført ulykkesreduserende tiltak på om lag 700 km ulykkesbelastet
riksveg.
Jeg ser med særlig stor bekymring på de mange alvorlige
vegtrafikkulykkene som rammer ungdom. Ungdom og særlig unge mannlige
bilførere er derfor en særskilt målgruppe i regjeringens trafikksikkerhetsarbeid.
Blant annet pågår det et omfattende forskningsprosjekt i regi av
Statens vegvesen om høyrisikogrupper der tiltak overfor ungdom står
sentralt. Resultatet fra dette arbeidet vil ventelig legge viktige
premisser for det videre forebyggende arbeidet overfor ungdom. Vegmyndighetene
samarbeider også med politiet og Trygg Trafikk om en rekke tiltak
overfor denne gruppen. Regjeringens samlede trafikksikkerhetsstrategi
legges fram for Stortinget i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP)
2010–2019.
Forslagsstillerne fremmer forslag om at regjeringen
sørger for at det snarest mulig blir mer politi på vegene på de
mest ulykkesutsatte vegstrekningene. Justisministeren har meddelt
meg at for at politiets trafikksikkerhetsarbeid skal gi best mulig
effekt, må den være basert på gjennomtenkte analyser og vurderinger.
Det er ikke slik at et økt kontrollvolum alene medfører økt trafikksikkerhet.
Erfaringer viser at målrettet arbeid gir best resultater. Trafikksikkerhetsarbeidet
skal derfor i enda større grad rettes mot vegstrekninger eller områder
hvor politiet har kunnskap om trafikkfarlig atferd. Med utgangspunkt
i Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet på veg 2006–2009 og
Strategiplan for politiets trafikktjeneste 2008–2011, skal politiets innsats
rettes mot aggressiv og farlig trafikkatferd med særlig fokus på
høy hastighet, ruspåvirket kjøring og manglende bruk av verneutstyr. Politiet
foretar i samarbeid med vegmyndighetene en kontinuerlig evaluering
av de mest ulykkesbelastede vegstrekningene i landet, og disse strekningene
vies særlig oppmerksomhet. I tillegg skal politiet rette sin virksomhet
inn på områder hvor det er kunnskap om at sikkerhetsutfordringene
er store grunnet høy konsentrasjon av personer med en trafikkfarlig
atferd.
I tillegg til dette skal politiet legge vekt
på synlighet og tilgjengelighet som virkemidler for å bedre trafikantenes
aktsomhet og øke den subjektive oppdagelsesrisiko. Kontrollvolumet
skal være minst 1,8 millioner kontrollerte førere og det skal legges
vekt på høy kvalitet ved gjennomføring av kontrollene.
Jeg vil vise til at det i 2009 vil bli gjennomført
en rekke tiltak som vil være med på å gjøre skoleveger tryggere.
Fra St. prp. nr. 1 (2008–2009) vil jeg nevne følgende:
Det skal brukes 500 mill. kr til tiltak for
gående og syklende langs eksisterende veger, hvorav om lag 400 mill.
kr i statlige midler. I tillegg vil det bli gjennomført strekningsvise
tiltak som medfører bedre forhold for gående og syklende. Utbygging
av sammenhengende hovednett for sykkeltrafikken i byer og tettsteder,
skoleveger og andre strekninger der det ferdes mange mindreårige
prioriteres.
Arbeidet med å ta i bruk gjeldende kriterier
for fartsgrenser innenfor tettbygd strøk vil bli intensivert. Dette
innebærer at flere veger vil få fartsgrense 30 og 40 km/t, og da
særlig i sentrumsområder og boligområder. Dette vil ventelig dekke
en god del skoleveger.
Arbeidet med sikring av krysningspunkter for gående
og syklende vil bli intensivert.
Det er for kort tid siden innført nye kriterier
for gangfelt. Statens vegvesen vil i 2009 gjennomgå alle eksisterende
gangfelt på riksveger med fartsgrense 50 km/t eller høyere, og sikringstiltak
vil bli utført.
En eventuell etablering av en belønningsordning for
tryggere skoleveger vil være naturlig å vurdere i forbindelse med
kommende NTP.
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev datert 8. oktober 2008 vedlagt ovennevnte dokument.
I representantforslaget blir Regjeringen bedt
om å sette inn avbøtende strakstiltak mot økningen i dødsulykker
på vegnettet ved å gjennomføre sikring av ulykkespunkter og – strekninger
med dokumentert høy ulykkesrisiko. I tillegg foreslås det å bevilge
400 mill. kr til igangsetting og gjennomføring av nye trafikksikkerhetstiltak
i 2008.
Jeg viser til at oppstart av slike tiltak nødvendigvis
vil kreve en viss forberedelse. I tillegg må arbeidene konkurranseutlyses.
Dette innbærer at det vil ta minimum tre måneder fra eventuelt bevilgningsvedtak
til anleggsarbeidene kan starte opp. Det vil derfor ikke være praktisk mulig
å nyttiggjøre seg en eventuell ekstrabevilgning før i 2009. Forslag
om økt satsing på trafikksikkerhetstiltak bør således vurderes i tilknytning
til statsbudsjettet for 2009 og i Nasjonal transportplan for perioden
2010–2019.
Regjeringen har gitt trafikksikkerhetstiltak
særlig høy prioritet i forslaget til statsbudsjett for 2009. Dette
for å snu den alvorlige ulykkesutviklingen så langt i 2008 og legge
til rette for videre nedgang i tallet på drepte og hardt skadde i
tråd med nullvisjonen. Blant annet innebærer forslaget til prioriteringer
innenfor investeringsrammen at satsingen på målrettede trafikksikkerhetstiltak
blir nær doblet sammenliknet med 2008. Til sammen skal det i 2009
benyttes om lag 1 030 mill. kr til særskilte investeringstiltak for
trafikksikkerhet langs eksisterende veger. Tiltak mot de mest alvorlige
ulykkene skal prioriteres, bl.a. gjennom tiltak etter trafikksikkerhetsinspeksjoner,
bygging av midtrekkverk, bruk av merket sperreområde og annen midtmarkering,
oppsetting av siderekkverk, fjerning av sidehindre, utbedring av
kryss, tiltak i kurver, veglys m.v.
Statens vegvesen gjennomfører hvert år et betydelig
antall trafikksikkerhetsinspeksjoner. Dette innebærer at det blir
foretatt en systematisk gjennomgang av vegen og vegens sidearealer
for å identifisere farlige punkter og definere forebyggende og ulykkesreduserende
tiltak. I 2009 er det planlagt utført ulykkesreduserende tiltak på
om lag 700 km ulykkesbelastet riksveg.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 13. november 2008
Per Sandberg |
Borghild Tenden |
leder |
ordfører |