Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"1. Stortinget ber Regjeringen
legge til rette for å bygge et smolt- og klekkerianlegg for laks
i Tana.
2. Stortinget ber Regjeringen ta et initiativ
overfor den finske regjering om å få på plass en permanent organisering
av forvaltningen av Tanavassdraget."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen og Ingrid Skårmo, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til forslaget og vil understreke
at vassdraget har et stort potensial for produksjon av laksunger,
og dette potensialet synes å være uutnyttet i flere områder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
er fastslått at tilbakevandringen av laksunger fra Tana er svært
stor, mens utsetting av smolt fra klekkerier erfaringsmessig gir
liten tilbakevandring.
Komiteen ser positivt
på det kultiveringsarbeidet som foregår – deriblant utsetting av
fisk i vassdrag der det er formålstjenlig.
Komiteen mener at for Tanavassdraget
er det indikasjoner på at mangel på yngelproduksjon i vassdraget
er en negativ faktor i enkelte sidevassdrag. Dette kan tyde på at
Tanalaksen samlet sett har vært for hardt beskattet både i sjøen
og i vassdraget, med både garnredskaper og et stadig økende sportsfiske,
særlig fra finsk side.
Komiteen vil understreke viktigheten
av grundige vurderinger av behovet for enkeltbestander før en iverksetter
utsetting av smolt i et vassdrag. Samtidig kreves en omfattende
oppfølging av risikoen for negative effekter, blant annet risikoen
for smittsomme sykdommer.
I forbindelse med denne saken mener komiteen det
vil være riktig å påpeke at en aktiv samhandling med Finland bør
utvikles slik at en får regulert uttaket av fisk tilpasset bestandene
i vassdraget, da Norge fra 2008 har fastsatt historisk strenge reguleringer
i laksefiske.
Komiteen har merket seg statsrådens
svar i brev datert 2. september 2008 vedlagt, og de vurderinger
som der blir redegjort for.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil peke på at overbeskatning
er en av hovedårsakene til at man ikke har klart å ha en bærekraftig
forvaltning av villaksen i Tanavassdraget. Flertallet mener
at det viktigste tiltaket man kan gjøre for å øke villaksbestandene
i Tanavassdraget, er å begrense uttaket av gyteklar laks.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Tanavassdraget i moderne tid har vært Europas beste laksevassdrag.
I vassdraget har mer enn 40 laksestammer sine gyteområder. Dette
utgjør i størrelsesorden 10 pst. av alle norske villaksbestander
og om lag 5 pst. av alle de nordatlantiske villaksbestandene.
Disse medlemmer er kjent med
at det generelt er bedre tilbakevandring av laks basert på smolt produsert
på naturlig vis enn av smolt basert på klekkeriproduksjon og at
lakseproduksjonen i elvesystemer som befinner seg i en relativt naturlig
og upåvirket tilstand, slik som Tana, blir best dersom den baseres
på de naturlige produksjonsarealene, dvs. at bestanden forvaltes
slik at et tilstrekkelig antall gytefisk kommer opp i elva og får
gyte, "gytebestandsmål."
Bestandene er under press fra flere forhold,
men først og fremst overbeskatning. Disse medlemmer peker
på at det må være en målsetting at så mange som mulig av bestandene
når sine gytebestandsmål. Disse medlemmer mener at det
viktigste tiltaket for å nå dette målet først og fremst er å redusere
beskatningspresset ytterligere. Dette må først og fremst skje gjennom
ytterligere begrensning av fisket med de mest effektive fiskeredskapene.
Disse medlemmer peker på at en
ensidig norsk reduksjon i beskatningen ikke vil ha tilstrekkelig
effekt og heller ikke vil ha stor legitimitet på norsk side. Disse
medlemmer er derfor glade for at Miljøverndepartementet
etter at Dokument nr. 8:135 (2007–2008) ble fremmet har tatt initiativ
til forhandlinger med Finland om felles regelverk for fiske i Tanaelva.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede muligheten for
i samarbeid med lokale aktører å etablere smolt- og klekkerianlegg
i tilknytning til Tanaelva."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er viktig at man får på plass en avtale
med finske myndigheter om felles forvaltning av villaksbestandene
i Tana, slik at det samlede beskatningstrykket går ned.
Komiteens medlem fra Venstre vil
ellers vise til eget forslag, Representantforslag nr. 8:104 (2007–2008),
en helhetlig handlingsplan for bevaring av den nordatlantiske villaksen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen utrede muligheten
for i samarbeid med lokale aktører å etablere smolt- og klekkerianlegg
i tilknytning til Tanaelva.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:135 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen, Jan-Henrik Fredriksen,
Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen om etablering av klekkeri- og smoltanlegg
for laks i Tana – bifalles ikke.
Jeg viser til Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Torbjørn Andersen, Jan-Henrik Fredriksen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen
om etablering av klekkeri- og smoltanlegg for laks i Tana.
Tana er et unikt og stort elvesystem med mange ulike
laksebestander både på norsk og finsk side. Bestandene er så langt
ikke negativt påvirket av annen menneskelig aktivitet enn fiske.
Tanalaksen har imidlertid vært hardt beskattet både i sjøen og i
vassdraget, og så vel garn-redskaper som et stadig økende sportsfiske
bidrar til beskatningstrykket.
Vassdraget har et stort potensial for produksjon av
laksunger, og dette potensialet synes å være uutnyttet i flere områder.
Det er fastslått at tilbakevandringen av laksunger fra Tana er svært stor,
mens utsetting av smolt fra klekkerier erfaringsmessig gir liten
tilbakevandring.
Ved en eventuell produksjon av settefisk i Tana må
produksjonen ha et stort omfang og omfatte alle de ulike bestandene
for å opprettholde bestandsstrukturen hos laksen i vassdraget. Dette kan
vanskelig gjennomføres uten svært omfattende faglig oppfølging,
og risikoen for negative effekter vil være stor. Foruten inngrep
langs vassdraget vil settefiskproduksjon gi vesentlig økt risiko
for spredning av smittsomme sykdommer, noe som både vil stride mot
det beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag som er fastsatt
av Stortinget og Norges bilaterale avtale med Finland om fisket
i Tana.
Det ble i år fastsatt nye og historisk strenge
reguleringer i laksefisket. Dette vil på sikt bidra til å øke produksjonen
av laksunger i vassdraget og derved bygge opp laksebestandene. For
å øke vernet av lakseressursene i vassdraget har norske myndigheter
nå også tatt kontakt med Finland med sikte på forhandlinger om regelverket
for fiske. Inntil slike regler er på plass bør fisket reduseres
på frivillig basis.
Jeg kan på denne bakgrunn ikke anbefale bygging
av klekkeri(er) eller smoltanlegg i Tana, men vil arbeide videre
med sikte på et harmonisert regelverk for fisket som kan bidra til
å øke beskyttelsen av lakseressursene i Tanavassdraget.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 20. november 2008
Gunnar Kvassheim |
Torny Pedersen |
leder |
ordfører |