Det vises til Dokument nr. 3:13 (2007-2008): Riksrevisjonens
oppfølgingsundersøkelse av effektiviteten i straffesakskjeden. Domstoladministrasjonen finner
det nødvendig å inngi enkelte bemerkninger til noen sider ved denne
undersøkelsen.
Prinsipielt er det grunn til å understreke at
effektivitet i straffesakskjeden, herunder i domstolene, er viktig.
Det følger av Stortingets retningslinjer for Domstoladministrasjonen,
som gis i tilknytning til behandlingen av St.prp. nr. 1, at vi skal
"følge opp målsetningene om en effektiv saksbehandling med høy kvalitet".
Stortinget har også fastsatt måltall for saksbehandlingstiden i
ulike sakstyper, herunder at de vanlige straffesakene ("meddomsrettsakene")
i gjennomsnitt skal være pådømt innen 3 måneder etter at saken er
brakt inn for tingretten. Det er grunn til å understreke at dette
– etter hva vi kjenner til – er de klart strengeste effektivitetskravene
for domstoler, så vel i Norden som i Europa.
Domstolene og Domstoladministrasjonen har stort
fokus på saksbehandlingstid og har arbeidet målrettet med denne
de siste årene. Målet har vært å redusere den totale saksbehandlingstiden
– dvs. tiden fra en sak kommer inn til domstolen og til en avgjørelse
i saken er truffet. Domstolenes arbeid har gitt gode resultater,
og utviklingen i gjennomsnittlig saksbehandlingstid for straffesaker
for tingrettene og lagmannsrettene de siste årene er vist i figurene under.
[Figur:]
Det er for vår del viktig å understreke at det
har skjedd en meget positiv utvikling i domstolene de senere årene
når det gjelder effektivitet.
I tillegg til Stortingets måltall kommer at
noen frister er lovfestet.
Etter straffeprosessloven § 275 skal retten
generelt innen to uker fra mottak beramme hovedforhandlingen,
dvs. treffe en beslutning om når selve rettssaken skal avvikles.
Fristen gjelder ikke dersom "særlige forhold er til hinder". Ikke
minst i større saker vil berammelsen ta lengre tid, fordi det er
mange opptatte aktører som skal på plass, og også om sommerferien
kan det her oppstå problemer.
Etter samme paragraf skal hovedforhandlingen
i tingretten påbegynnes innen seks uker
etter at saken kom inn dersom siktede var under 18 år da forbrytelsen
ble begått. Likeledes skal i slike saker ankeforhandlingen i lagmannsretten
påbegynnes innen åtte uker etter at saken er henvist til behandling.
Disse fristene gjelder likevel ikke hvis "særlige forhold er til
hinder". Dette forbeholdet er tatt av rettssikkerhetsmessige hensyn
og ut fra praktiske forhold. Det er rettens ansvar å sikre at tiltaltes
mulighet for fritt forsvarervalg er ivaretatt, og eksempelvis at
sakkyndige kan møte. Særlig når det gjelder unge lovovertredere
kan det også lett bli spørsmål om å få siktedes personlige og sosiale
situasjon kartlagt på en god måte gjennom en såkalt personundersøkelse
(jf. straffeprosessloven § 161). Dette er forhold som anses å være
viktigere enn rask saksbehandling. Årsak til at hovedforhandling
avholdes senere enn hva loven angir skal angis i sakens rettsbok.
Det er ikke mulig å fastslå at en sak med fristoversittelse burde
vært avholdt innenfor fristen uten å gå inn på årsaken til dette.
Det er for øvrig viktig å erindre at domstolene
og den enkelte dommer rent konstitusjonelt er uavhengige i sin dømmende
virksomhet, og i så måte ikke kan instrueres verken av Domstoladministrasjonen eller
andre statsorganer. Dette gjelder også rettens vurdering og avgjørelse
med hensyn til når hovedforhandling skal avholdes.
Den første merknaden er knyttet til at undersøkelsen
er basert på ett sett frister som bare gjelder enkeltelementer i
domstolenes saksbehandling.
To av de fire fristene for domstolene som er omhandlet
angår to-ukersfristen for beramming. Dette utgjør kun en liten del
av saksbehandlingstiden i domstolene. De to øvrige fristene omhandler
en større del av saksbehandlingstiden (hhv 6 og 8 ukers frist for
påbegynt hovedforhandling), men her fokuseres det på et utvalg saker
som utgjør om lag 3 % av straffesakene. Disse avgrensningene gjør
at man ikke kan trekke generelle konklusjoner
om effektiviteten i straffesakskjeden på bakgrunn av resultatene
fra undersøkelsen.
Analysene Riksrevisjonen har gjennomført viser at
andelen fristoversittelser for enkelte av de aktuelle undersøkte
fristene er høy, og resultatene kan tyde på at domstolene i større
grad kan vektlegge prioritering av saker hvor tiltalte var under
18 år på gjerningstidspunktet. Om det noe lengre tidsforbruket enn
hva loven angir er begrunnet i slike konkrete forhold som nevnt
foran, er imidlertid ikke undersøkt.
Domstoladministrasjonen ser positivt på at det fokuseres
på domstolenes effektivitet. Det er likevel viktig for oss å understreke
at Riksrevisjonens undersøkelse kan være egnet til å gi et bilde
av domstolenes arbeid med effektivitet som ikke er dekkende for situasjonen.
I etterkant av Riksrevisjonens rapport er det
sendt brev til alle landets domstoler for å minne om de fristene
som er undersøkt, og det er gjort endringer i saksbehandlings-systemet
som bidrar til å minne domstolene om disse fristene i sakene hvor
det er relevant. Å beslutte når en sak skal gå for retten er imidlertid
en del av domstolenes dømmende virksomhet. Av prinsipielle grunner
er det derfor vanskelig å iverksette ytterligere tiltak uten å komme
i konflikt med prinsippet om domstolenes uavhengighet.
Domstoladministrasjonen vil jobbe videre med
å utvikle domstolene, og saksbehandlingstid er et av flere områder
det fortsatt vil jobbes aktivt med. Resultatene fra Riksrevisjonens
rapport vil bli brukt i dette arbeidet.