Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden Klemetrud og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Knut Gjerde og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande, har merket seg at departementet foreslår å redusere bevilgningen under kap. 840 post 21 med 2,645 mill. kroner fordi utgiftene under posten er mindre enn forutsatt. Komiteen merker seg at midlene foreslås benyttet under kap. 841 post 22 og kap. 846 post 79, samt at 0,5 mill. kroner foreslås flyttet til Arbeids- og inkluderingsdepartementets kap. 690 post 71 til informasjonsarbeid som UDI driver om tvangsekteskap og kjønnslemlesting. Komiteen støtter dette.

Komiteen har merket seg at kostnadsveksten for krisesentrene skyldes flere faste stillinger, lønnsvekst, pensjonsordninger og husleie. Komiteen merker seg videre at departementet foreslår å øke bevilgningen under kap. 840 post 60 med 6,3 mill. kroner. Komiteen støtter dette.

Kap. 841 Samlivsbrudd og konfliktløsning

Komiteen viser til at meklingsordningen ble lagt om fra 1. januar 2007. Mens det tidligere var tre timers obligatorisk mekling, er det nå én time, men mulig å få sju timers mekling for de parene som ønsker det. Videre er det innført obligatorisk mekling for samboere med felles barn under 16 år, noe som medfører en økning i antall meklinger. Samlet sett har dette likevel ført til en nedgang i det totale antallet meklingstimer. Samtidig tar familievernet en noe større del av meklingene som fører til at færre meklinger utføres av de eksterne meklerne. Komiteen viser til at departementet foreslår å redusere bevilgningen under kap. 841 post 21 med 4,3 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at familievernkontorene har hatt større pågang enn ventet på meklingsområdet og mener derfor at disse burde fått tilført større ressurser. Disse medlemmer viser til at kuttene på post 21 delvis begrunnes med at familievernet tar en større del av meklingene enn forutsatt. Disse medlemmer mener det ville vært naturlig at en tilsvarende økning ble overført til familievernet.

Komiteen viser til at meklingsordningen skal evalueres i 2009. Komiteen ser frem til orientering om resultatene av evalueringen.

Komiteen viser til at departementet foreslår å øke bevilgningen under kap. 841 post 22 med 0,545 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon for kap. 840 post 21. Komiteen støtter dette.

Kap. 844 Kontantstøtte

Komiteen viser til at utgiftene til kontantstøtte i 2008 er 15 mill. kroner mer enn forutsatt i revidert budsjett for 2008. Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til kontantstøtte og støtter dette.

Kap. 845 Barnetrygd

Komiteen viser til og støtter departementets forslag om å øke bevilgningen til barnetrygd med 50 mill. kroner. Komiteen har merket seg at merbehovet skyldes etterbetalinger til EØS-borgere med arbeid i Norge.

Kap. 846 Forsknings- og utredningsvirksomhet

Komiteen har merket seg at departementet foreslår å øke bevilgningen under kap. 846 post 79 med 1,6 mill. kroner og at økningen foreslås dekket inn med en tilsvarende reduksjon i kap. 840 post 21. Komiteen støtter dette. Komiteen har merket seg at merbehovet knytter seg til at departementet fra 1. januar 2008 overtok ansvaret for antidiskrimineringsdelen under EU-programmet PROGRESS (2007–2013), som er et ledd i EUs politikk for sysselsetting og EUs sosialpolitikk og arbeid mot diskriminering.

Kap. 852 Adopsjonsstønad

Komiteen har merket seg at departementet antar at det vil bli tildelt stønad til om lag 350 adopsjoner i 2008. Komiteen har merket seg at departementet foreslår å redusere bevilgningen til adopsjonsstønad med 13,044 mill. kroner.

Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet

Komiteen støtter departementets forslag og har ingen ytterligere merknader.

Kap. 855 Statlig forvaltning av barnevernet

Komiteen viser til at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets prognoser viser at etaten venter et merforbruk i driftsutgiftene for 2008. Komiteen vil videre vise til at etaten har satt i gang flere tiltak for å redusere merforbruket, men at tiltakene ikke vil gi store nok innsparinger. Komiteen viser til departementets forslag og støtter disse.

Kap. 858 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Komiteen støtter departementets forslag og har ingen ytterligere merknader.

Kap. 2530 Foreldrepenger

Komiteen støtter departementets forslag og har ingen ytterligere merknader.

Kap. 3854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet

Komiteen støtter departementets forslag og har ingen ytterligere merknader.

Kap. 3855 Statlig forvaltning av barnevernet

Komiteen støtter departementets forslag og har ingen ytterligere merknader.