Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 21. oktober 2008, der komiteen ber om en oppdatering av saken
knyttet til realiseringen av nytt sykehotell ved Rikshospitalet
HF (Montebello).
Daværende helse- og omsorgsminister, Sylvia Brustad,
har i brev av hhv. 03.06.08 og 17.06.2008 til kontroll- og konstitusjonskomiteen
redegjort for prosessen rundt realiseringen av nytt sykehotell på
Radiumhospitalet. I tillegg var saken gjenstand for høring i helse-
og omsorgskomiteen 20. mai 2008. I dette brevet følger en oppdatering
i saken, bl.a. basert på supplerende opplysninger fra Helse Sør-Øst RHF
gitt i brev med vedlegg av hhv. 11.09.2008 og 27.10.2008.
Helse Sør-Øst RHF har gjennomført en ekstern og
uavhengig gjennomgang av saksbehandlingen og beslutningsprosessen
knyttet til sykehotellsaken. Formålet med gjennomgangen har vært
å lære av eventuelle feil i den saksbehandling og beslutningsprosess
som har skjedd og få fram i hvilken grad det er behov for å foreta endringer
i rutiner eller prosedyrer. Styret i Helse Sør-Øst RHF behandlet
i møte 4. september 2008 (Sak 081-2008) den eksterne gjennomgangen.
Vedlagt følger protokoll fra styrets vedtak, saksutredningen og
rapporten utført av KPMG "Gjennomgang av saksbehandling
og beslutningsprosess knyttet til sykehotellsaken ved Rikshospitalet
HF".
Det vises til at KPMG har oppsummert følgende i
rapportens sammendrag:
"Det følger av våre vurderinger ovenfor at handlingene
til Rikshospitalet HF representert ved tidligere administrerende
direktør, er årsaken til at helseforetaket ble påført forpliktelser
i strid med gjeldende prosedyrer og fullmakter. Selv om det kan
hevdes at Helse Sør-Øst RHF kunne ha vært enda mer aktive i dialogen
med Rikshospitalet HF høsten 2007, har det forholdet etter vår oppfatning
en underordnet betydning i denne saken.
Det er vår
oppfatning at tidligere administrerende direktørs handlinger har
vært motivert ut fra at sykehotellet ville representere en god løsning
for pasientene og samtidig bidra til nødvendige kostnadsreduksjoner
for helseforetaket. Selv om dette skulle være riktig vurdert, så
innebærer styringsmodellen at det er regionforetaket som skal foreta
en helhetlig vurdering og prioritering av investeringene i regionen.
Vurderingene om godheten i prosjektet kunne derfor uansett ikke
brukes som argument for å instruere PEAB om å gå videre med prosjektet.
Styringen av en så stor helseregion som Helse Sør-Øst RHF er svært
krevende. Det er av stor betydning at vedtatte prosedyrer etterleves.
Det
ligger utenfor vårt mandat å vurdere om departementets beslutning
om begrensninger i mulighetene for samarbeid med private aktører
i slike saker som dette er hensiktsmessig ut fra helsepolitiske
og økonomiske mål."
KPMG gir også forslag til forbedringspunkter for
å bidra til at erfaringene nyttes i kommende saker. Helse Sør-Øst
RHF har lagt til grunn at rapportens anbefalinger vil bli benyttet
som eksempler og virkemiddel til et generelt forbedringsarbeid i
hele helseforetaksgruppen.
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 27.10.2008 der det opplyses følgende:
"Peab AS vedsto seg den opprinnelige målprisen på
97,3 millioner kroner pluss ekstrakostnader og justering for prisstigning.
Ekstrakostnaden var på til sammen 10,6 millioner inkludert merverdiavgift.
Dette inneholdt leiekostnader for brakker og stillas, betongelementer, stålsøyler,
omdisponering av mannskap, remobiliseringskostnader og tapt dekningsbidrag
med videre. I tillegg påløp en justering for prisstigning for perioden
september 2007 til januar 2008.
Kostnadene for hotellet kunne derfor oppsummeres
som følger:
Målpris eks mva | 97,3 millioner kroner |
Målpris inkl mva | 121,2 millioner kroner |
Adm og bikostnader | 5,0 millioner kroner |
Reserver og marginer | 13,8 millioner kroner |
Opprinnelig kostnadsramme | 140,0 millioner kroner |
Krav fra Peab | 10,6 millioner kroner |
Prisjustering | 4,4 millioner kroner |
| |
Revidert kostnadsramme | 155,0 millioner kroner |
Pris på innredning av senteret | 3,0 millioner kroner |
Behov for investeringsmidler | 158,0 millioner kroner |
Etter en gjennomgang hvor byggeprosjektene på Radiumhospitalet
ved byggelederfirmaet Hospitaliet AS hadde vurdert de endringer
som var gjort gjeldende fra Peab AS var hovedinntrykket at entreprenøren
ikke gjør noe forsøk på å profittere på situasjonen prosjektet har
havnet opp i. Kostnadene synes reelle og godt dokumenterte. Byggeprosjektene
anbefalte at man la forslaget om en kostnadsramme pålydende 155
millioner med prisbasis januar 2008 til grunn for den videre behandling
av prosjektet. I tillegg kom 3 millioner kroner for å innrede lokalene
til et lærings-, mestrings- og rehabiliteringssenter i sykehotellet."
I brev med vedlegg fra Helse Sør-Øst RHF av 27.10.2008
opplyses også at Peab AS har varslet at de kommer til å fremme et
krav på 1 millioner kroner knyttet til forsinket oppstart fra 26.08.2008
til 22.09.2008.
Det ble i september 2008 inngått en samarbeidsavtale
mellom Kreftforeningen og Rikshospitalet HF om et senter for kreftrammede
og pårørende i det planlagte sykehotellet (vedlagt). Kreftforeningen
bidrar bl.a. med en donasjon på 30 millioner kroner for å bidra
til ferdigstillelse av senteret og for å etablere senteret. Avtalen
innebærer også at Kreftforeningen bidrar til driften av senteret
med inntil 3 stillinger, i tillegg til 2 stillinger knyttet til
forskning og fagutvikling og inntil 6 stillinger knyttet til aktiviteter
og tilbud.
Komiteen ber om statsrådens merknader til statsministerens
og tidligere helseministers innspill i saken, og om disse har medført
kutt i bevilgningene til andre helseforetak. Statsministerens og
tidligere helseministers innspill i saken foranlediger ingen merknader
fra min side.
På bakgrunn av regjeringens forslag i St. prp.
nr. 59 (2007-2008) vedtok Stortinget å øke bevilgningen til investeringslån
til Helse Sør-Øst RHF med 110 mill. kroner øremerket sykehotellet.
Denne bevilgningen kom i tillegg til andre bevilgninger i 2008 (50
mill. kroner) og ble konsekvensjustert inn i 2009-budsjettet (60
mill. kroner) uten at dette gikk på bekostning av andre prioriterte
investeringsprosjekter. Det har således ikke medført noen kutt i
bevilgningene til andre helseforetak.
For øvrig kan opplyses at arbeidet med montasje av
stillas, tak, telt samt utvendig heis ble ferdigstilt i uke 39.
Veggelementer opp til plan 6 og dekkelementene i plan 6 er montert.
Sykehotellet er planlagt overlevert fra entreprenør til eier 17.12.2009,
som så skal sørge for montasje av innredning og møbler. Antatt åpning
blir primo 2010.