Det er avgitt seks avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og ett revisjonsbrev med merknader til Bioforsk.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i ett statsforetak, ett heleid aksjeselskap
og tre deleide aksjeselskaper. Riksrevisjonen har ikke merknader
til statsrådens forvaltning.
Revisjonen for 2007 har vist at det i styringsmøtet
våren 2007 ble foretatt en gjennomgang av status for Reindriftsforvaltningens implementering
av risikostyring i egen virksomhet. Det er ikke dokumentert at Landbruks-
og matdepartementet har fulgt opp dette i den etterfølgende styringsdialogen
med Reindriftsforvaltningen. I årsrapporten framgår det at prosessen med
implementering har startet, og at arbeidet vil fortsette og særlig
prioriteres i 2008. Landbruks- og matdepartementet har beklaget
at Reindriftsforvaltningen ikke har kommet i mål i forhold til påleggene
som er gitt når det gjelder implementering av risikostyringen på
sine ansvars- og resultatområder.
I St.prp. nr. 1 for budsjettåret 2007 er det
blant annet trukket opp seks resultatområder ut fra de overordnede
målene om en økologisk, økonomisk og kulturell bærekraftig reindrift.
Vedtakene fra St.prp. nr. 1 er konkretisert i tildelingsbrevet fra
Landbruks- og matdepartementet. Det er gitt mange prioriterte oppgaver som
ikke synes å være gjennomført innenfor de tidsfrister Landbruks-
og matdepartementet selv har fastsatt. Reindriftsforvaltningen har
i september 2007 rapportert på avvikene. Riksrevisjonen kan ikke
se at Landbruks- og matdepartementet har reagert på manglende gjennomføring.
Landbruks- og matdepartementet er enig med Riksrevisjonen i at det
ikke er tilfredsstillende når prioriterte, pålagte oppgaver ikke
blir gjennomført i tilstrekkelig grad. Imidlertid bemerker departementet
at avvik alltid blir kommunisert og påpekt i styringsmøter, men
at det kan være grunn til å se nærmere på formen på kommunikasjonen,
og at referatene fra styringsmøtene i større grad enn tidligere
bør tydeliggjøre de signaler departementet gir.
Revisjonen for 2007 har vist at det i styringsmøte våren
2007 ble foretatt en gjennomgang og status for Bioforsks implementering
av risikostyring. I referatet fra møtet framkommer det at Bioforsk
stort sett har planer og rutiner for risikostyring og vil dokumentere
dette i et eget brev til departementet. Landbruks- og matdepartementet
beklager at det utfyllende brevet fra Bioforsk ikke er etterlyst
og fulgt opp. Departementet opplyser videre at saken vil bli nærmere
fulgt opp i et ekstraordinært styringsmøte med Bioforsk i juni 2008.
Riksrevisjonen har kontrollert sju anskaffelser. Bioforsk
kan i liten grad dokumentere at anskaffelsene er foretatt i samsvar
med regelverket for offentlige anskaffelser. Blant annet viser kontrollen
at ingen av anskaffelsene var kunngjort, det finnes ikke protokoller,
det finnes svært få kontrakter, og det er ikke innhentet skatteattester eller
HMS-erklæringer. Leverandører som ikke ble foretrukket, fikk i liten
grad opplyst om adgangen til å klage.
Landbruks- og matdepartementet bekrefter at regelverket
for offentlige anskaffelser ikke er fulgt. Departementet har forståelse
for Bioforsks argumentasjon om at sammenslåingen av ett forvaltningsorgan
med særskilte fullmakter og to private stiftelser har vært en krevende
prosess og at mye skulle på plass på kort tid. Departementet understreker
imidlertid at dette ikke gir grunnlag for å avvike fra regelverket.
Departementet forutsetter at Bioforsk ser på de tjenester de får
levert av ITAS, og at framtidige kontrakter blir basert på konkurranse
i tråd med regelverket.
Økonomi- og administrasjonsdirektøren i Bioforsk
er styreleder i ITAS. Som styreleder og representant for eierne,
herunder Bioforsk, er økonomi- og administrasjonsdirektøren også
satt til å ivareta ITAS' økonomiske interesser. Dette kan føre til
interessekonflikt mellom Bioforsk og ITAS. Det går fram av lov om
offentlige anskaffelser § 5 første ledd at oppdragsgiver skal opptre
i samsvar med god forretningsskikk, sikre høy forretningsetisk standard
i den interne saksbehandling og sikre at det ikke finner sted forskjellsbehandling
mellom leverandører. Organiseringen innebærer at økonomi- og administrasjonsdirektøren
innehar dobbeltroller som kan skape uheldige rollesammenblandinger og
habilitetskonflikter. Saken er omtalt i Riksrevisjonens brev til
Landbruks- og matdepartementet, men departementet har ikke kommentert dette
forholdet.
Riksrevisjonen foretok høsten 2007 en kartlegging
og vurdering av ikt-virksomheten i Bioforsk. Gjennomgangen viste
at Bioforsk ikke har foretatt sikkerhets- og sårbarhetsanalyse på
ikt-området. Det er heller ikke utarbeidet kontinuitets- og beredskapsplaner.
I forbindelse med etableringen av Bioforsk ble det i 2004 utarbeidet
en ikt-plan/-strategi som ikke er oppdatert. Bioforsk benytter trådløst
nettverk både i Ås og ved de lokale enhetene. Konfigureringen av nettverket
er ikke tilfredsstillende og gir liten beskyttelse mot at uvedkommende
kan komme inn i systemene.
Landbruks- og matdepartementet er enig i Riksrevisjonens
vurderinger om at Bioforsk ikke i tilstrekkelig grad har gjennomført
de vurderinger og utarbeidet de strategier og planer som er nødvendig
for ikt-virksomheten. Departementet vil følge opp dette i et ekstraordinært
styringsmøte våren 2008.
Revisjonen viste at Bioforsk ikke har foretatt
de avstemminger som bestemmelser om økonomistyring i staten pålegger
virksomhetene. Når det gjelder avstemming av lønnsinnberettede beløp
mot det som er regnskapsført, har Bioforsk også tidligere år hatt
problemer med disse avstemmingene. I forbindelse med årsavslutningsrevisjonen
for 2006 sa Bioforsk at de for framtiden ville sørge for å etterkomme økonomiregelverket
på dette punktet. Landbruks- og matdepartementet uttalte da at de
ville påse at tiltakene ble iverksatt i styringsdialogen med Bioforsk.
Landbruks- og matdepartementet beklager at økonomiregelverket
fortsatt ikke blir fulgt ved avstemminger, og at forholdene ikke
i tilstrekkelig grad er fulgt opp av departementet. Økonomiforvaltning
vil være tema på et ekstraordinært styringsmøte i juni 2008.
Revisjonen for 2006 viste at Institutt for skog
og landskap og Mattilsynet ikke hadde utarbeidet risiko- og vesentlighetsvurderinger.
Revisjonen for 2007 viser at Institutt for skog og landskap nå har
utarbeidet risiko- og vesentlighetsvurderinger, mens det for Mattilsynet
fortsatt gjenstår noe arbeid.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen hadde merknader til Mattilsynets regnskap
for 2006. Bakgrunnen for denne konklusjonen var
fortsatt manglende
etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser
mangelfull kontroll av at alle fastsatte
krav blir utfakturert
mangelfull internkontroll og oppfølging
av om rutiner etterleves
Revisjonen av regnskapet for 2007 viser at Mattilsynet
har igangsatt flere tiltak for å rette opp påpekte mangler knyttet
til anskaffelsesvirksomheten, og at dette arbeidet viser positiv
utvikling.
Revisjonen viser videre at Mattilsynet heller ikke
i 2007 har endret sine kontrollrutiner tilknyttet gebyr for særskilte
ytelser med hensyn til fullstendighet i innkreving av gebyrene.
Riksrevisjonen tar til etterretning at Mattilsynet i løpet av 1. tertial
2008 vil innføre en midlertidig nettbasert rutine som sikrer sporbarhet
og dermed muliggjør en fullstendighetskontroll.
Når det gjelder internkontroll og oppfølging
av om rutiner etterleves, er flere av de forholdene som tidligere
ble påpekt, nå rettet opp. Det er positivt at Mattilsynet utvikler
rutiner og systemer rundt internkontrollen, men Riksrevisjonen vil
understreke viktigheten av at ledelsen også følger opp at de etablerte
kontrollene etterleves i praksis.
Saken blir fulgt opp.
Revisjonen for 2006 viste at Veterinærinstituttet ikke
hadde planer med ett- og fleråring perspektiv. Revisjonen for 2007
viser at Veterinærinstituttet nå har en toårig strategiplan, men
at det fortsatt ikke finnes en samlet ettårig plan for Veterinærinstituttet
som kan brukes til overordnet virksomhetsstyring. Landbruks- og
matdepartementet viser til tildelingsbrevet for 2008 hvor Veterinærinstituttet
blir bedt om å få dette på plass. Det vises også til at dette var
tema på styringsmøte våren 2008, og at Veterinærinstituttet nå er
i prosess vedrørende utvikling av flerårig plan med lengre perspektiv
enn to år.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Landbruks-
og matdepartementet ikke har reagert på at pålagte og prioriterte
oppgaver i Reindriftsforvaltningen og Bioforsk ikke er gjennomført
innenfor de fastsatte tidsfrister.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet også
finner forholdene utilfredsstillende. Riksrevisjonen forutsetter
at departementet følger opp forholdene gjennom styringsdialogen
med virksomhetene og iverksetter nødvendige tiltak.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det
er foretatt anskaffelser i Bioforsk i strid med regelverket for
offentlige anskaffelser, blant annet ved at ingen av de kontrollerte
anskaffelsene var kunngjort, at det ikke finnes protokoller, og at
det er svært få kontrakter med leverandørene. Riksrevisjonen har
merket seg at departementet gjennom reviderte interne retningslinjer
vil klargjøre ansvaret for å følge regelverket.
Riksrevisjonen er kritisk til at Bioforsk ikke
har foretatt sikkerhets- og sårbarhetsanalyser på ikt-området og
at det heller ikke er utarbeidet kontinuitets- og beredskapsplaner
på området. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp
de tiltak som er iverksatt på området.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Bioforsk ikke har
foretatt alle de avstemminger de er pålagt i henhold til bestemmelser
om økonomistyring i staten. Slike avstemninger skal blant annet
sikre at rapportering av innberetningspliktige ytelser til skattemyndighetene
er korrekt. Riksrevisjonen merker seg de tiltak som er iverksatt
og vil følge opp dette i den årlige revisjonen.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil
vurdere organiseringen av ikt-tjenestene i Bioforsk.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten
merknader og ett revisjonsbrev med merknader til Bioforsk. Riksrevisjonen
har kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i
ett statsforetak, ett heleid aksjeselskap og tre deleide aksjeselskaper.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
gjennomgang av virksomhetsstyring i forhold til Reindriftsforvaltningen
og Bioforsk. Komiteen ser alvorlig på at Landbruks-
og matdepartementet ikke har reagert på at pålagte og prioriterte
oppgaver i Reindriftsforvaltningen og Bioforsk ikke er gjennomført
innen de fastsatte tidsfrister. Komiteen forutsetter
at forholdene følges nøye opp i styringsdialogen med virksomhetene
og at det iverksettes nødvendige tiltak for å forbedre virksomhetsstyringen.
Komiteen deler Riksrevisjonens
kritikk av at det er foretatt anskaffelser i Bioforsk i strid med regelverk
for offentlige anskaffelser. Komiteen merker seg
at departementet gjennom reviderte interne retningslinjer vil klargjøre ansvaret
for å følge regelverket, og forventer at regelverket for offentlige
anskaffelser følges.
Komiteen mener det er alvorlig
at Bioforsk ikke har foretatt avstemninger de er pålagt i henhold
til bestemmelser om økonomistyring i staten og merker seg at Riksrevisjonen
vil følge dette opp.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
kritikk av IKT-tjenesten i Bioforsk og forventer at departementet
vurderer en mer hensiktsmessig organisering og oppfølging.
Komiteen viser til at tidligere
rapporterte forhold vedrørende Mattilsynets kontrollrutiner ikke
er fulgt opp. Komiteen forventer at departementet
hurtig følger opp disse forholdene.