Stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Svein Flåtten,
Linda C. Hofstad Helleland og Torbjørn Hansen fremsatte 13. januar
2009 følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren
2009 legge frem en bred vurdering av tiltak som kan bidra til at
flere ansatte blir medeiere i egen bedrift – og da særlig se på
pågående prosesser i EU og erfaringer fra de landene som har gunstig regelverk
for ansatte som vil kjøpe aksjer i egen bedrift.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag hvor
den skattefrie rabatten ved ansattes kjøp av aksjer i egen bedrift
trappes opp. Samtidig bes det om en vurdering av å flytte beskatningspunktet
for fordelen ved kjøp av rabatterte aksjer fra kjøpstidspunktet
til salgstidspunktet."
Forslagsstillerne viser til at det er praktiske, økonomiske
og normative argumenter som taler for at ansatte bør være mer til
stede på eiersiden i norske bedrifter. Oslo Børs har sørget for
at administrasjon av ordninger for ansatteierskap blir enklere,
fordi de ser verdien av slike programmer for norske bedrifter. Dette
vil styrkes betydelig om regelverk og skatteregler bedre legger til
rette for å involvere ansatte mer i eierskapet i norske bedrifter.
Forslagsstillerne vil understreke at den globale finanskrisen
tvinger oss til å utforme nasjonal politikk for å stimulere aktivitet
og skape optimisme i norske børsnoterte selskaper. Signalene fra
bedriftene på Oslo Børs viser at det er interesse for å styrke aksjesparing
for ansatte, og tro på at dette gir positive gevinster for bedriftene. Derfor
vil en videreutvikling av de skattemessige insentivene være et eksempel
på nasjonal politikk som kan være med å styrke norsk økonomi.
Eierformer der de ansattes rolle styrkes, oppfattes
å ha gode konsekvenser for både arbeidsmiljø og bedriftens konkurranseevne
– noe som også styrker norsk økonomi. Derfor bør de statlige hindrene
mot etablering av denne typen eierform begrenses. At Norge med sine
svake insentiver for å styrke ansattes medeierskap i egen arbeidsplass
skiller seg ut internasjonalt, taler særlig for behovet av å se
nærmere på hvordan dette kan forbedres.
Forslagsstillerne anmoder derfor Regjeringen om
å presentere en grundig utredning av hvordan Norge bedre kan tilrettelegge
for ansattes medeierskap i egen bedrift. Forslagsstillerne ønsker på
dette tidspunkt å be Regjeringen om snarest å øke beløpsgrensen
for skattefritak på kjøp av rabatterte aksjer i egen bedrift, og
viser til at Høyre i sitt alternative budsjett for 2009 øker denne grensen
til 8 000 kroner. I lys av erfaringer fra bl.a. Danmark ber forslagsstillerne
også om en vurdering av å flytte beskatningstidspunkt fra kjøp til
salg, og at beskatningen føres som skatt på kapital, ikke inntekt.
Det vises til Dokument nr. 8:27 (2008–2009)
for nærmere redegjørelse og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Unn Therese O. Sørensen og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 6. februar 2009 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, går imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er opptatt av maktspredning
og selveierdemokrati og mener at det å legge til rette for at flere
ansatte kan bli medeiere i bedrifter, er viktig i en slik sammenheng.
Slikt medeierskap stimuleres svært lite i Norge i dag og er atskillig
mer vanlig og benyttet internasjonalt.
Disse medlemmer viser til at
i den nedgangstid vi nå står foran, er det viktig å se på alle politiske
tiltak som kan stimulere til aktivitet og optimisme i norske bedrifter.
Utvidet eierskap for ansatte kan nettopp skape slik aktivitet, nytt pågangsmot
og optimisme i en tid hvor bedriftene og samfunnet trenger det som
mest.
Det vil i tillegg styrke arbeidstakernes rolle,
desentralisere makt og gi de ansatte mer individuell frihet med
hensyn til sin egen arbeidsplass. Norsk privat eierskap står svakt
sammenlignet med andre land, og medeierskap for ansatte kan bidra til
å bedre dette, samt bedre balansen mellom offentlig og privat eierskap. Disse
medlemmer viser til at norsk næringsliv og dets konkurranseevne
i fremtiden vil være mer og mer avhengig av de ressursene som ligger
i høykompetente og innovative medarbeidere. Medeierskap for ansatte
vil derfor være en styrking av bedrifters primære ressurser, og
vil skape insentiver til økt lønnsomhet og forbedret konkurranseevne.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren
2009 legge frem en bred vurdering av tiltak som kan bidra til at
flere ansatte blir medeiere i egen bedrift – og da særlig se på
pågående prosesser i EU og erfaringer fra de landene som har gunstig regelverk
for ansatte som vil kjøpe aksjer i egen bedrift.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag hvor
den skattefrie rabatten ved ansattes kjøp av aksjer i egen bedrift
trappes opp. Samtidig bes det om en vurdering av å flytte beskatningspunktet
for fordelen ved kjøp av rabatterte aksjer fra kjøpstidspunktet
til salgstidspunktet."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren
2009 legge frem en bred vurdering av tiltak som kan bidra til at
flere ansatte blir medeiere i egen bedrift – og da særlig se på
pågående prosesser i EU og erfaringer fra de landene som har gunstig regelverk
for ansatte som vil kjøpe aksjer i egen bedrift.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag hvor
den skattefrie rabatten ved ansattes kjøp av aksjer i egen bedrift
trappes opp. Samtidig bes det om en vurdering av å flytte beskatningspunktet
for fordelen ved kjøp av rabatterte aksjer fra kjøpstidspunktet
til salgstidspunktet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:27 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Svein Flåtten, Linda
C. Hofstad Helleland og Torbjørn Hansen om å legge til rette for at
flere ansatte kan bli medeiere i egen bedrift – bifalles ikke.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Jan Tore Sanner, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Torbjørn
Hansen om at Regjeringen i løpet våren 2009 legger frem en bred
vurdering av tiltak som kan bidra til at flere ansatte kan bli medeiere
i egen bedrift. Representantene ber også Regjeringen legge frem
forslag om å trappe opp den skattefrie rabatten ved kjøp av aksjer
i egen bedrift, samt en vurdering av å flytte beskatningstidspunktet
for fordelen ved kjøp av rabatterte aksjer fra kjøpstidspunktet
til salgstidspunktet.
Jeg er positiv til at ansatte får økt innflytelse
og ansvar for egen bedrift. Arbeidsmiljøloven gir arbeidstakerne
betydelige rettigheter på dette området. I tillegg kan eiere og
ansatte lokalt avtale ytterligere maktdeling. Salg av aksjer til underkurs
for ansatte er bare en av flere tenkbare metoder for å oppnå dette.
Vi har beholdt en viss stimulans til denne metoden
ved at den enkelte ansatte kan få en skatterabatt på inntil 1 500
kroner ved kjøp av aksjer i egen bedrift. Å øke denne skatterabatten
har imidlertid en del uheldige sider.
Det er et viktig prinsipp for å fremme effektivitet og
rettferdighet i skattesystemet at all godtgjøring fra arbeidsgiver
skattelegges likt, enten den kommer i form av lønn eller andre goder. Fordelen
ved kjøp av aksjer i egen bedrift til underkurs er i utgangspunktet
skattepliktig på samme måte som lønn. Skatteloven har imidlertid
allerede et unntak fra dette utgangspunktet, ved at den enkelte
ansatte kan få en skattefri rabatt på inntil 1 500 kroner ved kjøp
av aksjer i egen bedrift. Den skattepliktige fordelen beregnes til
differansen mellom antatt salgsverdi fratrukket 20 pst. og det den
ansatte har betalt for aksjen.
Dersom den ansatte får kjøpe aksjer i egen bedrift
til underkurs, representerer dette en økonomisk fordel som i prinsippet
kan likestilles med kontant lønnsutbetaling. Det vil virke svært vilkårlig
om aksjer til ansatte skulle gis lempeligere skattemessig behandling
enn kontant lønn, bl.a. fordi det kun er ansatte i visse aksjeselskaper
som kan nyte godt av fordelen. Videre bidrar en slik ordning til
å uthule skattegrunnlaget og oppfordrer til administrativt kompliserte avlønningssystemer.
Skattereglene på dette området bør ikke uthules ytterligere. Brede
skattegrunnlag er avgjørende for at man skal kunne holde de formelle
skattesatsene lave, og sikre skattesystemets evne til å spre risiko
over konjunktursyklene.
Ordninger som stimulerer bedriftene til å knytte en
større del av avlønningen til utviklingen av aksjeverdien i selskapet,
bidrar også til å øke den ansattes økonomiske risiko knyttet til
arbeidsforholdet. I dagens situasjon er det allerede mange ansatte
som opplever at usikkerheten knyttet til selve lønnsinntekten øker.
Da er det lite gunstig for arbeidstaker at arbeidsgiver skyver enda
mer av risikoen over på dem, ved å gjøre en større del av inntekten
og formuen avhengig av markedsverdien av selskapet.
En bør derfor ikke innføre regler som stimulerer ytterligere
til at aksjer blir benyttet til avlønning hovedsakelig fordi det
gir betydelig lavere (eller utsatt) skatt i forhold til kontant
lønn.
Representantene viser i sitt forslag til at
flere bedrifter med gjeldende regler har funnet det lønnsomt å etablere
ordninger for ansattes kjøp av aksjer i egen bedrift. Når bedriftene
med dagens regler finner det lønnsomt å trekke inn de ansatte på
eiersiden, er det rimelig å anta at de vil gjøre det også uten ytterligere
skattestimulanser.
På denne bakgrunn ønsker jeg ikke å arbeide videre
med det foreliggende forslaget.
Oslo, i finanskomiteen, den 24. mars 2009
Reidar Sandal |
Rolf Terje Klungland |
leder |
ordfører |