Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette en statlig finansieringsordning
for etablering og drift av hospice i Norge."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at det første hospicet i nyere tid ble etablert i London i 1967,
og til at Danmark har kommet langt i bruk av hospice. Siden 2001
har hospice-opphold i Danmark vært finansiert av det offentlige
og underlagt ordningen med fritt sykehusvalg.
Det framholdes at et hospice har som oppgave
å sørge for at døende mennesker gis en verdig og trygg avskjed med
livet i rolige omgivelser med omsorgsfull og god lindrende behandling
og pleie. Det vises i denne forbindelse til Redeco Stiftelsens beskrivelse
av omsorgsfilosofien som ligger i begrepet hospice.
Forslagsstillerne er opptatt av at denne delen
av helse- og omsorgstjenesten forbedres og prioriteres langt sterkere
i det offentlige helse- og omsorgstilbudet i Norge. Det vises til
at det eksisterer hospice og lignende tilbud blant annet ved Lovisenberg
og Bergen Røde Kors Sykehjem, men omfanget av hospice er, slik forslagsstillerne
ser det, altfor lite.
Forslagsstillerne er kjent med at det finnes
private stiftelser som ønsker å opprette hospice, blant annet Recedo
Stiftelsen, og de mener Regjeringen bør legge til rette for at slike
initiativtakere blir gitt de nødvendige rammene for å etablere en
tjeneste som befolkningen har stor bruk for, og som samtidig vil
være samfunnsøkonomisk lønnsom.
Forslagsstillerne mener det bør opprettes en
finansieringsordning som sikrer etablering av hospice, og viser
i denne sammenheng til komitémerknad om dette fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2008–2009).
Forslagsstillerne er opptatt av frivillighetens
engasjement og mener det må igangsettes et prøveprosjekt der staten
går inn med direkte tilskudd.
Det understrekes at hospice skal være godt faglig forankret
hva gjelder personale, kompetanse og øvrige rammevilkår, og at det
må sørges for at dette er ivaretatt på en adekvat måte i Regjeringens
arbeid med etablering av hospice.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Dag Ole Teigen
og Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun
og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, er positiv til å få på
plass et bedre tilbud for palliativ behandling i Norge og støtter
derfor intensjonen bak forslaget. Det er viktig at behovet for lindrende
behandling synliggjøres, og tilbudet generelt må forbedres. Komiteen ønsker
selvsagt at døende mennesker skal gis en verdig og trygg avskjed med
livet, i rolige omgivelser med omsorgsfull og god lindrende behandling
og pleie. Verdighet ved livets slutt er like viktig som behandling
i helsevesenet ellers.
Komiteen viser til at det er
få fagfolk med kompetanse på palliativ behandling i Norge. Komiteen vil
peke på at det her må være likeverdige tilbud, og det vil ta tid
å bygge opp tilstrekkelig mange palliative enheter rundt om i landet. Komiteen viser
til høringen, der Legeforeningen pekte på at det er for mange som
dør på akuttavdeling ved sykehusene, og som kunne fått bedre pleie
og omsorg ved andre enheter, sykehjem eller hjemme.
Det er viktig med ambulante team som kan gi veiledning
til mindre kommuner og også dra direkte til syke som ønsker å dø
i eget hjem.
Erfaring fra andre land med hospice viser at
varierte tilbud er svært viktig. Det må være et godt og tilstrekkelig
tilbud i hjemmet, på sykehjem, sykehus og regionale hospiceløsninger
finansiert gjennom helseforetakene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser ellers til at både personal- og ikke minst medikamentkostnader ved
palliative enheter er mye høyere enn i en vanlig sykehjemsavdeling.
Kostnadene for opphold ved palliative enheter i sykehjem er omtrent
det halve av kostnader ved sykehusopphold. Siden det ikke finnes
noe finansieringssystem for palliative enheter i sykehjem, så bør dette
på plass.
Flertallet fremmer på dette grunnlag
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir etablert en finansieringsordning som ivaretar kostnadene ved
palliative enheter i sykehjem."
Forslagsstillerne ønsker en statlig
finansieringsordning for hospice, men komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener dette ikke
i tilstrekkelig grad vil ivareta hele behandlingsforløpet for palliativ
behandling all den tid så mye av behandlingen vil måtte skje ved
ambulante team, sykehjem og lignende.
Komiteen støtter forslagets
intensjon om bedre palliativ behandling og omsorg ved livets slutt. Komiteen mener
et slikt tilbud må være godt integrert i hele helsetjenesten slik
at mennesker med behov for lindrende og/eller palliativ behandling
kan få et godt tilrettelagt tilbud så nær sitt bosted som mulig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vet at det skjer
mye god omsorg ved de institusjonene som kaller seg hospice i Norge, men
vil vise til Den norske legeforenings høringsuttalelse. Denne høringsuttalelsen
advarer mot en økt satsing på flere slike institusjoner for et bedre
tilbud til denne pasientgruppen. I dag skjer 40 prosent av alle
dødsfall i sykehjem og 40 prosent i sykehus; de fleste på travle
akuttavdelinger. For kreftpasienter er tallene henholdsvis 35 prosent
og 51 prosent. Selv ved en betydelig økning av antall "hospice-plasser"
vil det altså bare være noen ganske få som kan benytte seg av et
slikt tilbud. Disse medlemmer må derfor si seg enig
med Legeforeningen som er kritisk til forslagsstillernes påstand
om at flere hospice vil sørge for en bedre ressursutnyttelse i denne
sektoren. Legeforeningen mener tvert imot at satsingen på såkalte
palliative team både innad i sykehuset, til pasientens hjem og ut til
sykehjemmene, vil være en mye mer kostnadseffektiv løsning. Den
viser til at det i Danmark dessverre har vist seg at den omfattende
satsingen på hospice-utbygging har svekket det øvrige palliative
tilbudet, slik at dette nå ligger etter sammenliknet med forholdene
i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til Legeforeningens høringsuttalelse
som påpeker at palliativ medisin omfatter mye mer enn å legge til
rette for en verdig død. Lindrende behandling starter mye tidligere
i forløpet og inkluderer avansert og spesialisert smerte- og symptomlindring.
Tilbudet må være forankret i god kompetanse hos alle personalgrupper.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er i likhet med
Legeforeningen bekymret for enkeltstående initiativ som etableres
på utsiden av offentlige helseplaner og dermed ikke inngår som en
naturlig, integrert del av kommunenes samlede helse- og omsorgstilbud. Disse
medlemmer er også enig med Legeforeningen når den påpeker
hvor viktig det er å støtte opp under den linjen som så langt er vedtatt
og fulgt i Norge, dvs. opprettelse av egnede plasser og enheter
i sykehjem for pasienter som hører hjemme i kommunehelsetjenesten.
De fleste palliative pasienter er gamle og ønsker å være i sitt
nærmiljø. Ved å satse på frittstående hospice vil man stå i fare
for å etablere et eksklusivt tilbud for de få, og dette vil kunne
gå på bekostning av det øvrige helse- og omsorgstilbudet til denne
pasientgruppen. En slik satsing har ikke støtte i det samlede palliative
fagmiljøet i Norge. Tvert imot står et samlet fagmiljø bak de organisatoriske
anbefalingene i det nasjonale handlingsprogrammet for palliasjon. Disse
medlemmer er i likhet med Legeforeningen enig i at man bør
følge anbefalingene fra fagmiljøene som sier at den videre utviklingen
på dette fagfeltet må skje i henhold til den anbefalte organisasjonsplanen,
med palliative tilbud integrert i sykehus og kommunehelsetjeneste.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Samarbeidsregjeringen
etablerte tilskuddsordninger for etablering av tilbud om lindrende
behandling i kommunene og innførte ISF-finansiering av slike tilbud
utenfor sykehus. Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne
i at det bør etableres flere hospice som et helhetlig tilbud til
alvorlig syke og døende. Slik disse medlemmer ser
det, bør etablering av slike tilbud prioriteres innenfor tilskuddsordningen
for samhandlingstiltak over statsbudsjettets kapitel 732 post 70.
Regjeringen bes legge frem forslag om å styrke denne tilskuddsposten
i forbindelse med statsbudsjettet for 2010.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, foreslår at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til gode erfaringer med hospice drevet av frivillige organisasjoner
i utlandet. Disse medlemmer vil vise til komiteens fagreise
og besøket ved hospice i Danmark hvor de tilbyr et verdig omsorgstilbud
og palliativ pleie til mennesker i livets siste fase. Der har de også
en ambulant virksomhet for å tilby palliativ pleie i hjemmet. Etter
hva disse medlemmer kjenner til, er det problemer
med finansieringen og samhandlingen med det offentlige helsevesenet
som nå hindrer at det etableres hospice som et tilbud til pasienter
i Norge.
Disse medlemmer ser det som viktig
at palliativ pleie kan være tilgjengelig der det er best for pasienten.
For å imøtekomme behovet bør det utvikles forskjellige alternativ,
og pasienter som ikke må oppholde seg på sykehus, bør få mulighet
til å motta palliativ pleie og omsorg ved et hospice, på en palliativ
sykehjemsenhet eller i eget hjem. Ofte kan dette skje vekselvis
på flere steder etter som pasientens tilstand og behov for behandling
og pleie endrer seg.
Disse medlemmer reagerer på merknad
fra regjeringspartiene hvor det sies at: "Ved å satse på frittstående
hospice vil man stå i fare for å etablere et ekslusivt tilbud for
de få …". Dette er en holdning som står i sterk kontrast til helse-
og omsorgsministerens utsagn den 14. oktober 2008, da han uttalte
følgende: "Jeg er veldig åpen for å diskutere en videreutvikling
av en politikk som sikrer oss flere hospiceplasser." Det kan synes
som om flertallet, i likhet med Legeforeningen, ikke er i stand
til å se at hospice vil være et bidrag til mangfold. Slik disse
medlemmer ser det, vil hospice være et supplement, og ikke
i stedet for eller i konkurranse med de eksisterende palliative
avdelingene ved sykehjem. For mange vil ikke en avdeling i tilknytning
til et sykehjem være et godt eller naturlig alternativ. Spesielt
yngre mennesker med barn vil ha særskilte behov og utfordringer
ved livets slutt. Et hospice vil, slik disse medlemmer ser det,
også være en viktig og selvfølgelig del i en sorgfase etter dødsfallet.
Disse medlemmer ser at dagens
finansiering ikke i tilstrekkelig grad ivaretar hele behandlingsforløpet
for palliativ behandling all den tid så mye av behandlingen vil
måtte skje ved ambulante team, sykehjem og lignende. Disse
medlemmer mener derfor at en helhetlig statlig finansiering
for palliativ pleie hvor pengene følger pasienten, må på plass for
at tilbudet skal utvikles og kunne benyttes til beste for pasientene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
igangsettes prøveprosjekt med hospice der staten går inn med direkte
tilskudd til drift."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for en egen statlig
finansiering for palliativ pleie der pengene følger pasienten."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
igangsettes prøveprosjekt med hospice der staten går inn med direkte
tilskudd til drift.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for en egen statlig
finansiering for palliativ pleie der pengene følger pasienten.
Komiteens tilråding til I fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens tilråding til II fremmes av Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir etablert en finansieringsordning som ivaretar kostnadene ved
palliative enheter i sykehjem.
II
Dokument nr. 8:37 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Vigdis Giltun, Jan-Henrik
Fredriksen, Karin Kjønaas Kjos og Ib Thomsen om etablering av hospice
– vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 7. mai 2009
Harald T. Nesvik |
Gunvald Ludvigsen |
leder |
ordfører |