Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiets grupper går imot at et mindretall
kan anmode regjeringen om å gi redegjørelse om et bestemt emne i
et stortingsmøte.
Fremskrittspartiets gruppe går
inn for å gi et mindretall på 1/3 rett til å kreve en redegjørelse
av en statsråd, innen for eksempel 10 dager.
Høyres gruppe går
inn for å gi et mindretall på minst 2/5 rett til å innkalle en statsråd
for å redegjøre for Stortinget på kort varsel. Mindretallet bør
også ha rett til å kreve debatt om redegjørelsen.
Kristelig Folkepartis gruppe går
inn for at et mindretall på 1/3 kan be om redegjørelse fra regjeringen.
Gruppen går imot å gi et mindretall rett til å bestemme at en redegjørelse
skal debatteres i Stortinget.
Generelt uttaler Venstres
gruppe at kravet til mindretall bør være 1/3 av representantene
og minst to grupper, både for Stortinget og komiteene. Venstres
gruppe går inn for at et mindretall kan be om redegjørelse
fra regjeringen, og at et regjeringsmedlem kan oppfylle et slikt krav
ved å erklære i stortingsmøte at det ikke vil bli gitt redegjørelse.
Videre går Venstres gruppe inn for at et mindretall
kan bestemme at redegjørelsen skal debatteres i Stortinget eller sendes
komité. Endelig anbefaler Venstres gruppe at et mindretall
kan stille en "hasteinterpellasjon" som skal besvares innen kort
tid, jf. "hasteforespørgsel" i Danmark.
Presidentskapets flertall,
Thorbjørn Jagland, Berit Brørby og Olav Gunnar Ballo, går
imot å ta inn i FO en bestemmelse som gir et mindretall rett til
å anmode regjeringen om å gi en redegjørelse i et stortingsmøte.
Presidentskapets medlemmer
Carl I. Hagen, Inge Lønning og Ola T. Lånke foreslår at
et mindretall i Stortinget får rett til å anmode regjeringen ved
et av dens medlemmer om å gi en redegjørelse om et bestemt emne
i et stortingsmøte. Når det gjelder spørsmålet om hvor stort mindretall
som bør gis rett til dette, er de mest aktuelle alternativene 1/3
eller 2/5 (40 prosent), eventuelt at det i tillegg kreves at minst to
grupper inngår i mindretallet. Disse medlemmer fremmer
forslag om at størrelsen på mindretallet i Stortinget som kan be
om en redegjørelse, blir fastsatt til to femtedeler av representantene. Disse
medlemmer finner ikke grunn til å ta med et vilkår om at
mindretallet må omfatte minst to grupper.
Anmodningen må fremmes skriftlig og kan enten
fremsettes av representanter som opptrer på vegne av sine respektive
stortingsgrupper, eller av representanter som opptrer alene. Under
henvisning til at en plikt for regjeringen som kan håndheves ved
riksrettsansvar, bare kan utløses ved et flertallsvedtak av Stortinget,
jf. vedlagte notat, foreslås at et regjeringsmedlem kan oppfylle
et mindretalls anmodning om å gi en redegjørelse, ved å erklære
i stortingsmøte at det ikke vil bli gitt slik redegjørelse, og i
så fall slutter forhandlingene med denne erklæringen. Dette tilsvarer
bestemmelsen om interpellasjoner i § 50 fjerde ledd.
Det bør settes en forholdsvis kort frist for
behandlingen av anmodningen i stortingsmøte. Disse medlemmer foreslår
at fristen blir satt til "så vidt mulig innen en uke etter at anmodningen
ble fremsatt". Ordene "så vidt mulig" er tatt med for at det skal
kunne tas hensyn til spesielle forhold som for eksempel en uke uten
møter i Stortinget, eller at regjeringsmedlemmet har sykdomsforfall.
Nåværende bestemmelse i FO § 34 a gir forsamlingen
valget mellom følgende muligheter for videre behandling av en redegjørelse
som er gitt: a) en debatt umiddelbart etter redegjørelsen, b) en
debatt i et senere møte, c) redegjørelsen sendes til en komité,
eller d) redegjørelsen vedlegges protokollen. Nå er det flertallet
i Stortinget som velger mellom disse behandlingsmåtene. Holdes det
en debatt umiddelbart etter redegjørelsen, avgjør forsamlingen ved avslutningen
av denne om redegjørelsen skal vedlegges protokollen eller behandles
videre etter alternativ b eller c. Under en debatt som holdes umiddelbart
etter redegjørelsen, kan det ikke fremsettes forslag. Under en debatt
som holdes i et senere møte, kan det fremsettes forslag, og i henhold
til § 30 tredje ledd skal slike forslag behandles i samsvar med
reglene i § 28 tredje ledd.
Som en naturlig følge av at et mindretall får
rett til å anmode om en redegjørelse, foreslår disse medlemmer at
et mindretall på to femtedeler også får rett til å kreve at en redegjørelse
debatteres i et senere møte. Det foreslås at denne retten kan gjøres
gjeldende enten straks redegjørelsen er holdt, med den følge at
det ikke blir en debatt straks etter redegjørelsen, eller ved avslutningen
av en debatt som holdes straks etter redegjørelsen. Dette foreslås
å skulle gjelde for alle redegjørelser som holdes etter § 34 a,
altså også for redegjørelser som ikke er initiert av et mindretall.
For alle redegjørelser foreslås også bestemt at en debatt i et senere
møte så vidt mulig skal holdes innen en uke etter at redegjørelsen
ble holdt. For å sikre at mindretallets interesser blir ivaretatt
under en slik debatt, foreslås fastsatt i FO at debatten ikke kan
begrenses mer enn at taletiden for hver taler settes til fem minutter
i første innlegg og tre minutter i annet innlegg. Det foreslås ingen
innholdsmessig endring av bestemmelsen om debatt som holdes umiddelbart
etter redegjørelsen.
Under henvisning til ovenstående fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"§ 34 a skal lyde:
Med samtykke av Stortingets presidentskap kan et
medlem av regjeringen gi en muntlig redegjørelse i et stortingsmøte.
Så vidt mulig skal redegjørelsen føres opp på dagsordenen.
Når stortingsrepresentanter eller stortingsgrupper
som til sammen utgjør minst to femtedeler av representantene, skriftlig
anmoder om at et av regjeringens medlemmer gir en muntlig redegjørelse
om et bestemt emne i et stortingsmøte, skal et regjeringsmedlem
– så vidt mulig innen en uke etter at anmodningen ble fremsatt –
gi en slik redegjørelse eller erklære i møtet at det ikke vil bli
gitt en redegjørelse. I sistnevnte tilfelle slutter forhandlingene
med erklæringen.
Når det er gitt en redegjørelse etter første
eller annet ledd, besluttes straks om redegjørelsen skal a) umiddelbart
følges av en debatt, b) føres opp til behandling i et senere møte,
så vidt mulig innen en uke deretter, c) sendes til en komité, eller
d) vedlegges protokollen. I en debatt som følger umiddelbart etter
redegjørelsen, kan en taler fra hver partigruppe – og vedkommende regjeringsmedlem
– få ordet en gang i inntil fem minutter. Under en slik debatt kan
det ikke fremsettes forslag. Ved avslutningen av en slik debatt avgjør
forsamlingen om redegjørelsen skal vedlegges protokollen eller behandles
videre etter alternativ b eller c ovenfor. Redegjørelsen skal behandles
etter alternativ b dersom minst to femtedeler av forsamlingen stemmer
for dette, enten straks redegjørelsen er holdt eller ved avslutningen
av en debatt som følger umiddelbart etter redegjørelsen. En debatt
i et senere møte kan ikke begrenses mer enn at taletiden for hver taler
settes til fem minutter i første innlegg og tre minutter i annet
innlegg."