Regjeringen forutsetter at statens selskaper
tar samfunnsansvar.
Regjeringen har i St.meld. nr. 13 (2006–2007)
Et aktivt og langsiktig eierskap trukket opp ni hensyn som gjelder
for samtlige selskaper hvor staten har eierandeler. Disse hensyn
er forhold hvor Regjeringen har klare forventninger til selskapene.
Dette gjelder også NSB.
For NSBs vedkommende innebærer det blant annet
at konsernet har en god dialog med de ansatte i forbindelse med
omstillinger, medvirker til at man får en fakta- og forskningsbasert
jernbanedrift, er en del av løsningen på klima- og miljøutfordringene,
har et klart fokus på sykefravær, at de etiske retningslinjer integreres
i bedriftskulturen, at personalpolitikken gjør at alle grupper arbeidstakere
kan finne en plass i bedriften og at samfunnssikkerhet ivaretas
på en forsvarlig måte.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, er tilfreds med måten NSB-konsernet har ivareteke
sitt ansvar i omstillingsprosessar på, og legg til grunn at selskapet
har eit godt samarbeid med dei tilsette sine organisasjonar framover.
Fleirtalet meiner det er viktig
for NSB sitt truverde at verksemda vert utøva på ein mest mogleg
miljø- og ressursvenleg og energieffektiv måte. Dette er viktig
i utviklinga av bygg og eigedommar og også rullande materiell. Fleirtalet har
merka seg at NSB gjennom eit eige prosjekt har oppnådd innsparingar
i energibruken frå 2005 til 2008 på 62,3 GWh justert for auka produksjonsvolum.
Fleirtalet meiner det er viktig
at NSB bidreg til ei forskingsbasert utvikling av norsk kollektivtrafikk,
og vil spesielt trekke fram utvikling av klimavenleg teknologi for
dieseldrivne tog og bussar som ei viktig utfordring i åra som kjem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til svar fra statsråden
på spørsmål nr. 12 fra komiteen, og har merket seg at NSB ikke har utarbeidet
tall for indirekte energiforbruk eller indirekte CO2-utslipp knyttet
til togproduksjon.
Disse medlemmer mener at det
må utarbeides statistikk for både direkte og indirekte energiforbruk
og direkte og indirekte CO2-utslipp for å gi et korrekt bilde av
jernbanens energiforbruk og utslipp av klimagasser.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide statistikk for
både direkte og indirekte energiforbruk, samt direkte og indirekte
CO2-utslipp, for å gi et korrekt bilde av jernbanens energiforbruk
og utslipp av klimagasser."
Komiteen meiner at
det er viktig at NSB på ein smidig måte bidreg med trafikkdata som
er nødvendig til utarbeiding av offisiell statistikk og for veg-
og jernbanestyresmaktene si planlegging av infrastrukturtiltak