5.1 Samandrag

Regjeringen forutsetter at statens selskaper tar samfunnsansvar.

Regjeringen har i St.meld. nr. 13 (2006–2007) Et aktivt og langsiktig eierskap trukket opp ni hensyn som gjelder for samtlige selskaper hvor staten har eierandeler. Disse hensyn er forhold hvor Regjeringen har klare forventninger til selskapene. Dette gjelder også NSB.

For NSBs vedkommende innebærer det blant annet at konsernet har en god dialog med de ansatte i forbindelse med omstillinger, medvirker til at man får en fakta- og forskningsbasert jernbanedrift, er en del av løsningen på klima- og miljøutfordringene, har et klart fokus på sykefravær, at de etiske retningslinjer integreres i bedriftskulturen, at personalpolitikken gjør at alle grupper arbeidstakere kan finne en plass i bedriften og at samfunnssikkerhet ivaretas på en forsvarlig måte.

5.2 Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, er tilfreds med måten NSB-konsernet har ivareteke sitt ansvar i omstillingsprosessar på, og legg til grunn at selskapet har eit godt samarbeid med dei tilsette sine organisasjonar framover.

Fleirtalet meiner det er viktig for NSB sitt truverde at verksemda vert utøva på ein mest mogleg miljø- og ressursvenleg og energieffektiv måte. Dette er viktig i utviklinga av bygg og eigedommar og også rullande materiell. Fleirtalet har merka seg at NSB gjennom eit eige prosjekt har oppnådd innsparingar i energibruken frå 2005 til 2008 på 62,3 GWh justert for auka produksjonsvolum.

Fleirtalet meiner det er viktig at NSB bidreg til ei forskingsbasert utvikling av norsk kollektivtrafikk, og vil spesielt trekke fram utvikling av klimavenleg teknologi for dieseldrivne tog og bussar som ei viktig utfordring i åra som kjem.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til svar fra statsråden på spørsmål nr. 12 fra komiteen, og har merket seg at NSB ikke har utarbeidet tall for indirekte energiforbruk eller indirekte CO2-utslipp knyttet til togproduksjon.

Disse medlemmer mener at det må utarbeides statistikk for både direkte og indirekte energiforbruk og direkte og indirekte CO2-utslipp for å gi et korrekt bilde av jernbanens energiforbruk og utslipp av klimagasser.

Disse medlemmer foreslår:

"Stortinget ber Regjeringen utarbeide statistikk for både direkte og indirekte energiforbruk, samt direkte og indirekte CO2-utslipp, for å gi et korrekt bilde av jernbanens energiforbruk og utslipp av klimagasser."

Komiteen meiner at det er viktig at NSB på ein smidig måte bidreg med trafikkdata som er nødvendig til utarbeiding av offisiell statistikk og for veg- og jernbanestyresmaktene si planlegging av infrastrukturtiltak