Transportpolitikken skal bidra til å begrense
klimagassutslipp, redusere miljøskadelige virkninger av transport,
samt bidra til å oppfylle nasjonale mål og Norges internasjonale
forpliktelser på miljøområdet
Regjeringen vil oppnå dette gjennom å:
Trappe opp innsatsen
innenfor jernbanesektoren betydelig, noe som vil legge til rette
for å redusere personbilbruk og øke andelen gods på bane. Regjeringen
vil be Jernbaneverket arbeide videre med å vurdere mulige konsepter
for høyhastighetsbaner. I denne planperioden prioriteres et kapasitetssterkt
jernbanenett i InterCity-området.
Doble midlene til belønningsordningen for
bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i løpet av første fireårsperiode.
Midlene reserveres byområder som inngår avtaler med staten om bruk
av virkemidler som gir redusert biltrafikk.
Bidra til en mer miljøvennlig byutvikling
ved å øke fokuset på arealplanlegging i forbindelse med belønningsordningen
og bypakkeprosessene.
Sette i gang et lovarbeid som gir adgang
til å innføre et finansieringstilskudd på omsetning av drivstoff
i et utvidet omfang.
Stimulere til raskere innfasing av kjøretøy
med lave eller ingen utslipp gjennom avgiftssystemet, forskning,
støtteordninger og tilrettelegging.
Sikre at CO2-avgiften på drivstoff minst
tilsvarer prisen på internasjonale utslippskvoter.
Fortsette arbeidet med å inkludere norsk
luftfart i EUs kvotesystem.
Arbeide for at internasjonal skipsfart
og luftfart inkluderes i framtidige klimaavtaler.
Stimulere til økt sjøtransport ved å tilrettelegge
for mer effektiv havnedrift gjennom ny havnelovgiving, bedre sjøverts
og landverts forbindelser til havner og lettelser i gebyrer og avgifter
for sjøtransporten.
Følge opp de nasjonale målene og handlingsplanen
for støy med økt innsats på kilderettede tiltak og tiltak for de
mest støyutsatte.
Fortsette innsatsen mot lokal luftforurensning
gjennom vedlikeholdstiltak, avgiftspolitikk og tekniske krav til
kjøretøy og drivstoff.
Arbeide for å stanse tapet av biologisk
mangfold gjennom alle planfaser, byggefasen og ved drift og vedlikehold
av transportnettet.
Sette i verk tiltak for å forebygge, begrense
og bekjempe spredning av fremmede arter.
Sikre at truede arter og naturtyper ivaretas
i planleggingen av samferdselsanlegg på alle nivå.
Innføre et system for saltbruk i Statens
vegvesen der hensyn til trafikksikkerhet og miljø ivaretas, herunder
hensyn til biologisk mangfold.
Styrke jordvernet bl.a. gjennom å sørge
for at hensynet til jordvern i større grad inngår i KVU/KS1-prosesser
og i etterundersøkelser av prosjekter.
På en rekke miljøområder har Stortinget fastsatt
nasjonale miljømål. Målene er i hovedsak basert på tålegrenseprinsippet
som innebærer at en setter mål på grunnlag av naturens bæreevne
og rensekapasitet. Etappemålene i Nasjonal transportplan faller
i stor grad sammen med de nasjonale miljømålene. Etappemålene for
miljø i meldingen følger opp de nasjonale miljømålene.
Transportsektoren var ansvarlig for 25 pst.
av klimagassutslippene i Norge i 2007. De siste tiårene har det
vært kraftig vekst i klimagassutslipp fra sektoren. I etterkant
av forrige Nasjonal transportplan har både kunnskapen om klimaendringene,
og erkjennelsen av at endringene er menneskeskapt, økt betydelig.
I St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk (Klimameldingen)
satte Regjeringen som mål at eksisterende og nye virkemiddel i transportsektoren
skal utløse en reduksjon i klimagassutslippene med mellom 2,5 og
4,0 millioner tonn CO2-ekvivalenter i forhold til forventet utslipp
i 2020.
For å få en systematisk gjennomgang av klimatiltak
i alle utslippssektorene, har Regjeringen satt i gang prosjektet
Klimakur 2020 under ledelse av Statens forurensningstilsyn. På transportområdet
deltar Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet
og Avinor. De skal utarbeide en oppdatert tiltaksanalyse innen 1. november
2009. Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om revisjon av
klimamålene i samband med vurderingen av klimapolitikken som blir
lagt fram for Stortinget i 2010. Regjeringen legger opp til at klimamålet
for transportsektoren vil bli beholdt eller skjerpet.
I meldingen tar Regjeringen viktige grep for
å få ned utslippene. Jernbanesatsingen, satsing på sjøtransport
og tiltak for gående, syklende og kollektivtrafikk er sentrale element.
Tiltakene vil ha særlig stor effekt dersom regionale og lokale styresmakter
følger opp med mer effektiv arealplanlegging og restriksjoner ovenfor
biltrafikken. Tekniske forbedringer i bil- og flyparken samt økonomiske
virkemiddel som medvirker til tidligere introduksjon av mer miljøvennlige
biler og endret forbrukeradferd, vil være viktig for å redusere
klimagassutslippene i transportsektoren.
Dersom effektive tiltak også blir gjennomført
av regionene og lokale styresmakter kan de tiltakene som Regjeringen
presenterer i NTP og i andre sammenhenger være tilstrekkelige til
å nå klimamåla for sektoren. Regjeringen vil presisere at det er
stor usikkerhet knyttet til dette. Det største usikkerhetsmomentet
er kor raskt innfasingen av ny teknologi vil skje.
Selv om klimagassutslippene gir samme skade uavhengig
av hvor de finner sted, er de øvrige miljøproblemene fra transport
langt større i byene enn i mer grisgrendte områder. Samstundes er
køer og knapphet på areal et særlig byfenomen. Reisetidsmålinger
rundt de fire største byene viser at rushtidsforsinkelsene øker
og at rushtidsperioden blir stadig lengre. Dårlig framkommelighet
er kostbart både for næringsliv, bilister og kollektivtrafikantar.
I byene vil mindre bilbruk og en mer miljøvennlig transportmiddelfordeling
gi gevinster langt ut over det en oppnår av klimagassreduksjoner.
Samstundes er potensialet for et velfungerende kollektivtilbud og
god tilrettelegging for sykkel og gange betydelig. Alle disse forholdene
tilsier en annen og kraftigere virkemiddelbruk på disse områdene
i byene enn i landet for øvrig.
Regjeringen vil føre en transportpolitikk som stimulerer
kommuner og fylkeskommuner til å ta i bruk virkemiddel som avgrenser
personbiltrafikken og oppmuntrer til bruk av mer miljøvennlige transportformer.
Før restriktive virkemiddel kan tas i bruk, må det etableres et godt
kollektivtilbud.
Prosjektet Framtidens byer skal danne grunnlaget
for et forpliktende samarbeid mellom staten og et utvalg kommuner.
Prosjektet blir ledet av Miljøverndepartementet og har som hovedmål
å redusere klimagassutslippene i byene, bl.a. fra transport. Alle
byområdene som kan søke om midler fra belønningsordningen deltar
i Framtidens byer, og det skal være en sammenheng mellom denne deltakelsen,
utforming av bypakker og fordeling av midler fra belønningsordningen.
Økt trafikk, høyere fart og utbygging av ny
infrastruktur fører også til tap av matjord og forringing av leveområder
for planter og dyr. Vår handtering av disse utfordringene betyr
mye også for kommende generasjoner. Regjeringen prioriterer derfor
særlig sterk innsats på disse områdene.
Det er ikke mulig å gjennomføre det omfattende investeringsprogrammet
med betydelige gevinster for trygghet og framkommelighet helt uten inngrep
i viktige naturområder og tap av dyrket jord. Det vil bli gjort
mest mulig for å avgrense og kompensere for inngrepene i hvert enkelt prosjekt.
NOx-utslipp fra innenriks sjøfart har økt siden 1990
på grunn av økt aktivitet i petroleumssektoren, mens utslippene
fra vegtrafikk som følge av strengere avgasskrav er kraftig redusert. Reduksjonen
har vært 24 pst. fra 1990 til 2006. Det er forventet at NOx-utslippene
vil bli ytterligere redusert i planperioden, blant annet som følge
av NOx-avgiften som ble innført i 2007 og avtalen med næringslivet
om NOx-reduksjoner fra 2008.
Vegtrafikken er den viktigste årsaken til høye konsentrasjoner
av lokal luftforurensning. I tillegg bidrar skip til betydelige
utslipp i flere havner. Luftkvaliteten er de siste årene bedret, og
nasjonale mål for lokal luftkvalitet vil trolig bli nådd i perioden.
Det nasjonale støymålet er ikke fordelt på sektor eller
transportmiddel. Vegtrafikken bidrar til 78 pst. av den beregnede
støyplagen (utendørs støy), og luft og jernbane med 4 pst. hver.
Holder trafikkveksten og vegtrafikken sitt store bidrag til støyproblemet
fram, blir støymålene krevende å nå. Målet vil trolig bli nådd for
innendørs støy, men for å nå det nasjonale støymålet fullt ut må det
utvikles nye og flere virkemiddel.