15. forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak med forslag om tiltak for å redusere planleggingstiden for vegbygging i Norge, øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og vedlikehold av et moderne, sikkert og miljøvennlig vegnett.

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag om retningslinjer for båndlegging og innløsning av boligeiendommer i forbindelse med samferdselsprosjekter, som sikrer at båndlegging automatisk følges opp med tilbud om innløsning.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen ta i bruk avanserte samfunnsøkonomiske beregningsmodeller i samferdselsplanleggingen, hvor man blant annet kombinerer nytte-kostanalyser med vurderinger av arealutnyttelse, regionutvikling samt analyse av ulike miljøutfordringer, på et høyt teknisk og vitenskapelig nivå.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det blir utarbeidet statistikk over direkte og indirekte energiforbruk for de ulike transportformene.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen av hensyn til sikkerheten på kysten, heve bevilgningsnivået til nymerking av farleder betydelig i nær dialog med hurtigbåtnæringen.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen øke antallet offentlig-private samarbeidsprosjekter (OPS-prosjekter), for å sikre en rask utbygging av veg og bane over lange strekninger.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen etablere en egen belønningsordning for kommuner som aktivt tilrettelegger for bygging av infrastruktur som gjør det lettere å veksle mellom transportmidler (intermodalitet).

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen utarbeide en handlingsplan for forsert utbygging av kryssingsspor på jernbanen, med siktemål å få mer gods over fra vei til bane.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bygging av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i statsbudsjettet for 2010.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen sørge for at konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn Rygge endres omgående. Begrensninger i antall passasjerer fjernes og åpningstid settes til kl. 06.00–24.00, likevel slik at det tillates landing etter kl. 24.00 ved forsinket ankomst.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen fremme hensiktmessige enkeltstrekninger på E39-Kyststamveien, organisert som OPS-prosjekt i løpet av planperioden 2010–2019.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen i 2010 prosjektere Stad skipstunnel.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding om transportsikkerhet.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen Barnas transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for barn og unge som ferdes i trafikken.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen innarbeide rutiner hvor ulike samferdselsprosjekter kan planlegges uavhengig av om prosjektet er endelig vedtatt og hvor ulike transportbærere måles i forhold til hverandre.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning som automatisk gir personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål, rett til å innløse eiendommene til markedsverdi umiddelbart etter at planene er godkjent.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen gjennom dialog med Oslo kommune sørge for at Alnabru først og fremst utvikles som et logistikknutepunkt, både nasjonalt, regional og lokalt.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen utrede kystriksvei i Finnmark.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen avvikle togmonopolet og åpne for konkurranseutsetting av alle jernbanestrekninger i Norge.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen stoppe forvaltningsreformen.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen omgjøre Jernbaneverket til to statlige aksjeselskap, etter følgende modell:

  • Ett administrasjonsselskap med ansvar for å administrere utvikling og drift av jernbanens infrastruktur. Stortinget skal vedta overordnede retningslinjer for selskapet, men skal ikke detaljstyre prioriteringene. Utførelsen av utviklings- og driftsoppgaver skal i regelen konkurranseutsettes. Selskapet skal overta eiendomsretten til og inntekter fra kommersiell drift av stasjonsområdene, foruten kjøreavgiften, som i dag.

  • Ett utbyggings- og vedlikeholdsselskap med ansvar for utbygging og vedlikehold av infrastruktur for bane. Selskapet skal konkurrere om kontrakter med andre aktører i bransjen.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om at rv 17 Asphaug–Namsos blir organisert og realisert som et OPS-prosjekt så snart som mulig.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen utarbeide nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet for TT-transporten, og foreslå en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen legge frem en samlet oversikt over avgifter og gebyrer innenfor transportsektoren med forslag til fremtidig strategi for bruk av avgifter og gebyrer i arbeidet for å nå nasjonale transportpolitiske mål.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at det i planperioden 2010–2019 kan bygges et høyhastighetstog mellom alle de store byene i Sør-Norge og til svenskegrensen mot Stockholm og København, hvis driften beregnes som lønnsom.

Forslag 26

Stortinget går inn for at Stord lufthavn, Sørstokken, overtas av staten og innlemmes i Avinors kortbanenett.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen redusere norske havne- og farvannsavgifter, dersom beregninger viser at reduksjonene kan medføre markert overgang av godstransport fra veg til sjø.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen innlemme Akershus i belønningsordningen for kollektivtrafikk.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen innføre krav om at alle nye kommunale, fylkeskommunale og statlige kjøretøy går på CO2-fritt eller CO2-nøytralt drivstoff innen utgangen av 2013.

Forslag 30

Stortinget ber om at Regjeringen utreder bruk av OPS-kontrakt (offentlig-privat samarbeid) på prosjektet nytt dobbeltspor Oslo–Ski.

Forslag 31

Stortinget ber om at Regjeringen utreder bruk av OPS-kontrakt for utbygging av Ringeriksbanen.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen utarbeide et oppdatert plan- og kostnadsoverslag for tunnel på den rasutsatte strekningen av Sørlandsbanen i Drangsdalen i Lund kommune, for å danne grunnlag for oppstart av dette prosjektet i siste planperiode.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen uttrede muligheten for å realisere Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen om å utrede fremtidsrettede ferjeløsninger i Vestfjordbassenget og legge fram en sak i løpet av 2010 om fremtidig ferjetrafikk til og fra Lofoten.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen om å utrede og å legge frem egen sak om helikopterrute mellom Bodø og Træna, Lovund og Rødøy. Det forutsettes at også denne helikopterruta blir anbudsrute med offentlig kjøp.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen legge fram egen sak om tiltak for økt bruk av alkolås.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 37

Stortinget ber Regjeringen øke rammen i Nasjonal transportplan 2010–2019 med 580 mrd. kroner sammenlignet med rammen i St.meld.nr.16 (2008–2009). Stortinget ber Regjeringen bruke følgende fordeling:

Påplusninger fra Fremskrittspartiet

Kap 1320 Statens vegvesen:

- Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold

+ 50,00 mrd.

- Post 30 Riksveginvesteringer

+ 290,00 mrd.

- Post 32 Rasssikring

+ 10,00 mrd.

- Post 72 Kjøp av riksveiferjetjenester

+ 30,00 mrd.

Kap 1330 Særskilte transporttiltak:

- Post 60 Særskilte tiltak til kollektivtransporten

+ 10,00 mrd.

- Post 81 (Ny) Storbypakke (Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim)

+ 100,00 mrd.

- Post 82 (Ny) Trafikksikkerhetstiltak

+ 10,00 mrd.

- Post 85 (Ny) Låneordning særskilte prosjekter

+ 20,00 mrd.

Kap 1350 Jernbaneverket:

- Post 30 Investeringer

+ 60,00 mrd.

Sum FrPs påplussinger

+ 580,00 mrd.

+

Regjeringens NTP 2010–2019, St.meld.nr.16(2008–2009)

321,87 mrd.

Sum FrPs NTP 2010-2019

901,87 mrd.

Stortinget ber Regjeringen om å bruke 200 av de 290 mrd. kronene fra den økte rammen for riksveiinvesteringer for NTP-perioden 2010–2019 på følgende måte til investeringer i riksveiene:

1. Oslo–Svinesund/Kornsjø

E6 Svingenskogen–Åsgård

70 mill.

Rv 118 Ny Sarpsbru

200 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 1

1 609 mill.

2. Oslo–Ørje/Magnor

E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje

5 695 mill.

Rv 22 Fetveien

386 mill.

Rv 35 Hokksund-Hønefoss-Kløfta

8 192 mill.

Rv2 Kløfta–Kongsvinger–Magnor/Riksgrensen

6 807 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 2

1 609 mill.

3. Oslo–Grenland–Kristiansand–Stavanger

E18 Arendal–Grimstad

1 800 mill.

E18 Bjørvikaprosjektet

1 000 mill.

E18 Gulli–Langåker/Bommestad–Sky–Langangen

3 650 mill.

E18 Langangen–Dørdal

4 600 mill.

E18 Tvedestrand–Arendal

2 700 mill.

E18 Tvedestrand–Dørdal

3 000 mill.

E39 Eiganestunnelen

800 mill.

E39 Kristiansand–Sandnes

20 000 mill.

E39 Smiene–Harestad

230 mill.

Rv 23 Dagslett–Linnes–Lier

2 500 mill.

Rv 456 Vågsbygd–E39

1 600 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 3

1 609 mill.

4. Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim

E39 Knutset–Høgset

100 mill.

E39 Nyborg–Klauvaneset m.m.

900 mill.

E39 Rogfast

2 900 mill.

E39 Svegatjørn–Rådal

2 160 mill.

Rv 13 Øvre Granvin–Voss grense/Mønshaug–Palmafoss, inkl rassikring (Skjervet)

2 100 mill.

Rv 555 Sotrasambandet

2 600 mill.

Rv 9 Kristiansand–Haukeligrend og rv 13 Jøsendal–Voss

1 000 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 4

1 609 mill.

5. Oslo–Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Florø

E134 Drammen–Haukeli–Bergen med tilførselsveier

5 540 mill.

E16 Bjørum–Hønefoss

3 600 mill.

E16 Fønhus–Bagn–Bjørgo, inkl. rassikring (Bergsund)

300 mill.

E16 Sandvika–Wøyen

1 000 mill.

Rv 359 Lannaveien

150 mill.

Rv 36 og byregionen Grenland

1 237 mill.

Rv 7 Sokna–Ørgenvika

700 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 5

1 609 mill.

6. Oslo–Trondheim med armer til Kristiansund, Ålesund og Måløy

E 136 Dombås–Ålesund

3 190 mill.

E39 Orkanger–Klett (E6)

2 500 mill.

E6 Alnabruterminalen

170 mill.

E6 Dal–Minnesund–Skaberud

3 500 mill.

E6 Jaktøya–Tonstad

1 500 mill.

E6 Kolomoen–Lillehammer

5 570 mill.

E6 Korporals bru–Jaktøya

4 800 mill.

E6 Lillehammer-Ringebu

5 600 mill.

E6 Otta–Vindalsliene

17 000 mill.

E6 Ringebu–Otta

4 310 mill.

E6 Vindalsliene–Korporals bru

230 mill.

Rv 25 Hamar-Løten og rv 3 Løten–Elverum

3 350 mill.

Rv 3 Kolomoen–Ulsberg

600 mill.

Rv 4 Gjelleråsen – Gran og Jaren–Mjøsbrua

10 000 mill.

Rv 4 Gran–Jaren

500 mill.

Rv 70 Brunneset–Øygarden

190 mill.

Rv 714 Lakseveien

1 400 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 6

1 609 mill.

7. Trondheim–Bodø med armer til Sverige

E6 Kvithamar–Åsen

2 000 mill.

E6 Selli/Steinkjer–Fauske

11 088 mill.

E6 Åsen-Vist

5 800 mill.

Rv 17 Asphaugen–Namsos

700 mill.

Rv 80 Bodø–Fauske

1 880 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 7

1 609 mill.

8. Bodø–Narvik–Tromsø–Kirkenes med armer til Lofoten og grensene mot Sverige, Finland og Russland

E10 Tjeldsund bru–Gullesfjordbotn

500 mill.

E105 Storskog–Hesseng

100 mill.

E6 Alta–Lakselv

5 000 mill.

E6 Bru over Rombaken, inkl. rassikring (Leirvika)

1 480 mill.

E6 fergefritt ved Tysfjord

6 000 mill.

E6 Narvik sentrum

450 mill.

E6 Sørkjosfjellet

100 mill.

E8 Sørbotn–Laukslett

100 mill.

Andre viktige riksveier i korridor 8

1 609 mill.

Sum

200 000 mill.

Stortinget ber Regjeringen om å bruke 90 av de 290 mrd. kronene fra den økte rammen for riksveiinvesteringer for NTP-perioden 2010–2019 på følgende måte til investeringer i øvrige riksveier:

Regjeringens midler til øvrige riksveier St.prp. 1 (2008–2009) fremskrevet 2010–2019

FrPs fordeling av midler til øvrige riksveier 2010–2019

Østfold

780 mill.

4 404 mill.

Akershus

2 135 mill.

7 352 mill.

Oslo

2 600 mill.

6 473 mill.

Hedmark

530 mill.

4 935 mill.

Oppland

500 mill.

4 056 mill.

Buskerud

1 690 mill.

4 137 mill.

Vestfold

695 mill.

3 667 mill.

Telemark

1 000 mill.

3 529 mill.

Aust-Agder

470 mill.

2 337 mill.

Vest-Agder

1 060 mill.

3 458 mill.

Rogaland

2 220 mill.

6 103 mill.

Hordaland

3 180 mill.

7 717 mill.

Sogn og Fjordane

1 160 mill.

3 738 mill.

Møre og Romsdal

1 520 mill.

5 569 mill.

Sør-Trøndelag

880 mill.

5 669 mill.

Nord-Trøndelag

1 170 mill.

4 070 mill.

Nordland

960 mill.

5 915 mill.

Troms

720 mill.

4 227 mill.

Finnmark

480 mill.

2 642 mill.

Sum

23 750 mill.

90 000 mill.

Stortinget ber Regjeringen bruke den økte rammen for rassikring på 10 mrd. kroner for NTP-perioden 2010–2019 på følgende måte:

Fylke

2010–2019

Aust-Agder

215 mill.

Vest-Agder

143 mill.

Rogaland

806 mill.

Telemark

197 mill.

Hordaland

1 022 mill.

Sogn og Fjordane

3 136 mill.

Oppland

54 mill.

Buskerud

36 mill.

Møre og Romsdal

1 039 mill.

Sør-Trøndelag

179 mill.

Nord-Trøndelag

18 mill.

Nordland

538 mill.

Troms

1 380 mill.

Finnmark

1 237 mill.

Sum

10 000 mill."

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen knutepunktsplan for å sikre gode knutepunktsløsninger der flere transportmidler møtes.

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen, senest i statsbudsjettet for 2010, fremme forslag om å øke vrakpanten for eldre biler til 22 000 kroner.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem egen sak om motorsyklenes rolle i norsk samferdsel.

Forslag 41

Stortinget avsetter totalt 100 mrd. kroner til modernisering av transportnettene i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt kjøp av persontransporttjenester. Stortinget forutsetter at eksisterende planer/pakker for utvikling av veg og jernbanebaserte prosjekter som i dag er finansiert eller er planlagt finansiert med bompenger, i sin helhet finansieres av staten. Stortinget ber Regjeringen opprette en egen styringsgruppe for storbysatsingen med bruk av statlige reguleringsplaner. Stortinget legger til grunn statlig styring av en moderniseringspakke for hver av byene med rapportering til Stortinget på egnet måte.

Forslag 42

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om modernisering av organisering og drift av jernbanetransport i Norge.

Forslag 43

Stortinget ber Regjeringen konkurranseutsette persontransport på jernbane på flere strekninger som i dag drives av NSB AS.

Forslag 44

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem en egen stortingsmelding om modernisering av norsk luftfartspolitikk basert på "Strategi for norsk luftfart" fra juni 2008, fremlagte rapporter om flysikkerheten i norsk luftfart, og Dokument nr. 8:16 (2008–2009), med virkning fra budsjettåret 2011.

Forslag 45

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv sjøtransport og havnestruktur, med virkning fra budsjettåret 2011.

Forslag 46

Stortinget ber Regjeringen endre klassifiseringskriteriene for ferjesamband slik at Randsfjordferjen som forbinder rv 34 og rv 245, samt ferjene i Kragerøskjærgården som forbinder rv 38 med rv 351, klassifiseres som riksvegferjesamband med virkning fra budsjettåret 2010.

Forslag 47

Stortinget legger til grunn at ferjesamband klassifisert som riksvegferje, får full statlig finansiering over statsbudsjettet, inkludert ferjer som etter forvaltningsreformen vil omklassifiseres fra riksvegferjer til fylkesferjer.

Forslag 48

Stortinget ber Regjeringen kartlegge behov og utrede muligheter for utvidet åpningstid på aktuelle riksvegferjestrekninger.

Forslag 49

Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for ferjeavløsningsprosjekter slik at staten heretter dekker samlede finansieringskostnader i inntil 50 år.

Forslag 50

Stortinget ber Regjeringen organisere Kystverket som statlig selskap eller statsaksjeselskap, for å legge forholdene til rette for en raskere og mer samfunnsøkonomisk utbygging og vedlikehold av effektiv, sikker og miljøvennlig sjøtransport i Norge. Stortinget legger til grunn at selskapet får langsiktige, statlige lån med lav rente til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til renter og avdrag for slike lån dekkes gjennom de årlige statsbudsjett.

Forslag 51

Stortinget ber Regjeringen overføre ansvaret for Kystverket fra Fiskeri- og kystdepartementet til Samferdselsdepartementet. Stortinget legger til grunn at dette gjøres uavhengig av om Kystverket organiseres som etat eller som statlig selskap.

Forslag 52

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem egen sak om nasjonalt prosjekt for å utvikle transportknutepunkt som kan sikre at de ulike transportmidlene kan fungere effektivt sammen.

Forslag 53

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem egen sak om utvikling av fremtidige kollektivløsninger i de største byene.

Forslag 54

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem egen sak om egne investeringsprogram for store nasjonale samferdselsprosjekt.

Forslag 55

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem egen sak om bruk av nye finansieringsløsninger for å sikre statlig finansiering av investeringer innenfor samferdselssektoren.

Forslag 56

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om organisering av Jernbaneverket som et statlig selskap eller statsaksjeselskap. Stortinget ber Regjeringen i samme sak legge frem forslag til en ordning der selskapet får langsiktige statlige lån med lav rente til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til renter og avdrag for slike lån dekkes gjennom årlige statsbudsjetter.

Forslag 57

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om organisering av Vegdirektoratet som et statlig vegselskap eller statsaksjeselskap. Stortinget ber Regjeringen i samme sak legge frem forslag til en ordning der selskapet får langsiktige statlige lån med lav rente til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til renter og avdrag for slike lån dekkes gjennom årlige statsbudsjetter."

Forslag 58

Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere det nåværende Samferdselsdepartementet til et Transportdepartement med ansvar for alt innenfor transport til lands, vanns og i luften, samt all virksomhet som er en naturlig del av transportvirksomheten, herunder havnevirksomhet.

Forslag 59

Stortinget ber Regjeringen etablere et Statens transporttilsyn som får til oppgave å drive kontroll av all transport til lands (veg og jernbane), vanns og luft og havnevirksomhet for å påse at alle regler, særlig sikkerhetsbestemmelser, følges. Tilsynet plasseres utenfor departementene.

Forslag 60

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om statlig overtakelse av bompengegjeld i eksisterende bompengeselskaper, samt finansiering over de årlige statsbudsjettene slik at innkreving av bompenger opphører umiddelbart.

Forslag 61

Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond, pålydende 300 mrd. kroner. Avkastningen øremerkes veginvesteringer, jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert kollektivtrafikk og bredbånd.

Forslag 62

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om opphevelse av § 27 og § 27A i lov 21. juni 1963, nr. 23, Veglov.

Forslag 63

Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen sak om både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS) basert på full statlig finansiering.

Forslag 64

Stortinget ber Regjeringen snarest gjennomføre nødvendige tiltak og avklaringer som åpner for at lokale initiativ for å supplere statlig vegbevilgning, kan organiseres gjennom regionale og lokale vegselskap med egen finansiering og uten bruk av bompenger.

Forslag 65

Stortinget ber Regjeringen med utgangspunkt i Oslopakke 3 utarbeide et videreført prosjekt (Østlandspakken) for modernisering og effektivisering av transportnettet i triangelet Hamar–Skien–Halden basert på statlig prosjektfinansiering, og med et tidsperspektiv 2010–2030.

Forslag 66

Stortinget ber Regjeringen sørge for at staten overtar ansvaret for bygging av veitunnel gjennom Ulriken (E16 Arnatunnelen) og at prosjektet på basis av de gjennomførte utredninger klargjøres for snarlig oppstart. Stortinget ber om at prosjektet gjennomføres som et offentlig-privat samarbeidsprosjekt (OPS-prosjekt).

Forslag 67

Stortinget ber Regjeringen sikre at utbygging av skinnebaserte kollektivtiltak i og rundt de største byene samordnes med Jernbaneverket, og at slik utbygging inngår som en del av arbeidet med å utvikle trafikknutepunkt der flere transportformer knyttes direkte sammen. Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om dette.

Forslag 68

Stortinget ber Regjeringen sørge for samordning av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75 (2004–2005) og Innst. S. nr. 94 (2005–2006), med utvikling av nærtrafikk med jernbane i Bergensregionen. Stortinget legger til grunn at staten overtar ansvaret for utbygging av prosjektet.

Forslag 69

Stortinget ber Regjeringen utrede en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold, til erstatning for ferjesambandet Moss–Horten.

Forslag 70

Stortinget ber Regjeringen inkludere de ikke-statlige lufthavnene på Stord, Notodden og i Skien i systemet med kryssubsidiering som i dag foretas mellom de statlige flyplassene.

Forslag 71

Stortinget ber Regjeringen sikre finansiering av ny bro over Rombaksfjorden uten medvirkning fra Avinor.

Forslag 72

Stortinget ber Regjeringen sette inn avbøtende strakstiltak mot økningen i dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring av ulykkespunkter og -strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 73

Stortinget ber Regjeringen sette i gang arbeid for å omdanne Statens vegvesen, gjennom en vurdering av alternative, fristilte selskapsformer, herunder statlig aksjeselskap.

Forslag 74

Stortinget ber Regjeringen opprette et uavhengig vegtilsyn. I arbeidet med dette skal det vurderes hvorvidt det nye tilsynet også skal ha tilsynsansvar for biler og trafikanter.

Forslag 75

Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle større jernbaneutbygginger på regionalnettet forbedres til å tåle en topphastighet på minimum 250 km/t.

Forslag 76

Stortinget ber Regjeringen utarbeide egne, forpliktende handlings- og utbyggingsplaner for alle hovedkorridorene, for veg, jernbane, sjøfart og luftfart. Planene skal ta utgangspunkt i trafikktall, ulykkestall og grundige analyser, slik at rassikring, trafikksikkerhet og universell utforming kan inngå som deler av et forpliktende planverk.

Forslag 77

Stortinget ber Regjeringen trappe opp belønningsordningen til 1 mrd. kroner i løpet av planperioden.

Forslag 78

Stortinget ber Regjeringen sette av 3 mrd. kroner i en egen post på statsbudsjettet for investering i separate kolletivtraseer/bybaner over en tiårsperiode.

Forslag 79

Stortinget ber Regjeringen innføre krav om at alle nye drosjer, ferjer, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2011.

Forslag 80

Stortinget ber Regjeringen fremme gjenstående utbyggingsstrekninger på E18 fra Oslo til Ørje som et helhetlig OPS-prosjekt.

Forslag 81

Stortinget ber Regjeringen fremme rv 2 Kongsvinger–Nybakk som et helhetlig OPS-prosjekt.

Forslag 82

E134 Damåsen–Saggrenda bygges ut, og organiseres som et OPS-prosjekt med byggestart i 2011.

Forslag 83

Stortinget ber Regjeringen prioritere E10 gjennom Lofoten for utprøving av ny kontraktsform der drifts-, vedlikeholds- og investeringsmidler sees i sammenheng når det planlegges utbedringer over lengre strekninger.

Forslag fra Høyre:

Forslag 84

Rammen for riksveginvesteringer i Nasjonal transportplan 2010–2019 økes med 31 mrd. kroner og settes til 107,8 mrd. kroner, som er en økning i forhold til forslag i St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 på 40,4 pst.

Forslag 85

Stortinget ber Regjeringen opprette et vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner, hvor årlig avkastning utelukkende skal gå til vedlikehold av veger, jernbane og annen transportinfrastruktur, herunder vedlikehold av vannvegene (Haldenkanalen og Telemarkkanalen).

Forslag 86

E18 Mosseveien ut av Oslo bygges ut, og organiseres som et OPS-prosjekt.

Forslag 87

E18 fra Oslo til Kristiansand bygges ut til 4-felts veg innen utgangen av NTP-perioden 2010–2019. Utbyggingen organiseres som OPS-prosjekt som deles opp i hensiktsmessige parseller, herunder strekningene Gulli–Langåker og Sky–Bommestad.

Forslag 88

E18 Vestkorridoren (Asker–Oslo) bygges ut, med oppstart senest i 2012. Utbyggingen organiseres som et OPS-prosjekt.

Forslag 89

Rv 23 Dagslet–Linnes bygges ut, med byggestart i 2011.

Forslag 90

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om Sotrasambandet på rv 550, organisert og realisert som et OPS-prosjekt, så snart som mulig.

Forslag 91

Stortinget ber Regjeringen beholde strekningen Byrkjelo–Stryn på rv 60 som riksvegstrekning.

Forslag 92

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om Arnatunnelen på E16, organisert som et OPS-prosjekt, så snart som mulig.

Forslag 93

E16 fra Bjørum til Hønefoss bygges ut som smal fire-felts veg. Utbyggingen organiseres som et OPS-prosjekt med oppstart i perioden 2010–2014.

Forslag 94

Rv 7 Sokna–Ørgenvika bygges ut med oppstart i 2011.

Forslag 95

Utbyggingen av rv 7 Sokna-Ørgenvika organiseres som et OPS-prosjekt.

Forslag 96

E16 Valdres-Filefjell bygges ut. Utbyggingen organiseres som et OPS-prosjekt.

Forslag 97

Utbyggingen av E134 over Haukeli og forbi Røldal organiseres som et OPS-prosjekt.

Forslag 98

Utbygging av E6 gjennom Akershus, Hedmark og Oppland organiseres som OPS-prosjekt og bygges ut i hensiktsmessige parseller, herunder strekningen Hovinmoen–Dal/Skaberud–Kolomoen, Kolomoen–Biri–Lillehammer, Øyer–Tretten, Ringebu–Otta.

Forslag 99

Utbygging av E136 Ålesund–Oppland grense organiseres som OPS-prosjekt og bygges ut i hensiktsmessige parseller, herunder prosjektene Tresfjordbrua, Flatmark–Monge–Marstein, Breivika–Lerstad, Måndalstunnelen–Våge og Dølsteinsfonna.

Forslag 100

Utbygging av E6 fra Oppland grense til Trondheim organiseres som OPS-prosjekt og bygges ut i hensiktsmessige parseller, herunder prosjektene Oppdal sentrum, Ulsberg–Berkåk–Løklia, Soknedalen – videre utbygging, Vindalsliene–Korporals bru, Jaktøya–Tonstad og Sluppen–Stavne.

Forslag 101

Stortinget ber Regjeringen bygge ut rv 714 mellom Orkdal og Hitra. Utbyggingen gjennomføres som et OPS-prosjekt.

Forslag 102

Utbygging av rv 3 gjennom Østerdalen realiseres som OPS-prosjekt, delt inn i hensiktsmessige parseller herunder Åsta bru, Nordstumoen–Antosen–Gjesteby, Søndre Bjorå bru–Atna og Løten–Grundset.

Forslag 103

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om at rv 80 Vegpakke Salten fase 2, blir organisert og realisert som et OPS-prosjekt så snart som mulig.

Forslag 104

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om at E6 vest for Alta blir organisert og realisert som et OPS-prosjekt så snart som mulig.

Forslag 105

Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om at E105 Kirkenes–Russland grense blir organisert og realisert som et OPS-prosjekt.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 106

Stortinget ber Regjeringen etablere en statlig støtteordning for kommuner og fylkeskommuner, etter modell fra den statlige belønningsordningen for kollektivtrafikk, med formål å stimulere til flere trygge gang- og sykkelveier.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 107

  • 1. Rammene til samferdselsformål i planperioden 2010–2019 økes med 15 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag. Midlene fordeles slik:

    Formål

    Regjeringens forslag

    NTP 2010–2019

    KrFs forslag

    NTP 2010–2019

    Økning

    Kap. 1350 Jernbaneverket, post 30

    50 330 mrd. kroner

    50 430 mrd. kroner

    0,1 mrd. kroner

    Kap. 1330 Særskilte transporttiltak, post 71(*)

    -

    5 mrd. kroner

    5 mrd. kroner

    Kap. 1320 Statens vegvesen, post 30

    69 mrd. kroner

    83,9 mrd. kroner

    9,9 mrd. kroner

    Sum økning

    15 mrd. kroner

  • * (Ny post): Belønningsordning for gang- og sykkelvei.

  • 2 Økte midler innenfor disse hovedrammene fordeles i tråd med Kristelig Folkepartis merknader i Innst. S. nr. 300 (2008–2009).

Forslag fra Venstre:

Forslag 108

Rammene til samferdselsformål for perioden 2010–2019 økes med 12,5 mrd. kroner og fordeler seg slik:

Rammefordeling statlige midler. Årlig gjennomsnitt. Mill. 2009-kroner

NTP

2006–2015

Saldert Budsjett 2009

2010–2013

2014–2019

Jernbaneformål

5 824

7 000

10 784

13 623

Vegformål inkl. kollektivtiltak i kommunesektoren

15 749

16 865

19 657

20 002

Kystverket

614

703

1 010

1 136

Sum

22 187

24 568

31 451

34 761

Forslag 109

Stortinget ber Regjeringen avvikle NSBs togmonopol gjennom å videreføre konkurranseutsettingene av persontrafikken på sporet.

Forslag 110

Stortinget ber Regjeringen konkurranseutsette produksjonsoppgavene i Jernbaneverket og skille disse ut i et statlig selskap.

Forslag 111

Stortinget ber Regjeringen ta i bruk OPS-kontrakter på større prosjekter innenfor veg- og jernbaneutbygging.

Forslag 112

Stortinget ber Regjeringen opprette et frittstående vegtilsyn for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet.

Forslag 113

Stortinget ber Regjeringen etablere følgende mål for reisetid med tog i Norge innen 2020 og følge disse opp med nødvendige bevilgninger: Trondheim–Oslo: 4 timer, Bergen–Oslo: 4 timer, Kristiansand S–Oslo: 3 timer, Oslo–Lillehammer/Halden/Skien – 80 minutter.

Forslag 114

Stortinget ber Regjeringen øke belønningsordningen kraftig for å fremme bedre kollektivtrafikk i storbyene.