Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak med forslag
om tiltak for å redusere planleggingstiden for vegbygging i Norge,
øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og vedlikehold
av et moderne, sikkert og miljøvennlig vegnett.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag
om retningslinjer for båndlegging og innløsning av boligeiendommer
i forbindelse med samferdselsprosjekter, som sikrer at båndlegging
automatisk følges opp med tilbud om innløsning.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen ta i bruk avanserte samfunnsøkonomiske
beregningsmodeller i samferdselsplanleggingen, hvor man blant annet kombinerer
nytte-kostanalyser med vurderinger av arealutnyttelse, regionutvikling
samt analyse av ulike miljøutfordringer, på et høyt teknisk og vitenskapelig
nivå.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir utarbeidet statistikk over direkte og indirekte energiforbruk
for de ulike transportformene.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen av hensyn til sikkerheten
på kysten, heve bevilgningsnivået til nymerking av farleder betydelig
i nær dialog med hurtigbåtnæringen.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen øke antallet offentlig-private
samarbeidsprosjekter (OPS-prosjekter), for å sikre en rask utbygging
av veg og bane over lange strekninger.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen etablere en egen belønningsordning
for kommuner som aktivt tilrettelegger for bygging av infrastruktur
som gjør det lettere å veksle mellom transportmidler (intermodalitet).
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en handlingsplan
for forsert utbygging av kryssingsspor på jernbanen, med siktemål
å få mer gods over fra vei til bane.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bygging
av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i statsbudsjettet
for 2010.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen sørge for at konsesjonsvilkårene
for Moss Lufthavn Rygge endres omgående. Begrensninger i antall
passasjerer fjernes og åpningstid settes til kl. 06.00–24.00, likevel
slik at det tillates landing etter kl. 24.00 ved forsinket ankomst.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen fremme hensiktmessige
enkeltstrekninger på E39-Kyststamveien, organisert som OPS-prosjekt
i løpet av planperioden 2010–2019.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen i 2010 prosjektere Stad
skipstunnel.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om transportsikkerhet.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen Barnas
transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av
Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan
skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete
forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for
barn og unge som ferdes i trafikken.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen innarbeide rutiner hvor
ulike samferdselsprosjekter kan planlegges uavhengig av om prosjektet
er endelig vedtatt og hvor ulike transportbærere måles i forhold
til hverandre.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning som
automatisk gir personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål,
rett til å innløse eiendommene til markedsverdi umiddelbart etter
at planene er godkjent.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen gjennom dialog med Oslo
kommune sørge for at Alnabru først og fremst utvikles som et logistikknutepunkt,
både nasjonalt, regional og lokalt.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen utrede kystriksvei
i Finnmark.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen avvikle togmonopolet
og åpne for konkurranseutsetting av alle jernbanestrekninger i Norge.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen stoppe forvaltningsreformen.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen omgjøre Jernbaneverket
til to statlige aksjeselskap, etter følgende modell:
Ett
administrasjonsselskap med ansvar for å administrere utvikling
og drift av jernbanens infrastruktur. Stortinget skal vedta overordnede retningslinjer
for selskapet, men skal ikke detaljstyre prioriteringene. Utførelsen
av utviklings- og driftsoppgaver skal i regelen konkurranseutsettes.
Selskapet skal overta eiendomsretten til og inntekter fra kommersiell
drift av stasjonsområdene, foruten kjøreavgiften, som i dag.
Ett utbyggings- og
vedlikeholdsselskap med ansvar for utbygging og vedlikehold
av infrastruktur for bane. Selskapet skal konkurrere om kontrakter
med andre aktører i bransjen.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om
at rv 17 Asphaug–Namsos blir organisert og realisert som et OPS-prosjekt
så snart som mulig.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen utarbeide nasjonale retningslinjer
for kvalitet og kvantitet for TT-transporten, og foreslå en finansieringsordning som
sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen legge frem en samlet oversikt
over avgifter og gebyrer innenfor transportsektoren med forslag
til fremtidig strategi for bruk av avgifter og gebyrer i arbeidet
for å nå nasjonale transportpolitiske mål.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at det i planperioden 2010–2019 kan bygges et høyhastighetstog mellom
alle de store byene i Sør-Norge og til svenskegrensen mot Stockholm og
København, hvis driften beregnes som lønnsom.
Forslag 26
Stortinget går inn for at Stord lufthavn, Sørstokken,
overtas av staten og innlemmes i Avinors kortbanenett.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen redusere norske havne-
og farvannsavgifter, dersom beregninger viser at reduksjonene kan
medføre markert overgang av godstransport fra veg til sjø.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen innlemme Akershus
i belønningsordningen for kollektivtrafikk.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen innføre krav om at alle
nye kommunale, fylkeskommunale og statlige kjøretøy går på CO2-fritt
eller CO2-nøytralt drivstoff innen utgangen av 2013.
Forslag 30
Stortinget ber om at Regjeringen utreder bruk
av OPS-kontrakt (offentlig-privat samarbeid) på prosjektet nytt
dobbeltspor Oslo–Ski.
Forslag 31
Stortinget ber om at Regjeringen utreder bruk
av OPS-kontrakt for utbygging av Ringeriksbanen.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen utarbeide et oppdatert plan-
og kostnadsoverslag for tunnel på den rasutsatte strekningen av
Sørlandsbanen i Drangsdalen i Lund kommune, for å danne grunnlag
for oppstart av dette prosjektet i siste planperiode.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen uttrede muligheten for
å realisere Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen om å utrede fremtidsrettede
ferjeløsninger i Vestfjordbassenget og legge fram en sak i løpet
av 2010 om fremtidig ferjetrafikk til og fra Lofoten.
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen om å utrede og å
legge frem egen sak om helikopterrute mellom Bodø og Træna, Lovund
og Rødøy. Det forutsettes at også denne helikopterruta blir anbudsrute
med offentlig kjøp.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen legge fram egen sak om
tiltak for økt bruk av alkolås.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen øke rammen i Nasjonal
transportplan 2010–2019 med 580 mrd. kroner sammenlignet med rammen
i St.meld.nr.16 (2008–2009). Stortinget ber Regjeringen bruke følgende
fordeling:
| | Påplusninger fra
Fremskrittspartiet |
| Kap 1320 Statens
vegvesen: | |
| - Post 23 Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold | + 50,00 mrd. |
| - Post 30 Riksveginvesteringer | + 290,00 mrd. |
| - Post 32 Rasssikring | + 10,00 mrd. |
| - Post 72 Kjøp
av riksveiferjetjenester | + 30,00 mrd. |
| | |
| Kap 1330 Særskilte
transporttiltak: | |
| - Post 60 Særskilte
tiltak til kollektivtransporten | + 10,00 mrd. |
| - Post 81 (Ny)
Storbypakke (Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim) | + 100,00 mrd. |
| - Post 82 (Ny)
Trafikksikkerhetstiltak | + 10,00 mrd. |
| - Post 85 (Ny)
Låneordning særskilte prosjekter | + 20,00 mrd. |
| | |
| Kap 1350 Jernbaneverket: | |
| - Post 30 Investeringer | + 60,00 mrd. |
| Sum FrPs påplussinger | + 580,00 mrd. |
| | |
+ | Regjeringens NTP 2010–2019,
St.meld.nr.16(2008–2009) | 321,87 mrd. |
| Sum FrPs NTP 2010-2019 | 901,87 mrd. |
Stortinget ber Regjeringen om å bruke 200 av
de 290 mrd. kronene fra den økte rammen for riksveiinvesteringer
for NTP-perioden 2010–2019 på følgende måte til investeringer i
riksveiene:
1.
Oslo–Svinesund/Kornsjø | |
E6 Svingenskogen–Åsgård | 70 mill. |
Rv 118 Ny Sarpsbru | 200 mill. |
Andre viktige
riksveier i korridor 1 | 1 609 mill. |
| |
2.
Oslo–Ørje/Magnor | |
E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje | 5 695 mill. |
Rv 22 Fetveien | 386 mill. |
Rv 35 Hokksund-Hønefoss-Kløfta | 8 192 mill. |
Rv2 Kløfta–Kongsvinger–Magnor/Riksgrensen | 6 807 mill. |
Andre viktige
riksveier i korridor 2 | 1 609 mill. |
| |
3.
Oslo–Grenland–Kristiansand–Stavanger | |
E18 Arendal–Grimstad | 1 800 mill. |
E18 Bjørvikaprosjektet | 1 000 mill. |
E18 Gulli–Langåker/Bommestad–Sky–Langangen | 3 650 mill. |
E18 Langangen–Dørdal | 4 600 mill. |
E18 Tvedestrand–Arendal | 2 700 mill. |
E18 Tvedestrand–Dørdal | 3 000 mill. |
E39 Eiganestunnelen | 800 mill. |
E39 Kristiansand–Sandnes | 20 000 mill. |
E39 Smiene–Harestad | 230 mill. |
Rv 23 Dagslett–Linnes–Lier | 2 500 mill. |
Rv 456 Vågsbygd–E39 | 1 600 mill. |
Andre viktige
riksveier i korridor 3 | 1 609 mill. |
| |
4.
Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim | |
E39 Knutset–Høgset | 100 mill. |
E39 Nyborg–Klauvaneset
m.m. | 900 mill. |
E39 Rogfast | 2 900 mill. |
E39 Svegatjørn–Rådal | 2 160 mill. |
Rv 13 Øvre Granvin–Voss
grense/Mønshaug–Palmafoss, inkl rassikring (Skjervet) | 2 100 mill. |
Rv 555 Sotrasambandet | 2 600 mill. |
Rv 9 Kristiansand–Haukeligrend
og rv 13 Jøsendal–Voss | 1 000 mill. |
Andre viktige
riksveier i korridor 4 | 1 609 mill. |
| |
5.
Oslo–Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Florø | |
E134 Drammen–Haukeli–Bergen
med tilførselsveier | 5 540 mill. |
E16 Bjørum–Hønefoss | 3 600 mill. |
E16 Fønhus–Bagn–Bjørgo,
inkl. rassikring (Bergsund) | 300 mill. |
E16 Sandvika–Wøyen | 1 000 mill. |
Rv 359 Lannaveien | 150 mill. |
Rv 36 og byregionen
Grenland | 1 237 mill. |
Rv 7 Sokna–Ørgenvika | 700 mill. |
Andre viktige
riksveier i korridor 5 | 1 609 mill. |
| |
6.
Oslo–Trondheim med armer til Kristiansund, Ålesund og Måløy | |
E 136 Dombås–Ålesund | 3 190 mill. |
E39 Orkanger–Klett
(E6) | 2 500 mill. |
E6 Alnabruterminalen | 170 mill. |
E6 Dal–Minnesund–Skaberud | 3 500 mill. |
E6 Jaktøya–Tonstad | 1 500 mill. |
E6 Kolomoen–Lillehammer | 5 570 mill. |
E6 Korporals bru–Jaktøya | 4 800 mill. |
E6 Lillehammer-Ringebu | 5 600 mill. |
E6 Otta–Vindalsliene | 17 000 mill. |
E6 Ringebu–Otta | 4 310 mill. |
E6 Vindalsliene–Korporals
bru | 230 mill. |
Rv 25 Hamar-Løten
og rv 3 Løten–Elverum | 3 350 mill. |
Rv 3 Kolomoen–Ulsberg | 600 mill. |
Rv 4 Gjelleråsen
– Gran og Jaren–Mjøsbrua | 10 000 mill. |
Rv 4 Gran–Jaren | 500 mill. |
Rv 70 Brunneset–Øygarden | 190 mill. |
Rv 714 Lakseveien | 1 400 mill. |
Andre viktige
riksveier i korridor 6 | 1 609 mill. |
| |
7.
Trondheim–Bodø med armer til Sverige | |
E6 Kvithamar–Åsen | 2 000 mill. |
E6 Selli/Steinkjer–Fauske | 11 088 mill. |
E6 Åsen-Vist | 5 800 mill. |
Rv 17 Asphaugen–Namsos | 700 mill. |
Rv 80 Bodø–Fauske | 1 880 mill. |
Andre viktige
riksveier i korridor 7 | 1 609 mill. |
| |
8.
Bodø–Narvik–Tromsø–Kirkenes med armer til Lofoten og grensene mot Sverige,
Finland og Russland | |
E10 Tjeldsund
bru–Gullesfjordbotn | 500 mill. |
E105 Storskog–Hesseng | 100 mill. |
E6 Alta–Lakselv | 5 000 mill. |
E6 Bru over Rombaken,
inkl. rassikring (Leirvika) | 1 480 mill. |
E6 fergefritt
ved Tysfjord | 6 000 mill. |
E6 Narvik sentrum | 450 mill. |
E6 Sørkjosfjellet | 100 mill. |
E8 Sørbotn–Laukslett | 100 mill. |
Andre viktige riksveier i korridor
8 | 1 609 mill. |
Sum | 200 000 mill. |
Stortinget ber Regjeringen om å bruke 90 av
de 290 mrd. kronene fra den økte rammen for riksveiinvesteringer
for NTP-perioden 2010–2019 på følgende måte til investeringer i
øvrige riksveier:
| Regjeringens midler
til øvrige riksveier
St.prp. 1 (2008–2009)
fremskrevet 2010–2019 | FrPs fordeling av midler
til øvrige riksveier
2010–2019 |
Østfold | 780 mill. | 4 404 mill. |
Akershus | 2 135 mill. | 7 352 mill. |
Oslo | 2 600 mill. | 6 473 mill. |
Hedmark | 530 mill. | 4 935 mill. |
Oppland | 500 mill. | 4 056 mill. |
Buskerud | 1 690 mill. | 4 137 mill. |
Vestfold | 695 mill. | 3 667 mill. |
Telemark | 1 000 mill. | 3 529 mill. |
Aust-Agder | 470 mill. | 2 337 mill. |
Vest-Agder | 1 060 mill. | 3 458 mill. |
Rogaland | 2 220 mill. | 6 103 mill. |
Hordaland | 3 180 mill. | 7 717 mill. |
Sogn og Fjordane | 1 160 mill. | 3 738 mill. |
Møre og Romsdal | 1 520 mill. | 5 569 mill. |
Sør-Trøndelag | 880 mill. | 5 669 mill. |
Nord-Trøndelag | 1 170 mill. | 4 070 mill. |
Nordland | 960 mill. | 5 915 mill. |
Troms | 720 mill. | 4 227 mill. |
Finnmark | 480 mill. | 2 642 mill. |
Sum | 23 750 mill. | 90 000 mill. |
Stortinget ber Regjeringen bruke den økte rammen
for rassikring på 10 mrd. kroner for NTP-perioden 2010–2019 på følgende
måte:
Fylke | 2010–2019 |
Aust-Agder | 215 mill. |
Vest-Agder | 143 mill. |
Rogaland | 806 mill. |
Telemark | 197 mill. |
Hordaland | 1 022 mill. |
Sogn og Fjordane | 3 136 mill. |
Oppland | 54 mill. |
Buskerud | 36 mill. |
Møre og Romsdal | 1 039 mill. |
Sør-Trøndelag | 179 mill. |
Nord-Trøndelag | 18 mill. |
Nordland | 538 mill. |
Troms | 1 380 mill. |
Finnmark | 1 237 mill. |
Sum | 10 000 mill." |
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen knutepunktsplan
for å sikre gode knutepunktsløsninger der flere transportmidler
møtes.
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen, senest i statsbudsjettet
for 2010, fremme forslag om å øke vrakpanten for eldre biler til
22 000 kroner.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
egen sak om motorsyklenes rolle i norsk samferdsel.
Forslag 41
Stortinget avsetter totalt 100 mrd. kroner til modernisering
av transportnettene i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt
kjøp av persontransporttjenester. Stortinget forutsetter at eksisterende
planer/pakker for utvikling av veg og jernbanebaserte prosjekter
som i dag er finansiert eller er planlagt finansiert med bompenger, i
sin helhet finansieres av staten. Stortinget ber Regjeringen opprette
en egen styringsgruppe for storbysatsingen med bruk av statlige
reguleringsplaner. Stortinget legger til grunn statlig styring av
en moderniseringspakke for hver av byene med rapportering til Stortinget
på egnet måte.
Forslag 42
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om modernisering
av organisering og drift av jernbanetransport i Norge.
Forslag 43
Stortinget ber Regjeringen konkurranseutsette persontransport
på jernbane på flere strekninger som i dag drives av NSB AS.
Forslag 44
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
en egen stortingsmelding om modernisering av norsk luftfartspolitikk
basert på "Strategi for norsk luftfart" fra juni 2008, fremlagte
rapporter om flysikkerheten i norsk luftfart, og Dokument nr. 8:16
(2008–2009), med virkning fra budsjettåret 2011.
Forslag 45
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur, med virkning fra budsjettåret 2011.
Forslag 46
Stortinget ber Regjeringen endre klassifiseringskriteriene
for ferjesamband slik at Randsfjordferjen som forbinder rv 34 og
rv 245, samt ferjene i Kragerøskjærgården som forbinder rv 38 med
rv 351, klassifiseres som riksvegferjesamband med virkning fra budsjettåret
2010.
Forslag 47
Stortinget legger til grunn at ferjesamband
klassifisert som riksvegferje, får full statlig finansiering over
statsbudsjettet, inkludert ferjer som etter forvaltningsreformen
vil omklassifiseres fra riksvegferjer til fylkesferjer.
Forslag 48
Stortinget ber Regjeringen kartlegge behov og utrede
muligheter for utvidet åpningstid på aktuelle riksvegferjestrekninger.
Forslag 49
Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for
ferjeavløsningsprosjekter slik at staten heretter dekker samlede
finansieringskostnader i inntil 50 år.
Forslag 50
Stortinget ber Regjeringen organisere Kystverket
som statlig selskap eller statsaksjeselskap, for å legge forholdene
til rette for en raskere og mer samfunnsøkonomisk utbygging og
vedlikehold av effektiv, sikker og miljøvennlig sjøtransport i Norge.
Stortinget legger til grunn at selskapet får langsiktige, statlige
lån med lav rente til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til
renter og avdrag for slike lån dekkes gjennom de årlige statsbudsjett.
Forslag 51
Stortinget ber Regjeringen overføre ansvaret
for Kystverket fra Fiskeri- og kystdepartementet til Samferdselsdepartementet.
Stortinget legger til grunn at dette gjøres uavhengig av om Kystverket
organiseres som etat eller som statlig selskap.
Forslag 52
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
egen sak om nasjonalt prosjekt for å utvikle transportknutepunkt
som kan sikre at de ulike transportmidlene kan fungere effektivt
sammen.
Forslag 53
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
egen sak om utvikling av fremtidige kollektivløsninger i de største
byene.
Forslag 54
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
egen sak om egne investeringsprogram for store nasjonale samferdselsprosjekt.
Forslag 55
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge frem
egen sak om bruk av nye finansieringsløsninger for å sikre statlig
finansiering av investeringer innenfor samferdselssektoren.
Forslag 56
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
organisering av Jernbaneverket som et statlig selskap eller statsaksjeselskap.
Stortinget ber Regjeringen i samme sak legge frem forslag til en
ordning der selskapet får langsiktige statlige lån med lav rente
til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til renter og avdrag
for slike lån dekkes gjennom årlige statsbudsjetter.
Forslag 57
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
organisering av Vegdirektoratet som et statlig vegselskap eller
statsaksjeselskap. Stortinget ber Regjeringen i samme sak legge
frem forslag til en ordning der selskapet får langsiktige statlige lån
med lav rente til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til
renter og avdrag for slike lån dekkes gjennom årlige statsbudsjetter."
Forslag 58
Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere det
nåværende Samferdselsdepartementet til et Transportdepartement med
ansvar for alt innenfor transport til lands, vanns og i luften,
samt all virksomhet som er en naturlig del av transportvirksomheten,
herunder havnevirksomhet.
Forslag 59
Stortinget ber Regjeringen etablere et Statens transporttilsyn
som får til oppgave å drive kontroll av all transport til lands
(veg og jernbane), vanns og luft og havnevirksomhet for å påse at alle
regler, særlig sikkerhetsbestemmelser, følges. Tilsynet plasseres
utenfor departementene.
Forslag 60
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om statlig
overtakelse av bompengegjeld i eksisterende bompengeselskaper, samt
finansiering over de årlige statsbudsjettene slik at innkreving
av bompenger opphører umiddelbart.
Forslag 61
Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kroner. Avkastningen øremerkes veginvesteringer,
jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert kollektivtrafikk
og bredbånd.
Forslag 62
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om opphevelse
av § 27 og § 27A i lov 21. juni 1963, nr. 23, Veglov.
Forslag 63
Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen sak om
både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan
være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS) basert på full statlig
finansiering.
Forslag 64
Stortinget ber Regjeringen snarest gjennomføre nødvendige
tiltak og avklaringer som åpner for at lokale initiativ for å supplere
statlig vegbevilgning, kan organiseres gjennom regionale og lokale
vegselskap med egen finansiering og uten bruk av bompenger.
Forslag 65
Stortinget ber Regjeringen med utgangspunkt
i Oslopakke 3 utarbeide et videreført prosjekt (Østlandspakken)
for modernisering og effektivisering av transportnettet i triangelet
Hamar–Skien–Halden basert på statlig prosjektfinansiering, og med
et tidsperspektiv 2010–2030.
Forslag 66
Stortinget ber Regjeringen sørge for at staten overtar
ansvaret for bygging av veitunnel gjennom Ulriken (E16 Arnatunnelen)
og at prosjektet på basis av de gjennomførte utredninger klargjøres
for snarlig oppstart. Stortinget ber om at prosjektet gjennomføres
som et offentlig-privat samarbeidsprosjekt (OPS-prosjekt).
Forslag 67
Stortinget ber Regjeringen sikre at utbygging
av skinnebaserte kollektivtiltak i og rundt de største byene samordnes
med Jernbaneverket, og at slik utbygging inngår som en del av arbeidet
med å utvikle trafikknutepunkt der flere transportformer knyttes
direkte sammen. Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om
dette.
Forslag 68
Stortinget ber Regjeringen sørge for samordning av
Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75 (2004–2005) og Innst.
S. nr. 94 (2005–2006), med utvikling av nærtrafikk med jernbane
i Bergensregionen. Stortinget legger til grunn at staten overtar
ansvaret for utbygging av prosjektet.
Forslag 69
Stortinget ber Regjeringen utrede en statlig
fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold,
til erstatning for ferjesambandet Moss–Horten.
Forslag 70
Stortinget ber Regjeringen inkludere de ikke-statlige
lufthavnene på Stord, Notodden og i Skien i systemet med kryssubsidiering
som i dag foretas mellom de statlige flyplassene.
Forslag 71
Stortinget ber Regjeringen sikre finansiering
av ny bro over Rombaksfjorden uten medvirkning fra Avinor.
Forslag 72
Stortinget ber Regjeringen sette inn avbøtende strakstiltak
mot økningen i dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring
av ulykkespunkter og -strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 73
Stortinget ber Regjeringen sette i gang arbeid
for å omdanne Statens vegvesen, gjennom en vurdering av alternative,
fristilte selskapsformer, herunder statlig aksjeselskap.
Forslag 74
Stortinget ber Regjeringen opprette et uavhengig vegtilsyn.
I arbeidet med dette skal det vurderes hvorvidt det nye tilsynet
også skal ha tilsynsansvar for biler og trafikanter.
Forslag 75
Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
større jernbaneutbygginger på regionalnettet forbedres til å tåle
en topphastighet på minimum 250 km/t.
Forslag 76
Stortinget ber Regjeringen utarbeide egne, forpliktende
handlings- og utbyggingsplaner for alle hovedkorridorene, for veg,
jernbane, sjøfart og luftfart. Planene skal ta utgangspunkt i trafikktall,
ulykkestall og grundige analyser, slik at rassikring, trafikksikkerhet
og universell utforming kan inngå som deler av et forpliktende planverk.
Forslag 77
Stortinget ber Regjeringen trappe opp belønningsordningen
til 1 mrd. kroner i løpet av planperioden.
Forslag 78
Stortinget ber Regjeringen sette av 3 mrd. kroner i
en egen post på statsbudsjettet for investering i separate kolletivtraseer/bybaner
over en tiårsperiode.
Forslag 79
Stortinget ber Regjeringen innføre krav om at alle
nye drosjer, ferjer, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie
eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2011.
Forslag 80
Stortinget ber Regjeringen fremme gjenstående utbyggingsstrekninger
på E18 fra Oslo til Ørje som et helhetlig OPS-prosjekt.
Forslag 81
Stortinget ber Regjeringen fremme rv 2 Kongsvinger–Nybakk
som et helhetlig OPS-prosjekt.
Forslag 82
E134 Damåsen–Saggrenda bygges ut, og organiseres
som et OPS-prosjekt med byggestart i 2011.
Forslag 83
Stortinget ber Regjeringen prioritere E10 gjennom
Lofoten for utprøving av ny kontraktsform der drifts-, vedlikeholds-
og investeringsmidler sees i sammenheng når det planlegges utbedringer
over lengre strekninger.
Forslag fra Høyre:
Forslag 84
Rammen for riksveginvesteringer i Nasjonal transportplan
2010–2019 økes med 31 mrd. kroner og settes til 107,8 mrd. kroner,
som er en økning i forhold til forslag i St.meld. nr. 16 (2008–2009)
Nasjonal transportplan 2010–2019 på 40,4 pst.
Forslag 85
Stortinget ber Regjeringen opprette et vedlikeholdsfond
på 50 mrd. kroner, hvor årlig avkastning utelukkende skal gå til
vedlikehold av veger, jernbane og annen transportinfrastruktur, herunder
vedlikehold av vannvegene (Haldenkanalen og Telemarkkanalen).
Forslag 86
E18 Mosseveien ut av Oslo bygges ut, og organiseres
som et OPS-prosjekt.
Forslag 87
E18 fra Oslo til Kristiansand bygges ut til
4-felts veg innen utgangen av NTP-perioden 2010–2019. Utbyggingen
organiseres som OPS-prosjekt som deles opp i hensiktsmessige parseller, herunder
strekningene Gulli–Langåker og Sky–Bommestad.
Forslag 88
E18 Vestkorridoren (Asker–Oslo) bygges ut, med
oppstart senest i 2012. Utbyggingen organiseres som et OPS-prosjekt.
Forslag 89
Rv 23 Dagslet–Linnes bygges ut, med byggestart
i 2011.
Forslag 90
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om Sotrasambandet
på rv 550, organisert og realisert som et OPS-prosjekt, så snart
som mulig.
Forslag 91
Stortinget ber Regjeringen beholde strekningen Byrkjelo–Stryn
på rv 60 som riksvegstrekning.
Forslag 92
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om Arnatunnelen
på E16, organisert som et OPS-prosjekt, så snart som mulig.
Forslag 93
E16 fra Bjørum til Hønefoss bygges ut som smal fire-felts
veg. Utbyggingen organiseres som et OPS-prosjekt med oppstart i
perioden 2010–2014.
Forslag 94
Rv 7 Sokna–Ørgenvika bygges ut med oppstart
i 2011.
Forslag 95
Utbyggingen av rv 7 Sokna-Ørgenvika organiseres
som et OPS-prosjekt.
Forslag 96
E16 Valdres-Filefjell bygges ut. Utbyggingen organiseres
som et OPS-prosjekt.
Forslag 97
Utbyggingen av E134 over Haukeli og forbi Røldal
organiseres som et OPS-prosjekt.
Forslag 98
Utbygging av E6 gjennom Akershus, Hedmark og
Oppland organiseres som OPS-prosjekt og bygges ut i hensiktsmessige
parseller, herunder strekningen Hovinmoen–Dal/Skaberud–Kolomoen,
Kolomoen–Biri–Lillehammer, Øyer–Tretten, Ringebu–Otta.
Forslag 99
Utbygging av E136 Ålesund–Oppland grense organiseres
som OPS-prosjekt og bygges ut i hensiktsmessige parseller, herunder
prosjektene Tresfjordbrua, Flatmark–Monge–Marstein, Breivika–Lerstad,
Måndalstunnelen–Våge og Dølsteinsfonna.
Forslag 100
Utbygging av E6 fra Oppland grense til Trondheim
organiseres som OPS-prosjekt og bygges ut i hensiktsmessige parseller,
herunder prosjektene Oppdal sentrum, Ulsberg–Berkåk–Løklia, Soknedalen
– videre utbygging, Vindalsliene–Korporals bru, Jaktøya–Tonstad
og Sluppen–Stavne.
Forslag 101
Stortinget ber Regjeringen bygge ut rv 714 mellom
Orkdal og Hitra. Utbyggingen gjennomføres som et OPS-prosjekt.
Forslag 102
Utbygging av rv 3 gjennom Østerdalen realiseres
som OPS-prosjekt, delt inn i hensiktsmessige parseller herunder
Åsta bru, Nordstumoen–Antosen–Gjesteby, Søndre Bjorå bru–Atna og Løten–Grundset.
Forslag 103
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om
at rv 80 Vegpakke Salten fase 2, blir organisert og realisert som
et OPS-prosjekt så snart som mulig.
Forslag 104
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om
at E6 vest for Alta blir organisert og realisert som et OPS-prosjekt
så snart som mulig.
Forslag 105
Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om
at E105 Kirkenes–Russland grense blir organisert og realisert som
et OPS-prosjekt.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 106
Stortinget ber Regjeringen etablere en statlig støtteordning
for kommuner og fylkeskommuner, etter modell fra den statlige belønningsordningen
for kollektivtrafikk, med formål å stimulere til flere trygge gang-
og sykkelveier.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 107
1. Rammene til samferdselsformål
i planperioden 2010–2019 økes med 15 mrd. kroner ut over Regjeringens
forslag. Midlene fordeles slik:
Formål | Regjeringens forslag NTP
2010–2019 | KrFs forslag NTP 2010–2019 | Økning |
Kap. 1350 Jernbaneverket,
post 30 | 50 330 mrd. kroner | 50 430 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
Kap. 1330 Særskilte
transporttiltak,
post 71(*) | - | 5 mrd. kroner | 5 mrd. kroner |
Kap. 1320 Statens vegvesen,
post 30 | 69 mrd. kroner | 83,9 mrd. kroner | 9,9 mrd. kroner |
Sum økning | | | 15 mrd. kroner |
* (Ny post): Belønningsordning for gang-
og sykkelvei.
2 Økte midler innenfor disse hovedrammene fordeles
i tråd med Kristelig Folkepartis merknader i Innst. S. nr. 300 (2008–2009).
Forslag fra Venstre:
Forslag 108
Rammene til samferdselsformål for perioden 2010–2019
økes med 12,5 mrd. kroner og fordeler seg slik:
Rammefordeling statlige midler. Årlig gjennomsnitt.
Mill. 2009-kroner
| NTP 2006–2015 | Saldert Budsjett 2009 | 2010–2013 | 2014–2019 |
Jernbaneformål | 5 824 | 7 000 | 10 784 | 13 623 |
Vegformål inkl.
kollektivtiltak i kommunesektoren | 15 749 | 16 865 | 19 657 | 20 002 |
Kystverket | 614 | 703 | 1 010 | 1 136 |
Sum | 22 187 | 24 568 | 31 451 | 34 761 |
Forslag 109
Stortinget ber Regjeringen avvikle NSBs togmonopol
gjennom å videreføre konkurranseutsettingene av persontrafikken
på sporet.
Forslag 110
Stortinget ber Regjeringen konkurranseutsette produksjonsoppgavene
i Jernbaneverket og skille disse ut i et statlig selskap.
Forslag 111
Stortinget ber Regjeringen ta i bruk OPS-kontrakter
på større prosjekter innenfor veg- og jernbaneutbygging.
Forslag 112
Stortinget ber Regjeringen opprette et frittstående
vegtilsyn for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet.
Forslag 113
Stortinget ber Regjeringen etablere følgende
mål for reisetid med tog i Norge innen 2020 og følge disse opp med
nødvendige bevilgninger: Trondheim–Oslo: 4 timer, Bergen–Oslo: 4
timer, Kristiansand S–Oslo: 3 timer, Oslo–Lillehammer/Halden/Skien
– 80 minutter.
Forslag 114
Stortinget ber Regjeringen øke belønningsordningen
kraftig for å fremme bedre kollektivtrafikk i storbyene.