St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019 - rettingar til meldinga

Eg syner til St.meld. nr. 16 (2008-2009) som vart lagt fram 13. mars 2009.

Diverre har vi funne nokre mindre feil i namnde melding, ei oversikt med rettingar er lagt ved.

Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet, 28. april 2009

Feil i St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019

Under er en oversikt over feil som Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet er kjent med:

Side 15, høyre spalte, siste avsnitt:

"Innsatsen i banesektoren vil m.a. gi;

  • 45 km nye kryssningsspor tilrettelagt spesielt for godstog."

skal være:

"Innsatsen i banesektoren vil m.a. gi;

  • 45 nye kryssningsspor tilrettelagt spesielt for godstog."

Side 16, Tabell 1.2 under korridor 7, Statlige midler 2010-2013, Sum:

"2 605"

skal være:

"2 610"

Side 46, Tabell 4.3, kolonneoverskrift:

"2006

Mill. tonnkm"

skal være:

"2006

Mill. km"

Side 70, 6.2.2 Fylkesvegferjer, 1. setning:

"Forvaltningsreformen innebærer at fylkene vil ha ansvar for 78 av totalt 95 ferjesamband."

skal være:

"Forvaltningsreformen innebærer at ansvaret for 78 av totalt 95 riksvegferjesamband overføres til fylkene."

Side 79, 6.3.2.8 Post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester, 3. setning:

"Forvaltningsreformen innebærer at Staten vil ha ansvar for 17 av totalt 95 ferjesamband."

skal være:

"Forvaltningsreformen innebærer at Staten vil ha ansvar for 17 mot tidligere 95 ferjesamband."

Side 142, tabell 9.3, nederst:

"Kilde: Transportøkonomisk institutt, rapport 995/2008"

skal være:

"Kilde: Transportøkonomisk institutt, rapport 955/2008"

Side 157, høyre spalte, Statlige prioriteringer i planperioden, 2. setning:

"… , hvorav om lag 2,1 mrd. kr i den første fireårsperiode."

skal være:

"… , hvorav om lag 1,6 mrd. kr i den første fireårsperiode."

Side 178, 10.1.3.3 Lufthavner utenfor Avinor, nest siste avsnitt, 2. setning:

"Lufthavnenes ruter er forholdsvis lite benyttet sammenliknet med rutene på de regionale lufthavnene til Avinor, der hver innbygger reiser 310 ganger i året."

skal være:

"Lufthavnenes ruter er forholdsvis lite benyttet sammenliknet med rutene på de regionale lufthavnene til Avinor, der hver innbygger reiser 3-10 ganger i året."

Side 198, Tabell 10.3

Under korridor 5, E16 Øye-Borlaug er "Statlige midler 2010-2019" oppgitt som 1 060 mill. kr.

skal være:

1 680 mill. kr

Side 211, høyre spalte, 4. strekpunkt:

"- Til sammen 750 km riksveg er utbedret med midtrekkverk og andre mindre trafikksikkerhetsutbedringer."

skal være:

"- Til sammen 750 km riksveg er utbedret med midtrekkverk eller bredt midtfelt"

Side 215, tabell 10.8:

"Samfunnsøkonomisk nettonytte

2 935 mill. kr"

skal være:

"Samfunnsøkonomisk nettonytte

-2 935 mill. kr"

Side 222, Prosjektet E18 Gulli-Langåker og Bommestad-Sky- Langangen:

"E18 mellom Tønsberg og Larvik har en årsdøgntrafikk på 21 00023 000 kjøretøy."

skal være:

"E18 mellom Tønsberg og Larvik har en årsdøgntrafikk på 21 000-23 000 kjøretøy."

Side 259 og side 266:

I tabelloversikten under 10.4.8.5 er strekningen Bodø-Tromsø ført opp, altså under korridor 7. Det korrekte er at denne strekningen skulle vært i tabelloversikt på side 266 (korridor 8). I oversikten over de største lufthavnene i korridor 8 (10.4.9.5, side 266) mangler "Lakselv lufthavn, Banak"

Side 311, Kapittel 13.1, 2. setning:

"… , i tråd med regjeringens visjon om et universelt utformet samfunn i 2005."

skal være:

"… , i tråd med regjeringens visjon om et universelt utformet samfunn i 2025."

Side 124-125, 8.3.7 Maritim infrastruktur og fiskerihavner

Ved en inkurie ble ikke fiskerihavnetiltaket i Honningsvåg (molo) i andre del av planperioden beskrevet nærmere i stortingsmeldingen. Tiltaket er imidlertid med på listen over tiltak på side 124. Omtalene som falt ut er følgende:

Honningsvåg, Finnmark

Tiltaket går ut på å forlenge den eksisterende Klubbskjærmoloen. Sammen med mudring i indre havn som foreslått i regjerningens tiltakspakke, vil det gi bedre tilrettelegging for den omfattende trafikken i indre Honningsvåg havn. Ved forlenging av moloen og større dybde kan en tilby flere og gode liggeplasser for fremmedflåten.

Side 233-234, 10.4.5.3 Infrastruktur for sjøtransport

Ved en inkurie ble ikke farledstiltaket i innseilingen til Ålesund i andre del av planperioden omtalt nærmere i meldingen. Tiltaket er imidlertid merket av på kartet på side 209. Omtalen som er falt ut er følgende:

Innseilingen til Ålesund (Flatholmen og Aspevågen).

I innseilingen til Ålesund er det planlagt flere tiltak. Utdypingen i Aspevågen, med en viktig fiskerihavn, vil ha betydning for sikkerheten til større fiskebåter. Utenfor ny containerhavn på Flatholmen vil det også foretas utdyping.

Sidene 226-227 og 266, Kapittel 10, Prosjekter som fullføres etter 2019

Det gjøres oppmerksom på at farledstiltakene Grenland, Stavanger/Risavika og Raftsundet som startes opp i andre del av planperioden fullføres etter 2019. Dette går ikke frem av meldingsteksten. Etter planen vil Grenland få en oppstartsbevilgning på 65 av totalt 121 mill. kr, Stavanger/Risavika 11 av totalt 33 mill. kr og Raftsundet 125 av totalt 170 mill. kr i siste del av planperioden.