Eg syner til St.meld. nr. 16 (2008-2009) som
vart lagt fram 13. mars 2009.
Diverre har vi funne nokre mindre feil i namnde melding,
ei oversikt med rettingar er lagt ved.
Under er en oversikt over feil som Samferdselsdepartementet
og Fiskeri- og kystdepartementet er kjent med:
"Innsatsen i banesektoren vil m.a. gi;
"Innsatsen i banesektoren vil m.a. gi;
"2 605"
"2 610"
"2006
Mill. tonnkm"
"2006
Mill. km"
"Forvaltningsreformen innebærer at fylkene vil ha
ansvar for 78 av totalt 95 ferjesamband."
"Forvaltningsreformen innebærer at ansvaret
for 78 av totalt 95 riksvegferjesamband overføres til fylkene."
"Forvaltningsreformen innebærer at Staten vil ha
ansvar for 17 av totalt 95 ferjesamband."
"Forvaltningsreformen innebærer at Staten vil ha
ansvar for 17 mot tidligere 95 ferjesamband."
"Kilde: Transportøkonomisk institutt, rapport 995/2008"
"Kilde: Transportøkonomisk institutt, rapport 955/2008"
"… , hvorav om lag 2,1 mrd. kr i den første fireårsperiode."
"… , hvorav om lag 1,6 mrd. kr i den første fireårsperiode."
"Lufthavnenes ruter er forholdsvis lite benyttet sammenliknet
med rutene på de regionale lufthavnene til Avinor, der hver innbygger
reiser 310 ganger i året."
"Lufthavnenes ruter er forholdsvis lite benyttet sammenliknet
med rutene på de regionale lufthavnene til Avinor, der hver innbygger
reiser 3-10 ganger i året."
Under korridor 5, E16 Øye-Borlaug er "Statlige midler
2010-2019" oppgitt som 1 060 mill. kr.
1 680 mill. kr
"- Til sammen 750 km riksveg er utbedret med midtrekkverk
og andre mindre trafikksikkerhetsutbedringer."
"- Til sammen 750 km riksveg er utbedret med midtrekkverk
eller bredt midtfelt"
"Samfunnsøkonomisk nettonytte | 2 935 mill. kr" |
"Samfunnsøkonomisk nettonytte | -2 935 mill. kr" |
"E18 mellom Tønsberg og Larvik har en årsdøgntrafikk
på 21 00023 000 kjøretøy."
"E18 mellom Tønsberg og Larvik har en årsdøgntrafikk
på 21 000-23 000 kjøretøy."
I tabelloversikten under 10.4.8.5 er strekningen Bodø-Tromsø
ført opp, altså under korridor 7. Det korrekte er at denne strekningen
skulle vært i tabelloversikt på side 266 (korridor 8). I oversikten
over de største lufthavnene i korridor 8 (10.4.9.5, side 266) mangler
"Lakselv lufthavn, Banak"
"… , i tråd med regjeringens visjon om et universelt
utformet samfunn i 2005."
"… , i tråd med regjeringens visjon om et universelt
utformet samfunn i 2025."
Ved en inkurie ble ikke fiskerihavnetiltaket
i Honningsvåg (molo) i andre del av planperioden beskrevet nærmere
i stortingsmeldingen. Tiltaket er imidlertid med på listen over
tiltak på side 124. Omtalene som falt ut er følgende:
Tiltaket går ut på å forlenge
den eksisterende Klubbskjærmoloen. Sammen med mudring i indre havn
som foreslått i regjerningens tiltakspakke, vil det gi bedre tilrettelegging
for den omfattende trafikken i indre Honningsvåg havn. Ved forlenging
av moloen og større dybde kan en tilby flere og gode liggeplasser
for fremmedflåten.
Ved en inkurie ble ikke farledstiltaket i innseilingen
til Ålesund i andre del av planperioden omtalt nærmere i meldingen.
Tiltaket er imidlertid merket av på kartet på side 209. Omtalen
som er falt ut er følgende:
I innseilingen til Ålesund
er det planlagt flere tiltak. Utdypingen i Aspevågen, med en viktig fiskerihavn,
vil ha betydning for sikkerheten til større fiskebåter. Utenfor
ny containerhavn på Flatholmen vil det også foretas utdyping.
Det gjøres oppmerksom på at farledstiltakene Grenland,
Stavanger/Risavika og Raftsundet som startes opp i andre del av
planperioden fullføres etter 2019. Dette går ikke frem av meldingsteksten.
Etter planen vil Grenland få en oppstartsbevilgning på 65 av totalt
121 mill. kr, Stavanger/Risavika 11 av totalt 33 mill. kr og Raftsundet
125 av totalt 170 mill. kr i siste del av planperioden.