4.2 Komiteens merknader

Komiteen mener at det snarest mulig må tas i bruk intelligente kommunikasjonsløsninger (ITS) for å øke kollektivandelen og bedre trafikksikkerheten, samt redusere bilkøer i de store byområdene. Intelligente trafikksystemer kan bestå av et samspill mellom en rekke ulike elementer, som for eksempel:

  • Bilnavigasjon (GPS)

  • Lyssignaler

  • Værinformasjon

  • Trafikkovervåkning

  • Tunnel- og broovervåkning

  • Informasjon om trafikkforhold, køer og ulykker

  • Informasjon om tilgjengelige parkeringsplasser

  • Parkeringsanvisning

Komiteen vil peke på at slike tiltak både vil øke sannsynligheten for at trafikanter velger kollektive transportmidler før de når bykjernen, og derved bedrer situasjonen for dem som uansett er avhengige av å kjøre bil inn i byene. På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at det tas i bruk intelligente kommunikasjonsløsninger (ITS) for å øke kollektivandelen og bedre trafikksikkerheten i de store byområdene."

Komiteen viser til at prognosene for inneværende NTP-periode ikke har truffet godt. Trafikkveksten ble mye større enn forventet. Dette har medvirket til at antall drepte eller hardt skadde har blitt større og slitasjen på vegnettet langt mer omfattende enn forventet.

Komiteen vil peke på at det er viktig at trafikkprognosene framover blir så realistiske som mulig, og blant annet i større grad enn i dag tar opp i seg effektene av restriksjoner på bilkjøring i byområdene og satsingen på kollektivtransporten. På viktige gjennomgående veger vil det sannsynligvis bli stor trafikkvekst også i årene som kommer, og det er derfor nødvendig at vegene bygges med nødvendige trafikksikkerhetstiltak.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil holde fram at det er en viktig konkurranseflate mellom fly og tog på lange distanser, en flate som blir større når det skapes attraktive og raske togtilbud. Eventuelle høyhastighetsbaner vil gjøre denne konkurranseflaten stor.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil peke på at Regjeringens foreslåtte jernbanesatsing vil styrke togets konkurranseposisjon i forhold til personbilen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at det særlig er transporten mellom landsdelene som bidrar til veksten i transportarbeidet, og at veksten i de lange transporter tilsier sammenhengende utbygging av veger og jernbane i korridorer. Disse medlemmer mener dette står i kontrast til den totale mangelen på helhetstenkning som alltid har preget norsk samferdselspolitikk, der for eksempel prosjekter som Dalsfjordbrua til 1 mrd. kroner med 45 biler i døgnet prioriteres på bekostning av stamveger mellom landsdelene.