Komiteen mener at
det snarest mulig må tas i bruk intelligente kommunikasjonsløsninger (ITS)
for å øke kollektivandelen og bedre trafikksikkerheten, samt redusere
bilkøer i de store byområdene. Intelligente trafikksystemer kan
bestå av et samspill mellom en rekke ulike elementer, som for eksempel:
Bilnavigasjon (GPS)
Lyssignaler
Værinformasjon
Trafikkovervåkning
Tunnel- og broovervåkning
Informasjon om trafikkforhold, køer og
ulykker
Informasjon om tilgjengelige parkeringsplasser
Parkeringsanvisning
Komiteen vil peke på at slike
tiltak både vil øke sannsynligheten for at trafikanter velger kollektive
transportmidler før de når bykjernen, og derved bedrer situasjonen
for dem som uansett er avhengige av å kjøre bil inn i byene. På
denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
at det tas i bruk intelligente kommunikasjonsløsninger (ITS) for
å øke kollektivandelen og bedre trafikksikkerheten i de store byområdene."
Komiteen viser til at prognosene
for inneværende NTP-periode ikke har truffet godt. Trafikkveksten
ble mye større enn forventet. Dette har medvirket til at antall
drepte eller hardt skadde har blitt større og slitasjen på vegnettet langt
mer omfattende enn forventet.
Komiteen vil peke på at det er
viktig at trafikkprognosene framover blir så realistiske som mulig,
og blant annet i større grad enn i dag tar opp i seg effektene av
restriksjoner på bilkjøring i byområdene og satsingen på kollektivtransporten.
På viktige gjennomgående veger vil det sannsynligvis bli stor trafikkvekst også
i årene som kommer, og det er derfor nødvendig at vegene bygges
med nødvendige trafikksikkerhetstiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil holde fram at det
er en viktig konkurranseflate mellom fly og tog på lange distanser,
en flate som blir større når det skapes attraktive og raske togtilbud.
Eventuelle høyhastighetsbaner vil gjøre denne konkurranseflaten
stor.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil peke på at Regjeringens foreslåtte
jernbanesatsing vil styrke togets konkurranseposisjon i forhold
til personbilen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det særlig er transporten mellom landsdelene som bidrar
til veksten i transportarbeidet, og at veksten i de lange transporter
tilsier sammenhengende utbygging av veger og jernbane i korridorer. Disse medlemmer mener
dette står i kontrast til den totale mangelen på helhetstenkning
som alltid har preget norsk samferdselspolitikk, der for eksempel
prosjekter som Dalsfjordbrua til 1 mrd. kroner med 45 biler i døgnet
prioriteres på bekostning av stamveger mellom landsdelene.