9.1 Tilrettelegging for sterk befolkningsvekst

9.1.1 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til side merknader under kap 9.2.2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at storbyenes rolle i verdensøkonomien blir stadig viktigere i takt med at en stor og voksende andel av verdiskapingen finner sted innen tjenesteytende sektor. Disse medlemmer mener derfor at konkurransedyktige norske storbyer vil bety svært mye for Norges konkurranseevne internasjonalt. Disse medlemmer vil samtidig påpeke at økt konkurranseevne for byene er av strategisk betydning for Norge og norsk næringsliv, og at for eksempel Oslo og Osloområdet er i direkte konkurranse med storbyregionene København–Malmö, Stockholm og Helsinki.

Disse medlemmer påpeker at befolkningen i byområdene øker – og forventes å øke kraftig i årene fremover. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til befolkningsfremskrivningen publisert i St.meld. nr. 16 (2008–2009) som viser en forventet befolkningsvekst innen 2030 på 39 pst. i Oslo, 34 pst i Akershus, 28 pst. i Bergen, 34 pst. i Trondheim og 39 pst. i Stavanger. Disse medlemmer vil samtidig påpeke at randkommunene Ullensaker, Rennesøy, Sørum, Skedsmo og Klepp har en forventet vekst på over 50 pst. frem til 2030.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at befolkningsøkningen i byområdene bør få konsekvenser for norsk samferdselspolitikk, og viser til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 165 (2007–2008) til hovedstadsmeldingen, jf. St.meld. nr. 31 (2006–2007).

Disse medlemmer påpeker at SSBs befolkningsfremskrivninger tidligere har vist seg å ha for lave estimater, særlig når det gjelder utviklingen i innvandrerbefolkningen. Når det gjelder innvandringspolitikk, vil disse medlemmer vise til Fremskrittspartiets forslag til ny norsk utlendingslov i Innst. O. nr. 42 (2007–2008), men disse medlemmer vil samtidig påpeke at befolkningen i byområdene uansett innvandringspolitikk vil vokse. Disse medlemmer mener det er viktig med en transport- og arealpolitikk overfor byområdene som legger til rette for videre vekst, både når det gjelder arealer og transportløsninger. Disse medlemmer vil vise til at en restriktiv rødgrønn politikk der det verken bygges nok infrastruktur, boliger eller næringsarealer, kun fører til redusert verdiskapning og redusert levestandard.

Disse medlemmer er ikke i enige i påstandene i St.meld. nr. 16 (2008–2009) om at omfattende investeringer ikke vil være tilstrekkelig til å møte den sterke transportveksten i de største byene, og viser til sine merknader om dette i innstillingens kapittel 5. Disse medlemmer mener imidlertid at det kan være behov for å importere urbane løsninger fra andre land, for eksempel knyttet til veier i flere etasjer. Disse medlemmer viser til sitt forslag om 100 mrd. kroner ekstra til storbyene i innstillingens kapittel 1.2.2.