Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til side merknader under kap 9.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at storbyenes
rolle i verdensøkonomien blir stadig viktigere i takt med at en stor
og voksende andel av verdiskapingen finner sted innen tjenesteytende
sektor. Disse medlemmer mener derfor at konkurransedyktige norske
storbyer vil bety svært mye for Norges konkurranseevne internasjonalt. Disse
medlemmer vil samtidig påpeke at økt konkurranseevne for
byene er av strategisk betydning for Norge og norsk næringsliv,
og at for eksempel Oslo og Osloområdet er i direkte konkurranse med
storbyregionene København–Malmö, Stockholm og Helsinki.
Disse medlemmer påpeker at befolkningen
i byområdene øker – og forventes å øke kraftig i årene fremover. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til befolkningsfremskrivningen publisert
i St.meld. nr. 16 (2008–2009) som viser en forventet befolkningsvekst
innen 2030 på 39 pst. i Oslo, 34 pst i Akershus, 28 pst. i Bergen, 34
pst. i Trondheim og 39 pst. i Stavanger. Disse medlemmer vil
samtidig påpeke at randkommunene Ullensaker, Rennesøy, Sørum, Skedsmo
og Klepp har en forventet vekst på over 50 pst. frem til 2030.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at befolkningsøkningen i byområdene bør få konsekvenser for norsk samferdselspolitikk,
og viser til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 165 (2007–2008) til
hovedstadsmeldingen, jf. St.meld. nr. 31 (2006–2007).
Disse medlemmer påpeker at SSBs
befolkningsfremskrivninger tidligere har vist seg å ha for lave
estimater, særlig når det gjelder utviklingen i innvandrerbefolkningen.
Når det gjelder innvandringspolitikk, vil disse medlemmer vise
til Fremskrittspartiets forslag til ny norsk utlendingslov i Innst.
O. nr. 42 (2007–2008), men disse medlemmer vil samtidig
påpeke at befolkningen i byområdene uansett innvandringspolitikk
vil vokse. Disse medlemmer mener det er viktig med
en transport- og arealpolitikk overfor byområdene som legger til
rette for videre vekst, både når det gjelder arealer og transportløsninger. Disse
medlemmer vil vise til at en restriktiv rødgrønn politikk
der det verken bygges nok infrastruktur, boliger eller næringsarealer,
kun fører til redusert verdiskapning og redusert levestandard.
Disse medlemmer er ikke i enige
i påstandene i St.meld. nr. 16 (2008–2009) om at omfattende investeringer
ikke vil være tilstrekkelig til å møte den sterke transportveksten
i de største byene, og viser til sine merknader om dette i innstillingens
kapittel 5. Disse medlemmer mener imidlertid at det
kan være behov for å importere urbane løsninger fra andre land,
for eksempel knyttet til veier i flere etasjer. Disse medlemmer viser
til sitt forslag om 100 mrd. kroner ekstra til storbyene i innstillingens
kapittel 1.2.2.