Stortingsrepresentantene Sonja Irene Sjøli,
Inge Lønning, André Oktay Dahl og Elisabeth Aspaker fremmet 23. april
2009 følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved alle tilfeller
av plutselig uventet død i sped- og småbarnsalder."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, frå Framstegspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og
Thore A. Nistad, frå Høgre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl,
og frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, viser
til representantforslaget i Dokument nr. 8:85 (2008–2009).
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er samd
med forslagsstillarane i at obligatorisk dødsstedsundersøking ved
plutseleg spedbarnsdød ville vore eit godt tiltak for å avdekke
og kjempe mot vald og overgrep i nære relasjonar, men viser til
svarbrev frå justisministeren datert 12. mai 2009 (vedlagt), der
det framgår at dette vil vera grunnlovsstridig.
Fleirtalet er samd med Regjeringa
i at det er viktig å ha med både ein person frå rettsmedisinsk og
ein person med etterforskningskompetanse som skal vera med på dødsstedsundersøkelsen.
Dette vil etter fleirtalet sitt syn også vera avgjerande
for å kunne avdekke kriminelle hendingar.
Forholdet til Grunnlova § 102 der både samansetjinga
av teamet som skal foreta undersøkinga og til forbodet mot "Hus-inkvisisjon"
vil vera i konflikt med Grunnlova, kan ein unngå ved at undersøkinga
vert gjort frivillig, og fleirtalet støttar at tilbodet
vert frivillig.
Fleirtalet vil peike på at undersøkelsesteamet skal
ha meldeplikt til politiet om "alle funn som kan bidra til å oppklare
dødsårsak".
Fleirtalet vil også understreke
at obduksjon skal takast på rettsmedisinsk institutt.
Fleirtalet viser til St.prp.
nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringar i statsbudsjettet
for 2009, der det er foreslått ytterlegare 2,7 mill. kroner til
prosjektet med sikte på ikrafttredelse frå 1. juli i år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er svært viktig å styrke barns rettssikkerhet
i Norge og vil vise til at det er tverrpolitisk enighet om forsterket innsats
for å bekjempe vold i nære relasjoner. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det er viktig også å sette inn tiltak for å
avdekke kriminelle handlinger overfor de aller minste barna og er
skuffet over at Regjeringen ikke vil vurdere forslaget om å innføre
obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved små barns uventede død.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge som nasjon, gjennom tiltredelsen av så vel FNs Barnekonvensjon
som Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) har påtatt
seg sterke internasjonale forpliktelser til å verne om det enkelte
menneske og mener derfor det ville være riktig å innføre obligatorisk
dødsstedsundersøkelse når små barn plutselig og uventet dør, i den
hensikt å avklare om dette skyldes en kriminell handling.
Disse medlemmer har merket seg
at slik dødsstedsundersøkelse allerede er innført i andre europeiske
land, og mener derfor det ikke kan være tvil om at dette er et tiltak
som menneskerettslig er riktig og viktig og fordi små forsvarsløse
barn har et særlig krav på samfunnets støtte og oppmerksomhet.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til rapporten fra Barnedødsårsaksprosjektet som klart konkluderer
med at Norge bør legge til rette for obligatorisk dødsstedsundersøkelse
og at dette vil være et viktig bidrag til også å kunne oppklare
mulige drap på de minste barna. Disse medlemmer mener
forslaget fra Regjeringen om å innføre en ordning med obligatorisk
plikt til å tilby barns foreldre dødsstedsundersøkelse ved alle
tilfeller av plutselig og uventet sped- og småbarnsdød i den hensikt
å bidra til å fastsette dødsårsak, er et utilstrekkelig virkemiddel.
En frivillig dødsstedsundersøkelse kan ikke bli et like effektivt
virkemiddel, fordi det er all grunn til å anta at man ikke vil medvirke
til slik undersøkelse i tilfeller hvor barnet har vært utsatt for vold
og overgrep.
Disse medlemmer viser til brevet
fra Justisdepartementet der det vises til Lovavdelingens uttalelse
om at man er tilbøyelig til å anta at en obligatorisk dødsstedsundersøkelse
vil stride mot Grunnloven fordi det kan foreligge en "Hus-inkvisisjon"
jf. § 102. Det er etter disse medlemmers oppfatning
et stort paradoks når Regjeringen på den ene siden fremmer lover
som gir politiet adgang til å gå inn i folks hjem for å sjekke hvordan
våpen oppbevares uten at dette ansees å være grunnlovsstridig, mens
Regjeringen legger seg på en helt annen tolkning og mener det ikke
er mulig å tillate undersøkelser i hjemmet ved små barns uventede
dødsfall.
Disse medlemmer vil vise til
statistikk fra bl.a. Barnedødsårsaksprosjektet og det faktum at det
også i Norge forekommer drap på små barn. Det er samfunnets plikt
å sørge for at disse drapene blir oppklart og at den/de som står
bak blir stillet til ansvar for sine handlinger. Disse medlemmer ser
det som et tilbakeskritt i arbeidet for å bekjempe vold og overgrep
mot små barn dersom Norge ikke kan følge etter andre europeiske
land når det gjelder innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse
på samme måte som vi har fulgt f.eks. England med innføring av den
såkalte "grooming"-paragrafen for å stoppe mulig misbruk og seksuelle
overgrep mot barn. Med bakgrunn i tilrådningen fra Barnedødsårsaksprosjektet
og etablert praksis i andre land på dette feltet fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved alle tilfeller
av plutselig og uventet død i sped- og småbarnsalder."
Disse medlemmer viser til at
etter gjeldende rett er det ikke hjemmel for å oppnevne bistandsadvokat
for barn som er omkommet. Disse medlemmer mener at
i slike saker kan det være behov for en representant som kan ivareta
det avdøde barnets interesser. På denne bakgrunnen viser disse
medlemmer til forslaget fra Høyre og Fremskrittspartiet
i Innst. O. nr. 27 (2007–2008) og fremmer på nytt følgende forslag:
"Straffeprosessloven § 107 a annet ledd tredje punktum
skal lyde:
Er noen under 18 år død som følge av en straffbar
handling, skal det oppnevnes bistandsadvokat for avdøde når siktede
er en av avdødes nærmeste."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved alle tilfeller
av plutselig og uventet død i sped- og småbarnsalder.
Forslag 2
Straffeprosessloven § 107 a annet ledd tredje punktum
skal lyde:
Er noen under 18 år død som følge av en straffbar
handling, skal det oppnevnes bistandsadvokat for avdøde når siktede
er en av avdødes nærmeste.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:85 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Sonja Irene Sjøli, Inge Lønning, André
Oktay Dahl og Elisabeth Aspaker om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse
ved plutselig spedbarnsdød – vedlegges protokollen.
Det vises til Justiskomiteens anmodning av 06.05.2009
om uttalelse i forbindelse med behandlingen av Representantforslag
nr. 85.
Jeg er enig med representantene Sonja Irene
Sjøli, Inge Lønning, André Oktay Dahl og Elisabeth Aspaker i at
det er en sterk samfunnsmessig forpliktelse å iverksette tiltak
som kan bidra til å avdekke eventuelle kriminelle forhold som rammer
de aller minste. Jeg er av den oppfatning at den ordningen som nå
iverksettes, innenfor rammene vårt lovverk setter, er et viktig
bidrag til dette.
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) og St.prp. nr. 1 (2008–2009)
går det frem at regjeringen vil innføre en ordning med obligatorisk
plikt for spesialisthelsetjenesten til å tilby barns foreldre dødsstedsundersøkelse
ved alle tilfeller av plutselig uventet sped- og småbarnsdød. Hovedhensikten
er å bidra til å fastsette dødsårsak.
Det vises videre til følgende merknad i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2008–2009) fra helse- og omsorgskomiteen:
"Komiteen vil be om at Regjeringen vurderer en såkalt
sakkyndig-modell som skal benyttes ved undersøkelsene. Da vil rettsmedisineren
som obduserer barnet, kunne delta i undersøkelsen av dødsstedet
sammen med andre fagpersoner med spesialkompetanse på feltet, herunder
personer med etterforskningskompetanse. Komiteen viser til at det
skal være en plikt for spesialisthelsetjenesten å tilby barns foreldre
dødsstedsundersøkelse. Komiteen har registrert at det er et ønske
om at undersøkelsen gjøres til en obligatorisk ordning, slik at
foreldrene ikke kan takke nei til tilbudet, og ber derfor Regjeringen
om å utrede de grunnlovsmessige sidene av dette."
Dette spørsmålet har vært forelagt Justisdepartementets
lovavdeling. I sin grunnlovsvurdering av en mulig tvungen ordning,
gitt i brev til Helse- og omsorgsdepartementet 04.03.2009, fremheves
særskilt to forhold ved en slik dødsstedsundersøkelse.
Det ene er sammensetningen av teamene, idet det
vises til at man skal la "personell med politifaglig kompetanse
(uten bindinger til politiet) delta ved/gjennomføre undersøkelsen.
Det andre er at undersøkelsesteamet skal ha meldeplikt til politiet
om "alle funn som kan bidra til å oppklare dødsårsak."
Lovavdelingen uttaler videre:
"Forutsatt at ordningen gjennomføres med de to elementene
som er særskilt vurdert her, er vi tilbøyelig til å anta at det
foreligger en "Hus-Inkvisisjon" etter Grunnloven § 102."
På denne bakgrunn vil det derfor ikke kunne fremmes
forslag om obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved alle tilfelle
av plutselig og uventet død i spe- og småbarnsalder.
Om forholdet til Grunnloven § 102 ved en frivillig
ordning uttaler Lovavdelingen:
"Iallfall forutsatt at det fra rette vedkommende foreligger
et samtykke som er informert og frivillig, kan vi vanskelig se at Grunnloven
§ 102 her skulle være til hinder for at den skisserte ordningen
med frivillig dødsstedsundersøkelse gjennomføres."
Dette arbeidet fortsetter med Helse- og omsorgsdepartementet
som ansvarlig departement.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. juni 2009
Anne Marit Bjørnflaten |
Ingrid Heggø |
leder |
ordfører |