Stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund
Hagesæter, Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman fremmet 5. mai
2009 følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en nettbasert brukervennlig
løsning for å presentere bruken av skattebetalernes penger ved at
man kan søke seg ned fra hovedområder i statsregnskapet til posteringsnivå."
Det vises til Dokument nr. 8:102 (2008–2009) for
en nærmere redegjørelse og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki
Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 18. mai 2009 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteen mener det er selvsagt
at det skal være åpenhet om bruk av fellesskapets midler, og mener
at det å gjøre detaljert informasjon lett tilgjengelig for folk
er viktig. Detaljeringsgraden av slik informasjon må ha en rimelig
kostnad i forhold til nytten som oppnås ved slik åpenhet.
Komiteen viser til brev fra finansminister
Kristin Halvorsen av 18. mai 2009. Som finansministeren skriver
har vi en rekke redskaper innen det offentlige som har til hensikt
å kartlegge hva penger brukes til, så som Kostra for kommunesektoren,
SSBs statistikker og StatRes på statlig hold. StatRes-prosjektet
(http://www.ssb.no/statres/) er et nyttig verktøy hvor opplysninger
om statlige virksomheters forbruk og resultater stadig utbygges
og forbedres. Statistisk sentralbyrå (SSB) drifter denne databasen og
videreutvikler prosjektet løpende. SSB baserer sin datafangst både
på regnskapstall fra statsregnskapet og på data fra enkeltvirksomheter.
I forbindelse med utviklingen av StatRes-prosjektet har Finansdepartementet
lagt til rette for utvidet bruk av informasjon fra statsregnskapet
på detaljnivå. Det er etablert et samarbeid med Senter for statlig
økonomistyring (SSØ) når det gjelder innhenting av detaljerte regnskapstall
på post- og underpostnivå fra statsregnskapet. SSB innhenter også
detaljerte regnskapstall fra enkeltvirksomheter, hvor det er behov
for ytterligere spesifikasjoner. Finansdepartementet vurderer jevnlig
behov for utvikling innenfor regnskapsområdet.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at Missouri Accountibility Portal kan bidra som inspirasjonskilde
for videreutvikling av offentliggjøring av regnskapsinformasjon
i stat og kommune.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er også
enig med forslagsstillerne i at lønnsutbetaling for den enkelte
ansatte, med unntak av de fremste lederne, ikke bør oppgis, av hensyn
til personvern og fordi dette anses dekket gjennom det at alle har
tilgang til likningsopplysningene til den enkelte. Flertallet vil
imidlertid bemerke at Fremskrittspartiet og Høyre har vært imot
åpenhet omkring skattelistene og at Kristelig Folkeparti har vært
tilhenger av begrenset åpenhet. Flertallet viser
i den anledning til partienes merknader i Innst. S. nr. 47 (2008–2009).
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til brev fra
finansministeren av 18. mai 2009 der det opplyses om at Regjeringen
har gjennomført forsøk med økt standardisering av regnskapsinformasjon
i staten. Dette flertallet viser til at finansministeren
i forbindelse med budsjettet for 2010 vil komme tilbake med evaluering
av forsøket, og at i den forbindelse vil spørsmålet om publisering av
mer detaljert regnskapsinformasjon bli vurdert. Derfor anser forslagsstillernes
intensjon ivaretatt.
Dette flertallet foreslår at
forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er skattyter som tjener pengene, og dermed har skattyter
etter disse medlemmers syn spesielt krav på at det
legges til rette for innsyn i hva pengene brukes til. Disse
medlemmer mener derfor flertallets merknad om ligningsopplysninger
er usaklige, og at problemstillingen settes på hodet gjennom tradisjonell
venstresideretorikk hvor det forutsettes at man i utgangspunktet
tjener pengene for staten og ikke for seg selv.
Disse medlemmer mener det må
skilles mellom åpenhet om bruk av penger inndratt av det offentlige
i form av skatt, og innsyn i den enkeltes privatliv og privatøkonomi.
Disse medlemmer mener dessuten
at det særskilt høye skatte- og avgiftsnivået i Norge taler spesielt
for åpenhet om hva pengene brukes til, slik at det ikke blir for
lett å bruke pengene galt.
Disse medlemmer viser ellers
til begrunnelsen i representantforslaget anført av forslagsstillerne. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en nettbasert brukervennlig
løsning for å presentere bruken av skattebetalernes penger ved at
man kan søke seg ned fra hovedområder i statsregnskapet til posteringsnivå."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen utrede en nettbasert brukervennlig
løsning for å presentere bruken av skattebetalernes penger ved at
man kan søke seg ned fra hovedområder i statsregnskapet til posteringsnivå.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:102 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter,
Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman om sporbarhet av skattepengene
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Stortingets finanskomite 12. mai
i år vedrørende et representantforlag i dokument nr. 8:102 (2008–2009)
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter,
Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman. Forslaget lyder: "Stortinget
ber Regjeringen utrede en nettbasert brukervennlig løsning for å
presentere bruken av skattebetalernes penger ved at man kan søke
seg ned fra hovedområder i statsregnskapet til posteringsnivå."
Det refereres i forlaget blant annet til en
offentlig database i staten Missouri (The Missouri Accountability
Portal, MAP) som presenterer utgifter i statsforvaltningen.
Forslagsstillerne begrunner behovet for en offentlig
tilgjengelig database med at det skal bli lettere for skattebetalerne
å avdekke "urettmessig" pengebruk i staten, herunder for eksempel "utgifter
til byråkraters private gjøremål". I tillegg til å kunne "avdekke
uredelig pengebruk" i staten, fremholdes det at en oversikt over
offentlig pengebruk, som gjøres lettere tilgjengelig på nett, vil
kunne bidra til å skape debatt om hvorvidt skattebetalernes penger
brukes fornuftig, samt en bevisstgjøring om hva skattepengene faktisk
går til.
Jeg er enig i at en enkel tilgang til pålitelige
og forståelige regnskapstall er et viktig bidrag til innsikt i statens
utgifter og inntekter, og til gode analyser og vurderinger av statlig
ressursbruk. Mer detaljerte regnskapstall enn det som nå er tilgjengelig
i statsregnskapet vil også kunne bidra til dette, men nytten av
mer detaljert regnskapsinformasjon må veies mot kostnadene knyttet til
produksjonen av denne.
Finansdepartementet har imidlertid ikke grunnlag
for å tro at eventuell urettmessig og uredelig pengebruk i større
grad vil kunne avdekkes via en slik nettbasert database. Jeg vil påpeke
at Riksrevisjonen årlig gjennomgår statens regnskaper og aktiviteter,
og avlegger rapporter til Stortinget om dette. Statlige virksomheter
er også pålagt å integrere intern kontroll i sine interne styringssystemer.
Jeg vil også vise til StatRes-prosjektet, hvor
opplysninger om statlige virksomheters forbruk og resultater stadig
utbygges og forbedres. Statistisk Sentralbyrå (SSB) drifter denne
databasen på oppdrag fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet,
og videreutvikler prosjektet løpende. SSB baserer sin datafangst
både på regnskapstall fra statsregnskapet og på data fra enkeltvirksomheter.
I forbindelse med utviklingen av StatRes-prosjektet har Finansdepartementet lagt
til rette for utvidet bruk av informasjon fra statsregnskapet på
detaljnivå (jf. pkt. 4.2 i rundskriv R-10/2008 ). Det er etablert
et samarbeid med Senter for statlig økonomistyring (SSØ) når det
gjelder innhenting av detaljerte regnskapstall på post- og underpostnivå
fra statsregnskapet. SSB innhenter også detaljerte regnskapstall
fra enkeltvirksomheter, hvor det er behov for ytterligere spesifikasjoner.
Finansdepartementet vurderer jevnlig behov for utvikling
innenfor regnskapsområdet. Departementet har blant annet siden 2004
gjennomført et utprøvingsprosjekt knyttet til periodiserte virksomhetsregnskap
og tilrettelegging for økt standardisering av regnskapsinformasjon
på virksomhetsnivået i staten. Dette prosjektet evalueres nå, og
jeg vil i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 komme tilbake
til Stortinget med oppsummering av erfaringer og opplegg for videre
utvikling av regnskapsområdet i staten. Spørsmålet om publisering
av mer detaljert regnskapsinformasjon vil bli vurdert i denne forbindelse.
Oslo, i finanskomiteen, den 9. juni 2009
Reidar Sandal |
Heikki Holmås |
leder |
ordfører |