Torskeoppdrett er et satsingsområde, og det
er gitt over 500 oppdrettsløyver med en samlet produksjonskapasitet
på 300 000 tonn. Næringen har siden 2003 vokst med 20–25 prosent hvert
år, og produksjonen ventes å nå 30 000 tonn i 2010.
Laksen er tilpasset ulike elver. Forskere mener
at ulike torskestammer på samme vis er tilpasset lokale fjordsystemer.
Fiskeridirektoratet tok våren 2006 til orde
for en strengere forvaltningspraksis, som ville få konsekvenser
for oppdrett av torsk. Fiskeri- og kystdepartementet mente det da
ikke forelå tilstrekkelig med dokumentasjon for å innføre en strengere
forvaltningspraksis i "tildelingsforskriften for andre arter", og
ba derfor Havforskningsinstituttet (IMR) om svar på en rekke spørsmål
knyttet til oppdrett av torsk. IMR ga i tillegg til faglige vurderinger
også konkrete forvaltningsmessige råd angående fremtidige rammebetingelser
for torskeoppdrett.
Forslagsstillerne stiller seg bak IMR, Regelverksutvalget
og Fiskeridirektoratets anbefalinger om å innføre torskefjorder
som et forvaltningsverktøy.
Forslagsstillerne mener at skal man klare å
gjøre torskeoppdrett til ei bærekraftig og lønnsom næring, må man
nå ta noen viktige grep for å forhindre at de mulige negative konsekvensene ved
torskeoppdrett ikke står i veien for fremtidig lønnsomhet.
Ifølge havressurslova skal "føre-var-prinsippet" være
bærende element i forvaltningen av havets ressurser, og akvakulturloven
forutsetter at torskeoppdrettsnæringen utvikles innenfor bærekraftige
rammer. Siden det er flere spørsmål angående miljøkonsekvensene
og bærekraftigheten ved torskeoppdrett enn svar, mener forslagsstillerne
at en innføring av torskefjorder og regioninndeling er en fornuftig
løsning til man har fått svar på alle spørsmålene.
Forslagsstillerne mener at en innføring av torskefjorder
ikke trenger å være en varig løsning, men at man kan åpne for oppdrett
hvis det skulle vise seg at innblanding av oppdrettsyngel eller rømt
oppdrettstorsk ikke vil ha noen negative konsekvenser for den "lokale"
villtorsken.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en faglig
utredning om torskeoppdrettsfrie områder for å gi kunnskap om det
er behov for å innføre nasjonale torskefjorder og regioninndeling
som et forvaltningsverktøy i tråd med "føre-var-prinsippet" og hensynet
til en bærekraftig utvikling av torskeoppdrettsnæringen."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til Representantforslag nr. 107 (2008–2009) fra Leif Helge
Kongshaug, Gunnar Kvassheim og André N. Skjelstad om å gjennomføre
en faglig utredning om torskeoppdrettsfrie områder. Forslagsstillerne
viser til at torskeoppdrett er et satsingsområde, og at det er gitt
over 500 oppdrettsløyver med en samlet produksjonskapasitet på 300 000
tonn. Næringen har siden 2003 vokst med 20–25 pst. hvert år, og
produksjonen ventes å nå 30 000 tonn i 2010. Komiteen har
merket seg at oppdrett av torsk er en relativt ung næring i Norge,
og at de miljømessige konsekvensene av denne næringen fremdeles
har flere spørsmål enn svar.
Komiteen viser til brev av 26. mai
2009 fra Fiskeri- og kystdepartementet (vedlagt) der statsråd Helga
Pedersen deler forslagsstillernes syn på at det er viktig å gjennomføre
en faglig utredning av om vi skal innføre nasjonale torskefjorder.
Statsråden skriver videre at Regjeringen skal utrede hvorvidt torskefjorder
bør innføres som virkemiddel for å forebygge eventuell negativ innvirkning
fra torskeoppdrett på villtorsk. Komiteen har også
merket seg at statsråden har besluttet at det skal gjennomføres
en rekke utredninger om mulige miljømessige risikofaktorer knyttet
til torskeoppdrett.
Komiteen mener på grunnlag av
dette at det er hensiktsmessig å avvente de faglige utredninger som
er varslet, og foreslår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at eventuelle tiltak som iverksettes skal
basere seg på kunnskapsbasert forvaltning, være målrettede og konkrete. Eventuelle
tiltak som iverksettes, skal gi grunnlag for dokumentert effekt. Disse
medlemmer mener at passivt gammeldags arealvern vil være
feil virkemiddel og ikke bygge på nødvendig kunnskap for en bærekraftig
forvaltning.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for kunnskapsbasert forvaltning når det gjelder torskeoppdrett."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for kunnskapsbasert
forvaltning når det gjelder torskeoppdrett.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:107 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Leif Helge Kongshaug, Gunnar Kvassheim
og André N. Skjelstad om å gjennomføre en faglig utredning om torskeoppdrettsfrie
områder – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev 20. mai 2009 hvor det bes
om en vurdering av ovennevnte dokument.
Forslaget lyder:
”Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en faglig
utredning om torskeoppdrettsfrie områder for å gi kunnskap om det
er behov for å innføre nasjonale torskefjorder og regioninndeling
som et forvaltningsverktøy i tråd med ”føre-var-prinsippet” og hensynet
til en bærekraftig utvikling av torskeoppdrettsnæringen.”
Jeg mener, i likhet med Venstres representanter, at
det er viktig å gjennomføre en faglig utredning av om vi skal innføre
nasjonale torskefjorder.
Regjeringa har derfor bestemt at det skal utredes hvorvidt
torskefjorder bør innføres som virkemiddel for å forebygge ev. negativ
innvirkning fra torskeoppdrett på villtorsk. Dette kunngjorde jeg
i Bergen den 12. februar, og beslutningen er publisert både gjennom
brosjyren bærekraftig fremtidsrettet torskeoppdrett, og i Regjeringas
strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring, lansert
1. april då. I dette ligger at både de positive og negative sidene
ved innføring av slike områder må belyses.
I tillegg til spørsmålet om torskefjorder har
vi besluttet å gjennomføre en rekke utredninger med formål å øke
kunnskapen om mulige miljømessige risikofaktorer knyttet til torskeoppdrett,
både hva gjelder virkninger på økosystemer og på de ville torskebestandene.
Regjeringa vil iverksette følgende utredninger:
Gjennomgå risikofaktorer
for torskeoppdrett
Skaffe oversikt over geografiske områder
med spesielt sårbare torskebestander
Systematisk kartlegging av gytefelt
Risiko for smittespredning fra oppdrettorsk
til villfisk
Effekter og konsekvenser av å stille krav
om doble nøter
Videre utvikling av torskeoppdrett krever mer kunnskap
om hvordan oppdrett av torsk påvirker miljøet og villfisken. Miljømessig
bærekraftig drift er avgjørende for langsiktig vekst og lønnsomhet
i havbruksnæringa. Regjeringen legger opp til en kontrollert vekst
parallelt med at det utvikles teknologi som sikrer miljømessig bærekraft.
Jeg vil også nevne at vi har foreslått for Stortinget å endre akvakulturloven.
Lovforslaget vil gjøre det mulig å stanse tildelinger av tillatelser
for oppdrett av bestemte arter. Stansen kan være hel eller delvis,
og avgrenset til bestemte geografiske områder. Lovforslaget er særlig
aktuelt for tildelinger av torsketillatelser.
Jeg har fortsatt tro på at torskeoppdrett vil
bli en viktig del av verdiskapinga langs kysten. Torsk i oppdrett
vil være et viktig supplement til villtorsken, og gjør det mulig
å tilby europeiske konsumenter fersk torsk gjennom hele året.
Oslo, i næringskomiteen, den 11. juni 2009
Ola Borten Moe |
Torbjørn Hansen |
leder |
ordfører |