Mari Mile Bruland har i brev av 14. september 2009
klaget over det forhold at hun ikke fikk avgi stemme ved Kampen
skole på valgdagen.
I klagen anføres bl.a.:
"Da jeg skulle krysses av i manntallet opplevde jeg
å bli avvist med at jeg allerede hadde stemt. Det var allerede krysset
av ved navnet mitt. Stemmen min ble lagt i konvolutt sammen med valgkortet
som "tvilsom stemme" som skulle sendes valgstyret ved Oslo rådhus…
(…)
Hvis det ikke kan finnes ut av dette på annen måte
må det holdes omvalg på Kampen skole, noe annet er et overgrep mot
mine demokratiske rettigheter og hele valgsystemet"
Oslo kommune har gitt følgende redegjørelse:
"Bystyrets sekretariat har kontrollert manntallsheftet
der velgeren står oppført, og det er satt kryss ved velgerens navn
i rubrikken for valgting. Det foreligger også en stemme i særskilt
omslag fra velgeren der det oppgis at vedkommende var krysset av
tidligere. Hvorvidt krysset som er satt i manntallet er en feil
fra en valgfunksjonærs side eller om velgeren faktisk har avgitt
stemme er det umulig å finne ut av. Under opplæringen og i øvrig
dokumentasjon valgfunksjonærene må gjennomgå legges det stor vekt
på nøyaktighet ved avkryssing i manntallet slik at man er sikker
på at det settes kryss i rett rubrikk. Dersom det i dette tilfelle
har blitt krysset av feil er det beklagelig, dette er en feil valgstyret
ikke kan rette. Valgfunksjonærenes behandling av en velger som allerede er
avkrysset var korrekt i henhold til både valgforskrift og retningslinjer
gitt av sekretariatet i henhold til regelverket."
Valgloven § 10-2 (1) fastsetter hvilke vilkår
som må være oppfylt for at en stemmegivning avgitt på valgtinget
kan godkjennes. Ett av vilkårene er at velgeren ikke allerede har
avgitt godkjent stemmegivning. En stemmegivning er godkjent når
vedkommende velger er krysset av i manntallet.
Dersom det er krysset i manntallet for velgerens navn,
kan ikke velgeren legge stemmegivningen i valgurnen. Den må legges
i særskilt omslag og leveres til valgstyret for vurdering. Konsekvensen
av vurderingen vil være at stemmegivningen må forkastes. Valgstyret
vil ikke ha anledning til å godkjenne stemmegivningen i et slikt
tilfelle.
På grunnlag av det som er opplyst finner departementet
at det var korrekt av valgstyret å forkaste denne stemmegivningen.
Vi anbefaler derfor at klagen avvises.
Riksvalgstyret slutter seg til departementets
vurdering av klagen.
Klage fra Mari Mile Bruland over gjennomføringen
av valget ved Kampen skole i Oslo tas ikke til følge.
Jokke Fjeldstad, leder i Oslo Rødt, har den 15. september
2009 sendt følgende klage til valgstyret i Oslo:
"Vi har blitt gjort oppmerksom på at det ved forhåndsstemming
ved Radiumhospitalet torsdag 10. september ikke fantes stemmesedler
for Rødt den første halvtimen det ble avgitt stemmer.
Vi
håper på at dette var et enkelt tilfelle. Det er viktig at alle
velgere har mulighet til å stemme på lister som stiller til valg.
Vi tror ikke denne hendelsen kunne vært avgjørende for våre mandatsjanser
ved valget, men det er likevel så ser vi på det som alvorlig. Vi
ber valgstyret se på hva som kan gjøres for at dette ikke kan skje
i kommende valg."
Oslo kommune har gitt følgende redegjørelse:
"Da stemmemottakere fra Bystyrets sekretariat var
ved Radiumhospitalet for å motta forhåndsstemmer ble det straks
oppdaget at stemmesedler for Rødt manglet.
Forhåndsstemmelokalet
på Rådhuset ble kontaktet og stemmesedler ble umiddelbart sent ut, disse
var på plass ca kl 10.30. Velgere som avga sin stemme før den tid
ble opplyst om mangelen i stemmeavlukkene, og informert om at dersom partiet
de ønsket å stemme på manglet kunne den generelle stemmeseddelen
utarbeidet av Kommunal- og regionaldepartementet benyttes ved å sette
et kryss utenfor navnet til det partiet man ville stemme på. Sengeliggende
velgere benyttet seg av et konvoluttsett der alle partiene var samlet,
disse settene var komplette. Ved forhåndsstemmegivningen i institusjoner
kontrolleres materiellet før det sendes ut og når valglokalet settes
opp i den enkelte institusjon, dette er det eneste tilfellet med
manglende stemmesedler sekretariatet kjenner til. Ved fremtidige
valg vil kontrollen av slikt utstyr bli ytterligere innskjerpet.
Det
påklagede forhold anses ikke å ha hatt innvirkning på utfallet av
valget."
Ved forhåndsstemmegivningen skal stemmemottakere
påse at stemmesedler for alle godkjente valglister er tilgjengelig
for velgerne. Departementet er derfor enig med klageren i at det
ble begått en feil i forbindelse med forhåndsstemmegivningen ved
Radiumhospitalet når stemmesedler for Rødt manglet i ca. en halvtime.
Det er imidlertid ikke opplyst noe som tyder på at dette har hatt
betydning for valgutfallet. Vi anbefaler derfor at klagen avvises.
Riksvalgstyret slutter seg til departementets
vurdering av klagen.
Klage fra Jokke Fjeldstad over gjennomføringen av
forhåndsstemmegivningen ved Radiumhospitalet tas ikke til følge.
Stan Stancheff har i brev av 21. september 2009 til
Stortingets administrasjon påklaget stortingsvalget og krevd omvalg.
I klagen anføres:
"Jeg krever omvalg fordi Stortingsvalget 2009 ble
gjennomført i strid med EMK art. 6-1 og Tilleggsprotokoll til konvensjonen
om beskyttelse av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter
...
Det var ikke et hemmelig valg/avstemning.
Stemmeurnene
var åpne.
Antall opptalte stemmer tilsvarer ikke
stemmer som var krysset av.
..."
Klageren krever også at hans tidligere klager vedrørende
valgene i 2003, 2005 og 2007 behandles sammen med denne klagen.
Klagen er oversendt departementet fra Stortingets
administrasjon. I oversendelsesbrevet fremgår at klagen er "registrert
mottatt her onsdag 23. september."
Konvolutten med klagen er poststemplet 21. september.
Departementet har hatt telefonisk kontakt med Stortingets administrasjon
som opplyser at klagen tidligst kan være kommet inn til Stortinget
tirsdag 22. september.
Valgloven § 13-1 fastsetter at klager i forbindelse
med forberedelsen og gjennomføringen av stortingsvalget må fremmes
innen sju dager etter valgdagen. Dette betyr at fristen ved årets
valg utløp mandag 21. september. Klagen skal være skriftlig og fremsettes
for valgstyret, fylkesvalgstyret, Fylkesmannen, departementet eller
Stortingets administrasjon.
Om lovens uttrykk "fremsettes for" skriver departementet
følgende i valghåndboka, punkt 23.4:
"Klagen må være kommet inn til et av de organene
klagen skal fremsettes for, jf. punkt 23.6, innen sju dager etter
valgdagen. Det er ikke nok at klagen er postlagt innen fristen."
Departementet viser til det som er sagt foran,
og vil tilrå at klagen avvises som for sent innkommet.
Riksvalgstyret slutter seg til departementets
vurderinger.
Klagen fra Stan Stancheff avvises som for sent innkommet.