Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til St.meld.
nr. 39 (2008–2009) Klimautfordringene – landbruket en del av løsningen,
med tiltak for hvordan landbruket skal redusere sine klimautslipp
og bidra vesentlig til å redusere de samlede klimagassutslippene
her i landet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk,
og Stortingets behandling av denne, jf. også Avtale om klimaforliket
av januar 2008 og Innst. S. nr. 145 (2007–2008) hvor det er lagt
opp til en ambisiøs norsk klimastrategi som innebærer mål for nasjonale
utslippsreduksjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets merknader i Innst. S. nr. 145 (2007–2008) fra energi-
og miljøkomiteen om norsk klimapolitikk samt forslag fremmet i Dokument
nr. 8:97 (2006–2007), Innst. S. nr. 147 (2007–2008), om Kyoto-tiltak
med vekt på kostnadseffektivitet og nytte for miljøet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til klimaforliket mellom regjeringspartiene
og Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Innst. S. nr. 145 (2007–2008),
der det var enighet om ambisiøse mål og viktige tiltak innen alle
sektorer for nasjonale utslippsreduksjoner i forhold til Regjeringens
referansebane for perioden frem til 2020.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at eksisterende
og nye virkemidler i primærnæringene og avfallssektoren skal utløse
en reduksjon i klimagassutslippene med 1,0–1,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter innen 2020.
Flertallet er kjent med at landbruket
er en av sektorene som i størst grad vil bli påvirket av klimaendringene,
samtidig som at landbruket gjennom sin produksjon skaper klimagassutslipp som
må begrenses.
Flertallet har merket seg at
landbruket er den eneste sektoren som har utarbeidet en egen klimamelding,
og St.meld. nr. 39 (2008–2009) Klimautfordringene – landbruket
en del av løsningen, gir etter flertallets mening
flere svar på hvordan disse store utfordringene kan løses på en
forsvarlig måte, uten at dette går på bekostning av mulighetene
for å øke norsk matvareproduksjon. Flertallet ser
det som viktig at landbruket tilpasser seg nye klimabetingelser, slik
at en størst mulig global produksjon av mat og landbruksvarer kan
sikres.
Flertallet har merket seg at
høringsinstansene i stor grad sluttet opp om meldingens forslag
til målsettinger og tiltak, og den betydningen fotosyntesen har
for å løse klimautfordringene.
Komiteen har merket
seg at skogene binder over halvparten av de menneskeskapte klimagassutslippene
i Norge, og at aktiv skogpolitikk over mange tiår med planting og
skjøtsel av skogene, gjør at de i dag tar opp dobbelt så mye CO2 som for 100 år siden. Komiteen viser
videre til at økt avvirkning, mer skogkultur og planteforedling
vil øke skogenes CO2-opptak betydelig. Komiteen understreker
at dette må skje på en måte som er forenlig med målene om å ta vare
på naturmangfoldet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har også merket seg at skogens rolle er essensiell for å finne de
gode klimaløsningene. Globalt er det viktig å få til en mer bærekraftig
forvaltning av verdens skoger, i Norge har man allerede et meget
godt utgangspunkt for å gi skogen økt betydning i klimasammenheng.
Meldingen peker på at dersom man ønsker å styrke skogens rolle vedrørende
opptak av karbon og gjennom økte leveranser av energivirke, krever
dette en styrket virkemiddelbruk i forhold til i dag. Flertallet ber
Regjeringen vurdere dette.
For øvrig vil flertallet vise
til Regjeringens påpekning av behovet for mer forskning og kunnskapsbygging
på en rekke felter som meldingen omfatter, både nasjonalt og i internasjonale
sammenhenger. Dette er flertallet enig i, og ser
behovet for at de foreslåtte tiltakene vurderes i forhold til eventuell
ny innsikt.
Flertallet mener det er avgjørende
viktig at bevisstgjøringen om landbrukets rolle i forhold til klima
styrkes og at det i den forbindelse er viktig å sikre rekrutteringen
blant annet til landbruksfaglige utdannelser.
Komiteen har videre
merket seg at det er mulig å redusere utslipp av lystgass fra gjødsel
og metan fra husdyr og husdyrgjødsel gjennom endringer i husdyrholdet,
gjødslingspraksis, økt lagring av karbon i jord, bruk av biogass
osv. med minst 1,1 millioner tonn CO2-ekvivalenter,
samt at en ved å benytte 30 pst. av all husdyrgjødsel til biogassproduksjon
reduserer utslippene med 0,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at klimakrisen også er en global matvarekrise og minner om at bare
3 pst. av landets areal er dyrket jord, noe som krever reduksjoner
i omdisponering hvis opprettholdelse og helst økning av landets
matproduksjon på en bærekraftig måte skal være mulig.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sammenhengene mellom klimautfordringene og behovet for
økt matproduksjon, og ber Regjeringen arbeide for at matsikkerhet
blir en integrert del av klimaforhandlingene framover.
Dette flertallet har merket seg
at Regjeringen vil styrke overvåking av og beredskap mot plante-
og dyresykdommer og zoonoser, og støtter dette. Dette flertallet vil
peke på at et godt regelverk, effektivt tilsyn og oppdatert kunnskap er
avgjørende for å møte de utfordringene klimaendringene kan gi for
plante- og dyrehelsen.
Dette flertallet vil understreke
behovet for å bedre kunnskap om karbon i jord, og derigjennom legge
til rette for at karbonbinding i jordbruksjord kan bli et godt klimatiltak
i Norge.
Dette flertallet merker seg at
biogass er det tiltaket som er vurdert til å ha størst effekt av
jordbrukstiltakene, og at tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt
fordi det samtidig løser andre miljøutfordringer. Dette flertallet vil
likevel bemerke at dagens virkemiddelbruk ikke ser ut til å utløse
nødvendig realisering av tiltaket. Dette flertallet støtter
derfor at det settes i gang et arbeid med å utvikle en helhetlig virkemiddelpakke
for utvikling av biogass. Dette flertallet har merket
seg at land som Tyskland, Østerrike med flere, har funnet mekanismer
som sikrer stor satsing på biogass.
Dette flertallet har merket seg
at dagens store netto opptak av CO2 i
norske skoger er blant annet et resultat av et aktivt skogbruk med
stor planteaktivitet i siste halvdel av forrige århundre. Plantetallet
har i denne perioden variert fra 100 millioner utsatte planter på
60-tallet, til 50 millioner utsatte planter på 1990-tallet. Senere
er de årlige plantetallene gått ytterligere ned. Det reduserte plantetallet
får stor negativ betydning for det fremtidige CO2-opptaket
i norsk skog. Dette flertallet viser til at den mer
offensive skogpolitikken som Regjeringen startet har ført til mer
optimisme og investeringslyst i skogbruket, noe som er positivt
i verdiskapingssammenheng og når det gjelder skogens evne til CO2-opptak.
Dette flertallet viser til at
meldinga peker på gevinstene ved økt bruk av tre i bygninger og konstruksjoner
og er enig i at det må legges vekt på økt bruk av tre for å oppnå
energi- og klimagevinster i bygg. I tillegg vil dette flertallet peke
på at en kombinasjon av tre, stål og andre materialer i bygg også
kan gi gode klimaløsninger (jf. KLP-bygget i Trondheim).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at en sertifikatordning med salg av CO2-kvoter ville kunne utnytte det markedspotensialet
som ligger i de store CO2-bindingene
i skogen. CO2-bindingstiltak rettet mot
skog er et tiltak som vil være blant de mer kostnadseffektive i
klimasammenheng. Disse medlemmer fremmer på den bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og vurdere mulighetene
for å få i gang et kvotehandelssystem i Norge for CO2-kvoter
rettet mot skog."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er mål å sikre målrettet og koordinert virkemiddelbruk for
økt utbygging av bioenergi med inntil 14 TWh innen 2020. Bioenergimarkedet
er et umodent marked. Flertallet vil understreke
betydningen av at støtten til realisering av bioenergianlegg blir
videreført. Flertallet viser til at Regjeringen vil
stimulere til utvikling og bruk av andregenerasjons biodrivstoff. Flertallet ber Regjeringen
vurdere videreutvikling av ordningen for støtte til produksjon av
skogflis som sikrer forutsigbarhet i en utviklingsfase.
Flertallet legger til grunn at
forskning og utvikling er en nødvendig forutsetning for effektive
utslippsreduksjoner, økt kunnskap om karbon- og nitrogendynamikken
i landbruket og tilpasning av landbruket til nye klimaforhold. Slike
tilpasninger krever bl.a. forsterket innsats på å utvikle et plantemateriale
for jord- og skogbruket som er tilpasset et endret klima. Flertallet er
enig i at Norge bør være blant de ledende land i kunnskapsproduksjonen
for et klimatilpasset landbruk. Flertallet ber Regjeringen
komme tilbake med en vurdering av hvordan dette kan innpasses i
en helhetlig FoU-innsats på klimaområdet.
Det er viktig at Regjeringen legger til rette
for et godt forskningssamarbeid på tvers av landegrenser. Samarbeidet
mot øvrige deler av Norden, EU, USA og Canada bidrar både til kunnskapsutveksling
og til videre utvikling av forskningsmiljøene i de ulike landene. Flertallet mener
det må legges stor vekt på at det er behov for produksjon av mer
mat i Norge, og kunnskapsutviklingen må understøtte tiltak for å
få dette til. Flertallet ber Regjeringen legge til
rette for at ny kunnskap om klima- og miljøutfordringene blir integrert
i de relevante utdanningsløpene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil framheve utfordringene knyttet til matavfall og kasting av mat.
Dette er et område som det bør jobbes videre med for å sikre at
kvalitetsmessig god og trygg mat ikke ender opp som avfall. Her
må det tas i bruk nødvendige virkemidler fra hele matkjeden fra
primærprodusent til forbruker, slik at dette problemet minimeres.
Flertallet, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil også understreke at det matavfallet som likevel oppstår må inngå
i en helhetlig prosess for produksjon av biogass.
Flertallet er svært fornøyd med
at det blir etablert en ny ordning for investeringsstøtte til miljøteknologi
under Innovasjon Norge, og at ordningen blir styrket med nye 40
mill. kroner ut over det som lå i Regjeringens forslag til statsbudsjett,
slik at det totalt blir bevilget 140 mill. kroner til denne viktige
ordningen. Ordningen, som skal fremme og stimulere til flere prosjekter innen
miljøteknologi vil styrke norsk industris konkurranseevne på lengre
sikt. Flertallet viser til at målgruppen for satsingen
er bedrifter over hele landet som skal igangsette eller er i gang
med pilot- og demonstrasjonsprosjekter innen miljøteknologi. Flertallet har
merket seg at 100 mill. kroner blir øremerket til satsing på annen
generasjons biodrivstoff.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag
i statsbudsjettet for 2010 om å avgiftsbelegge miljøvennlig biodiesel.
Dette forslaget vil sette investeringer i 2.generasjons biodiesel
fra norsk skogbruk i fare fordi avgiftsøkningen kan medføre at bruk
av biodiesel i Norge stanser opp så snart innblandingskravet er
nådd. Disse medlemmer vil understreke at en slik
utvikling kan redusere mulighetene for å ta i bruk skogens ressurser
til å redusere klimagassutslippene, slik denne meldingen har et
sterkt fokus på.
Komiteen viser til
at den delen av skogen som ikke går til tømmer, papirproduksjon
og kjemiske produkter, annet skogsvirke og virke fra gjengrodde
arealer, utgjør enorme ressurser som kan utnyttes til bioenergi.
For å utnytte denne ressursen er det etter komiteens mening stort
behov for logistikkinvesteringer, veiplanlegging og miljøriktige
veier, koblingspunkter med jernbane og hensiktsmessige kaianlegg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
aktivt skogbruk kombinert med økt bruk av tre som byggemateriale
og økt bruk av bioenergi på sikt kan redusere klimagassutslippene
med opp mot 10 millioner tonn CO2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til meldingens sterke
vektlegging av at skogen i Norge har en sentral plass i å redusere
klimautslippene og at skogbruksnæringen og skogeierne har gjort
et godt arbeid gjennom mange år. Disse medlemmer er
enige i at det derfor er viktig å legge til rette for et bærekraftig, aktivt
skogbruk slik at den gode utviklingen kan fortsette. Et ledd i dette
er økt bruk av tre som byggemateriale, men disse medlemmer vil
i den sammenheng understreke at norsk industri og norske bedrifter
gjør en stor innsats for mer klimavennlige byggløsninger innen flere
materialslag enn tre både i Norge og på verdensmarkedet. Disse
medlemmer vil derfor understreke at det derfor er viktig
at det positive fokus på skogen og bruk av tre i miljøsammenheng,
ikke bidrar til konkurransevridninger i forhold til bruk av byggematerialer
og utvikling av teknologi innen forskjellige materialslag. Det er viktig
med en nyansert fremstilling for de forskjellige byggematerialer
hvor elementer som lengden på byggematerialers livsløp og deres bidrag
til redusert total energibruk også tillegges vekt. Disse
medlemmer vil peke på at et sterkt fokus på bruk av trematerialer
i bygg ikke må føre til eksempelvis en forskjellsbehandling innen
satsningen på forskning og innovasjon på de forskjellige byggematerialer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til meldingens varsel om en mer restriktiv
jordvernpolitikk og økt vektlegging av regionale planavklaringer
og planstrategier i pressområdene. Disse medlemmer vil
understreke at kommunene har og må fortsette å ha ansvaret for sin
egen arealforvaltning. Det finnes allerede i dag en rekke miljøkrav
som kommuner må hensynta i sin arealforvaltning, og regionale og
sentrale myndigheter har allerede en betydelig innflytelse på lokal
forvaltning. Disse medlemmer er skeptiske til at
det varsles ytterligere innstramminger i dette lovverket, og kan
heller ikke se at det å svekke den lokale beslutningsretten ytterligere
vil være noe avgjørende bidrag til å løse klimautfordringene innen
landbruket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for større lokal selvråderett i plan- og arealspørsmål."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det må legges bedre
til rette for etablering og videreutvikling av samdrifter i landbruket. Disse
medlemmer viser til at det er etablert flere begrensninger
som rammer samdrifter og deres muligheter for en effektiv produksjon. Disse
medlemmer mener at begrensningene når det gjelder antallet
deltakere, avstandsgrense og maksimal kvote for samdrifter i melkeproduksjon
må oppheves.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen ønsker å legge til rette
for effektivitetsgevinster i kjøtt- og melkeproduksjon. Disse
medlemmer er enige i at det skal legges til rette for effektiv
produksjon, men er noe undrende til at Regjeringen først nå ser
betydningen av at matprodusenter får legge til rette for en effektiv produksjon. Disse
medlemmer mener at en viktig forutsetning for dette er at
matproduktsentrene får større frihet til å styre egen produksjon. Disse
medlemmer mener at dette skal gjøres gjennom å fjerne og
forenkle dagens byråkratiske næringsregelverk som vil gi matprodusentene
større muligheter.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen vil innføre nye juridiske krav og vurdere tilskuddsordninger
for reduksjon av nitrogengjødsling.
Disse medlemmer er skeptiske
til å innføre enda flere juridiske krav for matproduksjon og vil
heller forenkle regelverk enn å påføre landbruket mer regler og
byråkrati.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Regjeringens ønsker om særskilte tilskuddsordninger
for skogplanting.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å legge til rette for skogproduksjon i Norge og mener
at dette best gjøres gjennom større næringsfrihet for skogbruket
og lavere skatter og avgifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens ønsker om å redusere jordarbeiding om høsten samt
redusert nydyrkning av myr gjennom nye reguleringer og støtteordninger.
Disse medlemmer mener det skal
være opp til den enkelte matprodusent å ivareta sine dyrkede arealer
på best mulig måte. Disse medlemmer støtter derfor
ikke nye driftsreguleringer eller særskilte støtteordninger for
jordarbeiding. Disse medlemmer ser på nydyrkning
av myr som positivt, for å øke det totale dyrkede areal.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen vil legge til rette for
økt bruk av bioenergi gjennom selektive støtteordninger og programmer.
Disse medlemmer mener det er
viktig å legge til rette for økt energiproduksjon i Norge og mener
dette best gjøres gjennom størst mulig grad av næringsfrihet samt
lave skatter og avgifter på energiproduksjon. Disse medlemmer mener
at det er viktig å få tatt i bruk alle potensielle energikilder
og vil i denne sammenheng vise til det store potensial innenfor jordvarme
og videre utbygging av småkraftverk over hele landet.