I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omdanne Jernbaneverket
til to statlige aksjeselskap:
Ett selskap etableres
med ansvar for å administrere utvikling og drift av jernbanens eiendommer og
infrastruktur. Eierskapet til stasjoner og kjøreveger overføres
til dette selskapet.
Et annet selskap etableres, som skal utføre
utbygging og vedlikehold av infrastruktur for baner i konkurranseutsatt
virksomhet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til at det i representantforslaget
foreslås å omdanne Jernbaneverket til to statlige aksjeselskap. Komiteen viser
til vedlagte svarbrev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden,
datert 26. november 2009, i saken.
Komiteen viser til at et liknende
representantforslag ble behandlet i Stortinget vinteren 2007–2008,
jf. Dokument 8:27 (2007–2008) og Innst S. nr. 136 (2007–2008). Den
gang var det kun representantene fra Fremskrittspartiet som stemte
for å omdanne Jernbaneverket til et statlig selskap eller statsaksjeselskap.
Komiteen deler forslagsstillernes
ønske om å ruste opp og modernisere norsk jernbane.
Komiteen viser til at Jernbaneverkets
inntekter for 2010 er beregnet til å utgjøre drøyt 7 pst. av utgiftene.
Uansett hva slags tilknytningsform man velger for Jernbaneverket,
vil drift, vedlikehold og utbygging av jernbaneinfrastruktur i Norge
være avhengig av store årlige bevilgninger over statsbudsjettet
med mindre man innfører en meget høy kjøreveisavgift. Det er dessuten
store samfunnsmessige interesser knyttet til drift og utbygging
av jernbanen.
Komiteen vil understreke at Jernbaneverket, som
andre offentlige etater, må ha et fokus på modernisering, fornyelse
og effektivisering, og ser viktigheten av at Regjeringen følger
opp dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
peke på at målet for omorganiseringen av Jernbaneverket til statlig
selskap/foretak er at selskapet skal kunne ta opp langsiktige lån
for å kunne forsere viktige jernbaneutbygginger. En låneadgang vil
gi langsiktig, forutsigbar og avklart finansiering. Flertallet vil
peke på at Jernbaneverkets stamnettutredning fremlagt i oktober
2006 viser et behov på over 80 mrd. kroner for å oppnå en anbefalt
standard på jernbanetilbudet fremover i tid. Flertallet konstaterer
at det innenfor rimelig tid ikke vil være mulig å realisere viktige
utbygginger på veien mot stamnettutredningens mål, med mindre man gir
Jernbaneverket større frihet til blant annet å kunne ta opp lån
for å forsere utbygging av jernbanenettet og møte utfordringene
i stamnettutredningen.
Flertallet vil spesielt peke
på det sterkt økende behovet for persontransport i de store byområdene,
hvor det er nødvendig å realisere omfattende dobbeltsporprosjekt.
Dette for å opprettholde jernbanens konkurransekraft og for å imøtekomme
kravene fra pendlere og andre faste reisende. Flertallet vil
spesielt vise til InterCity-triangelet i Østlandsområdet og behovet for
realisering av sammenhengende dobbeltspor som har vært planlagt
i flere tiår. Tilsvarende vises det til viktigheten av lange kryssingsspor på
flere baner, som samlet vil bety dobling av kapasiteten for godstransport
over lange avstander.
Flertallet er enig med forslagsstillerne
i at det er nødvendig med en omdanning av Jernbaneverkets organisasjons-
og tilknytningsform for å sikre brukerne gode nok jernbanetjenester. Flertallet mener
dagens system med ettårige bevilgningsvedtak til Jernbaneverket
kan medføre lite rasjonell planlegging og unødvendig kostbar prosjektgjennomføring.
Dersom større investeringsprosjekter kan planlegges mer helhetlig,
vil entreprenørene kunne planlegge mer rasjonelt og kostnadene gå
ned. Flertallet viser eksempelvis til at Jernbaneverket
i Aftenposten 28. april 2008 uttaler at utbyggingen av dobbeltspor
Asker–Lysaker kunne blitt over 500 mill. kroner billigere ved raskere
prosjektgjennomføring, i tillegg til at tapte driftsinntekter på grunn
av lang gjennomføring har vært om lag 1 mrd kroner. Flertallet mener
det vil være realøkonomiske besparelser i å flytte reell beslutningsmyndighet
blant annet når det gjelder tempoet i prosjektgjennomføringen fra
storting og regjering, gjennom årlige budsjettvedtak, til Jernbaneverket.
Stortinget vil fremdeles vedta overordnede og langsiktige planer,
men uten dagens detaljregulering. Flertallet mener
det trengs større forutsigbarhet for prosjekt som går over tid.
Avbrudd i utbygginger som følge av omprioriteringer på de årlige
statsbudsjettene er lite effektivt, og irriterende for folk som
rammes. Flertallet mener det er behov for et finansieringssystem
hvor planlagte og påbegynte prosjekter i større grad kan gjennomføres
i sammenheng. Flertallet vil legge til rette for nye
finansieringsmuligheter og alternative organiseringsformer slik
at investeringstakten kan økes.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede modell for statlig
låneordning for samferdselsformål, og legge dette frem for Stortinget
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010."
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter kan prosjektfinansieres for
å sikre rasjonell og sammenhengende utbygging av prosjektene."
Flertallet gjør oppmerksom på
at Riksrevisjonen i sin forvaltningsrevisjon for 2008 påpeker at
Jernbaneverket er ansvarlig for en stadig økende andel av driftsavvikene
i togtrafikken, og at uavklarte ansvarsforhold gjør arbeidet med
å unngå forsinkelser unødig vanskelig. Riksrevisjonen mener det
må være i departementets, Jernbaneverkets og togselskapenes interesse
å avklare ansvarsforholdene, slik at en kan samordne, målrette og
iverksette tiltak for å redusere forsinkelsene.
Flertallet understreker at utviklingen
av jernbanens infrastruktur ikke har klart å møte utviklingen de
siste 10 årene og evner ikke i dag å tilfredsstille publikums krav
til kapasitet og service. Utviklingen av jernbanesektoren i Norge har
vært helt nødvendig for å tilpasse strukturen og tjenestetilbudet
til samfunnets utvikling og endrede krav om effektivitet, brukervennlighet og
service. Samtidig er det flere uløste utfordringer på området.
Flertallet viser til at moderniseringen
av Jernbaneverket vil gi en tydeligere ansvarsfordeling innad i
Jernbaneverket og mellom Jernbaneverket og NSB. Flertallet mener
at det som må være avgjørende for valg av organisering, er å sikre
reisende kvalitativt gode transporttjenester med punktlighet, regularitet
og tilstrekkelig kapasitet for både reisende og gods.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
investeringene til jernbane har økt kraftig siden 2005, og at det
for 2010 er foreslått 8,4 mrd. kroner til Jernbaneverket. Dette
tilsvarer en økning på 18,5 pst. sammenliknet med saldert budsjett
for 2009.
Disse medlemmer viser til at
jernbanen var et forsømt område i mange år. Også på begynnelsen
av dette årtusenet ble jernbanen nedprioritert. Disse medlemmer viser
til at investeringene til jernbane har tredoblet seg siden den rød-grønne
regjeringen overtok i 2005. I NTP-perioden 2010–2019 ønsker Regjeringen
å bruke 33 mrd. kroner mer enn i forrige NTP-periode. De viktigste
tiltakene for å modernisere og effektivisere det norske jernbanenettet
er å gjennomføre planlagt vedlikehold og investeringer i henhold
til planene i NTP. Disse medlemmer viser også til
at det største jernbaneinvesteringsprosjektet i nåværende NTP, nytt
dobbeltspor Oslo–Ski, skal sikres sammenhengende finansiering og
har fått en egen post i statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til at
behovet for politisk styring og Jernbaneverkets manglende egenfinansiering
gjør det lite hensiktsmessig å omdanne Jernbaneverket til to aksjeselskap.
Disse medlemmer har for øvrig
ingen merknader og foreslår at representantforslaget ikke bifalles.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag :
"Dokument 8:19 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ingjerd Schou, Lars Myraune, Øyvind
Halleraker, Sylvi Graham og Peter Skovholt Gitmark om å modernisere
og omstrukturere Jernbaneverket til to statlige aksjeselskap – bifalles
ikke."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeker at for å sikre brukerne gode nok jernbanetjenester
er det nødvendig med en omdanning av Jernbaneverket. Strukturendringen
betyr at dagens jernbaneverk moderniseres og omstruktureres for
å få like gode muligheter til å drive effektivt og konkurransedyktig
som andre statlige omstrukturerte selskaper har fått. Det forutsettes
at selskapene etableres i tråd med EØS-regelverket.
Disse medlemmer mener at etaten
Jernbaneverket bør omorganiseres i to selskaper for å skille rollene
mellom staten som utbygger og kjøper av tjenester og staten som
eier av produksjonen av slike tjenester. Disse medlemmer vil
vise til at delingen av Statens vegvesen hvor Mesta AS ble skilt
ut til et eget selskap, bidro til et mye klarere skille i statens
rolle som både forvalter og produksjonsbedrift. For disse
medlemmer er deling av Jernbaneverket i to selskaper en naturlig
del av omgjøring av etaten til selskap/foretak, der utbyggerselskapet
gis anledning til å ta opp lån for å sikre en langt raskere utbygging av
jernbanenettet enn de mulighetene som ligger i dagens organisering.
Disse medlemmer vil for ordens
skyld understreke at det verken er ønskelig eller nødvendig at et
statlig utbyggingsselskap for jernbane skal bygge infrastruktur
i egen regi, men at ordningen kun er ment som et instrument for
å sikre finansiering på en bedre måte enn med dagens ordning. Dagens
ordning innebærer blant annet at langsiktig investering i nasjonal
infrastruktur konkurrerer mot kortsiktige utgiftsbevilgninger, jf.
den årlige budsjettprosessen i forbindelse med statsbudsjettet.
Alle praktiske og formelle sider ved prosjektgjennomføring bør kunne
gjennomføres i det alt vesentlige som i dag; også inklusiv bruk
av offentlig-privat samarbeid (OPS-modell) om det skulle være ønskelig.
Disse medlemmer registrerer at
samferdselsministeren overhodet ikke synes å ha registrert den store
muligheten en slik modell gir for utbygging av store prosjekter
– sammenhengende "korridorutbygging" innenfor norsk samferdsel.
Nettopp slik kraftig fokus på store prosjekter – langt større enn
de største prosjektene vi kjenner til per i dag, vil etter disse
medlemmers syn åpne for større og tydeligere deltakelse
i anbudsrundene fra de virkelig store internasjonale anleggsentreprenørene.
Disse medlemmer vil også peke
på at tidligere jernbanedirektør Steinar Killis kraftig kritiserte
de rammene som Jernbaneverket er pålagt å legge til grunn for sine
planforslag til Nasjonal transportplan (NTP). De vedtatte rammene
er også langt unna det fagetaten la til grunn i sine anbefalte rammer,
og som det ikke er tatt hensyn til fra Regjeringens side.
Disse medlemmer viser til de
langsiktige faglige vurderinger som tidligere er gjort av fagetatene,
og som er faglig grunnlag for etatenes innspill til rammer i forhold
til NTP 2010–2019. Disse medlemmer mener at de faglige
vurderinger med anbefalte økonomiske rammer for hhv. investering
og vedlikehold burde vært fulgt opp av Regjeringens forslag til
NTP for perioden 2010–2019 for å sikre at man ved utgangen av planperioden
har et jernbanenett som er rustet til å møte dagens behov, og ikke
minst for å møte fremtidens behov for transport av gods og passasjerer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg,
Bård Hoksrud og Arne Sortevik, Dokument nr. 8:27 (2007–2008), jf.
Innst. S. nr. 136 (2007–2008), om omorganisering av etaten Jernbaneverket
til statlig selskap for å sikre forutsigbar og langsiktig finansiering
til nødvendig opprusting og utbygging av eksisterende jernbanenett
i Norge. Disse medlemmer registrerer at forslaget
i dokumentet ikke fikk tilslutning fra noen av de andre partiene
ved Stortingets behandling. Disse medlemmer er derfor
svært fornøyd med at flere partier nå signaliserer støtte til at
man nå ønsker å gjøre om etaten Jernbaneverket til statlige selskaper
eller foretak.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen organisere Jernbaneverket
som to statlige selskap eller statsaksjeselskap, ett selskap for
utvikling og drift og ett selskap for utbygging og vedlikehold.
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at utbyggingsselskapet
får ta opp langsiktige statlige lån med lav rente til sine prosjekter,
og at selskapets utgifter til renter og avdrag for slike lån dekkes
gjennom de årlige statsbudsjettene."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Dokument nr. 8:27 (2007–2008), jf. Innst. S. nr. 136 (2007–2009)
var forslag om å omdanne Jernbaneverket til ett selskap og at saken
var knyttet til spørsmål om høyhastighetstog. Representantforslaget
i Dokument nr. 8:19 S (2009–2010) omhandler bare spørsmålet om å
omdanne Jernbaneverket til to statlige selskaper, med begrunnelsen
at det er nødvendig med modernisering og opprydding i ansvarsforholdene
innad i Jernbaneverket og mellom Jernbaneverket og NSB.
Disse medlemmer mener at det
å skille bestiller- og utføreroppgavene i to ulike selskaper er
viktig for å tydeliggjøre roller og ansvarsforhold. I tillegg vil
moderniseringen gi en bedre avklaring mellom oppgaver knyttet til
investering og vedlikehold i ett selskap og ett selskap for utvikling
og drift av jernbanens infrastruktur.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omdanne Jernbaneverket
til to statlige aksjeselskap:
Ett selskap etableres
med ansvar for å administrere utvikling og drift av jernbanens eiendommer og
infrastruktur. Eierskapet til stasjoner og kjøreveger overføres
til dette selskapet.
Et annet selskap etableres, som skal utføre
utbygging og vedlikehold av infrastruktur for baner i konkurranseutsatt
virksomhet."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til tidligere forslag fra Kristelig Folkeparti,
blant annet i Budsjett-innst. S. I (2008–2009), om å opprette en
statlig låneordning for samferdselsformål. Dette medlem mener
en statlig låneordning kombinert med omdanning av Jernbaneverket
til statsforetak vil være viktige grep for mer effektiv og rasjonell satsing
på jernbane.
For å sette Jernbaneverket best mulig i stand
til å møte dagens og fremtidens krav til jernbanetilbud mener dette
medlem den beste løsningen er å modernisere Jernbaneverket
gjennom en omdanning til statlig foretak.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omdanne Jernbaneverket
til statsforetak."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på at for en moderne samfunnsaktør
er det også nødvendig at områder i tilknytning til og rundt jernbanestasjoner
er av skikkelig kvalitet, godt drevet og vedlikeholdt.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Dokument 8:19 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ingjerd Schou, Lars Myraune, Øyvind
Halleraker, Sylvi Graham og Peter Skovholt Gitmark om å modernisere
og omstrukturere Jernbaneverket til to statlige aksjeselskap – bifalles
ikke.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen organisere Jernbaneverket
som to statlige selskap eller statsaksjeselskap, ett selskap for
utvikling og drift og ett selskap for utbygging og vedlikehold.
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at utbyggingsselskapet
får ta opp langsiktige statlige lån med lav rente til sine prosjekter,
og at selskapets utgifter til renter og avdrag for slike lån dekkes
gjennom de årlige statsbudsjettene.
Forslag fra Høyre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen omdanne Jernbaneverket
til to statlige aksjeselskap:
Ett selskap etableres
med ansvar for å administrere utvikling og drift av jernbanens eiendommer og
infrastruktur. Eierskapet til stasjoner og kjøreveger overføres
til dette selskapet.
Et annet selskap etableres, som skal utføre
utbygging og vedlikehold av infrastruktur for baner i konkurranseutsatt
virksomhet.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen omdanne Jernbaneverket
til statsforetak.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen utrede modell for statlig
låneordning for samferdselsformål, og legge dette frem for Stortinget
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.
II
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter kan prosjektfinansieres for
å sikre rasjonell og sammenhengende utbygging av prosjektene.
Jeg viser til brev av 12. november d.å. fra
Stortingets transport- og kommunikasjons- komite om ovennevnte representantforslag.
Innledningsvis vil jeg påpeke at både person-
og godstrafikk på jernbane har vært og er fremdeles eksponert for
konkurranse fra andre transportslag i varierende grad. Åpningen
for konkurranse på innenlands godstrafikk med jernbane i Norge skjedde
fra 1. januar 2007. EØS-avtalen gir også rammer for organiseringen
på dette feltet.
Jeg viser til at et liknende representantforslag
fra FrP ble behandlet av Stortinget i forbindelse med Dokument 8:27/Innst.
S. nr. 136 (2007-2008).
Utbygging og drift av jernbaneinfrastruktur
i Norge er avhengig av store årlige bevilgninger over statsbudsjettet.
I Prop. 1 S (2009-2010) har regjeringen foreslått å bevilge om lag
8,4 mrd. kr til drift, vedlikehold og investeringer i jernbaneinfrastruktur
i 2010, motsvarende inntekter fra jernbaneinfrastrukturen er foreslått
budsjettert til om lag 597 mill. kr. Inntektene utgjør dermed om
lag 7,1 pst. av utgiftene i 2010. Uavhengig av organisering og tilknyttingsform
for Jernbaneverket vil drift, vedlikehold og utbygging av jernbaneinfrastruktur
i Norge være avhengig av store årlige bevilgninger over statsbudsjettet, med
mindre en høy kjøreveisavgift blir innført.
Regjeringen og Stortinget har muligheter til
å fastsette aktivitetsnivået i investeringer i ny jernbaneinfrastruktur
innenfor de rammebetingelsene som følger av finanspolitiske prioriteringer,
tilgangen på nye prosjekter som er klare til oppstart og bindinger
i pågående prosjekter som er startet opp i tidligere budsjetterminer.
De endelige prioriteringene vil være avhengig av regjeringens og
Stortingets avveininger av kortsiktige og langsiktige politiske
hensyn.
Jernbaneverket er i dag organisert som et forvaltningsorgan
underlagt Samferdselsdepartementet. På vegne av staten forvalter
Jernbaneverket statens realkapital som er bundet opp i jernbaneinfrastruktur.
Jernbaneverket forestår også utbygging av ny jernbaneinfrastruktur
på vegne av staten, og har ansvaret for trafikkstyringen på det norske
jernbanenettet. Organiseringen av Jernbaneverket som forvaltningsorgan
må ses på bakgrunn av at det er et ønske om mulighet for direkte
politisk styring av virksomheten, da det er knyttet store samfunnsmessige
interesser til drift og utbygging av jernbaneinfrastrukturen i Norge.
Jernbaneverket som forvaltningsorgan er i dag finansiert ved direkte
bevilgninger av brutto utgifter og inntekter over statsbudsjettet.
Jernbaneverket har i dag ikke noen betydelig «egenfinansiering»
eller kommersiell virksomhet i forhold til etatens samlede virksomhet, sammenliknet
med for eksempel Avinor AS som i stor grad er selvfinansiert.
Forslagsstillerne tar til orde for å innføre
ordninger som skal gi Jernbaneverket større grad av egenfinansiering.
Representantforslaget foreslår på den ene siden å delfinansiere
investeringer og vedlikehold av jernbanenettet med utbytte fra den
kommersielle aktiviteten tilknyttet stasjoner. Jernbanestasjonene
ble for en tid tilbake verdsatt til omkring 2 mrd. kr. Verdiene
av stasjonene er med andre ord omtrent på størrelse med det som trengs
til ett års vedlikehold av jernbanenettet (ca. 1,9 mrd. kr i 2010-budsjettet).
Forutsatt at verdsettingen av stasjonene er
et uttrykk for den framtidige avkastningen fra den kommersielle
driften av disse, vil dette i liten grad kunne bidra til å dekke
behovet for årlig vedlikehold av det norske jernbanenettet. Dersom
det ene av de to aksjeselskapene skal få et større ansvar for utvikling
av de kommersielle arealene knyttet til stasjonene slik representantforslaget
innebærer, så må det i tilfelle bygges opp ny kompetanse på dette
området da denne i dag ikke ligger i JBV, men i NSB-selskapet Rom Eiendom
AS. Jeg viser til at St.prp. nr. 1 (2008-2009) der det går frem
at Regjeringen ikke vil endre på eierskapet til stasjoner og godsterminaler.
Stortinget sluttet seg til dette ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2009. Jeg kan ikke se at argumentet om å gi Jernbaneverket en
ny egenfinansieringskanal via stasjonene skulle rettferdiggjøre
en revurdering av spørsmålet om eierskapet.
På en annen side foreslår representantforslaget
å finansiere drift, vedlikehold og investering av infrastrukturen
med økt bruk av kjørevegsavgift. I dag er det bare på Gardermobanen
hvor drift og vedlikehold er brukerbetalt fullt ut. Departementet
vil presisere at alle som trafikkerer banen betaler de samme avgiftene
for bruken, enten det er snakk om Flytoget AS, NSB AS eller andre.
Utgangspunktet for bygging av Gardermobanen var at både investeringen
i infrastruktur, materiell og driften og vedlikeholdet av begge
deler skulle gjennomføres på kommersielt grunnlag. Ved behandlingen
av St.prp. nr. 52/Innst. S. nr. 237 (1999-2000) ble det gjennomført
en gjeldssanering i NSB Gardermobanen AS på 7,4 mrd. kr på grunn
av manglende betalingsevne, og infrastrukturen ble derfor overdratt
til Jernbaneverket.
Dersom drift, vedlikehold og investeringer i jernbaneinfrastruktur
skulle "brukerbetales", ville det måtte gjennomføres et omfattende utredningsarbeid
for å få fastsatt en «riktig» fordeling av utgiftene mellom ulike
togslag og for ulike infrastruktur- tjenester, og for å få en «god»
prismekanisme som gir «riktige» incentiver. Det er vanskelig å konkretisere
hvilke utslag et slikt opplegg kunne få, men i alle tilfeller vil
det bety en vesentlig økning i kostnadene både for persontransport
og godstransport. For persontransporten ville det i stor grad bety
tilsvarende økte statlige bevilgninger til statlig kjøp av persontransporttjenester
med tog. For godstransport med jernbane vil det bety dårligere konkurranseevne, med
betydelig overføring av godstransport fra veg til bane og dermed
økt tungtransport på veg.
De viktigste argumentene for et evt. valg av
en selskapsform ved organisering av en offentlig virksomhet er:
1) En betydelig «kommersiell»
aktivitet og en inntektsside som fortrinnsvis er slik at inntektene
kan gi en fornuftig bedriftsøkonomisk avkastning på investert kapital;
og
2) Et ønske om at virksomheten skal ha
stor grad av økonomisk handlefrihet og ansvar.
Jernbaneverkets manglende egenfinansiering og behov
for direkte politisk styring av vesentlige deler av virksomheten,
gjør jeg ikke ser det som hensiktsmessig å organisere Jernbaneverket
som aksjeselskap. Jeg har derfor ingen planer om å endre Jernbaneverkets
organisatoriske tilknytningsform som et statlig forvaltningsorgan.
Representantene foreslår at det opprettes et
nytt aksjeselskap med formål å drive utbygging og vedlikehold av
infrastruktur, slik at alt vedlikeholdet av jernbanenettet og jernbaneinvesteringer
blir konkurranseutsatt. I dag konkurranseutsetter Jernbaneverket
i praksis alle investeringsprosjekter og store deler av det prosjektrettede
vedlikeholdet innenfor fornyelse og mindre andeler av øvrig vedlikehold
(forbryggende og korrektivt). Baneservice AS som tidligere var en
organisatorisk enhet i Jernbaneverket, ble i 2005 omdannet til aksjeselskap
med formål å tilby jernbanerelaterte tjenester innen prosjektrettet
vedlikehold og investeringer, jf. St.prp. nr. 1 Tilegg nr. 2/Innst.
S. nr. 13 (2004-2005). Selskapet driver i konkurranse. I forbindelse
med omdanningen av Baneservice til aksjeselskap ble det også vurdert
å konkurranseutsette det øvrige vedlikeholdet av jernbanenettet.
Det ble den gang vurdert at vedlikehold av det meste av eksisterende
signal- og teleanlegg langs jernbanenettet, ikke var egnet for konkurranseutsetting.
Vurderingen var og er fortsatt bl.a. at det reelt sett ikke er tilstrekkelig med
kompetanse på disse anleggene utenfor Jernbaneverket til at effektiv
konkurranse ville bli mulig, foruten at anleggene var og er svært sikkerhetskritiske
for trafikkavviklingen på jernbanenettet. Erfaringene med konkurranseutsetting
av øvrig vedlikehold av jernbanenettet (det som ikke er prosjektrettet),
er at det er svært krevende å gjennomføre gode konkurranser og drive
effektiv kontraktsoppfølging, spesielt i et marked uten effektiv
konkurranse.
Det er rimelig å anta at en slik omorganisering
av Jernbaneverket dessuten vil kreve betydelig med omstillingsmidler,
og vesentlig mer enn det som ble bevilget i forbindelse med etableringen
av Baneservice AS som utgjorde til sammen om lag 80,6 mill. 2005-kr,
jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2/Innst. S. nr. 13 (2004-2005). Dersom
den foreslåtte omorganiseringen og konkurranseutsettingen skal lønne
seg, må nåverdien av de samlede effektiviseringsgevinstene overstige
de samlede merkostnadene i forbindelse med omstillingen. Dette er
ikke dokumentert i representantforslaget.
Jeg ser ofte at forslag om organisering av statlig virksomhet
til aksjeselskap ledsages av argumenter om at selskapene kan ta
opp lån. En slik opplåning på vegne av staten vil lett kunne bidra til
å undergrave de politiske prioriteringene som ligger til grunn for
Stortingets behandling av statsbudsjettene, bl.a. ved at disse får
en svakere finans- politisk virkning og at opplåningen gir store
bindinger på framtidige statsbudsjetter. Dette vil også i større
grad utsette staten for den risikoen som ligger i finansmarkedene
med hensyn til likviditet og prising av kapital, og som dermed pådrar
staten økte finansielle kostnader. I tillegg til at er rimelig å
regne med at det blir stilt krav om statlig garantier fra private
lånegivere som må vedtas av Stortinget og som lett begrenser handlingsrommet
for låneopptak.
Som kjent står jernbanen overfor store utfordringer
der det bl.a. er behov for å forbedre punktligheten og regulariteten
i togtrafikken og der Jernbaneverket må jobbe hardt for å få tak
i kvalifisert personell som det er mangel på i dag. Jernbanekapitalen
skal samtidig opprettholdes og videreutvikles, mens budsjettene
holdes og effektiviteten bedres. Å håndtere dette er i seg selv
en meget krevende oppgave. Representant- forslaget innebærer en
storstilt konkurranseutsetting samtidig som Jernbaneverket måtte
utsettes for en omfattende omorganisering. Jeg tror at eventuelle
fordeler som måtte ligge i dette, ikke vil forsvare de ekstra utfordringer
dette vil gi i en særdeles krevende periode for Jernbaneverket.
Etter min vurdering er de viktigste tiltakene
for å modernisere og effektivisere jernbanenettet å gjennomføre
planlagt vedlikehold og investeringer i henhold til de planer som
følger av Nasjonal transportplan, herunder å skifte ut gamle teknologi-
løsninger på det eksisterende jernbanenett, uten at det etableres
nye organisasjonsstrukturer/selskaper som det strengt tatt ikke
er bruk for innenfor jernbanevirksomheten.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 15. desember 2009
Knut Arild Hareide |
Gorm Kjernli |
leder |
ordfører |