Stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen, Per Sandberg og Solveig Horne fremsatte
16. desember 2009 følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
lov om at kjemisk kastrering blir innført som straffereaksjon til
bruk i saker der noen blir dømt for seksuelle overgrep mot barn.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
lov om pådømming til obligatorisk behandling av pedofile.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og leiaren Per Sandberg, frå Høgre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og frå Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
representantforslaget om kjemisk kastrering av pedofilidømte.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
deler forslagsstillarane si bekymring for tilbakefall blant dei
som er dømte for overgrep, og er samd i at det må satsast på tiltak
for å hindre dette.
Fleirtalet viser til den opne
høyringa 8. februar 2010, der Institutt for klinisk sexologi og
terapi deltok. Dei framheva at psykoterapi har god effekt mot tilbakefall
hos valdtektsdømte og pedofilidømte, og at meir satsing på slik
terapi overfor pedofilidømte vil kunne førebyggje nye overgrep.
Såkalla kjemisk kastrering vart derimot hevda å vera til hinder
for å kunne gjennomføre vellukka psykoterapi.
Fleirtalet meiner det er viktig
å auke innsatsen for å hindre tilbakefall blant pedofilidømte, og vil
vise til at det er mogleg å idømme forvaring i tilfelle med stor
fare for gjentaking. Fleirtalet ønskjer at psykoterapeutisk
behandling av overgrepsdømte blir ein meir målretta del av soninga.
Fleirtalet meiner at hormonell
behandling ved tvang ikkje er ei aktuell løysing og at det ikkje gir
nokon garanti mot tilbakefall. Samfunnet vert betre verna mot tilbakefall
frå overgriparar når dei forstår at dei kan trengje hjelp til å
endre åtferd, og når dei blir motiverte for frivillig behandling.
Den enkelte kan reversere effekten av den hormonelle behandlinga
ved å tilføre kroppen testosteron i form av anabole steroidar, og
dette kan lett skje når overgriparen vert tvinga til å ta medisin
han ikkje ønskjer eller forstår årsaka til at han må ta den. Tvungen
hormonell behandling gir ikkje nokon garanti mot tilbakefall, og
behandlinga kan gjera psykoterapi vanskelegare. Slik medisinsk behandling
for å redusere seksualdrifta løyser ikkje relasjonsskadane den enkelte
overgrepsdømte kan ha, og kan dessutan i sjeldne tilfelle føre til
vald.
Fleirtalet viser til at hormonell
behandling per i dag er ei frivillig ordning som kan vera til hjelp for
enkelte overgrepsdømte som ønskjer å unngå å begå nye overgrep.
Kriminalomsorga og helsemyndigheitene vil i samarbeid sjå på moglegheitene
for å styrkje behandlinga av alvorlege seksualforbrytarar med eit
heilskapleg behandlingstilbod som også vil inkludere ei utviding
av hormonell behandling. Fleirtalet støttar at det
finst ei slik frivillig ordning, sjølv om ein må vera merksam på
at den hormonelle behandlinga heller ikkje her gir nokon garanti mot
nye overgrep. Domfeltes innsikt i eigen situasjon og vilje til å
gjera ein innsats for å unngå tilbakefall vil som regel vera avgjerande
for å redusere risikoen for nye overgrep. Fleirtalet viser
for øvrig til statsrådens brev av 25. januar 2010 (vedlagt), og fleirtalet deler
statsrådens syn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at samfunnet må være villig til å ta i bruk alle tilgjengelige virkemidler
for å stanse seksuelle overgrep mot mindreårige. Seksuelle overgrep
mot mindreårige er av de mest alvorlige forbrytelser som vi har
i vårt samfunn og som samfunnet må være villig til å straffe hardt. Disse
medlemmer registrerer at flertallet skriver at det er enig
i dette og at man er bekymret for tilbakefall blant pedofildømte
som blir løslatt etter endt soning. Disse medlemmer mener
at gode ord og intensjoner ikke hjelper de barna som blir utsatt
for overgrep. Det eneste som hjelper, er at samfunnet blir vernet for
slike overgripere. Det er antatt i undersøkelser at omtrent to av
ti overgripere som er ferdige med soning, begår nye overgrep. Dette
er en relativt høy tilbakefallsprosent, og det betyr at vi sender
overgripere ut av fengsel, som begår nye overgrep. I Norge er det
ikke fra flertallets side akseptert at man kan fengsle personer
på livstid. Dette fører til at personer som har begått alvorlige
handlinger, på et tidspunkt igjen slipper ut i samfunnet. Det gjelder
også for personer som har begått alvorlige overgrep mot barn. Disse
medlemmer mener at dette strider mot vanlige folks rettsfølelse
og at det skaper svært sterke reaksjoner i samfunnet når det blir
kjent at pedofile som er løslatt, begår nye overgrep. Hver gang
slike saker blir omtalt i media, fører det til kraftige reaksjoner
fra vanlige folk.
Disse medlemmer registrerer at
flertallet hevder at kjemisk kastrering ikke gir noen garanti mot
nye overgrep. Under behandlingen av forslaget og i høringen registrerte disse medlemmer at
det fremkom at kjemisk kastrering demper vedkommendes seksuelle
lyst betydelig, men at man likevel kan foreta seksuelle overgrep
på andre måter, for eksempel oralt. Disse medlemmer mener
at når det er bevist at slik behandling reduserer overgriperens
seksuelle lyst betydelig, så vil dette redusere muligheten for at
vedkommende foretar nye overgrep. Da er det en ekstra garanti mot
at nye overgrep finner sted. Disse medlemmer viser til
en artikkel i A-Magasinet 26. februar 2010 hvor temaet kjemisk kastrering
er omtalt i en lengre artikkel. Artikkelen er basert på et forsøk med
hormonbehandling i Trondheim kretsfengsel. I artikkelen bekrefter
den pedofilidømte «Simen», at behandlingen fungerer, sitat:
«'effektiv som bare det' og 'man kan se på et kvinnfolk
og tenke – Oi, hu var fin – men så er det ikke noe mer enn det.
Den seksuelle biten faller bort når man ser en dame', sier han».
Ved anstalten Herstedvester i Danmark har man også
tatt i bruk hormonell behandling, og en evaluering viser at ingen
gjorde nye overgrep mens de var under slik behandling. Etter disse medlemmers oppfatning
viser dette at kjemisk kastrering har den virkning som man ønsker
å oppnå, men at man på dette området – i likhet med andre områder
– må prøve seg frem og forske videre på bruken av slike medikamenter. Ved
å innføre lovhjemmel for domstolene til å ilegge slik behandling
som en del av straffen vil man skaffe seg et godt erfaringsgrunnlag.
Disse medlemmer mener imidlertid
at kjemisk kastrering må kombineres med samtalebehandling, slik
som disse medlemmer også har foreslått. Slik behandling
vil bidra til at den dømte får et mer gjennomtenkt forhold til sin egen
seksualitet, noe som vil bidra til å sikre mot nye overgrep. Slik
behandling tar imidlertid mange år å gjennomføre, derfor er kjemisk
kastrering et viktig sikkerhetselement.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringspartiene ikke har noen løsninger for hvordan samfunnet
skal verne seg mot gjentatte overgrep mot mindreårige.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre blant annet har fremmet følgende forslag som har direkte
tilknytning til det forslagsstillerne tar opp, nemlig å bekjempe overgrep
mot barn: Dokument 8:57 S (2009–2010), som er en oppfølging av Dokument
nr. 8:74 (2005–2006), Innst. S. nr. 309 (2008–2009), som er fremmet
tidligere om etablering av et senter for tverrfaglig og helhetlig
bekjempelse av menneskehandel og overgrep mot barn via digitale
medier. Videre viser disse medlemmer til Dokument
8:28 S (2009-2010), Innst. 163 S (2009–2010), jf. Dokument nr. 8:85 (2008–2009),
hvor det på tilsvarende måte ble foreslått å innføre obligatorisk
dødsstedsundersøkelse ved plutselig og uventet småbarns- og spedbarnsdød. Disse
medlemmer viser videre til Dokument 8:27 S (2009–2010),
Innst. 131 S (2009–2010), om umiddelbar lovendring for å sikre skjerpet
straffenivå i volds-, overgreps- og voldtektssaker. I tillegg til
disse forslagene viser disse medlemmer til Dokument 8:34
S (2009–2010), jf. Dokument nr. 8:61 (2006–2007) om bedre, raskere
og mer rettssikker analyse ved bruk av DNA-spor. Ved siden av dette
viser disse medlemmer til at Høyre de siste 5 årene
har fremmet forslag og vært pådriver for å etablere flere barnehus,
både ved budsjettbehandlinger og i form av representantforslag,
og har fremmet konkrete forslag for å få til bedre SLT-samarbeid
(samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak) i kommunene
mv. Disse medlemmer registrerer at forslagsstillernes
parti etter hvert støttet Høyres forslag, og er glade for det.
Forslag frå Framstegspartiet:
I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
lov om at kjemisk kastrering blir innført som straffereaksjon til
bruk i saker der noen blir dømt for seksuelle overgrep mot barn.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
lov om pådømming til obligatorisk behandling av pedofile.
Komiteen har elles ingen merknader,
viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:39 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten
Ørsal Johansen, Åse Michaelsen, Per Sandberg og Solveig Horne om kjemisk
kastrering av pedofilidømte – vert ikkje vedteke.
Jeg viser til komiteens brev 8. januar 2010
ved leder Per Sandberg, hvor det bes om departementets uttalelse
til forslaget fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten
Ørsal Johansen, Åse Michaelsen, Per Sandberg og Solveig Horne: Dokument
8:39 S (2009–2010).
Jeg understreker at jeg deler stortingsrepresentantenes
ønske om å trygge samfunnet og våre barn på best mulig måte. Seksuelle
overgrep er en av de mest alvorlige forbrytelsene mot et barns fysiske,
psykiske og seksuelle integritet og vil som oftest ha dyptgripende
skadevirkninger og medføre reduksjon i livskvalitet for den som rammes.
I straffeloven 2005 har vi sørget for strengere straffer på en rekke
områder, blant annet for overgrep mot barn. Som jeg allerede har varslet
justiskomiteen om i brev 18. desember 2009, vil jeg legge frem en
proposisjon som sikrer at straffene for drap, voldslovbrudd og seksuallovbrudd
skjerpes raskere enn det Høyesterett ga anvisning på i dom 13. november
2009 i tiden før straffeloven 2005 trer i kraft. Vi har også sørget
for at det er straffbart for voksne å avtale å møte barn med planer
om seksuelle overgrep. Innføringen av et dette straffebudet har
gitt politi og påtalemyndighet en styrket mulighet til å gripe inn
tidlig, slik at flere overgrep kan avverges.
Flertallet i justiskomiteen, alle unntatt Fremskrittspartiet,
har to ganger tidligere understreket at medisinering med sikte på
at dempe sedelighetsforbryteres seksuelle behov, ikke under noen
omstendighet kan aksepteres som ledd i en straffereaksjon, men kun
kan være aktuelt i tilfeller hvor dette inngår som et nødvendig
og forsvarlig ledd i en behandlingssituasjon, se Innst. S nr. 29
(1991–92) og Innst S. nr. 121 (1996–97). Jeg deler dette synet.
Jeg viser også til NOU 1997: 23 side 41-42 hvor seksuallovbruddsutvalget
la til grunn at behandling basert på tvang vil være lite egnet til
å gi gode langsiktige resultater, og at det må antas at domfeltes innsikt
i og vilje til å gjøre noe med sin egen situasjon som regel vil
være avgjørende for å forebygge risikoen for nye overgrep. Etter
mitt syn er det fremdeles ikke aktuelt å foreslå tvungen medisinsk
behandling for å dempe seksualdriften som en del av straffen. Forslaget
reiser alvorlige prinsipielle spørsmål, og vi vet for lite om langtidsvirkningene
av slik behandling. Det er heller ikke alminnelig enighet om at
dette er den behandlingsmetoden som er mest virksom for sedelighetsdømte.
Hormonbehandling av personer som er dømt for seksuelle
overgrep kan innenfor gjeldende regelverk skje frivillig. Kjemisk
kastrasjon kan fremkalles for eksempel ved injeksjon av androcure
en gang i måneden. Dette blokkerer produksjonen av det mannlige
hormonet testosteron, men det kan, ut fra informasjon som departementet
har innhentet, ha mange alvorlige bivirkninger (som for eksempel
sterilitet, hjerteinfarkt, blodpropp, depresjon, vektøkning og beinskjørhet).
Nylig avholdt jeg et møte med spesialist i klinisk psykologi og
klinisk sexologi Thore Langfeldt, Institutt for klinisk sexologi
og terapi. Vi drøftet blant annet kjemisk kastrasjon av menn som
har forgrepet seg på barn. På møtet ble det vist til at fagmiljøene
uttrykker bekymring over bruk av kjemisk kastrasjon. Det ble også
påpekt at annen form for behandling av menn og kvinner som begår
seksuelle overgrep mot barn (for eksempel samtalegrupper og individuell
terapi) faktisk viser positive resultater. Felles for denne behandlingen
er at den krever samtykke fra den det gjelder, og at den ikke kan basere
seg på tvang. Det går frem av medieoppslag om den danske ordningen
at man heller ikke i Danmark støtter strafferettslig tvangsmedisinering
av innsatte. Hormonell behandling forutsetter samtaleterapi og behandling,
og vil dermed ikke nødvendigvis være vellykket uten at deltagelse
er frivillig.
I regi av Helsedirektoratet pågår det et prøveprosjekt
ved St. Olavs hospital, avdeling Brøset, om medisinsk behandling
av personer som er dømt for seksuelle overgrep. Prosjektet er basert
på at den dømte samtykker, og i tillegg til hormonell behandling
gis det kognitiv behandling, som samtaleterapi. Prosjektet vil gi
verdifulle erfaringer om hvordan man best kan lage et frivillig behandlingstilbud
for personer som er dømt for seksuelle overgrep.
Det er et hevdvunnet prinsipp i norsk rett at
straff som hovedregel skal være tidsbestemt. Utgangspunktet for
gjennomføring av straff er også at det er frihetsberøvelsen som
er straffen.
Ved betinget fengsel og prøveløslatelser kan
det etter gjeldende rett settes vilkår om behandling. For personer
som prøveløslates fra forvaring, kan det settes vilkår om at den
domfelte gjennomgår psykiatrisk behandling, se straffeloven § 39
g første og annet ledd, jf. 53 nr. 3 bokstav f. Personer som løslates
på prøve etter å ha gjennomført to tredjedeler av normal fengselsstraffen,
kan ilegges møteplikt i en tidsavgrenset periode og kriminalomsorgen
kan sette som vilkår at den prøveløslatte i denne perioden skal
overholde bestemmelser om behandling, jf. straffegjennomføringsloven
§ 43 annet ledd bokstav c. Personer som dømmes til betinget fengsel
kan ilegges vilkår om at de skal overholde bestemmelser om behandling.
Slike behandlingsopplegg vil som regel planlegges og utarbeides
i samarbeid med den innsatte, men det er altså adgang til å sette
slike vilkår så lenge personen er i straffesystemet.
Personer som er dømt for seksuelle overgrep
mot barn eller andre seksuallovbrudd kan motta behandling mens de
soner sin straff. Samtalebehandling gis både i regi av helsevesenet,
ved Institutt for klinisk sexologi og terapi, og i samtalegrupper
i fengsler. Enkelte fengsler har også programvirksomhet rettet særlig
mot personer som er dømt for seksuelle overgrep mot barn. Deltagelse
i helsevesenets behandlingstilbud og fengslenes programvirksomhet
baserer seg på frivillighet.
Behandling, som nevnt under forslag I, forutsetter
i utgangspunktet samtykke og frivillighet for å være vellykket.
Den domfeltes innsikt i og vilje til å gjøre noe med sin egen situasjon
vil være avgjørende for å forebygge risikoen for nye overgrep. Ved
tvangsmessig behandling kan man risikere å ødelegge muligheten for
å oppnå gode langsiktige resultater. Så lenge samtykke fra den det
gjelder i all hovedsak synes å være en forutsetning for at behandlingen
har den ønskede effekt, kan jeg ikke gi min tilslutning til forslaget om
en utvidelse av plikt til å motta behandling.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. mars 2010
Per Sandberg |
Jenny Klinge |
leder |
ordfører |