Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Tor Sigbjørn Utsogn og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot Kalland, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Per Sandberg, Bård Hoksrud og Morten Ørsal Johansen om bevilgning til umiddelbar start på sikkerhetsutbedringer i Telemark Fengsel, avdeling Skien.

Komiteen viser til brev fra justisministeren til justiskomiteen datert 17. mars 2010 (vedlagt). Der vises til at regjeringens overordnede mål for kriminalpolitikken er trygghet for samfunnet. Komiteen deler dette målet. Sikkerheten i kriminalomsorgen er summen av de virkemidlene som tar sikte på å forebygge og håndtere situasjoner der tryggheten kan være truet. Både en godt vedlikeholdt bygningsmasse med hensiktsmessige løsninger, og en kvalifisert bemanning som kan håndtere ulike situasjoner som kan oppstå ved fengslene, er viktige for sikkerheten til samfunnet generelt og til ansatte og innsatte i fengslene spesielt.

Komiteen avholdt høring i saken på Stortinget 12. april 2010. Kriminalomsorgens Yrkesforbund og Norsk Fengsel og Friomsorgsforbund påpekte sterkt behovet for utbedring av sikkerhetsslusen ved Telemark Fengsel, avdeling Skien. Ønskene om disse sikkerhetsutbedringene har vært meldt i flere år, men har ikke nådd opp i budsjettprioriteringene i kriminalomsorgen.

Komiteen viser til at Telemark Fengsel, avdeling Skien er et fengsel med høy sikkerhet. Per dags dato er fengselet ikke klassifisert som et høyrisikofengsel. Men fengselet har siden 2007 stått til disposisjon som beredskapsfengsel med inntil 5 beredskapsplasser for å ta imot innsatte som er vurdert å sone ved en høyrisikoavdeling. Disse plassene har bare delvis vært disponert.

Komiteen viser videre til kriminalomsorgens gjennomgang av dagens sikkerhetsklassifisering av fengslene i Norge, jf. St.meld. nr. 37 (2007–2008) og Prop. 1 S (2009–2010) Justis- og politidepartementet. I den forbindelse blir også sikkerheten ved Telemark Fengsel, avdeling Skien vurdert. Siden 2006 er det brukt rundt 8 mill. kroner til sikkerhetstiltak ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, blant annet til oppgradering av kameraovervåkningen. Ytterligere sikkerhetsmessige tiltak, utover de som allerede er iverksatt, blir derfor vurdert i denne helhetlige sammenhengen.

På denne bakgrunn mener komiteen at behovet for de omtalte sikkerhetsutbedringene ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, må vurderes i lys av ovennevnte gjennomgang av sikkerhetsklassifiseringen av de norske fengslene og de årlige budsjettprioriteringene i kriminalomsorgen. Stortinget bevilger rammene til kriminalomsorgen i de årlige statsbudsjettene. Kriminalomsorgen skal deretter sette av midler til nødvendige sikkerhetsmessige tiltak innenfor disse budsjettrammene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil fremheve at sikkerhetssituasjonen ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, har vært kjent for fengselsledelsen siden 2005. Manglene som er avdekket må etter disse medlemmers oppfatning kunne klassifiseres som omfattende og alvorlige. Den styrkingen av den ytre statiske sikkerheten, blant annet ved forbedret videoovervåkning, er i seg selv en nyttig forbedring av den totale sikkerheten ved fengselet. Styrkingen er imidlertid langt fra tilstrekkelig for å kunne være tilfreds med sikkerheten. Disse medlemmer imøteser derfor regjeringens tiltak for å utbedre sikkerheten ved Telemark Fengsel, avdeling Skien.

Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at informasjonsflyten er god internt i ulike offentlige organisasjoner og hierarkier, og at de signaler som blir sendt oppover i systemene blir tatt på alvor. Utfordringer som blir adressert fra underordnede avdelinger og ansatte må behandles med respekt, og i tillit til at de kan gjenspeile reelle problemer som må løses. For de ansatte ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, har ikke dette vært tilfellet i denne saken. Gjentatte ganger har sikkerhetssituasjonen vært problematisert internt, overfor kriminalomsorgens sentrale forvaltning og departementet. Disse medlemmer stiller seg undrende til at regjeringen har gitt uttrykk for at sikkerhetssituasjonen ved fengselet ikke var kjent for sentrale myndigheter. Ved at informasjon om sikkerhetssituasjonen ved fengselet ikke har tilkommet Stortinget, ved regjeringens budsjettproposisjoner eller på annen måte, har opposisjonen ikke hatt mulighet til å vurdere denne opp mot andre prioriterte oppgaver i kriminalomsorgen.