Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Tor Sigbjørn Utsogn og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot
Kalland, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Siv Jensen, Per Sandberg, Bård Hoksrud og Morten Ørsal Johansen
om bevilgning til umiddelbar start på sikkerhetsutbedringer i Telemark
Fengsel, avdeling Skien.
Komiteen viser til brev fra justisministeren
til justiskomiteen datert 17. mars 2010 (vedlagt). Der vises til
at regjeringens overordnede mål for kriminalpolitikken er trygghet
for samfunnet. Komiteen deler dette målet. Sikkerheten
i kriminalomsorgen er summen av de virkemidlene som tar sikte på
å forebygge og håndtere situasjoner der tryggheten kan være truet.
Både en godt vedlikeholdt bygningsmasse med hensiktsmessige løsninger,
og en kvalifisert bemanning som kan håndtere ulike situasjoner som
kan oppstå ved fengslene, er viktige for sikkerheten til samfunnet
generelt og til ansatte og innsatte i fengslene spesielt.
Komiteen avholdt høring i saken
på Stortinget 12. april 2010. Kriminalomsorgens Yrkesforbund og
Norsk Fengsel og Friomsorgsforbund påpekte sterkt behovet for utbedring
av sikkerhetsslusen ved Telemark Fengsel, avdeling Skien. Ønskene
om disse sikkerhetsutbedringene har vært meldt i flere år, men har
ikke nådd opp i budsjettprioriteringene i kriminalomsorgen.
Komiteen viser til at Telemark
Fengsel, avdeling Skien er et fengsel med høy sikkerhet. Per dags
dato er fengselet ikke klassifisert som et høyrisikofengsel. Men
fengselet har siden 2007 stått til disposisjon som beredskapsfengsel
med inntil 5 beredskapsplasser for å ta imot innsatte som er vurdert
å sone ved en høyrisikoavdeling. Disse plassene har bare delvis
vært disponert.
Komiteen viser videre til kriminalomsorgens gjennomgang
av dagens sikkerhetsklassifisering av fengslene i Norge, jf. St.meld.
nr. 37 (2007–2008) og Prop. 1 S (2009–2010) Justis- og politidepartementet.
I den forbindelse blir også sikkerheten ved Telemark Fengsel, avdeling
Skien vurdert. Siden 2006 er det brukt rundt 8 mill. kroner til
sikkerhetstiltak ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, blant annet
til oppgradering av kameraovervåkningen. Ytterligere sikkerhetsmessige
tiltak, utover de som allerede er iverksatt, blir derfor vurdert
i denne helhetlige sammenhengen.
På denne bakgrunn mener komiteen at
behovet for de omtalte sikkerhetsutbedringene ved Telemark Fengsel,
avdeling Skien, må vurderes i lys av ovennevnte gjennomgang av sikkerhetsklassifiseringen
av de norske fengslene og de årlige budsjettprioriteringene i kriminalomsorgen.
Stortinget bevilger rammene til kriminalomsorgen i de årlige statsbudsjettene. Kriminalomsorgen
skal deretter sette av midler til nødvendige sikkerhetsmessige tiltak
innenfor disse budsjettrammene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremheve at sikkerhetssituasjonen ved Telemark
Fengsel, avdeling Skien, har vært kjent for fengselsledelsen siden 2005.
Manglene som er avdekket må etter disse medlemmers oppfatning
kunne klassifiseres som omfattende og alvorlige. Den styrkingen
av den ytre statiske sikkerheten, blant annet ved forbedret videoovervåkning,
er i seg selv en nyttig forbedring av den totale sikkerheten ved fengselet.
Styrkingen er imidlertid langt fra tilstrekkelig for å kunne være
tilfreds med sikkerheten. Disse medlemmer imøteser
derfor regjeringens tiltak for å utbedre sikkerheten ved Telemark
Fengsel, avdeling Skien.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at informasjonsflyten er god internt i ulike offentlige
organisasjoner og hierarkier, og at de signaler som blir sendt oppover
i systemene blir tatt på alvor. Utfordringer som blir adressert
fra underordnede avdelinger og ansatte må behandles med respekt,
og i tillit til at de kan gjenspeile reelle problemer som må løses.
For de ansatte ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, har ikke dette
vært tilfellet i denne saken. Gjentatte ganger har sikkerhetssituasjonen
vært problematisert internt, overfor kriminalomsorgens sentrale
forvaltning og departementet. Disse medlemmer stiller
seg undrende til at regjeringen har gitt uttrykk for at sikkerhetssituasjonen ved
fengselet ikke var kjent for sentrale myndigheter. Ved at informasjon
om sikkerhetssituasjonen ved fengselet ikke har tilkommet Stortinget,
ved regjeringens budsjettproposisjoner eller på annen måte, har
opposisjonen ikke hatt mulighet til å vurdere denne opp mot andre prioriterte
oppgaver i kriminalomsorgen.