Til Stortinget
Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov
19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven)
og lov 29. mai 1981 nr. 38 om viltet (viltloven). Endringene gjelder
nødverge, samt bruk av åte.
Den såkalte nødvergebestemmelsen er nedfelt i naturmangfoldloven
§ 17 annet ledd (tidligere viltloven § 11). Bestemmelsen slår fast
at vilt kan avlives når det må anses påkrevd for å fjerne en aktuell
og betydelig fare for skade på person. Videre kan eieren, eller
en som opptrer på vegne av eieren, felle vilt under direkte angrep
på bufe eller tamrein. Avliving/felling av rovvilt kan altså skje
i selvforsvar under direkte angrep på bufe og tamrein og uten noen
forutgående tillatelse.
Miljøverndepartementet viser til at bestemmelsen rettslig sett
antakelig er nærmere beslektet med nødrett enn med nødverge. Den
omtales imidlertid ofte som en «nødvergebestemmelse» – og er til
dels omtalt slik i rettspraksis, man har derfor valgt å bruke denne
betegnelsen også i denne proposisjonen. Formålet med endringen av
nødvergebestemmelsen til dagens ordlyd var for å klargjøre rettstilstanden,
men også at Norge sluttet seg til Bern-konvensjonen (Europarådets
konvensjon av 19. september 1979 vedrørende vern av ville europeiske
planter og dyr og deres naturlige leveområder).
For å redusere omfanget av rovviltskader på bufe og tamrein og
som ett av flere tiltak, viser Miljøverndepartementet til at nødvergebestemmelsen
i naturmangfoldloven nå bør liberaliseres, og at gjeldende bestandssituasjon
for enkelte av rovviltartene kan tilsi en mer nyansert nødvergebestemmelse
enn dagens.
De nasjonalt fastsatte bestandsmålene for gaupe, jerv og bjørn
er på henholdsvis 65, 39 og 15 årlige ynglinger. Det skal være 3
årlige ynglinger av ulv innenfor forvaltningsområdet for ynglende
ulv, der familiegruppens revir i sin helhet ligger i Norge. Dersom
over halvparten av reviret ligger innenfor forvaltningsområdet for
ynglende ulv, skal reviret regnes som innenfor forvaltningsområdet.
Bestandsstatus for gaupe, jerv, bjørn og ulv rapporteres årlig
fra det Nasjonale overvåkingsprogrammet for rovvilt. Siste rapportering
viser at det i perioden 2007–2009 har vært henholdsvis 74, 76 og
92 årlige ynglinger av gaupe, og henholdsvis 51, 51 og 53 årlige
ynglinger av jerv. For bjørn er det verifisert 3 ynglinger i 2006,
1 yngling i 2007 og 1 i 2008. I perioden 2006–2008 er det samlet
inn biologisk materiale for DNA-analyser av bjørn, som viser at
minimum ca. 120 bjørner er i Norge i løpet av året.
Det er ikke registrert ynglinger av ulv i 2007, 3 ynglinger er
registrert i 2008, hvorav 2 ynglinger innenfor forvaltningsområdet
for ynglende ulv i Norge med helnorsk revir, og 2 helnorske ynglinger
i 2009, hvorav 1 innenfor forvaltningsområdet for ulv. Det er dokumentert
ytterligere en yngling i 2009 som kan være helnorsk, men her gjenstår
mer kartlegging. Ulv i Norge har i dag status som kritisk truet
(jf. Norsk Rødliste 2006).
Gaupe og jerv forårsaker flest skader på sau og tamrein, og departement
vurderer at dagens bestandssituasjon gjør det forsvarlig å utvide
fellingsadgangen for disse to artene. For bjørn er antall ynglinger betydelig
under Stortingets bestandsmål, det anses derfor ikke forsvarlig
å innføre utvidet nødvergerett før det nasjonale bestandsmålet er
nådd. For ulv har en heller ikke nådd bestandsmålet de siste tre
år, ulvestammen i Norge er liten og sårbar, og departementet mener
det vil være uheldig å la ulv omfattes av en utvidet nødvergebestemmelse.
De foreslåtte endringene i naturmangfoldloven § 17 om nødverge
innebærer at dersom bestanden av jerv, gaupe og bjørn i en 3-årsperiode
har vært klart over det bestandsmål som er fastsatt av Stortinget, skal
adgangen til å felle disse artene i nødverge utvides. Felling skal
da kunne skje dersom felling må anses påkrevet for å fjerne en «umiddelbar
og betydelig» fare for skade på bufe, tamrein og gris. Med dette senkes
terskelen for felling sammenlignet med det som i dag gjelder. Dersom
bestanden av jerv, gaupe og bjørn senere i en 3-årsperiode ligger
klart under bestandsmålet, strammes fellingsadgangen inn igjen, inntil
vilkårene for utvidet fellingsadgang på nytt er oppfylt.
Departementet viser til at den utvidede avlivingsadgangen skal
oppheves dersom det oppstår ekstraordinære bestandsmessige forhold,
som en vesentlig reduksjon i bestanden i løpet av kort tid. I vurderingen av
om bestandene over tid har vært klart over eller klart under bestandsmålet,
skal en legge til grunn dokumenterte data om ynglinger fra Nasjonalt
overvåkingsprogram for rovvilt, før eventuelle uttak. Når det gjelder
tolkningen av vilkårene «klart over» og «klart under» bestandsmålet,
skal et avvik på om lag 15 pst. eller mer fra bestandsmålet anses
som henholdsvis «klart over» eller «klart under» dette målet.
Bjørnebestanden er i dag under bestandsmålet. Det foreslås en
overgangsbestemmelse som innebærer at fellingsadgangen for bjørn
utvides første gang bestandsmålet nås.
Den utvidede nødvergebestemmelsen skal ikke gjelde for ulv.
Når det gjelder hund og andre husdyr vil man arbeide videre med
spørsmålet om hund bør innlemmes i nødvergebestemmelsen. Det vil
bl.a. være ønskelig å se nærmere på svenske erfaringer på området.
Miljøverndepartementet foreslår en ny bestemmelse i naturmangfoldloven
§ 17 a om utvidet adgang til å felle rovdyr, uavhengig av art, som
befinner seg i rovdyrsikkert hegn. Felling skal kunne skje når det
er påkrevet for å fjerne en aktuell og betydelig fare for skade
på produksjonsdyr eller hund. Det foreslås også en varslingsplikt
for eier ved mistanke om at rovdyr befinner seg i rovdyrsikkert
hegn. Med rovdyrsikkert hegn menes hegn der gjerdene er vedlikeholdt
og tilfredsstiller de til enhver tid gjeldende standarder fastsatt
av Direktoratet for naturforvaltning.
Det foreslås at:
«Eieren, eller en som opptrer på vegne av eieren, kan
avlive rovdyr som befinner seg i rovdyrsikkert hegn når avliving
må anses påkrevd for å fjerne en aktuell og betydelig fare for skade
på produksjonsdyr i landbruket eller hund. Hegnet må tilfredsstille
kravene til rovdyrsikkert hegn fastsatt av myndigheten etter loven.»
Avliving og forsøk på avliving skal straks meldes til politiet.
Videre skal Kongen i forskrift kunne fravike bestemmelsen for spesielt
truede arter eller spesielt truede bestander av enkelte arter.
Den foreslåtte bestemmelsen gjelder avliving av «rovdyr», ikke
rovvilt. Den omfatter dermed ikke rovfugl. Avliving etter bestemmelsen
kan skje til fordel for produksjonsdyr eller hund. Som «produksjonsdyr»
anses alle virveldyr som avles eller holdes for produksjon av mat,
ull, hud eller pels, eller for andre produksjonsformål.
Bestemmelsen innebærer at felling i hegn reguleres i lov, ikke
i forskrift med hjemmel i lov. Videre er begrepet «sannsynlighetsovervekt
for at rovdyret […] vil angripe» byttet ut med «aktuell og betydelig fare
for skade». Det vil nå også være et vilkår for felling at felling
«må anses påkrevd», på samme måte som i bestemmelsen i naturmangfoldloven
om felling av vilt til forsvar av person.
Miljøverndepartementet foreslår videre å føye til ny bestemmelse
om plikt til varsling ved mistanke om at rovdyr befinner seg i rovdyrsikkert
hegn:
«Eieren, eller en som opptrer på vegne av eieren, skal
ved grunn til mistanke om at rovdyr befinner seg i rovdyrsikkert
hegn straks varsle myndigheten etter loven.»
Formålet med varslingen er at Direktoratet for naturforvaltning,
eventuelt annen myndighet som er utpekt i medhold av naturmangfoldloven,
raskt skal kunne beslutte flytting eller skadefelling av rovdyret dersom
forholdene tilsier det. Rovdyr innenfor rovdyrsikkert hegn skal
normalt flyttes eller felles (dersom vilkårene for felling er oppfylt).
Verken varslingen eller en eventuell beslutning fra myndighetenes
side om flytting eller felling vil gripe inn i den adgang til felling
som eieren har etter lov og forskrift. Oppstår det for eksempel
en situasjon der vilkårene i bestemmelsen om felling i hegn er oppfylt,
dvs. at felling er påkrevet for å fjerne en aktuell og betydelig
fare for skade på produksjonsdyr eller hund, vil eieren eller noen
som opptrer på eierens vegne kunne felle rovdyret.
Varslingsplikten oppstår «ved grunn til mistanke om at rovdyr
befinner seg i rovdyrsikkert hegn». Det må alltid foretas en konkret
vurdering. Det er i proposisjonen redegjort for forhold som normalt
vil gi grunn til mistanke, enten i seg selv eller i kombinasjon
med andre.
Det følger av naturmangfoldloven § 17 at avliving og forsøk på
avliving, enten for å fjerne en aktuell og betydelig fare for skade
på person, eller under direkte angrep på bufe eller tamrein, straks
skal meldes til politiet. Bestemmelsen avløser viltloven § 11 som
inneholdt en tilsvarende bestemmelse, men der det var plikt til
å melde fra både til kommunen og til politiet.
Miljøverndepartementet foreslår i denne proposisjonen at bestemmelsen
tilsvarende skal gjelde for felling og forsøk på felling av rovdyr
i hegn. Videre skal den gjelde for felling og forsøk på felling
etter den utvidede nødvergebestemmelsen for jerv, gaupe og bjørn.
Det foreslås at plikten til å melde fra om felling og forsøk på
felling bare skal gjelde melding til politiet.
Departementet viser til at «ved en inkurie» ble ikke alle endringer
i Stortingets lovvedtak om endringer i lov om statlig naturoppsyn
§ 2 – i samband med behandlingen av naturmangfoldloven Ot.prp. nr.
52 (2008–2009), fulgt opp.
Det foreslås her derfor en endring som formelt følger opp Stortingets
vedtak, slik at naturmangfoldloven oppføres i listen i § 2 over
lover som Statens naturoppsyn skal føre oppsyn med.
Miljøverndepartementet viser til at vilt naturlig vil oppsøke
konsentrasjoner av mat/næring. Ved menneskeskapte konsentrasjoner
av mat/næring i form av et åte vil det kunne oppstå forhold som
påvirker det enkelte individ eller det aktuelle miljø, og under
gitte forutsetninger representerer en risiko for både vilt og miljø
– og i unntakstilfeller mennesker. Man mener derfor det er behov
for en lovhjemmel for en betryggende håndtering og regulering i
forskrifts form av bruk av åte for ulike formål.
Ved ordinær jakt etter viltloven § 9 har dagens viltlov hjemmelsgrunnlag
for å regulere jaktformer, og som etter departementets syn omfatter
åtejakt. Det finnes imidlertid ingen generell hjemmel for å regulere
bruk av åte for ulike formål, herunder som hjelpemiddel ved skadefelling/lisensfelling
eller for innlokking i turistøyemed.
Miljøverndepartementet foreslår inntatt en hjemmel i viltloven
for å regulere adgangen til bruk av åte i forbindelse med jakt,
fangst og felling av vilt, samt utlegging av åte for å lokke til
seg vilt i ulike andre sammenhenger.
Det vil bli utarbeidet forslag til forskriftsbestemmelser om
bruk av åte, men det er ikke klarlagt hva slags innhold bestemmelsene
skal ha. Hjemmelen skal for eksempel ikke være til hinder for at
et selvdødt hjortevilt, eller et hjortevilt som er nedlagt av rovvilt,
oppsøkes for å studere de rovdyr som eter byttedyret. Forslaget
vil bli sendt på alminnelig høring.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, og fra Senterpartiet, lederen Erling Sande,
støtter regjeringens forslag til endringer i nødvergebestemmelsen.
Forslaget innebærer at dersom bestanden av jerv, gaupe og bjørn
over tid har vært klart over bestandsmålet, plikter Kongen gjennom
forskrift å gi adgang for eieren, eller en som opptrer på eiers
vegne, til å avlive jerv, gaupe og bjørn når avliving må anses påkrevet
for å fjerne en umiddelbar og betydelig fare for skade på bufe,
tamrein og gris. Flertallet registrerer at det fra
enkelte hold er stilt spørsmål ved om ordlyden i lovforslaget oppfyller
intensjonen om en liberalisering av nødvergeretten i forhold til
dagens rettstilstand, bl.a. på grunnlag av den tidligere «grisebingesaken». Flertallet vil
i den forbindelse vise til brev fra Miljøverndepartementet med vedlagte
brev fra Justisdepartementets lovavdeling, datert 29. april 2010,
der den juridiske vurderingen er at lovforslaget vil innebære en
utvidelse av adgangen til å felle jerv, gaupe og bjørn for å verne
bufe, tamrein og gris.
Flertallet merker seg at det for bjørn lages en overgangsordning
som innebærer utvidet adgang til å avlive i nødverge. Ordningen
innføres første gang bestandsmålet nås. Flertallet merker
seg også at det ikke vil gis utvidet adgang til å avlive i nødverge for
ulv, og støtter dette. Flertallet vil understreke at
det primære målet med en utvidet nødvergebestemmelse, er å bidra
til å skape større trygghet for husdyreierne.
Flertallet merker seg at hvilken nødvergebestemmelse
som kommer til anvendelse er knyttet opp til bestandsmålet for arten,
og vil derfor understreke nødvendigheten av at befolkningen til
enhver tid har tilgang på god informasjon om bestandsstørrelsen
og hvilken nødvergebestemmelse som gjelder. Flertallet støtter
på denne bakgrunn at det er det nasjonale bestandsmålet som legges
til grunn for når utvidet adgang til nødverge for bjørn kan innføres,
da regionale bestandstall vil kunne gi et feilaktig bilde av den
nasjonale bestandssituasjonen og i tillegg føre til en utydelig
bestemmelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Oskar Jarle Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra
Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til at formålet
med endringen av nødvergebestemmelsen var å klargjøre rettstilstanden,
samt liberalisere nødvergebestemmelsen. Disse medlemmer kan
ikke se at nytt forslag imøtekommer denne intensjon, men snarere
forverrer den. Disse medlemmer viser i den forbindelse
blant annet til Bondelagets notat til komiteen av 22. mars 2010,
hvor de skriver:
«Norges Bondelag viser til at formuleringen i lovforslaget
er sammenfallende med adgangen til nødverge allerede etter gjeldende
rett i dag, jf. 'Grisebingesaken' hvor det presiseres at 'direkte
angrep' også omfatter tilfeller hvor et angrep er 'umiddelbart forestående'.
Norges Bondelag mener derfor at lovforslaget i realiteten ikke utvider adgangen til nødverge sammenlignet
med gjeldende rett.»
Disse medlemmer vil peke på de store motsetningene
mellom næringsdrivende i utmarkskommunene og rovviltforvaltningen,
og mener det er viktig å få på plass et lovverk som i større grad
er i samsvar med de reelle utfordringene utmarksnæringene står overfor,
og som kan legitimere lovverket knyttet til rovviltforvaltning.
Disse medlemmer viser til komiteens merknader
fra behandling av rovviltmeldingen i 2004:
«Komiteen mener livskvalitet og bosetning og næringsutvikling
i distriktene må tas hensyn til ved forvaltningen av rovdyrene.
Forvaltningen må etter komiteens syn gjennomføres på en måte som
skaper tillit mellom lokalbefolkningen og regionale og sentrale
myndigheter.»
Disse medlemmer understreker at nødverge aldri
er ment å være en del av den aktive bestandsforvaltningen av store
rovdyr, og at lovbestemmelsen derfor må gjøres uavhengig av øyeblikkets
bestandssituasjon for den enkelte rovdyrart.
Desse medlemene meinar at det generelt må opnast
for avliving av jerv, gaupe, bjørn og ulv når avliving vurderast
som påkravd for å fjerne ein umiddelbar og betydeleg fare for skade
på bufe, tamrein og gris. Desse medlemene meinar
at nødverjeretten må gjelde uavhengig av om bestandsmålet for arten
er nådd. Desse medlemene meinar, i motsetning til
regjeringa, at nødverjeretten også må gjelde tilgang til å avlive
i nødverje ved angrep frå ulv. Desse medlemene meinar
at det primære målet med ein utvida nødverjebestemmelse er å bidra
til større tryggleik for husdyreigarane. Diverre imøtekjem ikkje
lovendringsframlegget frå regjeringa dette, då nødverje er betinga
av at bestandsmålet er nådd og at nødverje ikkje gjelder i forhold
til angrep frå ulv.
Medlemene i komiteen frå Høgre og Kristeleg
Folkeparti fremjar følgjande forslag:
«I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
gjøres følgende endring:
§ 17 tredje ledd skal lyde:
Det skal være tilgang for eieren, eller den som opptrer på vegne
av eieren, til å avlive jerv, gaupe, bjørn og ulv når avliving må
vurderes som påkrevd for å fjerne en aktuell og betydelig fare for
skade på bufe, tamrein og gris.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg
reaksjonene på høringsforslaget til ny nødvergeparagraf, hvor det
blant annet ble anført at paragrafen bør skrives over samme lest
som nødvergebestemmelsen for person. Flertallet er
derfor tilfreds med at det foreslås en formulering som langt på
vei er sammenfallende med vilkårene for felling til forsvar av en person.
Det er imidlertid en noe videre adgang til avliving ved fare for
angrep på person, noe flertallet mener er naturlig.
Flertallet er opptatt av at anvendelsen av den nye
nødvergeparagrafen ikke må komme i konflikt med Norges forpliktelser
i Bern-konvensjonen som krever at avliving bare skal kunne skje
dersom det ikke finnes noen annen tilfredsstillende løsning. Flertallet vil
allikevel understreke at det er grenser for hvor langt kravet til
å forsøke å avverge faren strekker seg, og at det ikke kan kreves
tiltak som setter menneskers liv eller helse i fare.
Det er foreslått adgang avliving innenfor rovdyrsikkert hegn
når avliving er påkrevet for å fjerne en aktuell og betydelig fare
for skade på produksjonsdyr eller hund, og flertallet er
tilfreds med dette. Flertallet støtter at det fortsatt
skal foreligge krav til skadepotensial for at avliving skal finne
sted, også innenfor rovdyrsikkert hegn, men at terskelen skal være
lavere enn utenfor slikt hegn. Flertallet har merket
seg at departementet vil ta initiativ til å evaluere virkningen
av denne bestemmelsen etter noe tid.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til statsrådens brev til komiteen av 22. april 2010, der statsråden
bekrefter at det er en reell mulighet for at bestandsmålet for ulv
kan nås i 2010. Dette medlem viser til følgende svar:
«Den ytterligere ynglingen av ulv som nevnes i proposisjonen
er ynglingen som fant sted i Østfold (Linnekleppen) i 2009. Data
fra vinterens registreringer tyder på at Linnekleppen-flokken er
en helnorsk familiegruppe. Det er så langt ikke registrert spor
fra flokken på svensk side. Dersom dette skulle endre seg ved at
ulvene utvider sitt revir til også å omfatte områder i Sverige,
vil ikke familiegruppen lenger regnes som helnorsk, jf. forskrift
18. mars 2005 nr. 242 om forvaltning av rovvilt § 3.
I
dag finnes det tre familiegrupper av ulv som har sitt revir i Norge,
altså tre såkalte helnorske familiegrupper. Linnekleppen-flokken
som er omtalt ovenfor er da medregnet. Av disse tre befinner to
av familiegruppene seg innenfor forvaltningsområdet for ynglende
ulv, mens en gruppe er utenfor. I tillegg finnes det to helnorske
revirmarkerende par. Bestandssituasjonen innebærer at det er en
reell mulighet for at bestandsmålet for ulv kan nås i 2010.»
Dette medlem viser videre til statsrådens svar
der antall ynglinger for ulv i dag ligger nærmere bestandsmålet
som er fastsatt enn det antallet for bjørn gjør:
«Det er riktig at antall ynglinger for ulv i dag ligger
nærmere bestandsmålet som er fastsatt, enn det antall yng1inger
for bjørn gjør. Den norske ulvestammen er imidlertid liten og sårbar,
og teller betydelig færre individer enn bjørn i Norge. Fordi dyrene
utgjør et så lavt antall kan små endringer i antall uttak få betydelige
konsekvenser.»
Dette medlem mener statsrådens svar viser med
tydelighet at det legges særskilte politiske føringer fra regjeringens
side i forhold til forvaltning av ulv.»
Komiteen vil påpeke betydningen av
systematisk forebyggende arbeid for i størst mulig grad å hindre
at nødvergebestemmelsene kommer til anvendelse. For jerv, som ligger
klart over bestandsmålene, har det vært et problem at lisensfelling
og kvotejakt ikke har vært effektivt nok for å få bestandstallene ned. Komiteen er
tilfreds med at effektiviteten ser ut til å være økende, men er
opptatt av at det arbeides kontinuerlig med opplæring og å forbedre
metoder.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, registrerer
at hund ikke innlemmes i nødvergebestemmelsen utenfor rovdyrsikkert
hegn, og at departementet arbeider videre med dette spørsmålet. Flertallet vil
i den forbindelse peke på de svenske erfaringene med nødverge for
hund, og er tilfreds med at departementet ønsker å se nærmere på
disse. Flertallet imøteser at regjeringen snarest
kommer tilbake til Stortinget med en sak om nødverge for hund.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at nødvergeretten også
må omfatte hund, og viser til at den svenske modellen trass betydelig
større rovviltbestander, ikke omfatter mange enkeltsaker. Disse
medlemmer er overrasket over at departementet ikke har lagt
større vekt på de svenske rapportene: «Hur många vargar skulle skjutas
i samband med angrepp på hund efter en förändring av Jaktförordningen
§ 28 i Sverige och Jaktlovens § 11 i Norge?», «Jakthundar i vargrevir»
og «Rovdjur och hundar», og mener disse er et godt grunnlag for
å inkludere hund i nødvergeparagrafen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
gjøres følgende endring:
§ 17 skal lyde:
§ 17 (alminnelige regler om annet uttak av vilt og lakse- og
innlandsfisk)
Smågnagere, krypdyr og lakse- og innlandsfisk kan avlives dersom
det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom.
Vilt kan avlives når det må anses påkrevd for å fjerne en aktuell
og betydelig fare for skade på person. Eieren, eller en som opptrer
på vegne av eieren, kan avlive vilt dersom det må anses påkrevd
for å fjerne en umiddelbar og betydelig fare for skade på bufe,
tamrein, hund, gris og fjørfe.
Avliving og forsøk på avliving etter annet ledd skal straks meldes
til politiet.
Avliving for å hindre at et dyr lider unødig er tillatt i samsvar
med lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd (dyrevelferdsloven).
Det samme gjelder avliving for å bekjempe smittsom sykdom som kan
gi vesentlige samfunnsmessige konsekvenser i samsvar med lov 19. desember
2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven).»
Medlemene i komiteen frå Høgre og Kristeleg
Folkeparti viser til at spørsmålet om å innlemme hund i
nødverjebestemmelsen har vore utgreia sidan rovdyrforliket vart
inngått i 2004. Desse medlemene har merka seg at
regjeringa heller ikkje denne gangen har føreslege å utvide nødvergeretten
til å gjelde angrep på hund, men vil utgreie dette spørsmålet ennå
ein gong. Desse medlemene meinar at det ikkje er
behov for ytterlegare utsettingar av dette spørsmålet, men at nødverjeretten no
må utvidast til også å gjelde angrep på hund.
Desse medlemene fremjar følgjande forslag:
«I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
gjøres følgende endring:
§ 17 andre ledd skal lyde:
Vilt kan avlives når det vurderes som påkrevd for å fjerne en
aktuell og betydelig fare for skade på person. Eieren, eller den
som opptrer på vegne av eieren, kan avlive vilt under direkte angrep
på bufe, tamrein, gris, fjørfe og hund.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, støtter at det gis hjemmel til å regulere,
eventuelt forby, utlegging av åte for jakt-, fangst-, og fellingsformål
eller andre særlige formål. Flertallet vil peke på
at bruk av åte kan være et hensiktsmessig virkemiddel under jakt
og felling, men er opptatt av å begrense de uheldige konsekvensene
utlegging av åte kan gi. Dette gjelder blant annet faren for at
store rovdyr blir vant til og tilpasser seg menneskelig aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at åtejakt vil være med på å gi en sikrere felling, både med tanke
på skadeskyting og rettet avskytning. Utlegging av åte er også en
viktig forutsetning for f.eks. jervejakten vinterstid, og representerer
gjennom målrettet bruk en effektiv og hensiktsmessig fjerning av
skadedyr. Disse medlemmer mener dette saksområdet
bedre og mer effektivt egner seg til å løses gjennom informasjon
og rettledning, enn ved lovforbud.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
gjøres følgende endring:
§ 17 skal lyde:
§ 17 (alminnelige regler om annet uttak av vilt og lakse- og
innlandsfisk)
Smågnagere, krypdyr og lakse- og innlandsfisk kan avlives dersom
det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom.
Vilt kan avlives når det må anses påkrevd for å fjerne en aktuell
og betydelig fare for skade på person. Eieren, eller en som opptrer
på vegne av eieren, kan avlive vilt dersom det må anses påkrevd
for å fjerne en umiddelbar og betydelig fare for skade på bufe,
tamrein, hund, gris og fjørfe.
Avliving og forsøk på avliving etter annet ledd skal straks meldes
til politiet.
Avliving for å hindre at et dyr lider unødig er tillatt i samsvar
med lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd (dyrevelferdsloven).
Det samme gjelder avliving for å bekjempe smittsom sykdom som kan
gi vesentlige samfunnsmessige konsekvenser i samsvar med lov 19. desember
2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven).
Forslag frå Høgre og Kristeleg Folkeparti:
Forslag 2
I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
gjøres følgende endringer:
§ 17 andre ledd skal lyde:
Vilt kan avlives når det vurderes som påkrevd for å fjerne en
aktuell og betydelig fare for skade på person. Eieren, eller den
som opptrer på vegne av eieren, kan avlive vilt under direkte angrep
på bufe, tamrein, gris, fjørfe og hund.
§ 17 tredje ledd skal lyde:
Det skal være tilgang for eieren, eller den som opptrer på vegne
av eieren, til å avlive jerv, gaupe, bjørn og ulv når avliving må
vurderes som påkrevd for å fjerne en aktuell og betydelig fare for
skade på bufe, tamrein og gris.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i naturmangfoldloven, viltloven mv. (nødverge,
bruk av åte)
I
I lov 29. mai 1981 nr. 38 om jakt og fangst av vilt skal
§ 26 nr. 8 lyde:
8. om adgangen
til å legge ut åte i forbindelse med jakt, fangst og felling av
vilt eller for andre særlige formål, herunder om utlegging av åte
for å lokke til seg vilt når dette kan skade viltet eller naturmiljøet.
II
I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
gjøres følgende endringer:
§ 17 skal lyde:
§ 17 (alminnelige regler om
annet uttak av vilt og lakse- og innlandsfisk)
Smågnagere, krypdyr og lakse- og innlandsfisk kan avlives
dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom.
Vilt kan avlives når det må anses påkrevd for å fjerne
en aktuell og betydelig fare for skade på person. Eieren, eller
en som opptrer på vegne av eieren, kan avlive vilt under direkte
angrep på bufe, tamrein, gris og fjørfe.
Dersom bestanden av jerv, gaupe og bjørn over tid
har vært klart over bestandsmålet, skal Kongen gi forskrift om adgang
for eieren, eller en som opptrer på vegne av eieren, til å avlive
jerv, gaupe og bjørn når avliving må anses påkrevd for å fjerne
en umiddelbar og betydelig fare for skade på bufe, tamrein og gris.
Dersom bestanden av jerv, gaupe og bjørn over tid har vært klart
under bestandsmålet, eller ekstraordinære bestandsmessige forhold
tilsier det, skal Kongen oppheve adgangen til avliving.
Avliving og forsøk på avliving etter annet og tredje
ledd skal straks meldes til politiet. Kongen kan i forskrift
fravike bestemmelsen i annet ledd annet punktum for spesielt truede
arter eller spesielt truede bestander av enkelte arter.
Avliving for å hindre at et dyr lider unødig er tillatt
i samsvar med lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd (dyrevelferdsloven).
Det samme gjelder avliving for å bekjempe smittsom sykdom som kan
gi vesentlige samfunnsmessige konsekvenser i samsvar med lov 19.
desember 2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven).
Ny § 17 a skal lyde:
§ 17 a (rovdyrsikkert hegn)
Eieren, eller en som opptrer på vegne av eieren, kan
avlive rovdyr som befinner seg i rovdyrsikkert hegn når avliving
må anses påkrevd for å fjerne en aktuell og betydelig fare for skade
på produksjonsdyr eller hund. Hegnet må tilfredsstille kravene til
rovdyrsikkert hegn fastsatt av myndigheten etter loven.
Avliving og forsøk på avliving skal straks meldes til politiet. Kongen
kan i forskrift fravike bestemmelsen i første ledd første punktum
for spesielt truede arter eller spesielt truede bestander av enkelte
arter.
Eieren, eller en som opptrer på vegne av eieren, skal
ved grunn til mistanke om at rovdyr befinner seg i rovdyrsikkert
hegn straks varsle myndigheten etter loven.
III
I lov 21. juni 1996 nr. 38 om statlig naturoppsyn
skal § 2 nytt første ledd nr. 7 lyde:
7. lov 19. juni
2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven)
IV
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid. Endringen
i lov 21. juni 1996 nr. 38 om statlig naturoppsyn § 2 første ledd
nr. 7 trer i kraft straks.
Første gang bestandsmålet for bjørn nås, skal Kongen straks gi
forskrift om utvidet adgang til avlivning i medhold av naturmangfoldloven
§ 17 tredje ledd. Deretter gjelder de alminnelige reglene.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 6. mai 2010
Erling Sande |
Marianne Marthinsen |
leder |
ordfører |