Eiendomsmeglingsloven (lov 29. juni 2007 nr. 73) krever foretakstillatelse
for å drive eiendomsmegling, jf. § 2-1 første ledd nr. 1. Det er
Finanstilsynet som gir tillatelse til å drive eiendomsmegling. Personer
med norsk advokatbevilling og personer med tillatelse til å drive
rettshjelpsvirksomhet i medhold av domstolloven kan også drive eiendomsmegling,
jf. § 2-1 første ledd nr. 2 og tredje ledd og forskrift 23. november
2007 nr. 1387 om eiendomsmegling (eiendomsmeglingsforskriften) § 2-1.
Eiendomsmeglingsloven § 2-4 stiller krav til foretaksform for
eiendomsmeglingsforetak. I eiendomsmeglingsloven kapittel 4 stilles
det krav til kvalifikasjoner for å utøve eiendomsmegling.
Med unntak av advokater og rettshjelpere må personer som vil
drive eiendomsmegling i Norge være tilknyttet foretak som er registrert
i Foretaksregisteret og har eiendomsmeglingskonsesjon. For rettshjelpere
er det i eiendomsmeglingsforskriften § 2-1 første ledd bokstav a
krav om at rettshjelpsvirksomheten skal være organisert som enkeltpersonforetak,
jf. domstolloven § 219 a første ledd.
Eiendomsmeglingsloven skiller ikke mellom permanent og midlertidig
virksomhet, slik at vilkårene om foretaksform og tillatelse gjelder
også for utenlandske aktører som ønsker å tilby sin eiendomsmeglingstjeneste
i Norge på midlertidig basis.
Direktiv 2005/36/EF om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsdirektivet)
ble innlemmet i EØS-avtalen 26. oktober 2007 ved EØS-komiteens beslutning
nr. 142/207 om endring av vedlegg VII og protokoll 37 i EØS-avtalen.
Stortinget samtykket 12. februar 2008 til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning. EØS-komiteens beslutning nr. 142/207 og kommisjonsbeslutning
2007/172/EF om opprettelse av koordinatgruppen for godkjenning av yrkeskvalifikasjoner
trådte i kraft 1. juli 2009.
Yrkeskvalifikasjonsdirektivet kommer til anvendelse på borgere
i en medlemsstat som ønsker å utøve et lovregulert yrke i en annen
medlemsstat enn der de tilegnet seg sine yrkeskvalifikasjoner. Direktivet gjelder
både ved etablering i vertsstaten og i de tilfeller der virksomheten
drives på midlertidig eller tilfeldig grunnlag. Etablering av virksomhet
krever godkjenning også i vertslandet. Ved midlertidig eller tilfeldig
virksomhet kreves bare melding til vertsstaten.
Midlertidig tjenesteyting er regulert i direktivet artikkel 5.
Det følger av bestemmelsen at tjenesteytere som hovedprinsipp
skal kunne tilby sine tjenester i et annet EØS-land midlertidig,
uten forhåndsgodkjenning. Ved vurderingen av hva som anses som midlertidig
yrkesutøvelse skal det legges vekt på ytelsens varighet, hyppighet,
regelmessighet og kontinuitet.
Artikkel 5 nr. 3 regulerer at tjenesteyter skal være underlagt
de regler som gjelder for yrket i vertsstaten, herunder regler av
faglig, lovgivningsmessig eller administrativ art som er direkte
knyttet til yrkeskvalifikasjoner, for eksempel definisjon av yrket
og bruk av titler.
Yrkeskvalifikasjonsdirektivet artikkel 7 bestemmer at vertsstaten
kan kreve at tjenesteyter melder fra før vedkommende starter sin
virksomhet.
Kredittilsynet har på oppdrag fra Finansdepartementet utformet
forslag til endringer av regelverket for eiendomsmeglere for gjennomføring
av bestemmelsene om midlertidig tjenesteytelse i yrkeskvalifikasjonsdirektivet.
Det er etter Kredittilsynets vurdering ikke hjemmel i eiendomsmeglingsloven
til i forskrift å fastsette unntak fra kravet til etablering i Norge
samt vilkår om tillatelse. Kredittilsynet foreslår å endre eiendomsmeglingsloven
§ 2-1 ved at det inntas et nytt ledd med hjemmel for departementet
til og i forskrift fastsette unntak fra lovens krav til foretakstillatelse
og nærmere regler i den forbindelse.
Kredittilsynets forslag ble sendt på høring av Finansdepartementet
7. januar 2009 med høringsfrist 6. april 2009.
Ingen av høringsinstansene har kommet med merknader til innholdet
i den foreslåtte forskriftshjemmelen i eiendomsmeglingsloven. Huseiernes Landsforbund
og Næringslivets Hovedorganisasjon uttaler at de støtter forslaget.
Justisdepartementet har kommet med enkelte tekniske merknader til
utformingen av forskriftshjemmelen for å oppnå bedre samsvar med
den tilsvarende bestemmelsen i inkassoloven.
Finansdepartementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering
av at det er behov for en forskriftshjemmel i eiendomsmeglingsloven
§ 2-1 som gir hjemmel for departementet til å i forskrift fastsette unntak
fra lovens krav til foretakstillatelse og nærmere regler i den forbindelse.
Det er etter Finansdepartementets vurdering hensiktsmessig å gjennomføre de
nærmere bestemmelser om midlertidig tjenesteyting som følger av
yrkeskvalifikasjonsdirektivet i forskrift, og på denne bakgrunn
er det nødvendig med en ny forskriftshjemmel i eiendomsmeglingsloven.
Finansdepartementet slutter seg til Justisdepartementets tekniske
merknader til utforming av lovbestemmelsen. Det vises til forslag
til eiendomsmeglingsloven § 2-1 nytt fjerde ledd.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag om endringer i eiendomsmeglingsloven i tilknytning til gjennomføring
av direktiv 2005/36/EF – yrkeskvalifikasjonsdirektivet.