Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen
å auka løyvinga på kap. 1310, post 70 Kjøp av innanlandske flyruter,
for 2010 med 26,7 mill. kroner etter at resultatet av ein gjennomført
anbodskonkurranse for drift av regionale flyruter i Finnmark og
Nord-Troms blei dyrare enn rekna med.
Ruteområda som er omfatta av anbodet, har flyruter
med statleg kjøp i dag. Gjeldande kontraktar går ut 31. mars 2010.
Samanlikna med dagens flyrutekjøp er det ikkje teke ut eller lagt til
nye ruteområde. Krava til rutedrifta er i hovudsak justert i tråd
med etterspørselen etter flyruter.
Resultatet av anbodskonkurransen blei klart 26. februar
2010. Widerøe's Flyveselskap AS er tildelt begge ruteområda. Kontraktane
som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og flyselskapet,
gjeld frå 1. april 2010.
Samanlikna med gjeldande kontraktar fører dei nye
kontraktane til ein samla auke i kompensasjonsbehovet på årsbasis
for dei ruteområda som er omfatta, på 43,9 mill. kroner. Ved inngåing
av kontraktane med Widerøe er det teke atterhald om at Stortinget
vedtek å auka løyvinga.
Samferdselsdepartementet tek sikte på å evaluera
ordninga med kjøp av regionale flyruter med sikte på å redusera
kostnadane i framtidige anbodsrundar og sikra at anbodsprosessane
blir tilpassa dei ordinære budsjettframlegga. Samferdselsdepartementet
vil i samband med dette vurdera korleis ein kan oppnå større konkurranse
om anbodsrutene, og effektane av takstreduksjonen på rutene i Finnmark
og Nord-Troms.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til at proposisjonen inviterer
Stortinget til å vedta å øke bevilgningene til kap. 1310 post 70
Kjøp av innenlandske flyruter, for 2010 med 26,7 mill. kroner. Komiteen viser
til at økningen er resultatet av at en gjennomført anbudskonkurranse for
drift av regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms ble dyrere
enn forutsatt.
Komiteen understreker at lange
avstander både internt i regionen og til resten av landet medfører behov
for et godt utbygd flytilbud i Nord-Troms og Finnmark, og støtter
derfor forslaget. Komiteen er også enig i at det
er behov for å evaluere ordninga med kjøp av regionale flyruter
med sikte på å redusere kostnadene i framtidige anbudsrunder, og
er tilfreds med at Samferdselsdepartementet varsler en slik gjennomgang.
Komiteen understreker at det
er viktig å opprettholde et flytilbud i Nord-Troms og Finnmark som
oppfattes av transportbrukerne som tjenlig og godt.
Komiteen har under transport-
og kommunikasjonskomiteens befaringsreise i Vest-Finnmark og Troms
i mai 2010 merket seg den sterke understreking av flytransportens
betydning i landets to nordligste fylker fra både politiske myndigheter
og næringslivets organer.
Komiteen har merket seg at denne
understreking også omfatter regularitet, frekvens og pris. Komiteen peker
på at tiltak for å bedre konkurransen innenfor hele tilbudet av
flytjenester er nødvendig for å sikre bedre frekvens og lavere pris.
Blant slike tiltak er utvidelse av anbudsperioden ved bruk av statlig
kjøp av flyruter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, er derfor tilfreds med at Samferdselsdepartementet
arbeider med å få til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at selv om det pågår et arbeid i departementet om tiltak og
utvidelse av anbudsperioden, så har dette arbeidet pågått i lengre tid. Disse
medlemmer mener derfor at det nå er på høy tid å gå fra
utredning, til aktive, virksomme tiltak for å styrke konkurransefaktoren
i landsdelen ved anbud.
Disse medlemmer viser til svar
datert 1. juni 2010 på skriftlig spørsmål nr. 1242 fra representanten
Arne Sortevik om generelt å bedre frekvens og regularitet, og spesielt
bedre konkurransen innen luftfarten i Troms og Finnmark. Disse
medlemmer har spesielt merket seg følgende del av svaret:
«Indirekte kan bedret konkurranse om anbudsrutene
gi lavere utgifter for staten og dermed gi økonomisk handlingsrom
for Samferdselsdepartementet til å vurdere forbedringer i transporttilbudet
som kjøpes innenfor fremtidige budsjettrammer f.eks. gjennom lavere
maksimal billettpris. Dette må selvsagt vurderes opp mot andre formål
på statsbudsjettet.»
Disse medlemmer understreker
derfor at regjeringen gjennom omfanget av offentlig kjøp også kan
påvirke billettprisen.
Disse medlemmer peker på at regularitet
er knyttet til flyplassenes kvalitet, og peker på at statlig bidrag
til nødvendige investeringer bør inngå som en del av arbeidet for
å styrke offentlig infrastruktur og som en del av Nordområdesatsingen.
Komiteen viser til
at det lokalt er fremma forslag om en bedre samordning av FOT-rutene med
kommersielle ruter. Komiteen ber departementet vurdere
de lokale forslagene i forbindelse med de regulære høringene av flyselskapenes
forslag til ruteprogram.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2010 blir det gjort følgjande endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1310 | | Samferdselsdepartementet | |
| 70 | Kjøp av innanlandske
flyruter, kan overførast, kan nyttast under
kap. 1311 post 71,blir auka med
| 26 700 000 |
| | frå kr 629 200 000 til kr 655
900 000 | |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. juni 2010
Knut Arild Hareide |
Anne Marit Bjørnflaten |
leder |
ordfører |