Jeg viser til brev av 23.4.2010 vedrørende Dokument
nr 8:109 S (2009-2010) representantforslag fra stortingsrepresentantene
Linda C. Hofstad Helleland, Olemic Thommessen, Sonja Irene Sjøli
og Peter Skovholt Gitmark. I forslaget heter det:
I
Stortinget ber Regjeringen
iverksette en utredning om utforming og innføring av en Internett-basert
tjenesteportal med det formål å gi oversikt og et sammenligningsgrunnlag
mellom tilbudene som i dag gis innenfor barnevernet, slik at det
blir mulig å velge det beste tilbudet til det enkelte barn/den enkelte
ungdom som skal plasseres utenfor hjemmet.
II
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om full likebehandling mellom offentlige og private aktører
innenfor barnevernet.
Jeg har følgende kommentarer til forslaget:
Forslagsstillerne skriver at åpenhet om innhold og
kvalitet er viktig for å sikre at hvert enkelt barn får et best
mulig tilbud av barnevernet. Informasjon om de enkelte barnevernsinstitusjonene
må være tilgjengelig for alle, noe de mener ikke er tilfelle i dag.
I dag er det i følge forslagsstillerne begrenset informasjon både
om de tiltak staten har inngått avtaler med og statens egne tiltak.
Jeg er enig i at åpenhet er en forutsetning
for et godt fungerende barnevern. På Bufetats nettsider finnes informasjon
om alle godkjente private barnevernsinstitusjoner i landet. I tillegg
gis en oversikt over alle offentlige institusjoner, med opplysninger
om adresse og type institusjon. Det viktigste ved en barnevernsplassering
er å sikre barnet et best mulig tilpasset tilbud. Jeg mener at den
nåværende ordningen gir kommunene og Bufetat tilstrekkelig informasjon
til å oppnå dette. Jeg mener videre at en internettportal av den
typen forslagsstillerne skisserer, vil være av begrenset verdi fordi
jeg vanskelig kan se at et slikt system vil bidra til å øke kvaliteten
i barnevernets tilbud. Det er staten ved Bufetat som kjøper institusjonsplasser,
og det skjer etter utlyste konkurranser. Det er derfor noe uklart hvilken
nytte en slik portal kan gi. Portalen vil også kunne bli et fordyrende
byråkratisk ledd, bl.a. fordi den vil måtte være oppdatert til enhver tid.
Jeg vil derfor prioritere andre virkemidler som er mer hensiktsmessige
for å øke kvaliteten i det statlige barnevernet.
Videre skriver forslagsstillerne at dagens private barnevern
er preget av mangfold, kompetanse og idealisme. Forslagsstillerne
er bekymret for at dagens system, der statlige og private ideelle
tiltak prioriteres, medfører tap av verdifull kunnskap, kompetanse
og erfaring. For å styrke barnevernet mener forslagsstillerne det
er nødvendig å sikre reell likebehandling av offentlige og private
aktører.
I komiteens innstilling til BLDs budsjettproposisjon
for 2010 (Innst. S 14 (2009-2010) s. 38) uttaler komiteens flertall
at forutsigbarheten og langsiktigheten i barnevernet best kan ivaretas med
bruk av offentlige institusjoner og institusjoner i regi av ideelle
organisasjoner. Jeg deler dette synet, og departementet legger dette
til grunn for sitt arbeid. Økt kapasitetsutnyttelse i statlige institusjoner
er også et viktig virkemiddel for å redusere kostnadene i etaten.
Det er ikke effektiv anvendelse av fellesskapets midler å la statlige
institusjoner stå tomme. I tillegg er det et barnevernfaglig mål
å redusere bruk av institusjonsplasseringer til fordel for fosterhjemsplasseringer.
En konsekvens av dette er at bruk av private kommersielle institusjoner
vil bli redusert. Slike institusjoner er imidlertid fortsatt et viktig
supplement til statlige institusjoner og institusjoner drevet av
private ideelle organisasjoner.
Departementet er i gang med å utrede mulighetene
for å innføre restriksjoner på uttak av utbytte eller annet uttak
av verdier i barnevernssektoren. Dette skal gjøres for å sikre at
den statlige bevilgningen til barnevern kommer barna til gode.