Departementet foreslår å innføre søksmålsfrister i
merverdiavgiftsloven og tolloven.
I merverdiavgiftsloven skal avgiftssubjektet kunne
gå til søksmål til prøving av et avgiftsoppgjør i seks måneder regnet
fra utløpet av den terminen avgiftsoppgjøret gjelder eller fra melding
om vedtak ble sendt avgiftssubjektet. Dette innebærer at avgiftssubjektet
innen en frist på seks måneder kan gå til søksmål for å prøve gyldigheten
av et avgiftsoppgjør basert på omsetningsoppgaven som det selv har
levert inn. Når avgiftsoppgjøret er fastsatt i vedtak, gjelder seksmånedersfristen
fra melding om vedtak ble sendt avgiftssubjektet. Se forslag til
nytt tredje ledd i merverdiavgiftsloven § 20-1.
Forslaget om å innføre søksmålsfrist i merverdiavgiftsloven
må ses i lys av departementets forslag om endring av avgiftsoppgjør
etter krav fra avgiftssubjektet, se kapittel 18. Etter dette forslaget
skal avgiftssubjektet kunne kreve forvaltningsmessig endring av
avgiftsoppgjøret i inntil tre år fra utløpet av terminen.
I tolloven må søksmål mot tollmyndighetenes vedtak
reises innen seks måneder etter at melding om vedtaket ble sendt
tollskyldneren. Se forslag til ny § 12-14 i tolloven.
Forslagene er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel
19.
Forslaget om å innføre søksmålsfrister i merverdiavgiftsloven
og tolloven er et ledd i en prosess hvor krav om tilbakebetaling
av merverdiavgift og toll går fra å være regulert av pengekravsrettslige
regler, til å reguleres av bestemmelser om administrativ endring
med en tilhørende søksmålsadgang.
Den foreslåtte bestemmelsen om at avgiftssubjektet
kan kreve endring av avgiftsoppgjør tre år bakover i tid er den
samme fristen som dagens hovedregel om foreldelse av krav på tilbakebetaling
av merverdiavgift etter foreldelsesloven § 2. Fristen for å fremme
krav om endring av fortollingen etter tolloven §§ 12-11 og 12-12
er også like lang som fristen for å kreve tilbakebetaling etter
tolloven § 58, slik denne lød fram til 1. januar 2008. Departementet
legger derfor til grunn at omleggingen samlet sett vil ha begrensede
økonomiske konsekvenser for avgiftssubjektene og tollskyldnerne,
så vel som for myndighetene.
Avgiftssubjektene og tollskyldnerne vil i en overgangsperiode
måtte sette seg inn i og anvende de nye reglene. Samtidig vil det
nye regelverket på flere punkter være enklere og mindre kostnadskrevende
å forholde seg til. Et eksempel på dette er at avgiftssubjektene
ikke trenger å ta ut søksmål for å avbryte foreldelsesfristen etter
foreldelsesloven samtidig som de krever forvaltningsmessig endring
av avgiftsoppgjør de mener er uriktige. Det vil være tilstrekkelig
å fremme endringskravet overfor avgiftsmyndighetene innenfor treårsfristen,
og det er først nødvendig å ta ut søksmål innen seks måneder etter
at melding om vedtaket ble sendt.
Departementet foreslår at endringene trer i
kraft 1. januar 2011.
Departementet foreslår at søksmålsfristen i merverdiavgiftsloven
§ 20-1 tredje ledd skal gjelde for avgiftsoppgjør hvor terminen
utløper etter ikrafttredelsen. Tilsvarende gjelder for forslaget
om endring av tidligere avgiftsoppgjør, se avsnitt 18.8. Dette innebærer
at foreldelsesloven fortsatt vil gjelde for avgiftsoppgjør hvor
terminen har utløpt før ikrafttredelsen.
I tolloven foreslår departementet en overgangsbestemmelse
som sier at for vedtak truffet før ikrafttredelsen gjelder søksmålsfristen
fra 1. januar 2011. Dermed vil det også for disse vedtakene gjelde
en søksmålsfrist på minst seks måneder. Departementet foreslår en
tilsvarende overgangsbestemmelse for merverdiavgift ved innførsel
etter merverdiavgiftsloven § 13-3 annet ledd.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i merverdiavgiftsloven og
tolloven.