Under programkategori 8.15 Samfunns- og frivillighetsformål
behandles bare kap. 310 i denne innstillingen. Kapitlet gjelder
tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke. Øvrige kapitler
behandles av familie- og kulturkomiteen. Kirkesakene sorterer under
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, se punkt 4.2
nedenfor.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 210 041 000
under dette kapitlet. Tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn
er en lovhjemlet overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall.
Tilskuddet til private kirkebygg er overførbart. Regjeringen ser
det som viktig å bidra til å fremme dialog og øker tilskuddet til råd
for tro og livssyn under post 76. Her er det også satt av midler
til drift av Brønnøysund-registrenes system for kontroll av fødselsnummer og
dobbeltmedlemskap.
Komiteen viser til
at tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn er en lovhjemlet
overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall. Komiteen støtter
regjeringens målsetting om å føre en aktivt støttende tros- og livssynspolitikk
og fremme dialog og samarbeid mellom tros- og livssynssamfunnene
både lokalt og nasjonalt.
Komiteen viser til at post 70
er en overslagsbevilgning som skal dekke utgifter til den rettighetsbaserte
tilskuddsordningen til tros- og livssynssamfunn. Satsen for det
statlige tilskuddet beregnes på grunnlag av de årlig budsjetterte utgiftene
til Den norske kirke. Under post 76 utbetales det skjønnsmessig
beregnet tilskudd til tre ulike råd for tros- og livssyn. Den norske kirke
deltar i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn og Norges
Kristne Råd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser det som viktig
å bidra til å fremme dialog og er derfor positiv til at tilskuddet
til råd for tro og livssyn under post 76 øker og at det også er
satt av midler til drift av Brønnøysund-registrenes system for kontroll
av fødselsnummer og dobbeltmedlemskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det ikke vil være budsjetteknisk korrekt å øke post
70 for å ta høyde for tilskudd til de tre paraplyorganisasjonene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i tilskuddet for 2011 til tros- og livssynssamfunn legge inn nok
midler til at samfunnene kan finansiere egne paraplyorganisasjoner,
slik at dette ikke lenger er en post på statsbudsjettet. Disse
medlemmer mener at finansiering av Brønnøysundregistrenes
system for kontroll av fødselsnummer og dobbeltmedlemskap ivaretas
av denne posten. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett der post 70 blir hevet med kr 5 373 000.
Disse medlemmer mener støtte
til paraplyorganisasjoner som Islamsk råd, Norges Kristne Råd og
Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn ikke bør bevilges over
statsbudsjettet. Disse medlemmer mener menighetene
selv bør ta ansvar for å finansiere slike paraplyorganisasjoner,
og vil derfor fjerne post 76 for tilskudd til råd for tro og livssyn,
og viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett der denne
bevilgningen er overført til post 70 Tilskudd til tros- og livssynssamfunn.
Komiteen viser til
at en viktig forutsetning for religionsfrihet er muligheten til
å utøve sin tro. Bygging av kirkebygg utenom Den norske kirke er
en slik mulighet. Komiteen er fornøyd med at ordningen
med tilskudd til private kirkebygg videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at formålet
med bevilgningen er å gi trossamfunn utenfor Den norske kirke og private
stiftelser og frivillige organisasjoner innenfor Den norske kirke
anledning til å kjøpe eller bygge kirkebygg med lavere egenfinansiering.
Det blir gitt tilskudd pr. kvadratmeter til nybygg, kjøp av lokaler
eller utvidelse av lokaler. Tilskuddet er på 825 kroner pr. kvadratmeter. Disse
medlemmer viser til at byggekostnadene for det enkelte bygg
har vært gjenstand for stor økning de senere årene. Disse
medlemmer kan ikke se at dette er tatt høyde for i de senere
års bevilgning, og mener det er behov for å vurdere om tilskuddet
er tilstrekkelig.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, senest i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett, vurdere nærmere om tilskuddet pr. kvadratmeter
til private kirkebygg i tilstrekkelig grad tar høyde for økningen
i byggekostnader de senere år.»